Giro d'Italia 2005


Squatfather
 Share

Hvem vinder?  

53 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

  • Replies 92
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ifølge Basso selv skyldtes hans problemer kvalme og ondt i maven - han var bare glad for at han ikke tabte mere tid...

Nu må vi se, om han klarer skærene i dag  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det gjorde han så ikke... :sneaky2:

<{POST_SNAPBACK}>

Nej det må man sige - han tabte over en halv time :dry:

Det må virkeligt være bittert for ham at blive syg lige nu, for ingen tvivl om at manden er i fremragende form - og kunne have vundet.

Og jeg bliver ved med at sige det, men Di Luca hænger altså stadig på, og satte Savoldelli på dagens etape :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja Di Luca fortsætter sin superform!!

Og i øvrigt stor respekt for Ivan Parra's præstationer denne weekend; det kan godt være at Giroen bliver afgjort lidt længere nede af bjerget, men han er sgu for sej!!

Forresten: Er bjergetaperne og de enkelte stigninger i Giroen egentlig hårdere end i Touren? De virker sgu temmelig hardcore, selv set i forhold til de hårde som Madeleine og Tourmalet...

Sindbad

Link to comment
Share on other sites

Og i øvrigt stor respekt for Ivan Parra's præstationer denne weekend; det kan godt være at Giroen bliver afgjort lidt længere nede af bjerget, men han er sgu for sej!!

Forresten: Er bjergetaperne og de enkelte stigninger i Giroen egentlig hårdere end i Touren? De virker sgu temmelig hardcore, selv set i forhold til de hårde som Madeleine og Tourmalet...

Sindbad

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, da Selle Italia på nogle af løbets tidligere etaper lå og lavede håbløse tv-udbrud med en mand 2 min foran feltet, tænkte jeg nå, de har nok ikke så meget at byde på i resten af løbet, så... men de tanker er blevet gjort til skamme! Selle Italia imponerer - Rujano i bjergtrøjen og to etapesejre til Parra :w00t:

Giroen har vist altid været mere bjergrig end Touren.

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Så fik jeg set lørdagens og søndagens etaper. Puha, det var sgu en skidt weekend for Basso og CSC. Ærgeligt at det blev sygdom der slog ham ud, men sådan er gamet jo. Men det lader da til, at han vil prøve at komme igennem i morgen og derefter restituere på hviledagen. Det er sgu klasse, at han ikke bare står af når han møder modgang. :4thumbup:

Klassementet efter weekenden er iøvrigt ganske intressant:

1. Paolo Savoldelli (Ita-Dsc)

2. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +0.25

3. Gilberto Simoni (Ita-Lam) +1.48

4. Juan M.Garate Cepa (Spa-Sdv) +2.11

5. José Rujano Guillen (Ven-Clm) +2.18

6. Pietro Caucchioli (Ita-C.A) +3.25

7. Serhiy Honchar (Ukr-Dom) +4.05

8. Emanuele Sella (Ita-Pan) +5.50

9. Dario David Cioni (Ita-Liq) +6.40

10. Vladimir Karpets (Rus-Iba) +6.44

Savoldelli må nu være den store favorit til slutsejren. Di Luca virker langt mere holdbar end jeg havde regnet med, hvorimod Simoni skal prøve meget længere ude fra, såfremt han vil true "Il Falco". Garate, Rujano og Caucchioli har kørt sig stærkt frem i klassementet, og specielt Garate tror jeg endnu ikke man skal afskrive til en podieplads. Han virker som om han bliver stærkere dag for dag. Endeligt tror jeg, at der er nogen der bør bekymrer sig lidt om Honchar. Får de ikke taget mere tid til ham inden ITT, tror jeg han er en trussel for alle på nær Savoldelli. :smile:

Iøvrigt bør Zabriskie og Schleck have stor ros for deres fremragende hjælp til Basso på lørdagens etape. Ham Zabriskie er sgu en tand eller to bedre end jeg havde regnet med. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt er jeg vildt imponeret over Selle Italia-holdet. Barloworld og Aqua & Asapone var ellers vildt kritiske over for det lille hold, da det ikke var dem der fik wild cardet. Men jeg tvivler sgu på, at nogen af dem kunne have leveret samme resultater. De har jo nærmest Giroens bedste hold i bjergene. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt bør Zabriskie og Schleck have stor ros for deres fremragende hjælp til Basso på lørdagens etape. Ham Zabriskie er sgu en tand eller to bedre end jeg havde regnet med. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er også ganske imponeret - viste ikke Zabriskie var så god i bjergene! Til gengæld må man sige at Luttenberger skuffer meget, han har jo slet ikke været i nærheden af at kunne sidde med. Han kommer jo nok heller ikke med i Touren, så spørgsmålet er om CSC vil forlænge?

Link to comment
Share on other sites

Iøvrigt bør Zabriskie og Schleck have stor ros for deres fremragende hjælp til Basso på lørdagens etape. Ham Zabriskie er sgu en tand eller to bedre end jeg havde regnet med. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er også ganske imponeret - viste ikke Zabriskie var så god i bjergene! Til gengæld må man sige at Luttenberger skuffer meget, han har jo slet ikke været i nærheden af at kunne sidde med. Han kommer jo nok heller ikke med i Touren, så spørgsmålet er om CSC vil forlænge?

<{POST_SNAPBACK}>

Zabriskie virker jo som en type der kan blive en superhjælper i bjergene, og muligvis med tiden udvikle sig til en rytter der kan kører klassement i de store GTs på et tidspunkt. Dem har CSC iøvrigt flere af blandt deres unge ryttere. Både Schleck-brøderne og Gusev er ryttere jeg forventer meget af i GTs i fremtiden. :smile:

Med hensyn til Luttenberger så har han skuffet. Han er bare en rytter med stor forskel på sit bund- og topniveau. Men jeg tror helt sikkert, at han igen i år skal kører Vueltaen som hjælper for Sastre. Så mon ikke vi skal se tiden an og se, hvordan resten af hans sæson forløber inden vi afskriver ham til næste sæson. :smile:

Basso stiller til start i dagens etape:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=294520

<{POST_SNAPBACK}>

En imponerende vilje. Manden var altså af cyklen adskillige gange for at kaste op på gårsdagens bjergetape :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Han må jo tro på, at han kan være ovenpå igen efter hviledagen. Derefter har han sikkert udset sig en etape han vil gå efter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Basso stiller til start i dagens etape:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=294520

<{POST_SNAPBACK}>

En imponerende vilje. Manden var altså af cyklen adskillige gange for at kaste op på gårsdagens bjergetape :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Han må jo tro på, at han kan være ovenpå igen efter hviledagen. Derefter har han sikkert udset sig en etape han vil gå efter. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kunne være sjovt hvis han var 100% igen til Sestriere-etapen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Basso stiller til start i dagens etape:

http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=294520

<{POST_SNAPBACK}>

En imponerende vilje. Manden var altså af cyklen adskillige gange for at kaste op på gårsdagens bjergetape :devil:

<{POST_SNAPBACK}>

Han må jo tro på, at han kan være ovenpå igen efter hviledagen. Derefter har han sikkert udset sig en etape han vil gå efter. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, det kunne være sjovt hvis han var 100% igen til Sestriere-etapen :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Det er lige netop den jeg tror han har i kikkerten. Og nu er han jo i en situation, hvor han er så langt bagud i klassementet, at han vil kunne få lov at kører tidligt på etapen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

En lille gennemgang af de 5 resterende etaper oven på gårsdagens hviledag. Etapebeskrivelserne i quotesne er taget far cyclingworld.dk. :smile:

Onsdag d. 25. maj, 16. etape 207 km, Lissone – Varezze

En velfortjent hviledag er forbi, og den sidste hårde uge venter feltet, men først en opvarmningsdag fra Lissone mod syd over Lombardiets sletter til Varezza ved Middelhavets kyst ikke langt fra Genova. Feltet skal dog over en lille stigning, Bric Berton 13 km med 3 % som gennemsnit. Regionen Ligurien, som etapen slutter i, er kendt for sin gode olivenolie og den klassiske pesto ”pesto Genovese”. Tre etaper er tidligere sluttet her. Sidst for tre år siden da Giovanni Lombardi vandt – hvilket han kan gøre igen og nu i CSC trøje.

Live på Eurosport: kl. 15.00-17.15

Den sidste etape for den type ryttere som er afhængige af at komme afsted i udbrud, og som ikke kan begå sig i hverken massespurt eller bjergene. Det er dog muligt, at Fassa Bortolo kan holde samling, så vi får en massespurt blandt de resterende få sprintere i feltet. Ellers er det en etape, hvor jeg kunne forestille mig at et forholdsvis stort udbrud holder hjem. Og såfremt han får fri fra tjansen som barnepige for Basso ligger den faktisk rigtigt godt til Lombardi. Andre bud kunne være Bettini og Celestino. Og så er det forøvrigt ved at være sidste chance for Frank Høj, hvis han skal vise noget i løbet. :smile:
Torsdag d. 26. maj, 17. etape 194 km

Varezze – Limone Piemonte (Colle di Tenda)

Tre rolige dage er nu omme, og der skal til at ske noget igen. Rytterne kører fra middelhavskysten og Varezza op til Limone Piemonte i Italiens vestligste region Piemonte. Fire bjerge skal forceres, men de er ikke overvældende høje. Etapen starter ved Middelhavet (0 moh) og slutter i 1.795 m højde.

Dagens bjerge:

Colle di Cadibona 436 m 14 km stigning med 3,2 % i gennemsnit

Madonna del Colletto 1.304 m 6,7 km med 8,25 % i snit

Colletto del Moro 940 m 3,9 km med 8,9 % i snit

Colle di Tenda – mål 1.795 m 13,5 km med 6,1 % i snit

Live på Eurosport: kl. 14.15-17.15

En etape hvor jeg tror favoriterne vil sidde og lurer på hinanden. Ivan Parra vil sikkert forsøge sig igen, og Liberty Seguros vil sikkert også kører offensivt nu hvor Scarponi er væk i klassementet. Det kunne også være en etape for Basso, såfremt han er ovenpå igen. Ellers så jeg gerne Zabriskie og Schleck få frie hænder her. :smile:

Fredag d. 27. maj, 18. etape enkeltstart 31 km (med stigning), Chieri – Torino

En ny prøve venter, og den kan blive afgørende for udfaldet i årets Giro. Enkeltstarten mellem Chieri og Torino kan ikke sammenlignes med Alpe d’Huez i Touren eller Granada-Sierre Nevada i Vueltaen, men der bliver en del kørsel opad. Efter ca. 10 km kommer Colle de Superga 7,5 km med 4,85 % i snit og en vanskelig rute, der afsluttes i storbyen Torino, der har 1 million indbyggere og er hovedstad i regionen Piemonte. Fiat hører til her samt storklubben Juventus. Byen har været mål 37 gange, sidst i 1982 hvor franskmanden Bernard Hinault vandt. Han tog i øvrigt samme år den samlede sejr.

Live på Eurosport: kl. 15.00-17.15

Såfremt Basso er rask må han absolut anses for en af favoriterne sammen med Zabriskie, Savoldelli og Honchar. Garate bliver også stærkere dag for dag, så Simoni og Di Luca skal kører deres livs ITT for at være sikrer på at holde podiepladserne. :smile:
Lørdag d. 28. maj, 19. etape 190 km, Savigliano – Sestriere

Har man mistet tid i går på enkeltstarten, kan det tabte hentes i dag, hvis der er noget tilbage i benene. Den sidste bjergetape har tre store stigninger over 2.000 m. Starten går i Savigliano lidt syd for Torino og målet i det store skisportssted Sestriere, som er hjemsted for vinter OL i 2006. I dag kommer forhjulet til at vende mod himlen i mere end 60 km, to gange til Sestriere i 2.035 m højde.

Dagens bjerge:

Sestriere - første passage 2.035 m 22 km lang med snit på 4,3 %

Colle delle Finestre 2.178 m 18,5 km lang med snit på 9,2 %

Sestriere - mål 2.035 m 14 km lang med 4,5 % i snit

Fire gange har der været mål på Sestriere i giroen, sidst i år 2000 hvor Jan Hruska vandt etapen. Bjarne Riis vandt på samme bjerg i Tour de France i 1996.

Live på Eurosport: kl. 14.15-17.15

Det er så etapen, hvor det hele kan eksploderer. En type som Simoni kan med et angreb langt udefra hente meget tid på sådan en etape. Jeg er overbevist om, at vi får en dag hvor det hele bliver afgjort blandt klassementrytterne. Det er her afgørelsen falder. Sestriere er et legendarisk bjerg som der sjældent køres løb på. Derfor er prestigen stor. Blandt tidligere vindere kan nævnes Riis, Coppi, Armstrong og Chiapucci. Dette er etapen Basso er blevet i løbet pga. han vil vinde på Sestriere! :smile:

Søndag d. 29. maj, 20. etape 121 km,

Albese con Cassano – Milano

Så er årets Giro d’Italia nået frem til målet. Den sidste etape starter i Albese con Cassano tæt på Como nord for Milano. Det bliver en lille behagelig rejse frem mod det klassiske spurtopgør i Milano. Startbyen er også Fabio Casartelli fødeby, den olympiske mester der omkom under Tour de France for ti år siden, hvilket man sikkert mindes ved starten af sidste etape. Årets vinder af giroen er klar til den sidste promenade ind til Milano efter de sidste bjergetaper, men at vinde sidste etape i Milano er altid en stor ære. Dagens flade profil ligger til sprinterne og en stor massespurt, men måske er ikke alle sprinterne kommet igennem de sidste dages strabadser i bjergene. Flest sejre i Milano på sidste etape gennem tiderne har Mario Cipollini med 5 gange uden at vinde sammenlagt. Det er dog til gengæld lykkedes Italiens store navn Alfredo Binda med 3 sejre i Milano samt 5 gange vinder af Giro d’Italia.

Eftersendt på Eurosport: kl. 17.00-17.30

Live på Eurosport 2: kl. 14.30-17.00.

Promenadekørsel med deraf følgende massespurt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kanonflot kørt af CSC i dag. Blaudzun, Peron, Zabriskie, Lombardi og specielt Frank Schleck ofrede sig bare 100% for Basso. :4thumbup:

Resultat

1. Ivan Basso (Ita-CSC) 5.15.46

2. Jose' Rujano Guillen (Ven-Sel) +1.06

3. Gilberto Simoni (Ita-Lam) s.t.

4. Wim Van Huffel (Bel-Dvl) +1.32

5. Ivan Parra (Col-Sel) +1.48

6. Juan Manuel Garate (Spa-Sdv) s.t.

7. Paolo Savoldelli (Ita-Dis) s.t.

8. Serguei Gonchar (Ukr-Dom) s.t.

9. Tadej Valjavec (Slo-Pho) s.t.

10. Vladimir Karpets (Rus-Ibb) s.t.

Det er dog værd at noterer sig, at Simoni, Rujano og Van Huffel alle kørte stærkere end Basso op af Colle di Tenda. :smile:

Stillingen

1. Paolo Savoldelli (Ita-Dis) 81.24.50

2. Gilberto Simoni (Ita-Lam) +0.58

3. Jose' Rujano Guillen (Ven-Sel) +1.24

4. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +1.26

5. Juan Manuel Garate (Spa-Sdv) +2.11

6. Serguei Gonchar (Ukr-Dom) +4.05

7. Pietro Caucchioli (Ita-CA) +4.26

8. Emanuele Sella (Ita-Pan) +6.27

9. Vladimir Karpets (Rus-Ibb) +6.44

10. Dario David Cioni (Ita-Liq) +6.47

Det ser ud til at vi får en intens afslutning på årets Giro. Savoldelli skal helt sikkert hente tid til Simoni på morgendagens ITT. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Kanonflot kørt af CSC i dag. Blaudzun, Peron, Zabriskie, Lombardi og specielt Frank Schleck ofrede sig bare 100% for Basso. :4thumbup:

Resultat

1. Ivan Basso (Ita-CSC) 5.15.46

2. Jose' Rujano Guillen (Ven-Sel) +1.06

3. Gilberto Simoni (Ita-Lam) s.t.

4. Wim Van Huffel (Bel-Dvl) +1.32

5. Ivan Parra (Col-Sel) +1.48

6. Juan Manuel Garate (Spa-Sdv) s.t.

7. Paolo Savoldelli (Ita-Dis) s.t.

8. Serguei Gonchar (Ukr-Dom) s.t.

9. Tadej Valjavec (Slo-Pho) s.t.

10. Vladimir Karpets (Rus-Ibb) s.t.

Det er dog værd at noterer sig, at Simoni, Rujano og Van Huffel alle kørte stærkere end Basso op af Colle di Tenda. :smile:

Stillingen

1. Paolo Savoldelli (Ita-Dis) 81.24.50

2. Gilberto Simoni (Ita-Lam) +0.58

3. Jose' Rujano Guillen (Ven-Sel) +1.24

4. Danilo Di Luca (Ita-Liq) +1.26

5. Juan Manuel Garate (Spa-Sdv) +2.11

6. Serguei Gonchar (Ukr-Dom) +4.05

7. Pietro Caucchioli (Ita-CA) +4.26

8. Emanuele Sella (Ita-Pan) +6.27

9. Vladimir Karpets (Rus-Ibb) +6.44

10. Dario David Cioni (Ita-Liq) +6.47

Det ser ud til at vi får en intens afslutning på årets Giro. Savoldelli skal helt sikkert hente tid til Simoni på morgendagens ITT. :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Fantastisk etape!! Eneste problem var bare at mit tv gik i stykker i går, så jeg missede det hele :mad::dry::laugh:

Men godt at høre at Basso er oven på igen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Fantastisk etape!! Eneste problem var bare at mit tv gik i stykker i går, så jeg missede det hele  :mad:  :dry:  :laugh:

Men godt at høre at Basso er oven på igen  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

CSC kørte fantastisk i dag. De stod stort set alene for at kører udbrudet ind. Blaudzun og Peron arbejdede som gale, og Peron fik enda kontakt til den store gruppe med alle favoriterne på nedkørslen efter næstsidste stigning. Lombardi kørte totalt over evne og kom over Madonna del Colletto i 6. position i favoritgruppen! Og Schleck var bare superkørende. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Ja, så sluttede Giro'en.

Flot af Basso at vinde to etaper i streg, men alt i alt ærgerligt at han skulle blive syg for han havde helt sikkert kunne true Savoldelli sammen med Simoni. Også lidt bittert at han alligevel ikke var helt 100% efter de to dages kraftanstrengelser.. for lørdagens etape til Sestriere (den eneste jeg har set denne uge) blev meget dramatisk og var stor underholdning.

Simoni var jo ufatteligt tæt på den lyserøde trøje (28 sek.) og Rujano og Selle Italia imponerede endnu en gang.

Det var en Giro med spænding til det sidste - man kan kun håbe på at Tour de France 2005 bliver ligeså :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det var en Giro med spænding til det sidste - man kan kun håbe på at Tour de France 2005 bliver ligeså  :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, Giroen har været fantastisk i år. 19. etape er noget af det mest fantastiske jeg har set længe. Ikke nok med at de skulle to gange op til Sestriere, men det mellemliggende bjerg Colle delle Finestre, som ikke har været med i Giroen før, kunne let gå hen at blive legendarisk. Den stigning er bare for ond! :smile:

Savoldelli blev en fortjent vinder. Han formåede, at kende sine begræsninger i bjergene, og når han blev sat kom han altid stærkt tilbage på nedkørslerne eller når stigningsprocenterne var knapt så voldsomme. Iøvrigt udtalte han i går, at han ikke følte han var en ægte mester på trods af sine to Girosejrer, da han ikke havde angrebet i bjergene. Det er han dog i mine øjne, da han forstod at kende sine begrænsninger og aldrig gik ned. :smile:

Simoni ventede gang på gang for længe med at angribe i bjergene. Og da han så endeligt gjorde det lørdag knækkede Rujano ham. Rujano og Selle Italiaholdet må betegnes som Giroens friske pust. Det bliver spændende at se om det lille hold kan holde på den unge venezuelaner, for han er en kommende GT-vinder. :smile:

Og så fik Di Luca vist at han kan kører klassement i de store rundturer. Det kunne blive meget intressant, at se ham tilrettelægge en sæson efter Giroen istedet for de kuperede klassikerer i april. Garate viste også stor klasse og blev bedre dag for dag, Honchar viste at han stadig kan kører med de yngre konkurrenter. :smile:

Desuden fik vi set et par af de kommende GT-stjerner. Først og fremmest Karpets som kørte en 7. plads hjem på trods af, at hans sæson er tilrettelagt efter at han skal toppe i Touren. Men også Tadej Valjavec viste lovende takter, og den unge belgier Wim Van Huffel kom nærmest ud af ingen ting og kørte flot i bjergene. :smile:

Hos CSC var det trist at Basso gik ned med sygdom, da han ellers var på vej imod en sikker podieplads. Men han viste god moral og kom tilbage og vandt to etaper. På holdet bør specielt Peron, Schleck, Zabriskie, Blaudzun og ikke mindst Lombardi fremhæves som stærke hjælpere for Basso. Lombardi enda i en sådan grad, at Riis nu vil ligge hans løbsprogram om så han kører Tour istedet for Vuelta. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share