Sheiko beginners 1 vs 2


Stryger2
 Share

Recommended Posts

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kørte 2'ern på een gang + ekstra øvesler, og jeg er bestemt ikke blandt dem med mest træningserfraring, men syntes da ikke det var så slemt endda.

Og fik temlig gode resulatater ud af det. Ca 10kg i squat, DL og 5 i bænken.

Men nu kan jeg også restituere mig ud af det meste på kort tid...

Link to comment
Share on other sites

jeg tænkte på ang sheiko

det er jo faktisk et morgen og et aftenprogram, ville det smarteste ikke være at kun køre morgenprogrammet altså de dage hvor der er 2 gange bænk og squat så nøjes man bare med første del? istedet for at man kører squat så kører man bænk og så kører man nogle flies for derefter at starte forfra på squat som man lige har banket sig igennem kan i følge mig? det burde jo først køres mange timer efter men det har vi jo ikke tid til herhjemme

hvad synes i?

<{POST_SNAPBACK}>

Det ville da alt andet lige være mere fordelagtigt tror jeg.. så hvis du har tiden og overskudet til det kunne det da være fedt hvis du gjorde det og meldte tilbage :wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg tænkte på ang sheiko

det er jo faktisk et morgen og et aftenprogram, ville det smarteste ikke være at kun køre morgenprogrammet altså de dage hvor der er 2 gange bænk og squat så nøjes man bare med første del? istedet for at man kører squat så kører man bænk og så kører man nogle flies for derefter at starte forfra på squat som man lige har banket sig igennem kan i følge mig? det burde jo først køres mange timer efter men det har vi jo ikke tid til herhjemme

hvad synes i?

<{POST_SNAPBACK}>

Det ville da alt andet lige være mere fordelagtigt tror jeg.. så hvis du har tiden og overskudet til det kunne det da være fedt hvis du gjorde det og meldte tilbage :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Det kommer kun på tale hvis jeg igen anskaffer mig et powerrack hjemme hos mig selv så ville jeg godt! gider ikke kører 2 gange fram og tilbage til træning! overvejer at købe powerrack igen med hele molevitten.

Link to comment
Share on other sites

Lige en tilføjelse til mit emne.

Sidste torsdag var jeg en nørderøv der ikke gad at varme op, så min ene skulder gav et knas. Ikke noget slemt, men jeg har lige haft en skulderskade på den anden skulder, så jeg har lært på den hårde måde hvornår man skal tage det roligt.

Jeg skulle have trænet Sheiko beginners 1 week 2 day 3 i lørdags, men har ikke trænet for at give skulderen lidt tid til at komme sig.

Nu prøver jeg så at fortsætte i eftermiddag hvor jeg slap, dvs jeg har haft 1 uges deload midt i programmet.

Er der nogen her som kan overskue om det har nogen større betydning for det her program? Umiddelbart mister jeg vel bare lidt gains og intet andet?

Fordi der har været den her pause tror jeg at jeg kører beginners 1 igen når jeg er færdig med denne cyclus. Kroppen er åbenbart ikke klar til 2éren selvom jeg ikke synes 1éren er for hård.

Link to comment
Share on other sites

Lige en tilføjelse til mit emne.

Sidste torsdag var jeg en nørderøv der ikke gad at varme op, så min ene skulder gav et knas. Ikke noget slemt, men jeg har lige haft en skulderskade på den anden skulder, så jeg har lært på den hårde måde hvornår man skal tage det roligt.

Jeg skulle have trænet Sheiko beginners 1 week 2 day 3 i lørdags, men har ikke trænet for at give skulderen lidt tid til at komme sig.

Nu prøver jeg så at fortsætte i eftermiddag hvor jeg slap, dvs jeg har haft 1 uges deload midt i programmet.

Er der nogen her som kan overskue om det har nogen større betydning for det her program? Umiddelbart mister jeg vel bare lidt gains og intet andet?

Fordi der har været den her pause tror jeg at jeg kører beginners 1 igen når jeg er færdig med denne cyclus. Kroppen er åbenbart ikke klar til 2éren selvom jeg ikke synes 1éren er for hård.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror stadig du kan presses lidt ud af programmet selvom jeg tror at det er minimalt med en "deload" midt i det hele, du når ikke at superkompensere særlig meget.

En tilføjelse:

Hvor splitter i dagen henne i såfald man har tid til at træne 2 gange om dagen (i sommerferie) :devil:

Link to comment
Share on other sites

Tror stadig du kan presses lidt ud af programmet selvom jeg tror at det er minimalt med en "deload" midt i det hele, du når ikke at superkompensere særlig meget.

Den sætning forstod jeg ikke helt. Du mener at det ikke har nogen reel betydning for programmet eller?

Link to comment
Share on other sites

Det vil have betydning da hele pointen er at man akkumulerer træthed igennem cyklussen. Først uge 3 begynder man almindelig vis at mærke overreachingen komme snigende.

Jeg ville starte forfra. Denne gang ville jeg sørge for god opvarmning -hvis jeg var dig :wink:

Sheiko will kick your ass, hvis ikke du tager ham alvorligt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg startede med Sheiko beginners 2 og kørte det en cyklus holdte en uges deload og kørte det så igen.

Kunne min krop så ikke helt holde til... var brændt helt af i enden af anden cyklus og holdte 14 dages deload/pause..

Startede så op med sheiko beginners 2 igen med nye max etc...

Kunne jeg så bare overhovedet ikke holde til mine ben stod helt af, og mit ene knæ begyndte at brokke sig =/

Virkede ellers ikke så hårdt i starten, og gav vildt godt.

20+ squat, 15 dødløft og 10 bænk

Så ved da nu fra mine egne erfaringer at Sheiko med tiden kan blive rigtig hårdt for kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Det vil have betydning da hele pointen er at man akkumulerer træthed igennem cyklussen. Først uge 3 begynder man almindelig vis at mærke overreachingen komme snigende.

Jeg ville starte forfra. Denne gang ville jeg sørge for god opvarmning -hvis jeg var dig :wink:

Sheiko will kick your ass, hvis ikke du tager ham alvorligt :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Hmm. Hvis man tager med i betragtningen at jeg har en skulder som er på grænsen til en skade, vil det så ikke være smartest at jeg kører programmet færdigt, så den totale load bliver mindre end den skulle have været, og så starter forfra? Så vil der jo gå 6 uger før skulderen bliver max overreached (2 uger tilbage af dette program, 1 uges deload + 3 uger af næste cyclus før den topper= 6 uger)

Link to comment
Share on other sites

Som altid hvis du kan mærke en skade er på vej så stop med alle øvelser der har effekt på denne og kør kun meget let indtil den er helt iorden igen.

Er min egen bitre erfaring at hvis man ignore den hvor lidt det end måtte være går det galt også kan man ellers gå og ærgre sig i 3-6 måneder over dette.. =/

Nu nævner du skulder..

Køre du Flyes med det tungeste du kan klare eller bare meget let ?!

Ødelagde min egen skulder fordi jeg kørte hvad jeg kunne.. =(

Link to comment
Share on other sites

er der nogen der kan ligge eller give link til sheiko beginners 1 og beginners 2 ind?.....

vil gerne prøve sådan et program. har brugt søg funktionen men kan finde indlæg hvor folk snakker om den men ikke selve programmet.... :blush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lige et spørgsmål til sheiko.

Hvor ofte kan man træne en sheiko cyklus.

Vil man brænde total ud, hvis man træner således

Sheiko, en uges deload, en uge til max, og for fra

Jeg er slev bange for at brænde total ud.

Har i nogle ideer, til hvordan ens træning skal se ud, hvis man gerne vil køre sheiko, så ofte så muligt??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lige et spørgsmål til sheiko.

Hvor ofte kan man træne en sheiko cyklus.

Vil man brænde total ud, hvis man træner således

Sheiko, en uges deload, en uge til max, og for fra

Jeg er slev bange for at brænde total ud.

Har i nogle ideer, til hvordan ens træning skal se ud, hvis man gerne vil køre sheiko, så ofte så muligt??

<{POST_SNAPBACK}>

Der skulle i princippet ikke være noget i vejen for at du køre Sheiko flere gange efter hinanden. Nu ved jeg ikke hvor vandt du er til høj volumen, og så kommer det individuelle aspekt også på tale, da man ikke kan sige nøjagtigt hvad der vil ske for enkelte individer.

Men du vil nok komme ud for en af følgende mulige hendelser efter du har kørt den nogle gange...

1.

Du er efter at have gennemført Sheiko, med efterfølgende deload og max-forsøg, stadig ikke komme helt af med den akomulerede træthed der komme, pga intensitetne, eller Volumen er så tilstrækelig stor at du løbende vil akumulere mere og mere træthed i kroppen...

Løsning 1.

Hvis du komme ud for at kroppen ikke når at restituere ordentligt og få konpenceret for den akumulerede træthed, kan du evt. indlægge en længere deload periode, og eller ligge lidt let træning end efter Max forsøget...

2.

Du kan holde til Volumen i Sheiko, og når at supenkompencere, vha deload...

Dette føre til at du højest-sand-synligt vil komme dertil hvor du ikke får så meget ud af Sheiko efter adskillige genneførsler, fordi din krop har vendet sig til den høje volumen...

Løsning 2.

Dette kan du modvirke ved evt at køre programmer der har endnu højere volumen efter som du finder ud af at resultaterne, udebliver mere og mere...

Hvis du f.eks. starter med Beginners 1, kan du skifte til Beginners 2 eller CMS, men dette kan så resultere i at du kommer i situttion 1.

Ydermere kan det altid anbefales at variere træningen til tider... dette ved højere volumen i perioder, ved at skifte til de andre Sheiko programmer, eller ved at lave noget helt andet... og så komme tilbage til Sheiko senere, hvor man så igen kan få noget ud af den høje volumen...

Edited by noz
Link to comment
Share on other sites

Jeg har også lige et spørgsmål til sheiko.

Hvor ofte kan man træne en sheiko cyklus.

Vil man brænde total ud, hvis man træner således

Sheiko, en uges deload, en uge til max, og for fra

Jeg er slev bange for at brænde total ud.

Har i nogle ideer, til hvordan ens træning skal se ud, hvis man gerne vil køre sheiko, så ofte så muligt??

<{POST_SNAPBACK}>

Det er vidst de færreste, der kan holde til en hel række sheiko-programmer efter hinanden. Mener at huske at både ptpoul og SørenW begyndte at få knægener efter 2-3 cyklusser, pga den høje volumen i sqaut.

Du behøver heller ikke maxe efter hver endt program, du kan i stedet øge dit approximerede max en smule, 5 kg el.lign., for ikke også at skulle restituere efter 3 maxløft oven i hatten. Desuden vil maxstyrken kunne forbedres ved at køre decideret peaking orienteret efter et højvolumen program som sheiko.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper også lige ind i Sheiko snakken med et lille spørgsmål.

Ville det være helt tosset at erstatte squat med box-squat?

Skal selv i gang med anden omgang beginners 1 efter deload og max. Overvejer at skifte den ene omgang squat ud med box-squat på de dage hvor der er 2 omgange squat. Mest for at få lidt variation.

Edited by Mr. Saylor
Link to comment
Share on other sites

Desuden vil maxstyrken kunne forbedres ved at køre decideret peaking orienteret efter et højvolumen program som sheiko.

<{POST_SNAPBACK}>

Kan du ikke lige uddybe det lidt. Jeg er ikke helt med på hvad du mener.

Hvad vil de sige at træne peaking efter sheiko. Jeg er ikke helt med på hvad ordet peaking betyder

Link to comment
Share on other sites

Tror stadig du kan presses lidt ud af programmet selvom jeg tror at det er minimalt med en "deload" midt i det hele, du når ikke at superkompensere særlig meget.

Den sætning forstod jeg ikke helt. Du mener at det ikke har nogen reel betydning for programmet eller?

<{POST_SNAPBACK}>

Det vil have betydning da hele pointen er at man akkumulerer træthed igennem cyklussen. Først uge 3 begynder man almindelig vis at mærke overreachingen komme snigende.

Jeg ville starte forfra. Denne gang ville jeg sørge for god opvarmning -hvis jeg var dig :wink:

Sheiko will kick your ass, hvis ikke du tager ham alvorligt :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Ja at en "deload" midt i programmet ødelægger træthed-akku. som du har bygget op, og som er essentiel for programmets virkning. Men tror stadig du kan hente nogen kg. på trods af det. med nu? :wink: beklager hvis jeg udtrykkede mig svagt.

Det som "beverly hill's" loveren også sagde :tongue: No offense :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hopper også lige ind i Sheiko snakken med et lille spørgsmål.

Ville det være helt tosset at erstatte squat med box-squat?

Skal selv i gang med anden omgang beginners 1 efter deload og max. Overvejer at skifte den ene omgang squat ud med box-squat på de dage hvor der er 2 omgange squat. Mest for at få lidt variation.

<{POST_SNAPBACK}>

Det kan du snildt! Så længe du husker at bruge dit box-squat max.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share