Sheiko beginners 1 vs 2


Stryger2
 Share

Recommended Posts

hej,

Nu har jeg i alt for længe trænet uden program, så det er vidst på tide jeg får lidt struktur i træningen.

Jeg har forelsket mig lidt i en gang Sheiko beginners, specifikt det program som Klaus Jensen har lagt op i tråden der er pinned.

Nu ville jeg lige høre om nogen kan sige mig hvad den væsentlige forskel på Beginners 1 og Beginners 2 er? Så vidt jeg kan se er 1 den man tager hvis man er helt grøn, mens man kan springe op i 2éren hvis man allerede er i træning?

Jeg har en skulder som ikke er helt god, derfor er jeg ikke frisk på at starte CMS programmet endnu, skal lige have et par uger med lidt mindre belastning først.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 87
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

hej,

Nu har jeg i alt for længe trænet uden program, så det er vidst på tide jeg får lidt struktur i træningen.

Jeg har forelsket mig lidt i en gang Sheiko beginners, specifikt det program som Klaus Jensen har lagt op i tråden der er pinned.

Nu ville jeg lige høre om nogen kan sige mig hvad den væsentlige forskel på Beginners 1 og Beginners 2 er? Så vidt jeg kan se er 1 den man tager hvis man er helt grøn, mens man kan springe op i 2éren hvis man allerede er i træning?

Jeg har en skulder som ikke er helt god, derfor er jeg ikke frisk på at starte CMS programmet endnu, skal lige have et par uger med lidt mindre belastning først.

<{POST_SNAPBACK}>

Forskellen er at begynder 1 har knapt så kraftig volume som begynder 2.. Og uden at ville fornærme dig, så tror jeg godt, du med genvinst kan gå igang med begynder 1. Det er min erfaring, at det kan tage nogle måneder før end kroppen er blevet vænnet til at køre den høje volumen.

God fornøjelse!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, og kan se ved et hurtigt øjekast, er at beginners 2 opererer med lidt tungere vægte, volumen har jeg ikke overblik over. Selvom din skulder var god skulle du stadig ikke køre CMS, jeg lurede lige din log og du er er ikke stærk nok i følge de inddelinger sheiko har lavet til sine programmer.

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved, og kan se ved et hurtigt øjekast, er at beginners 2 opererer med lidt tungere vægte, volumen har jeg ikke overblik over. Selvom din skulder var god skulle du stadig ikke køre CMS, jeg lurede lige din log og du er er ikke stærk nok i følge de inddelinger sheiko har lavet til sine programmer.

<{POST_SNAPBACK}>

Såfremt man fulgte Boris Sheikos egne råd var der vist ingen på MOL der skulle kører CMS. Men dermed ikke sagt at man ikke kan arbejde sig op til, at kører den volumen. Det er jo ikke ligefrem fordi intensiteten er skræmmende i Sheiko. :smile:

>Baloo

Iøvrigt vil jeg mene, at Lars og Søren har ret. Hold dig til Beginners 1. Så kan du altid skifte over til 2eren når du har kørt 1eren et par gange. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg VED jeg kommer til at æde mine ord, men nu siger jeg det aligevel.

Bliver Beginners 1 ikke for let? Nu kiggede jeg specifikt på bænkpres. I dag træner jeg et fast sæt der hedder:

1RM max = 120kg

Træning:

12@60kg

8@80

5@90

5@100

Det tungeste jeg kommer op på i Sheiko beginners 1 bliver jo 2 reps med 102,5 hvis jeg indtaster samme max i skemaet. Jeg er godt klar over at det er volumen som kommer til at spille ind her, men aligevel :raisebrow:

Som sagt er jeg godt klar over at jeg sikkert kommer til at æde mine ord, men det ændrer ikke ved at det umiddelbart ser ud til at jeg kommer til at køre lettere end jeg gør i dag. Omvendt stinker mit system jo, så alene det at jeg får struktureret træningen skulle give lidt

Link to comment
Share on other sites

Jeg VED jeg kommer til at æde mine ord, men nu siger jeg det aligevel.

Bliver Beginners 1 ikke for let? Nu kiggede jeg specifikt på bænkpres. I dag træner jeg et fast sæt der hedder:

1RM max = 120kg

Træning:

12@60kg

8@80

5@90

5@100

Det tungeste jeg kommer op på i Sheiko beginners 1 bliver jo 2 reps med 102,5 hvis jeg indtaster samme max i skemaet. Jeg er godt klar over at det er volumen som kommer til at spille ind her, men aligevel  :raisebrow:

Som sagt er jeg godt klar over at jeg sikkert kommer til at æde mine ord, men det ændrer ikke ved at det umiddelbart ser ud til at jeg kommer til at køre lettere end jeg gør i dag. Omvendt stinker mit system jo, så alene det at jeg får struktureret træningen skulle give lidt

<{POST_SNAPBACK}>

Ja, dit system stinker. Du vil have meget bedre af, at kører en Sheiko beginners 1. Du kan eventuelt kører flere af dem i træk som Søren W har gjort. Kør en runde efterfulgt af en uges deload, hvorefter du sætter dine max 5kg højere og kører endnu en cyklus inden du maxer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg VED jeg kommer til at æde mine ord, men nu siger jeg det aligevel.

Bliver Beginners 1 ikke for let? Nu kiggede jeg specifikt på bænkpres. I dag træner jeg et fast sæt der hedder:

1RM max = 120kg

Træning:

12@60kg

8@80

5@90

5@100

Det tungeste jeg kommer op på i Sheiko beginners 1 bliver jo 2 reps med 102,5 hvis jeg indtaster samme max i skemaet. Jeg er godt klar over at det er volumen som kommer til at spille ind her, men aligevel  :raisebrow:

Som sagt er jeg godt klar over at jeg sikkert kommer til at æde mine ord, men det ændrer ikke ved at det umiddelbart ser ud til at jeg kommer til at køre lettere end jeg gør i dag. Omvendt stinker mit system jo, så alene det at jeg får struktureret træningen skulle give lidt

<{POST_SNAPBACK}>

Mon ikke Seikos procenter passer bedre alligelvel. Hvis du gerne vil have, at vægtene skal føles tungere, så kan du jo bare køre med pause på brystet, køre bænkpres med dit dårligste greb(= ofte lig med smallere) end normalt. Brug dit overskud til at køre øvelsen meget stringent og korrekt.

Squatmikkel

Link to comment
Share on other sites

Tjah, nu prøver jeg i hvert fald 1éren.

Lige et bonusspørgsmål. Er der noget i vejen for at tilføje et par øvelser til det der ligger i programmet?

<{POST_SNAPBACK}>

Prøv og se om ikke du kan beslutte dig til at køre et program, hvilket vil sige; at gøre det der står i programmet. Du har jo netop givet udtryk for at dine egne beslutninger ikke virker, så er der jo ingen grund til at garnere et iøvrigt fedt program med øvelser du selv finder på Enten - Eller

Det er overordentlig svært at styre en udvikling - altså at være retningsbestemt, i forhold til at være på den lige vej til et mål, uden et vist mål af systematik.

Link to comment
Share on other sites

Æv, mine ord smager ikke så godt, men jeg må jo som lovet æde dem.

Har lige været ned og køre den første gang Sheiko beginners 1, og JO, det var faktisk lidt hårdt til sidst. Kørte det i god stil i stedet for at tilføje ekstra, og nu holder jeg mig til det i en måneds tid.

Dog mener jeg stadig at der må være plads til at tilføje lidt øvelser. Der er altså områder af kroppen som Sheiko tilsyneladende ikke dækker. Men ok, jeg indrømmer at jeg er dårlig til at holde mig til programmer, så nu skal jeg nok prøve at holde mig til den i 4 uger, og så må vi se.

Link to comment
Share on other sites

Æv, mine ord smager ikke så godt, men jeg må jo som lovet æde dem.

Har lige været ned og køre den første gang Sheiko beginners 1, og JO, det var faktisk lidt hårdt til sidst. Kørte det i god stil i stedet for at tilføje ekstra, og nu holder jeg mig til det i en måneds tid.

Dog mener jeg stadig at der må være plads til at tilføje lidt øvelser. Der er altså områder af kroppen som Sheiko tilsyneladende ikke dækker. Men ok, jeg indrømmer at jeg er dårlig til at holde mig til programmer, så nu skal jeg nok prøve at holde mig til den i 4 uger, og så må vi se.

<{POST_SNAPBACK}>

Hvis du vil tilføje noget så skulle det være trække-øvelser, jeg syntes at par sæt BB rows eller chinups vil være på plads hvis det nu skal være.. Evt en læg øvelse...

Link to comment
Share on other sites

Måske reverseflyes men ingen pulldowns eller rows.

Sheiko skal nok nå at bide fra sig.

Ryggen skal nok også få den stimulation den behøver :smile:

<{POST_SNAPBACK}>

Syntes bare sheiko er en masse skubbe og ikke så meget trække...

Kørte selv med chinups og rows og syntes det var godt. Men selvfølgelig er det bedste at starte stille op efter en skade...

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er også trække ;)

godt nok abejdes der isometrisk, men er det ikke også disse musklers opgave når de skal stabilisere ifht presøvelser? :wink:

Jeg forstår hvor du kommer fra, men det kan være uheldigt for mennesker uden den fornødne restitutionskapacitet, og imho unødvendigt.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, jeg tror nu også jeg holder mig rimelig strict til programmet.

Skjold, du skal jo også huske på at du er mere ovre i BB mens PTPoul er styrkeløfter.

En anden ting: Jeg kan se på programmet for i morgen at jeg skal køre deadlift from boxes og squat scissors.

Deadlift from boxes forstår jeg som at jeg skal finde noget at stille mig på, men hvor højt skal det være? Skal jeg finde en step-bænk og smide under?

Squat scissors er jeg ikke helt med på hvad er, det er vel noget med at skifte benstilling, men hvordan, og kan jeg lave dem uden squatracket?

Edited by Baloo
Link to comment
Share on other sites

Skjold, du skal jo også huske på at du er mere ovre i BB mens PTPoul er styrkeløfter.

Præcis, styrkeløftere tænker i funktion hvor bodybuildere tænker i muskler isoleret set.

Det sjove er nu at en ren sheiko vil udvikle muskelmasse på ryggen hos de fleste. Dødløft og især rackpulls udvikler også både lats, teres og rhomboideus.

Squat scissors = lunges. Men overvej om det er noget for dig. For mig personligt er det en uheldig øvelse for mine knæ, for andre er det en fantastisk øvelse for inderlår, baller, baglår.

Pointen er: vælg de hjælpeøvelser der rammer dine svagheder, men med forståelse for hvorfor sheiko har valgt de hjælpeøvelser han har :wink:

Link to comment
Share on other sites

Lunges....fint. Dem har mine knæ ikke noget imod, og der står i øvrigt ikke noget i programmet om hvor høj belastning der skal på, går ud fra at når der står 5*5 må jeg skulle ligge omkring mit 5*5 max.

Mht Dødløft, har jeg ret ang det med at stå på et eller andet, og ca hvor højt skal jeg stå i forhold til stangen?

Link to comment
Share on other sites

Lunges....fint. Dem har mine knæ ikke noget imod, og der står i øvrigt ikke noget i programmet om hvor høj belastning der skal på, går ud fra at når der står 5*5 må jeg skulle ligge omkring mit 5*5 max.

<{POST_SNAPBACK}>

Du skal kører et stykke under dit 5x5 max. Det er meningen, at man tager den med ro på hjælpeøvelserne. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Lunges....fint. Dem har mine knæ ikke noget imod, og der står i øvrigt ikke noget i programmet om hvor høj belastning der skal på, går ud fra at når der står 5*5 må jeg skulle ligge omkring mit 5*5 max.

Mht Dødløft, har jeg ret ang det med at stå på et eller andet, og ca hvor højt skal jeg stå i forhold til stangen?

<{POST_SNAPBACK}>

Nu skal du huske og kigge på tallene. For i min Sheiko er DL from Boxes faktisk rackpulls, som man også kan se på den relativt høje vægt i forhold til ens 1rm.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, kan godt være jeg har misforstået det. Jeg slæbte en step-bænk hen og stod på den mens jeg lavede mine deadlift from boxes. Det gik ikke så godt, jeg måtte sætte vægten ned for at kunne trække den op i god stil. Må lige have afklaret om jeg har forstået øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share