Lats betydning for bænkpres max.


Guest
 Share

Recommended Posts

På forskellige styrkeløftsites kan man læse, at lattimus styrke har betydning for startsstyrke i bænkpres. Er der nogen der ved hvordan der teoretisk og praktisk er en sammenhæng, eller er det bare en af de mange myter der hersker inden for "the iron game"?  :confused:

Link to comment
Share on other sites

Mit bud er:

Ud over at have en stabiliserende funktion, så virker lats jo nærmest som "affyringsblok" for dit bænkpres. Hvis dine lats ikke er så stærke, at de kan danne et ufleksibelt fundament for dit pres, så vil noget af energien i presset jo forplante sig i den forkerte retning. For at karikere min pointe, så kan du sammenligne det med at stå stille på en vandseng og forsøge at lave et kraftigt afsæt. Der bliver simpelthen overført for meget energi til underlaget.

Et godt gæt, synes jeg selv. :wink4:

Morten

Link to comment
Share on other sites

Thomas> jeg ved selvfølgelig godt hvor du har det fra ;) WSB gutterne har den holdning at dårlig startstyrke i bunden kan skyldes dårlig lat styrke. Egentlig synes jeg Los giver en udemærket forklaring. For lat musklerne kan ikke spilde en aktiv rolle i bænkpres. Det kan ikke lade sig gøre biomekanisk. Lat musklernes funktion er at ekstendere, adducere og indadrotere overarmen. Ingen af de funktioner bruges i bænkpres. Det er dog rigtigt, at lat musklen spiller en vigtig stabiliserende rolle i bænkpres. Her vil jeg henvise til Los forklaring, for det har nemlig noget at gøre med det fundament som presses fra. Hvis lat musklen ikke spænder godt nok op i bunden, så er pressefundamentet dårligere. Det gælder iøvrigt også musklerne i den øverste del af ryggen. De har også en vigtig stabiliserende rolle.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Hvis stabiliseringsargumentet er gyldigt, så forstår jeg ikke hvorfor læg- og bicepstræning ikke spiller nogen rolle i WSB. Biceps er triceps antagonist lige såvel som lats er pecs antagonist. Lægmuskluaturen må også spille en væsentlig stabiliserende rolle i forhold til squat.

Nogen kommentarer :)

Jeg mener selvfølgelig ikke, at man ikke skal træne lats, idet stærke lats er vigtige i forhold til at stabilisere skulderleddet generelt. Jeg synes bare WSB´s "latstræningsargument" bryder med WSB´s ellers gode teoretiske argumenter.

Link to comment
Share on other sites

Thomas J> med hensyn til at spænde op i ryggen under bænkpres, er det så ikke i lige så høj grad et spørgsmål om stærke erector muskler? Som det måske fremgår, så arbejder jeg en del med min teknik og mit spænd i bænkpres :)

ps for øvrigt har Jagd/Sheiko hybriden resulteret i at min teknik i dødløft er blevet mærkbart forbedret :thumb:

(Redigeret af Thomas ved 11:55 am på Nov. 15, 2001)

Link to comment
Share on other sites

Louie har også fået på puklen fra andre "autoriteter" for den med lat princippet. Du skal dog huske at Louie virkelig før sit bedste med at være videnskabelig i hans tilgang til træning. Han forsøger at forklare alle hans træningsprincipper udfra specielt russiske modeller. Han har dog ikke nogen uddannelse indenfor videnskaben, og hans argumentation halter lidt engang imellem. Jeg synes bare ikke det er væsentligt. Set med videnskabelige øjne er det måske, men set med en styrkeløfters øjne er det totalt lige meget. Alle Louie´s ideer er baseret på de erfaringer han har via sit arbejde med over 50 elite styrkeløftere (i kombination med alt det han høre fra WSB løftere rundt omkring i verden). Louie´s erfaring siger ham, at lat træning forøger styrken i bunden af bænkpres. Fint med mig. Hvis Louie har erfaret det, så vil jeg godt eksperimentere med det. Det er det samme med lægmusklen og lårmusklen. Louie siger hans erfaring siger ham, at hjælpeøvelses arbejde på disse muskler ikke er nødvendigt udfra den måde de kører øvelserne på. Fint nok med mig. Hvis det er hans erfaring, så er jeg med på at se om det har en negativ effekt at udelade disse ting. Det må være op til den enkelte, at vurdere om det er sandt eller falsk.

Når det er sagt, så kan jeg godt komme med min vurdering af biceps og læg spørgsmålet. Biceps først. Biceps har ingen betydning i squat og dødløft (med mindre vi snakker skadesforbyggelse til dødløft), så jeg går udfra du mener bænkpres. Grunden til at lats er vigtige i bænkpres er ikke fordi den har en naturlig stabiliserende effekt fordi pecs og lats er antagonist og agonist. Det er fordi man ligger på sin ryg og presser. Det er hele pressefundamentet i bænkpres. Hvis ikke din trapezius og rhomboideus muskler er "tight" så forringer det din evne til at presse ordentlig igennem. Det er det samme som er tilfældet ved lats, hvis de ikke er "tight" i bunden, så er dit pressefundament ikke godt nok, og du mister power. Los vandsengseksempel er en udemærket analogi. Dette er netop årsagen til at biceps ikke spiller en væsentlig rolle i bænkpres. Louie er dog tilhænger af at man kører en masse hammer curls, som hjælpøvelse til bænkpres, så biceps vil få lidt arbejde der.

Lægmusklen er ifølge Louie kun væsentlig, hvis man lider af instabilitet i knæet. Så vil lægmuskelarbejde være med til at opbygge større stabilitet. Jeg tror ikke personligt at lægmuskelarbejde betyder det store for dit squat og dødløft, med mindre du har en decideret svaghed der. Om ikke andet, så tager det ikke lang tid at kører et par tunge sæt i læg et par gange i ugen. Så er man på den sikre side.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas> godt at hører at det funker :)

Jeg tror man skal passe på med at sveje for meget i ryggen, når man spænder op i bænk. Hvis man svejer alt for meget, så får du bare krampe i erector muskulaturen. Som jeg ser det, så er det vigtigste at få skuldrene godt under stangen, og skabe et godt pressefundament.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Med al respekt for jeres lats/bænk forklaringer, så synes jeg stadig, at der mangler en god forklaring på hvordan stærkere lats kan resultere i mærkbare forbedringer i bænkpresstyrken. Jeg har svært ved at forstille mig lats så svage, at man ikke kan holde stangen stabil i bænkpres :confused:

Men OK, forklaring eller ej, konklusionen må være, at det altid er en god idé at træne lats, og der er sikkert heller ikke skadeligt at træne lidt curls og hammercurls i ny og næ :)

Glæder mig til i morgen, hvor jeg igen skal arbejde lidt med min bænkpres teknik og styrke :megacool:

Link to comment
Share on other sites

Og en muskel bliver måske hårdere af at blive stærkere? Nej det gør den ikke. Der imod bliver den større, og dermed får man et blødere underlag, da musklen er større og samtidig afslappet.

Link to comment
Share on other sites

Det kunne jo være at man snakker neural effektivitet. Jo stærkere man bliver, jo bedre bliver den neurale effektivitet til en muskel. Jo større neural effektivitet man har, jo bedre kontrol har man med musklen. Lat musklen er jo netop en af de muskler som folk har svært ved at mærke arbejde, når de starter med at træne. Så måske har det noget at gøre med, at jo stærkere man er i lat musklen, jo lettere har man ved at holde maksimalt spænding i musklen i bunden af bænkpres.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Arh, Thomas. Slapper du virkelig af i dine lats, når du kører bænkpres???

Jeg gør i hvert fald ikke. Jeg spænder igennem i hele overkroppen, og dermed får jeg et mere solidt fundament. Du kan så hente en mere holistisk forklaring på øget styrke i bænkpres i Pavel Tsatsoulines tanker om synergi i samarbejde mellem muskelgrupper.  Bænkpres forbedres ved at spænde lats, abs, glutes og andre ikke aktivt involverede muskelgrupper.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Det er muigt jeg spænder i mine lats når jeg bænkpresser. Og det er kan da godt være, at lats er afgørende når man træner bænkpres, jeg synes bare ikke argumenterne er særligt gode, måske fordi jeg ikke forstår dem :confused:

Men argumentet om at en muskel bliver hårdere af at træne den, det mener jeg ikke holder. Hvis man skal føre analogien med puden videre, så bør det jo nærmest være en fordel ikke at træne rygmusklerne. Der ved undgår man at få tykke rygmuskler, og knogler må være hårdere end muskler :biggrin:

Link to comment
Share on other sites

Nu er rygmuskulaturen jo ikke en passiv pude, som enten er hård eller blød. Det skal ikke kun forståes således, at du får et hårdt underlag, men også sådan, at når du spænder igennem i hele overkroppen, så stabiliseres hele strukturen bag presset, også de indre forhold.

Jeg kan sagtens forestille mig, at stærke lats er et vigtigt element i at gøre hele overkroppen til et stabilt fundament og dermed sikre en god kraftoverførsel.

Morten  

Link to comment
Share on other sites

Grunden til at jeg føler at lats er vigtige i Bænkpres er den passive komprimering under den eccentriske del.

Pres skulderbladene sammen under kroppen og brug lats til at hjælpe med at støtte. Når man bruger færre kræfter på at holde stangen, er der et større kraftoverskud til at starte den koncentriske del.

/Niels - om 24 dage ved vi om det fungere!

Link to comment
Share on other sites

Det eneste der tæller er jo placeringen, så kilotallet er uden betydning. Jeg regner med at starte med mellem 265 og 270 og så lade strategien vælge de næste 2 forsøg.  Håber at få metal med hjem, når jeg nu skal rejse så langt, men det gør konkurrenter nok også.

/Niels

Link to comment
Share on other sites

Hmm det forklarer måske mine MEGET store problemer i Benchpres. Fordi jeg netop ikke har en rigtig bænk, men bruger en "skammel" med en lidt tyk pude på.

Hvor dum har man egentlig lov at være. Det er tit en kamp at få stangen op første gang, nogle gange tager det mig tre eller 4 forsøg bare at få stangen op.

Jeg kan simpelthen ikke løfte møget, selv om jeg løfter en meget lav vægt.

Måske er der alligevel håb forude.

Ok gutter henvis mig nu til et center, som ligger i nærheden af:

Lynge, farum, allerød, Ballerup, eller værløse.

Jeg bliver jo nød til at træne et ordenligt sted.

Lat musklen er det den man træner ved bend laterals?

eller hvad?

Link to comment
Share on other sites

lat muskelen er vist den der kaldes vingerne på dansk? tror jeg nok i hvertfald ;) .

Og den træner du bedst med hhv. chin ups, pull ups og vist også en smule med bent over row.

Efter jeg er skiftet til disse øvelser er jeg altid pænt færdig i mine "vinger" dagen efter.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share