Spinning


Lady M
 Share

Recommended Posts

Min cykelmakker og jeg må høre på mange sjove kommentarer, når vi har været til cycling. Især når vi sidder ved siden af hinanden!

"De skulle bygge et afløb under jeres cykler!"

"Taget er utæt"

"Må jeg ikke lige tage et billede af jer/dig??"

"Har du tabt din vandflaske?"

"De fede må svede, de tynde må dø!"

"Har du drukket meget vand i løbet af dagen?"

Det er som Arne ganske rigtigt siger, meget individuelt, hvor meget den enkelte sveder. Nogen kan løbe en marathon og ikke svede det mindste. Andre (som mig), skal blot gå en tur ned til købmanden, før sveden pibler frem. Der er også mange teorier om, hvorfor nogen sveder så meget i forhold til andre, og det hænger nok både sammen med ens forbrænding, ens kondition og ens antal svedkirtler og evner til at regulere kropstemperaturen. Jeg mener, at jeg i skolen engang hørte noget om, at kroppen udvikler svedkirtler indtil man er 3 år. Dvs. det er klimaet og påklædningen fra du bliver født til du er 3 år, der bestemmer hvor mange svedkirtler du får og hvor god du bliver til at regulere varmen. Om det har noget hold i sig, skal jeg ikke kunne sige, men det vil da i hvert fald kunne forklare hvorfor der er så stor forskel mellem mennesker. Det kan jo være ens forældre har pakket én ind i lidt rigeligt tøj, mens man var lille :wink:

Når jeg går hjem efter træning, skal jeg op af en stejl bakke, og jeg sveder lige så meget som når jeg kommer ud fra sn cyclingtime, når jeg kommer op af bakken, og jeg må se ned i jorden, for ikke at sveden skal løbe ned i mine øjne... Men jeg trøster mig med, at det er fordi jeg er i god form og at min forbrænding er høj. Så er det knapt så træls, at man skal skifte bluse flere gange om dagen :4smartass:

Mange sveder nok også ekstra meget til cycling/spin, fordi det foregår indenfor, hvor temperaturen hurtigt stiger i lokalet og luftfugtigheden er høj - især om sommeren. Jeg sveder i hvert fald også endnu mere indenfor, end når jeg træner udenfor. Og mere om sommeren end om vinteren pga. varmen. Men til gengæld ryger der så også tilsvarende liter vand ned når jeg træner indenfor, i forhold til træning udenfor. Ca. 1½ liter pr time indenfor og ca 1 liter pr. time udenfor.

Edited by Cyclingspinner
Link to comment
Share on other sites

ja det er nok dine svedkirtler du skal have fat i, men pris du dig bare lykkelig med at du ikke sveder, når du sidder stille og ser tv, som nogen gør. Så engang et program, hvor folk blev opereret for det, men det havde vist også noget med en ubevist stres at gøre.... Men det var måske også en mulighed for dig og din vandmand ved din side at få fjernet nogle kirtler :?

Ej spøg til side, der er nok ikke det store at gøre ved det, og hvem gider også sidde og tørre sig med håndklæde, hele timen igennem, bare for at slippe for et par spydige komentare :dry:

Personligt sveder jeg os som et svin og kan tydeligt mærke en vis vægt på min T-shirt efter træning, men er dog også lige glad, for mig virker det nemlig bare som en psykisk påmindelse om at jeg får lavet noget :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det være, at nogle mennesker (mig) sveder helt ekstremt meget på en spinningtime, og andre slet ikke sveder, eller i hvert fald ikke synligt sved. Er det bare genetisk?

Som skrevet af andre, så er der mange grunde, men der er altså også forskel på om man er kommet for at snakke med sin veninde eller om man er kommet for at skyde den max af.

Edit: Der med ikke sagt den ene er mere rigtigt end det andet, det er bare en konstatering :smile:

Edited by KasperKS
Link to comment
Share on other sites

Jeg sveder også en del, og nylon-jakker er out of the question for mig (undtagen måske når jeg kører på min scooter om vinteren). Hvis jeg ikke går i tøj, som huden kan ånde igennem, `smelter´ jeg ved den mindste anstrengelse. Men egentlig er det jo ikke skadeligt at svede. Det renser bl.a porrerne i huden, så man får nogle af de dumme bakterier ud.

I øvrigt er man vel bare nødt til at leve med, at motion er 10 procent inspiration og 90 procent perspiration.

Men ok, hvis man også sveder, når man ikke er fysisk aktiv, er det træls, også fordi det lugter, så man nemt får skyld for at være uhygiejnisk, uden nødvendigvis at være det.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share