BANAN


JON
 Share

Recommended Posts

Jeg forstår, ikke hvordan der kan være fedt i chokolade.... :dozingoff:

ALT mad feder, hvis det spises i ubegrænsede mængder. En af de store fejltagelser folk begår, når de skal på diæt; de spiser en masse "sunde" fødevarer som "jo ikke feder", det er forkert. Det vigtigste er bare, at kende forskellen mellem det sunde og usunde fedt. Og i dette tilfælde er fedtet altså sundt, og i øvrigt forstår jeg ikke folk gider tælle kalorier osv....

Link to comment
Share on other sites

Jeg forstår, ikke hvordan der kan være fedt i chokolade.... <!--emo&:dozingoff: [...]

Det vigtigste er bare, at kende forskellen mellem det sunde og usunde fedt. Og i dette tilfælde er fedtet altså sundt, og i øvrigt forstår jeg ikke folk gider tælle kalorier osv....

1. du behøver ik at gøre nar! i en anden tråd her på sitet siger mbyms  .at der ikke er fedt i bananer Nu er det godt nok lige revet ud af en sammenhæng og der er klart misforståelsesrisici. Ret mig hvis jeg har misforstået dig helt mbyms.

2. både det sunde og det usunde fedt feder... så i den sammenhæng er det sådan set lige meget.

3. at du ikke forstår at folk gider tælle kalorier vidner om en totalt mangel på forståelse for hvordan folk kan være forskellige såvel fysisk som psykisk. Kalorietælleri kan være et nødvendigt onde for at få et rimeligt overblik over hvor meget man rent faktisk indtager i forholdt til hvor meget man tror man indtager. Perfekte mennesker som dig, har selvfølgelig et fuldstændigt overblik over hvad man kan indtage og i hvilke mængder og kan mærke lige hvad kroppen har brug for. Den mekanisme er ikke en alle råder over (herunder mig). Så folk "gider at tælle kalorier" fordi det for dem er et vigtigt redskab til et vægttab!

4. Du må meget undskylde at jeg farer sådan op, men jeg synes det er ret flabet at gøre nar af mine spørgmål og tanker for så derefter selv at postulere at det det der betyder noget er om det er det sunde fedt eller det usunde fedt. For os almindeligt dødelige der ikke kan holde styr på de tusindvis af kostråd der flyder rundt i æteren er det fuldstændigt ligemeget om fedtet betegnes som sundt eller usundt. Men i forholdt til vægttab er det altså fuldstændigt lige gyldigt. I det hele taget er begrebet "fedt" nok det der ødelægger de fleste slankekure, fordi man fokuserer for meget på "fedt" "sundt fedt" "usundt fedt" "fedtenergi%" "fedtforbrændingszone" osv. Som sagt så mange gange handler et vægttab om at skabe energiunderskud! that's it! og hvis man kan holde styr på alt det andet er det da fint, men det kan almindelige mennesker (mig f.eks.) ikke samtidig med at man forsøger at have et liv. Alt det andet er da rigtigt, men hvis man har andet at give sig til end at sidde og regne ud hvad man skal spise næste gang, duer det bare ikke. Så sundt fedt ctr. usundt fedt, det er sq lige meget for mig.

Link to comment
Share on other sites

min tabel siger også 0,3g fedt, men det kan selvfølgelig være den samme som mette's.

Litopsi: Du har ikke taget tallene for bananasplit, vel? :D

hm... det kan da godt være?? nej, det er energiprocentfordelingen: altså 4 % af energien kommer fra fedt osv.

Ellers er fordelingen (igen ifølge min kalorietabel)

kulh: 23,4g.

prot: 1 g.

fedt: 0,5 g.

Link to comment
Share on other sites

Litopsi>> :thumbs-up:

Mette skrev: Det vigtigste er bare, at kende forskellen mellem det sunde og usunde fedt. Og i dette tilfælde er fedtet altså sundt, og i øvrigt forstår jeg ikke folk gider tælle kalorier osv....

Mette-musen>> Undskyld jeg siger det lige ud, men sikke noget vrøvl.

Som Litopsi også påpeger er det altoverskyggende fokuspunkt for vægttab energiunderskud. Ikke noget over, ikke noget ved siden af - altoverskyggende.

Derefter kan man så begynde at kigge på antal måltider, protein, hurtige og langsomme kulhydrater, bevare muskelmasse for bl.a. hvilestofskiftets skyld etc. Jeg vil ikke engang placere "sundt fedt/usundt fedt" på en top 5 over ting man skal fokusere på, hvis man vil tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg snakker om "sundt" og "usundt" fedt, så tænker jeg heller ikke på slankemad osv., men på simpel logik.

Da der er fedt i stort set alle fødevare, men mængden om man må sige variere i forhold til produktet, så er det en fordel at spise de sunde sager. Jeg mener alt for mange mennesker sidder og beregner sig frem til, hvilken mængden kalorier osv. de må indtage i løbet af en dag, i stedet for bare at se lidt det i fugleperspektiv og spise fedt fattigt mad. (ved godt at så har man også tjekket tabellen, men de fleste kan godt skelne en burger fra en fisk....) :)

Det kan godt være, at jeg er forkert på den, grundet jeg aldrig har været på kur, men jeg synes folk gør det langt sværere end det egentlig er at tabe sig.

Link to comment
Share on other sites

Nu ville jeg egentlig ikke blande mig i denne debat men jeg synes bare dette lød vældig sjovt:

Det kan godt være, at jeg er forkert på den, grundet jeg aldrig har været på kur, men jeg synes folk gør det langt sværere end det egentlig er at tabe sig.

Hmm Du har aldrig været på diæt, men du mener at folk gør det langt sværre end det egentlig er at tabe sig. Ehhh hvordan er det nu lige du egentlig ved hvor svært det er at tabe sig når du aldrig har prøvet det???

Bare en tanke.

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så har jeg erfaret gennem mine venner, at de bruger timer på at udregne deres kalorieindtag, proteinindtag... osv., men de kan kun holde til det i nogle uger.

Derefter står den på chokolade osv., istedet for at bruge en masse energi på at tælle, så burde de bruge deres fornuft. De ved jo godt inderst inde hvad der er sund og usundt.

Men de går i detaljer, fx det med bananen....

I øvrigt mister de en masse vitaminer, hvis de fx dropper at spise kød el. noget andet, bare fordi det står i deres bog.

Link to comment
Share on other sites

bare fordi det står i deres bog.

Nu ved jeg så ikke lige hvad det er for en "bog" du referere til og jeg ved ikke hvorfor dine venner vil tabe sig. Jeg ved intet om at "rippe" og alt det der, så mit svar er udfra "almindeligt vægttab".

Man kan jo misbruge alting, men hvis man spiser efter kalorietabeller, vil man da opdage at kød er ganske glimrende, der er nemlig (som regel) ikke så mange kalorier i som i brød og pasta f.eks. Så jeg kan da ikke forstå hvorfor man skulle gå udenom kød. Når det så er sagt, er der jo heller ingen der siger at man skal tage livet af madpyramiden fordi man er på kur. Men til gengæld mener jeg heller ikke at det må blive mere kompliceret end netop madpyramiden, som vi husker den fra 1. klasse. Selvfølgelig skal man da spise varieret. Selvklart! Nu har jeg så heller aldrig siddet og regnet på hvor meget af min energi der kommer fra hhv, protein, fedt og kulh. Det kan vi hurtigt blive enige om at det er noget fis. Som du siger, skal man bare tænke sig om. Men man kan sagtens leve sundt (altså forstået på den måde at fordelingen er god) og stadig være overvægtig. Det er her kalorietabellen kommer ind i billedet: f.eks.: de famøse "farvel fedt" programmer, fik mig til at rende rund med en lille papskive og tjekke fedtenergiprocenter. I hovedet havde jeg billedet af C. Styker der fortæller hvordan man kan spise leverpostej; nemlig ved at tage to skive rugbrød med leverpostej imellem i stedet for en skive rugbrød med leverpostej ovenpå. Gæt selv resultatet.. tror I jeg tabte mig? nej vel.

En kalorietabel sammen med bevidstheden om hvad der skaber et vægttab er et redskab til at styre hvor meget man får indenbords. Nu kunne jeg da aldrig drømme om at spise et ekstra stykke brød for at få energiprocenterne til at passe, det er jo lidt li'som at (undskyld udtrykket) bolle for jomfruelighed. På den måde vænner man sit hoved til hvad man må spise hvor meget af.

I dag bruger jeg ikke kalorietabellen og køkkenvægten dagligt længere, men jeg vejer mig min. 1 gang om ugen, og er resultatet skuffende, hiver jeg min gamle ven frem igen indtil jeg har vægten på plads igen.

Hvis dine venner kun kan holde det et par uger er det nærmere motivationen end metoden der fejler noget ( selvom jeg som sagt er enig i at det er for meget at sidde med energifordelingen samtidig). Du kan ikke konkludere at fordi dine venner bruger tabeller og det ikke lykkes for dem så duer metoden ikke.

Ja vi ved alle hvad der er sund kost, men hvis det er så let... hvorfor er der så så mange overvægtige? Nok fordi viden og handling ikke spiller sammen. Det er svært at kombinere og somme tider er en stram plan løsningen for nogen (herunder mig)

Det med bananen: man kan jo ikke vide om det er peditesser før man har undersøgt det. Jeg troede f.eks. at det var peditesser om man drak alm. sodavand eller light sodavand, indtil jeg undersøgte det. Der kommer mange overraskelser når man sådan går en kalorietabel efter i bedene.

Men fryyyyyyyd dig til dine dages ende over at du ikke behøver at lære det, for det er sq kedeligt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ALLE overvægtige kan kalorie tabellen udenad. De har læst ALT om vægttab og de nyeste metoder. Men ofte ligger der et måske en psykologisk stopklods, som forhindre personen i at tabe sig.

Fedtet kan bruges som en undskyldning for at "han" ikke ville have hende, hun fik ikke jobbet og hun er bare så "uheldig". Derved benytter hun sig af de mest brugte forsvarsmekanismer. Hun giver skylden på noget andet, og overbeviser sig selv om, at hvis bare hun så sådan ud, så kunne hun......

Men hun VIL ikke se sådan ud! Hun er bange for at blive konfronteret med "virkeligheden", som er barsk. Ved et vægttab ville hun ikke have fedtet at give skylden på, men "sig selv" altså hendes intellekt.

Du ser jo det samme problem med anoretikere; de vil ikke spise, før i tiden troede man det handlede om fedt, men man blev klogere: det handler om følelser; Hun har måske ikke fået den selvtillid, omsorg osv., og derfor gør hun sig så lille og sårbar således, at folk "passer" på hende så hun ikke går i stykker. Nu behandles  anoretiker først og fremmest af en psykolog, medmindre situationen er stærkt kritisk.

Det samme er ved at ske for de overvægtige. Således forholder det sig sandsynligvis ikke for alle, men du skal være opmærksom på, at mange personer føler sig trygge bag deres facon og har ikke lyst til forandring.

Men da samfundet ser med misbilligende øjne på "fede", ja så gør de noget, for at vinde samfundets accept, men inderst inde kæmper de en hel anden og mere alvorlig kamp.

Måske lidt farvet fortolkning.... men det kunne være en forklaring.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på din teori Mette_musen. Sammeligningen med anorexi holder heller ikke, da overvægt i Danmark typisk kommer af helt almindelige mad- og motionsvaner.

Jeg mener at alle kan tabe sig, hvis de har den rette vilje og den rette vejledning, men det er 2 store hvis'er. Viljen er noget med at skulle undvære det som 'smager godt', den gode sovs og slikket osv og skulle erstatte det med et blad salat eller lignende, det er ikke rart for en livsnyder at skulle gøre det resten af livet. Vejledningen er bla fravær af vildledning a la 'jeg tabte 20kg på en måned med denne kur', disse genveje virker ikke, men mange vil hellere prøve (og fejle) i 10 af disse end at ændre kosten en gang for alle (eller motionere), selv om det er det, som virker.

Personligt cykler og styrketræner jeg så meget, at jeg ikke behøver at bekymre mig om det, men det gør gennemsnitsdanskeren ikke.

Link to comment
Share on other sites

mette-musen>> når vi taler spiseforstyrrelser er jeg meget enig med dig, jeg tror selv det beror på tilfældigheder om man bliver anoretiker, bullimiker (hedder det det? ) eller overspiser. Det er psykiske problemer. Enig.

Hvad jeg til gengæld ikke er enig med dig i er at folk generelt kender kalorietabellerne. Det kan de ikke! Jeg tror faktisk ikke jeg kender nogen, hverken overvægtig eller normalvægtig der ved hvor mange kcal der er i 100 g. nogetsomhelst, for ikke at sige hvor mange kcal deres daglige behov er.

Jeg tror desuden at det er de færreste overvægtige der lider af en spiseforstyrrelse. Jeg tror overvægt skyldes sådan i grove træk det som chris27 nævner.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share