Har købt motionscykel


Stryger2
 Share

Recommended Posts

Nu har jeg taget en hurtig beslutning sammen med kæresten, og investeret i en motionscykel.

Vi købte en Proteus PEC-4255 Fra Harald Nyborg. Den har 10 programmer + 2 cardioprogrammer at køre efter.

Nu er spørgsmålet hvordan jeg bør bruge den for at få mest ud af det.

Jeg træner primært styrkeløft, og cyklen skal bruges til sekundær træning for at få bedre kondition og smide noget fedt.

Nu overvejer jeg om det smarteste er at tage:

1) 15 min hver morgen på cardio-pulsprogrammet (85% af makspuls)

2) 30 min 3 gange om ugen på fedtforbrænding (60% af makspuls)

3) 15 min hver morgen på intervalprogrammerne.

Jeg har jo hørt det gamle råd om at det tager en 15 minutters tid før kroppen for alvor kommer i gang med at forbrænde, men om det er en skrøne ved jeg ikke. Det kunne jo umiddelbart tale for at tage nogle længere ture, men så gøre det om aftenen (jeg gider ikke stå mere end 15 min tidligere op nemlig)

Er der nogen som bruger en cykel hjemme til at supplere der har lidt tips?

Link to comment
Share on other sites

Lidt erfaringer har man da :smile:

Det er forskelligt hvad jeg bruger min inde-cykel til og hvordan jeg kører på den først og sidst på dagen.

Når jeg kører om morgenen er det sjældent for fuld skrue og hvis der er intervaller er de moderate. Årsag: sukkerdepoterne er ret tomme efter nattens søvn og faste og man slår meget hurtigere over i fedtforbrænding. Så dels er her muligheden for at høvle af fedtdepoterne på en nem måde og dels er ydeevnen alligevel ret begrænset - hvis man virkelig spurter igennem et par gange kommer man ikke ovenpå igen.

Aftentræning kører jeg mere intensivt end morgentræning men jeg har erfaret at hårde intervaller hvor man kører sig ud hævner sig dagen efter. Man får simpelthen ikke mad nok til at efterfylde og benene er som bly dagen efter; især noget skidt hvis man skal træne ben, ellers kan man jo nok leve med det. Hvis jeg har overspist i forb. m. jul, fødselsdag eller andet så hele mave/tarmsystemet er fyldt med mad kan jeg godt give den fuld skrald uden at være smadret dagen efter. Og tager så ikke så meget på som jeg ellers ville.

Så generelt: intervaltræning fortrækker jeg skal ligge nogle timer efter morgenmaden og ikke meget efter aftensmaden. God frisk træning kan lægges hele dagen. Skal man køre lavintensivt skal det være om morgenen - ellers er effekten alligevel behersket.

Om det tager 15 minutter før man forbrænder tror jeg ikke helt er rigtigt: forbrændte kalorier er forbrændte kalorier. Omvendt skal man jo lige køre sig varm og hvis man skal have pulsen helt op og ringe tager det noget hvis det ikke skal være ubehageligt og jo højere puls jo mere er det forbrændt. Jeg gider normalt heller ikke at stå meget tidligere op "bare" for at sidde på cyklen MEN du skulle nu alligevel prøve et par gange, for det giver altså en fed fornemmelse i kroppen bagefter. Bare træls at dynen altid er tung om morgenen.

Edited by TF.
Link to comment
Share on other sites

Jo, nu vil jeg lige se. Det bliver jo formentlig til at jeg tager 15 min hver morgen, og giver den så meget gas som der nu lige er energi til.

Jeg vil ikke dyrke cardio i samme omgang som styrketræningen, synes jeg har læst for meget om negative effekter at dette.

Og min holdning ang de 15 min er da også at det formentlig er noget pjat. Tværtimod må det da sparke gang i kroppen i nogen timer efter, hvor man ellers måske mere havde været på dvalestadiet. Normalt tager jeg bilen til arbejde, og da jeg sidder på kontor er det jo meget begrænset hvor meget pulsen kommer op i løbet af dagen.

Link to comment
Share on other sites

Hejsa

15 minutter er MEGET kort tid at afsætte til bedre kondition og at fjerne fedt, og mit bedste bud er at det simpelthen er spild af tid. Det kan vel gøre det ud for opvarmning inden noget anden træning men det flytter altså ikke noget hvad kondition og fedt angår.

Tag da i det mindste og brug minimum en halv times tid på det enten ved et pænt konstant hårdt niveau eller som en række intervaller. Det kan være EKSTREMT kedeligt at køre på enten spinner eller kondicykel derhjemme mutters alene så jeg ville nok vælge intervallerne hvor der er lidt variation.

En halv time burde ikke på nogen måde kunne påvirke din øvrige træning senere på dagen og det er ret begrænset hvor meget du kan tømme af depoterne på en halvtime. Jeg træner ofte 3-4 timer uden at indtage kulhydrater men bare vædske. Men der er intet energi mæssigt at mærke dagen efter.

Jeg er godt klar over at vores udgangspunkt ikke er det samme men du fik mine 25 cent alligevel.

god fornøjelse !!

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville oz tage intervallerne, hvis det var mig. Jeg kører også på motionscykel helt alene, og ja, det kan være træls. `Kampen´ skal vindes oppe i knolden. Motivation er alt. Derimod skal du nok ikke hænge dig for meget i de indkodede programmer, din cykel evt. har.

Good luck fra Oksen

Link to comment
Share on other sites

Er det korrekt forstået at intervaltræning bruges for at man kan holde til et højt tempo i længere tid?

I givet fald, så vil jeg vel få mest ud af det ved bare at gå til den, fremfor at tage sløve perioder, når jeg aligevel kun kører 15-30 min?

Eller ligger der et eller andet teknisk i at pulsen også skal nå og falde i perioder?

Link to comment
Share on other sites

Kør du bare til og skip intervallerne.

De blev såmænd bare foreslået grundet motivations faktoren. Men den halve time går altså hurtigere hvis der er bare lidt interval eller variation. Men du kan jo variere på andre måder end ved at sænke intensiteten. Du kan jo sætte mere belastning på og stå op evt hvis cyklens kontruktion iøvrigt tillader det.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer jo også an hvor meget du vil lægge i det - trods alt er jo styrkeløften som har første prio. Men du finder næppe en cykelrytter som ikke træner intervaller, men de skal heller ikke lave squats osv. dagen efter.

Personlig vil jeg ikke undvære intervaller, tiden oppe i det røde område er meget større end hvis man kører jævnt og det er meget nemmere at køre sig i bund, men hvis man kører "længe" og intensivt mærkes det i stængerne dagen efter. Og da det måske (måske ikke) vil påvirke din bentræning er det måske ikke så smart.

Men ellers er det jo at prøve og så se om squatten stinker dagen efter. I dit tilfælde tror jeg ikke at hårde intervaller er en god ide, men det er jeg ikke klog nok til at vurdere :innocent: men mellemlange og mellemhårde kunne jeg forstille mig var en god ting på dine lange træninger, også for det ikke bliver for kedeligt - trods alt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share