Den lille hjælper...


Morten D
 Share

Recommended Posts

Jeg vil gerne slå et slag for et overset hjælpemiddel: logbogen/notesbogen!

Jeg så MILO nævne den i et indlæg og tænkte, at det var på tide at sætte fokus på dette suveræne hjælpemiddel.

Da jeg i sin tid startede med BB gik min makker og jeg rundt med vores små logbøger, hvori vi skrev hver eneste gentagelse ned. Dette var genstand for en del morskab, men det på trods en klar fordel. Jeg vil også anbefale, at man tager små noter om, hvordan den enkelte øvelse forløb, og hvorvidt man føler sig klar til at tage ekstra vægt på næste gang.

Ikke blot er logbogen et godt huskemiddel (specielt i forb. m. HIT, hvor der jo går lang tid mellem træningspas), men det er også en fremragende motivator. Man vil ikke tage mindre end sidst, og det er sjovt at kigge i gamle logbøger for at følge udviklingen.

Oven i hatten er logbogen glimrende til at skabe kontakt i træningscentret; da alle andre lige skal høre, hvad hulen det er du går og skriver hele tiden. :)

Mvh.

Morten

Link to comment
Share on other sites

Jeg er helt enig - specielt i motivationsdelen. Det er den absolutte bedste motivator der findes. Jeg træner få sæt og til failure - derfor er det osse vigtigt for mig at følge udviklingen rimelig nøje. Jeg skriver halve reps på osse - af samme grund.

Jeg har dog ikke noteret emner som: om jeg føler jeg kan øge belastningen næste gang (øger 4 ud af 5 gange  :)), og om hvordan selve sættet gik. Jeg noterer belastning og antal reps, samt i hvilken rækkefølge øvelserne blev udført.

Fortsat god søndag til alle.........

Link to comment
Share on other sites

ja jeg fører også altid Log. Det har jeg gjort nogle måneder efter hånden. Det er genialt til at finde ud af hvor meget man skal tage i ekstra vægt, og til at lave rettelser i sit eget program efter. Det er ikke helt tosset.

Det har også hjulpet mig meget.

Det er en god motivation, og sjovere at lave PR på den måde.

Helt enig.

Link to comment
Share on other sites

Hej Los....

Godt emne du har bragt op - træningsdagbogen eller "Den lille hjælper" som du har valg at kalde den :)

Da jeg startede med styrketræning i militæret for snart 11 år siden var det med macho-indstillingen: nu skal jeg fanme ind og pumpe noget jern.. bænk og curl. Havde jeg nogen egentlig plan for hvad jeg havde tænkt mig at opnå på hhv. kort og lang sigt? NO CHANCE!

Det gjaldt i hovedtræk bare om at se stor og pumpet ud til weekenden når jeg skulle ud i byen og føre mig frem.

Tendensen fortsatte da jeg som "hardcore bodybuilder" begyndte at træne i et steroidebefængt motionscenter.

8 ugers kure på Deca-durabolin, Dianabol og hvad det ellers hedder - men havde jeg 100% styr på hvad jeg løftede fra gang til gang? NO CHANCE

Jeg startede faktisk først med en "dagbog" for ca. 2 år siden - og kan den dag idag ikke undvære min "lille hjælper".

I min dagbog nedfælder jeg enkelte oplysninger som: øvelser set/reps, vægt og træningstid. Til slut skriver jeg lige et par generelle bemærkning om dagens træning f.eks. "Solid workout - havde meget overskud & styrke idag - pushjerk stiger og stiger FEDT!" etc. etc.

Går en workout ad hel.... til prøver jeg som regel at finde en grund til det f.eks. dårlig søvn den foregående nat (jeg har små børn!), sent træningstidspunkt etc. etc. også de tanker skriver jeg ned.

Jeg har ALTID styr på hvad jeg kørte den foregående w.o. og hvor meget der var på stangen - eller workout'en samme dag året før for den sags skyld.

Dagbogen fortæller mig hvilke træningsrutiner der virkede og hvilke der IKKE virkede. Jeg har i den henseende den holdning, at man skal prøve en ny rutine min. 2 måneder for at se om det er noget der du´r eller ej. 2-3 måneder er en forholdsvis lang tidsperiode og derfor er en dagbog NØDVENDIG ellers kan man umuligt holde styr på evt. fremgang.

Slutteligt syns jeg det er sjovt som årene går, at sidde og bladre lidt i de små notesbøger og se hvordan ens træning har udviklet sig. F.eks. ser min træning idag HELT anderledes ud end for 2 år siden.

En sidebemærkning til træningsrutiner - noget træningsdagbogen også vil afsløre... LAD VÆRE MED AT SKIFTE RUTINER HELE TIDEN! - på den måde finder man ALDRIG ens "røde træningstråd"!  Kør en rutine 2-3 måneder - dur det ikke - så prøv noget andet.... hmmm nu kommer jeg vist for vidt omkring - kunne være man skulle lire en artikel om det emne af på et tidspunkt.. ;)

Generelt tror jeg ikke der er mange - ihvertilfælde dem der træner i motionscentre - der fører en træningsdagbog... enten fordi de ikke er nået længere end til den før beskrevne "bænk & curl"-holdning eller måske fordi de syns det er pinligt at rende rundt blandt technogym-konstruktionerne med sin lille lommebog og kuglepen........ de skulle bare vide...

hej!

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Jeg startede for 2 år siden med at træne.

Men først nu hvor jeg kører HST, er jeg gået i gang med at føre log.

Dét skulle jeg ha' gjort for længe siden.

Det er virkelig motiverende at se tilbage i sin log og se hvordan man bliver bedre og bedre. Eller hvornår det er gået dårligt !

Hvis man på forhånd ved at man "skal" køre en øvelse med fx 12 gentagelser, giver man sig selv 105%.

Inden jeg havde log, havde jeg måske stoppet ved 10 gentagelser fordi jeg har et par dårlige ubegrundede "undskyldninger".

Så "Den lille hjælper" er vist et passende navn til et så godt stykke værktøj.

Hilsen

Nygren

Link to comment
Share on other sites

Jeg skriver ned mellem hvert sæt.

Ingen jeg gjorde det, kunne jeg kun huske hvad jeg løftede i mine favoritøvelser. Det gjorde at jeg var dårlig til mange af de andre øvelser.

Så når jeg var i tvivl om det lige var 70 eller 75 kg og om det var 5 eller 8 gentagelser jeg tog, endte det tit med at blive 5 x 70 kg. Selv om jeg rent faktisk tog meget mere sidst.

Derfor har jeg altid "Den Lille Hjælper" med til træning.

/Nygren

Link to comment
Share on other sites

Ahh Den lille logbog er sku noget af de bedste som jeg har tilført min træning, - et råd fra MOL af...

Uden indføringen af logbogen ville jeg ikke have opnået det samme som hvis jeg var foruden , det er virkeligt et dejligt middel at have under træningen, skriver ned efter hvert sæt.

Og det giver også lidt til physken, man vil sku ikke løfte mindre end man gjorde i sidste uge, så derfor har jeg et 2 ugers program på min log som er en A4 side, med et uge program på hver side, så kan jeg altid se hvad jeg løftede i sidste uge....

Det har gjort meget for min BB/Styrke træning, og også rigtig meget for min cutting, det kan klart anbefales at bruges.

Jeg har kun set mig nede i centeret, som bruger en logbog. D

e fleste vader bare rundt, står og tænker over, hvad var det nu jeg løftede sidste gang, osv.

Tænker over hvilken øvelse de skal lave, så deres træningn bliver generelt til noget møg, uden noget program eller noget at gå efter, laver sku lige den øvelse de føler for idag.... BRUG EN LOGBOG.

Hehe ganske rigtig mange tager lige et kig over i vindueskarmen, for at se hvad der skrives ned, og det bliver da også til en lille debat engang imellem... Et godt hjælpemiddel, kan sku ikke undværes, når man først har brugt den...

post-3-1035397716.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg er lige begyndt på "vinterens" vægttræningsprogram - og jeg bruger også en logbog, et skema eller hvad man nu vil kalde det.

Min mening er at al træning bliver bedre hvis man:

1 - planlægger

2 - (selvfølgelig) udfører selve træningen

3 - evaluerer

Så frem med de små bøger - og skriv for pokker!

Link to comment
Share on other sites

Vil nok mene, at hvis ikke man kan huske hvilke øvelser man skal lave fra gang til gang, uden en log-bog så er man enten ikke særlig seriøs eller også har man verdens ringeste hukommelse.

Så får du da lige en opgave til i morgen, Cisse.

Lær Sheiko CMS uge 3 dag 2 udenad, herunder...:

- 16 sæt dødløft

- 20 sæt bænkpres

+ assistance-øvelser.

;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share