Er DOMS godt!?


No.1
 Share

Recommended Posts

Der er absolut intet gavnligt ved DOMS.

DOMS opstår ved at man belaster kroppen hårdere end den er vandt til, og det gør man i nogle programmer, men det er absolut ikke i sig selv noget man skal stræbe efter, og det er ikke noget, man skal vænne sig til.

Link to comment
Share on other sites

men det er absolut ikke i sig selv noget man skal stræbe efter

Men man skal på den anden side heller ikke prøve at undgå det!? Det er jo godt at presse kroppen mere end den er vant til hvis man vil have en god vækst. DOMS er en naturligfølge der egentlig ikke siger noget om hvor meget du vokser.

Jeg har det som Blitz. Har intet imod at kunne mærke at jeg gav mig fuldt ud igår, men sådan er det jo så forskellig.

Link to comment
Share on other sites

fortiden har jeg ødelagt ryggen og kan ikke træne, MEN:

Jeg har aldrig trænet f.eks. bryst uden at have DOMS bagefter. Sådan er det ikke med alle muskler, bryst er specielt ramt. Der var ingen særlig forskell på om jeg trænede musklen en gang om ugen (hård intensitet) eller i 2-split ( mellem-hård intensitet)

Hvad kan jeg konkludere ud fra det?

træner jeg for hårdt? er det bare mine gener? Mangel på kost?

rart med nogle svar nu hvor det siges at DOMS ikke er godt.

Link to comment
Share on other sites

Hvad kan jeg konkludere ud fra det?

At du sandsynligvis træner for tæt på faliure og/eller bruger forced reps, dropset og negativer. Men der kan jo sagtens være individuelle forskelle på hvor hårdt medtaget en given muskelgruppe bliver. Det er bare mit gæt hvis du siger at du ALTID har DOMS i dine pecs.

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg har det lidt på samme måde, pecs har meget tit doms - har faktisk lige nu :D

Bruger dog aldrig forced reps, går heller aldrig til failure - KUN hvis jeg tror/håber på, der er til en enkelt mere. Aldrig med intension om at ramme failure i hvert fald!

Men træner så også bryst noget hårdere end de fleste krospdele, fordi det aldrig rigtig har været min stærke side, men trpor og håbewr på, det giver lidt :)

Link to comment
Share on other sites

Men man skal på den anden side heller ikke prøve at undgå det!? Det er jo godt at presse kroppen mere end den er vant til hvis man vil have en god vækst. DOMS er en naturligfølge der egentlig ikke siger noget om hvor meget du vokser.

Jeg har det som Blitz. Har intet imod at kunne mærke at jeg gav mig fuldt ud igår, men sådan er det jo så forskellig.

Det er helt sikkert IKKE noget godt råd, at man ikke skal forsøg at undgå DOMS. Dette betyder nemlig ofte at folk får den opfattelse at DOMS er godt. Og det er ret uheldigt når folk bedømmer deres træning efter graden af ømhed. For hvor en smule ømhed er et tegn på at man har lavet nok til at der er sket en degradation af muskelfibrene, så er ekstrem ømhed et tegn på at man har lavet for MEGET. Hvis man er ekstremt øm hver gang man træner, så bør man overvejer om man misbruger intensitets-teknikker, og/eller kører med for stor volumen. Det er i denne her sammenhæng også meget vigtigt at pointere at man IKKE behøver at være øm for at vokse. Man kan sagtens blive stor og stærk uden nogensinden at have oplevet muskelømhed. Hvor usansyneligt det end må være. Lad DOMS være en naturlig del af det at træne, uden at det bliver målet i sig selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share