Skulderøvelse


Molleally
 Share

Recommended Posts

Et lille spørgsmål: Jeg træner skuldre vha. military press. Så vidt jeg ved træner den kun det forreste samt det midterste af skuldermusklen. Hvilken øvelse vil i anbefale som supplement, således at jeg også får trænet den bageste del af musklen? Det kan nævnes, at jeg kører full-body 3 gange ugentligt som ser således ud:

Bænk/Incline DB-press

Bend-over rowing

Squat

Chest Dips

Reverse chin-ups

Military

Dødløft (enten squat eller dødløft, ikke begge dele samme dag)

Maveøvelse (typisk vha. tov)

En Biceps hjælpeøvelse

Er det overhovedet nødvendigt med et supplement, og i så fald, hvilket? Jeg ved hvor jeg kan finde øvelser (getbig.dk osv.), men jeg tænker at der må være nogen der har været ude for det samme som mig, hvis erfaringer jeg kan "nasse" på, i stedet for at komme til at spilde tid på at prøve mig frem.

På forhånd tak for hjælpen.

Edited by Molleally
Link to comment
Share on other sites

http://www.exrx.net/WeightExercises/Deltoi...dNeckPress.html

denne er nu heller ik så dum til det bagerste af skuldrene.

Okay. Det, synes jeg, den er (og den rammer det forreste af skulderen - ikke det bagerste!). Mange, incl. mig selv, er kommet til at døje med skulderskade®, fordi den bringer rotator cuff'en i en ubehagelig stilling.

Jeg ville tilføje lateral raises til det ovenstående, fordi jeg ikke synes, military press rammer det midterste af skulderen nok.

Military press og lateral raises.

Edited by Little Mr. Big
Link to comment
Share on other sites

Okay. Det, synes jeg, den er (og den rammer det forreste af skulderen - ikke det bagerste!). Mange, incl. mig selv, er kommet til at døje med skulderskade®, fordi den bringer rotator cuff'en i en ubehagelig stilling.

Jeg ville tilføje lateral raises til det ovenstående, fordi jeg ikke synes, military press rammer det midterste af skulderen nok.

Military press og lateral raises.

Lige mine ord. Jeg støtter op om Mr. Big's forslag. :bigsmile:

Niklas :superman:

Link to comment
Share on other sites

ok. har dog aldrig haft problemer med skade pga. den, men det er nok svært at finde så mange øvelser der primært går til det bagerste af skuldrene, selvom der selvfølgelig er nogle.

No offence, men hvis du ikke ved mere om styrketræning, så undlad dog at svare...

Rear laterals er en glimrende øvelse til bagsiden - for øget balance kan du støtte panden mod en bænk i 45 grader....

Link to comment
Share on other sites

jeg kender flere der træner den, fordi at de kan løfte flere kg i den i forhold til traditionel "military press". plus at man ikke er så tilbøjelig til at læne sig bagover og belast ryggen. Og når de så ikke har problemer med den, hvorfor så skifte den ud..

Selvfølgelig, en skadesrisiko skal altid tages med i betragtningerne.. Men meget tung vægttræning er sjældent risikofrit, så hvorfor ikke køre den!? Men igen, er forskellig fra person til person, hvad man kan holde til.. man skal bare passe på ikke at være 100% skråsikker, når man ikke har 100% ret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor tage chancen og sænke stangen bag nakken, når man kan få samme gode effekter af at sænke den til brystet, hvorved man mindsker skadesrisikoen?

Såfremt folk har den nødvendige fleksibilitet er det en fremragende øvelse. Og mange føler at den har en større overførsel til bænkpres end military har. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share