Jeg sveder gult


humseper
 Share

Recommended Posts

Jeg har igennem flere måneder haft tendens til at svede gult. Dette er ret irriterende, da dette giver gule plamager under armene der ikke går af i vask.

Jeg har cuttet på det seneste og er ikke helt klar over om jeg også svedte gult inden, men det var ihvertfald ikke så meget som nu.

Hvad skyldes dette problem og hvad kan jeg gøre ved det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror det er meget normalt at svede gult. Jeg har selv oplevet det også når jeg har trænet i hvide T-Shirts. Husk at drikke rigeligt, jeg kunne forestille mig det kunne hjælpe, uden dog at vide det. Jeg forestiller mig, at det kan sammenlignes med urin. Hvis du ikke drikker nok kan din urin blive meget gul (til tider næsten orange) og hvis du drikker masser bliver din urin helt klar.

Jeg hørte en gang om en mand (tror det var i lægens bord på Dr1) der svedte rødt. Det var helt vildt og det smittede af på håndklæder, vaskeklude mm. De fandt efter lang tid ud af, at det skyldtes en bestemt bakterie og i øvrigt var ganske ufarligt for manden... Wierd...

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg bruger deostick. Det kan godt være at det er der problemet ligger for det er kun under armene jeg får gule plamager og ikke f.eks. på ryggen hvor jeg også sveder meget når jeg træner.

Prøv at undgå brugen af stick de dage hvor du træner..... Dét gør jeg - og bingo har jeg ikke de

problemer længere..... :4thumbup: Dét er nogle af de stoffer som stick's er lavet af, som "bare"

bliver siddende på huden - og når du så sveder sætter de sig i tøjet i stedet for......

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger
Jeg sveder da også gult hvis ikke jeg får svedt det "gamle" sved ud. Det gule er det som lugter grimt. Det er jo affaldsstoffer som skal ud. Drik noget mere væske. Ellers kan det også være du får for mange vitaminer.

Schludder!

Det er ikke sveden i sig selv der lugter. Når vi sveder bliver vores hud fugtig. Vores sved indeholder stoffer der nedbrydes af hudens bakterier, det er her lugtgener opstår.

Link to comment
Share on other sites

Gullighed kan være et tegn på ikterus (gulsot), på baggrund af leverproblemer, obstruktion i galdevejene eller diverse blodsygdomme, men tror dog næppe det er tilfældet her. I det tilfælde vil det nærmere være huden der er gul, specielt vil det kunne ses på ´"det hvide i øjnene". Nok nærmere fordi du bruger en bestemt sæbe eller deodorant som det har været foreslået tidligere, specielt hvis det kun er nogen steder du sveder gult.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Det mest sandsynlige svar var faktisk givet lidt højere oppe. Hvis man træner og samtidigt er i underskud på kulhydrat vil man have en markant forøget forbrænding af protein, hvilket givet et øget indhold af urinstoffer i sveden. Hvis du tager en gennemsvedet t-shirt, så skal den garanteret ikke ligge ret længe i sportstasken før den kommer til at lygte tydeligt af ammoniak.

Da du har cuttet, har du jo sikkert været i kulhydratunderskud. Muligvis har du samtidigt suppleret med et proteintilskud - og så har vi den gule sved.

Løsning: indtag mere kulhydrat.

Link to comment
Share on other sites

Det mest sandsynlige svar var faktisk givet lidt højere oppe. Hvis man træner og samtidigt er i underskud på kulhydrat vil man have en markant forøget forbrænding af protein, hvilket givet et øget indhold af urinstoffer i sveden. Hvis du tager en gennemsvedet t-shirt, så skal den garanteret ikke ligge ret længe i sportstasken før den kommer til at lygte tydeligt af ammoniak.

Da du har cuttet, har du jo sikkert været i kulhydratunderskud. Muligvis har du samtidigt suppleret med et proteintilskud - og så har vi den gule sved.

Løsning: indtag mere kulhydrat.

Er den gule farve en indikation for at min % fordeling af henholdsvis protein fedt og kulhydrat er forkert under min cutting?

Eller kan jeg godt fortsætte med at cutte som jeg har gjort tidligere og så bare acceptere den gule sved?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg ikke sige. Hvis du pt. ikke indtager specielt meget protein, så kan den gule sved være et tegn på at du cutter så hårdt at du brænder rimeligt meget muskelmasse af. Men den uforholdsmæssige høje afbrænding af protein kan også bare være et resultat af højt proteinindtag og lavt kulhydratindtag.

Link to comment
Share on other sites

Guest PlayboY

Jeg tror nu også det bare det kan være mangel på væske, eller din deo.

Jeg har en hvid t-shirt, som har tendens til at være lidt gul under armene når jeg har haft den på i byen..

Om det er min deo spray eller mangel på væske skal jeg ikke kunne sige.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share