Nedslidning af kroppen?


JesperT
 Share

Recommended Posts

Når man nu træner så tungt med så mange gentagelser, i så mange timer om ugen, er der så ikke en meget stor chance for, at kroppen bliver nedslidt før tid. Når man squatter helt ned til parallelt, må der være en enorm belastning af knæet, korsbåndene og menisken, det kan da ikke være sundt. Det er jo en ekstrem belastning, der sker af kroppen. Man kan så selvfølgelig sige, at det er et valg den enkelte foretager og ok med det, men jeg er mere ude efter, om der er nogen, der ved hvor stor en belastning, der reel sker, og om der sker en øget nedslidning af kroppen? Man hører også tit om mennesker i erhverv som fx jord- og betonarbejdere, brolæggere, stilladsarbejdere osv, som er blevet decideret slidt op. Kommer alle "os" vægtfolk til ikke at kunne samle en avis op fra gulvet, når vi runder de 70 år?

Link to comment
Share on other sites

For det første er vægttræning jo indrettet så der hele tiden er rigeligt med restitutionstid (vi snakker måske højest 6-7 timers hård vægttræning i ugen). Det er jo ligesom det som er tricket i vægttræning. Nedbryd - genopbyg - nedbryd - genopbyg. Ser man på jord og betonarbejdere, stilladsarbejdere og andre hårdt arbejdende folk, så er det måske netop det som er problemet her, at der ikke er rigeligt med restitutionstid. De belaster kroppen 37 timer i ugen, år efter år. Musklerne skal nok tilpasse sig, da det er et rimeligt hurtigt tilpasseligt væv, men man kunne godt forestille sig at deres led, sener, ligamenter osv. bliver stresset mere end godt er. Man ved jo også at repetitivt stress (samme bevægelser igen og igen, dag ud og dag ind) er utroligt usundt for kroppen. Så det er nok nærmere derfor at de bliver slidt ned. Samtidig er det måske også på grund af dårlige arbejdsstillinger og forkert løfteteknik.

Generelt har folk også en fejlagtig antagelse af at vægttræning er meget belastende pga. de store byrder, men det er faktisk ikke tilfældet. Folk som dyrker løbetræning, fodbold, håndbold, basketball osv. udsætter deres krop for langt større byrder. Faktisk har man med biomekaniske undersøgelser kunne måle at belastningen på leddene er cirka 300 % større i sportsgrene hvor man hopper og løber, end i vægtløftning og styrkeløft. Det er egentlig også ganske logisk. Hver gang du løber en tur, og lander på jorden med det ene ben, så belaster du benet med mange gange din egen kropsvægt. Og da det i disse sportsgrene er normalt at have mange flere ugentlige træningstimer, så bliver den totale byrde temmelig stor.

Man skal dog ikke glemme en ting. Kroppen er til for at blive brugt. Bliver den brugt, så bliver den stærkere og mere effektiv. Bliver den ikke brugt, så forfalder den. Kunsten er ikke at lave for meget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

En anden ting, som jeg også er en væsentlig faktor: Kosten.

Det er ingen hemlighed at folk som har fysisk arbejde, oftest hører til en lavere social klasse, hvor dårlige kostvaner mig bekendt er mere reglen undtagelsen. Hårdt fysisk arbejde kombineret med kost bestående af usundt fedt, for lidt protein, for meget sukker kombineret med et væsentlig forbrug af alkohol og smøger skal nok gøre sit til at kroppen slides meget hurtigt.

Link to comment
Share on other sites

En anden ting, som jeg også er en væsentlig faktor: Kosten.

Det er ingen hemlighed at folk som har fysisk arbejde, oftest hører til en lavere social klasse, hvor dårlige kostvaner mig bekendt er mere reglen undtagelsen. Hårdt fysisk arbejde kombineret med kost bestående af usundt fedt, for lidt protein, for meget sukker kombineret med et væsentlig forbrug af alkohol og smøger skal nok gøre sit til at kroppen slides meget hurtigt.

God pointe Xax! :cyclopsidea: :a-okhand:

Link to comment
Share on other sites

måske god pointe, måske en lidt fordomsfuld pointe? Med samme ret kunne man hævde at sandsynligheden for at finde en hjemmegående husmor hjemme hos en stilladsarbejder er større end hos kontormusen, og når hun smører hans madpakke, mangler der ikke noget. 37 timer er trods alt 37 timer. Jeg tror faktisk at den stressede direktør har større tendens til at gå på Mc. D eller til pølsevognen end stilladsarbejderen. Nå det skulle ikke lyde så harmdirrende som det måske gør, jeg ville bare lige gøre opmærksom på at det ikke nødvendigvis er en faktor med hold i xax og joergen.

Link to comment
Share on other sites

"Der er sket en udvikling i befolkningens viden om sund levevis. Ser man nærmere på denne udvikling inden for de sociale lag, er det først og fremmest de socialt bedst stillede, der har ændret livsstil i sundere retning." man kan læse mere her:

http://www.dadlnet.dk/2laegeforeningen/pol...rer/ulighed.htm

skrevet af: Sundhedskomiteen

Den Almindelige Danske Lægeforenings informationsafdeling, 1998

Ydermere bliver det konkluderet, at de socialt dårligst stillede er mere syge og søger læge senere i sygdomsforløbet end de bedst stillede.

Så der ér måske en sammenhæng mellem jobtype, livsstil, kost, ernæring, sundhedstilstand og social status.

BB

Link to comment
Share on other sites

hehe, det var slet ikke meningen at det skulle skabe debat, men der skal jo selvfølgeligt ikke så meget til her på MOL :D jeg kender slet ikke nok til de sociale mekanismer til at sige noget fornutigt sammenhængende om det. Jeg ville bare påpge at kosten ikke nødvendigvis hænger sammen med social status.

Hvordan defineres "arbejderklassen" egentligt. Har altid undret mig over det underlige begreb... <_<

Link to comment
Share on other sites

XAX>> Du har fat i den rigtige ende!!

Litopsi>> Arbejder klassen er normalt defineret som folk fra socialgruppe 4; faglærte/ufaglærte arbejdere.

Faglærte: ex. Murere, stilladsarbejdere, mekanikere mm.

Ufaglærte: fabriksarbejdere, vejarbejdere mm.

Link to comment
Share on other sites

I så fald synes jeg da slet ikke at xax' pointe er særligt god. I hvert fald murere og mekanikere har da som regel en riiimeligt pæn indkomst og hører (ifølge mine standarter) i hvert fald ikke til i den lave ende af den sociale rangstige. Er jeg naiv når jeg ser for mit indre blik en murermester med sine 8 halve med leverpostej, spegpølse, æg med karse, flæskesteg fra i går osv. på madpakken? hvorefter han går hjem til lillemor, der står med frikadellerne og de kogte kartofler (resterne kommer på madpakken til i morgen) og han efter en god nats søvn står op til et kogt æg (evt. med bacon hvis det er søndag) og friskbagt bagerbrød? (okay måske lidt overdrevet, men I kan vel se pointen).

I den anden ende af skalaen ser jeg den fraskilte underdirektør (pga. for meget arbejde har konen forladt ham) der arbejder ved sit skrivebord fra 8-21 i 6 dage/uge, han holder ikke sin ferie for så kan han vinke farvel til sin forfremmelse, hvis han når det kan han lige nappe en pizza på hjemvejen, men som regel står den på pasta fordi han ikke har tid til at lave andet. Morgenmad var noget han fik da han var barn og frokost er selvfølgelig en oliedryppende sandwich fra nærmeste smørebrødsforretning. Når han så har ungerne på weekend er der dømt kvalitetstid og den står på softice og burger.

Mon ikke de fleste ligger et sted midt imellem disse karikerede tegninger, men pointen er stadig: jeg tror ikke nødvendigvis at dårlig kost har noget at gøre med hurtig nedslidning, det har derimod de andre faktorer som TJ nævner.

Link to comment
Share on other sites

Din beskrivelse af underdirektøren uden noget liv ved siden af arbejdet passer virkelig ikke som toppen af rangstien i dk.

Du mangler kernefamilien, far, mor og børn.

Far og mor er begge veluddannede, arbejder 40 timer om ugen, og går op i familien. De laver relativ sund aftensmad, da de har sans for livskvalitet.

Jeg tror det er toppen af rangstien :) En underdirektør uden familieliv synes jeg mere er en outsider i dagens samfund.

Link to comment
Share on other sites

bugger! :bblush: jeg kommer alt for tit til at poste mit indlæg 2 gange. Nå men jeg kan da benytte lejligheden til at sige hvad det lige er vi diskuterer

...hører til en lavere social klasse, hvor dårlige kostvaner mig bekendt er mere reglen undtagelsen.
= xax' påstand

Jeg siger: jeg tror ikke dårlige kostvaner er specielt mere udbredt i lavere sociale lag end i de højere, jf. ovenstående groft karikerede eksempler. Min egne forældre er ufaglærte og deres spisevaner er nogenlunde gennemsnitlige... min mors er pænt langt over gennemsnitligt gode.

Link to comment
Share on other sites

jeg ved godt at det er et unuanceret billede, men nu var det heller ikke min mission at beskrive familien Danmark. Jeg ville bare understrege at dårlige spisevaner ikke nødvendigvis er socialt bestemt. Men bortset fra det, så er underdirektøren vel i den anden ende af den socialklasseskalaen; vi taler her arbejderklasse, middelklasse og overklasse, ikke hvordan man fungerer socialt i samfundet. For der har du da ret: han falder da i den grad udenfor alle sociale sammenhænge

Link to comment
Share on other sites

Det billede Litopsi maler af murermesteren er temmelig lyserødt, langtfra virkelig jvf. de erfaringer jeg har mig.

Madpakken er nogengange noget godt fra lillemor, dog for meget fed kost, og en bajer til madpakken. Bagerbrød, ja vist ja, godt med wienerbrød.

Efter arbejde så er det lige en tur på grillbaren, tanken eller puben. Søvn er det småt med. Fodbold og film og aften, tidligt op om morgen.

Link to comment
Share on other sites

Det billede Litopsi maler af murermesteren er temmelig lyserødt, langtfra virkelig jvf. de erfaringer jeg har mig.
I know, men jeg tror dog ikke at den virkelige udgave af mit billede er så sjældent forekommende at man ligefrem kan sige at dårlige madvaner er mere reglen end undtagelsen. (Desuden fatter jeg som sagt slet ikke at en murer placeres i arbejderklassen når en hvilken som helst anden arbejder, være sig kontormus, advokat eller IT-mand ikke gør)
dog for meget fed kost

i modsætning til alle andre danskere?

og en bajer til madpakken
den aftenwhiskey som buisnessmanden tager sig er ikke sundere
Bagerbrød, ja vist ja, godt med wienerbrød.
man er vel dansker? kan ikke se at lavere sociale klasser spiser mere wienerbrød end højere.... tjoeh, det skulle da lige være fordi de højere sociale klasser køber deres kager hos konditoren i stedet.

desuden kan det anføres at hvis kontormusen og mureren spiser det samme, vil mureren være den det er sundest for, da han rører sig mere i løbet af sin arbejdsdag en kontormusen gør.

Søvn er det småt med. Fodbold og film og aften, tidligt op om morgen.

jeg troede vi talte spisevaner?

Link to comment
Share on other sites

i modsætning til alle andre danskere?
Og her vover jeg den påstand: JA!

Men så igen, så står det da sløjt til generelt med kostvanerne i Danmark.

den aftenwhiskey som buisnessmanden tager sig er ikke sundere

Næh, men de 2-4 bajere om dagen muren tager + div. i weekenden gør det hellere ikke bedre. Alkohol er dog noget som præger alle sociale lag, så her giver jeg dig så ret.

man er vel dansker? kan ikke se at lavere sociale klasser spiser mere wienerbrød end højere....
Næh, men du nævnte altså godt bagerbrød i en af dine tidligere indlæg, og sådan er det ikke altid jo.
desuden kan det anføres at hvis kontormusen og mureren spiser det samme, vil mureren være den det er sundest for, da han rører sig mere i løbet af sin arbejdsdag en kontormusen gør.

Ligeledes med buschaffører...

 jeg troede vi talte spisevaner?

Du nævnte en god nats søvn i en af dine tidligere indlæg, og det var så blot min kommentar til dette.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må indrømme at jeg synes dine argumenter mod spisevaner er ret dårlige :)

De billeder du tegner er langt fra nogen som jeg kan forestille mig at man finder flere af i virkeligheden. Jeg kan forestille mig Xax's billeder, og det virker ikke som om det er vildt fedt, men bestemt heller ikke sundt.

Middelklassen som jeg prøvede at beskrive lever nok lidt sundere, da det er meget moderne i dag at gå op i stil - dette medfører udseende osv. Alt i alt går man op i hvad man smider indenbors. For ikke at tale om at man ligger vægt på hvad man putter i sine børn.

Overklassen - som er en meget lille gruppe i DK - består slet slet ikke af enlige mænd. Langtfra. Som jeg ser det, så har de fleste direktører skam familie derhjemme. Måske ikke børn, men koner i hvert fald. Der findes, så vidt jeg ved, kvinder der er fleksible mht. mænds tid hjemme :) Jeg tror på at de fleste overklassemænd har tilpasset sig. Jeg nægter at tro på at overklassemænd lever af MacD mad. Tror at 99/100 af dem ville sige "ad" til MacD :)

Udover det, så er der ikke så meget klasseforskel i DK i dag. Derfor er denne debat lidt "ligegyldig" :) Men det er da meget sjovt.... heh.

Link to comment
Share on other sites

Buchardt>> Jeg kan ikke se at mine argumenter er ringere end xax'. xax siger at i hans familie, som arbejderklassefamilie har han set dårlige spisevaner og jeg siger at i min familie, som er en arbejderklassefamilie, har jeg set gennemsnitlige og decideret gode spisevaner. Der er slet ikke tale om argumenter, blot en beskrivelse af hvordan vores familier spiser!

Du tager det alt for alvorligt med de eksempler. Jeg troede at jeg havde gjort det klart mange gange at det er overdrevne eksempler for at sætte det hele lidt på spidsen og måske fremkalde et lille bitte smil hos den glade læser :)

okay, den faldt til jorden...

Jeg tror du er meget naiv i din opfattelse af børnefamiliernes madvaner. Jeg har ikke selv børn, så jeg kan jo ikke sige det, men det jeg ser når jeg kigger mig omkring er, som du rigtigt nok siger en masse familier der enormt gerne vil fokusere på en sund livsstil. Det er viljen. Evnen derimod... det realistiske billede er nok noget anderledes end disse familiers gode vilje. Børn har aldrig drukket så meget sodavand som de gr i disse tider. Børn har aldrig været så overvægtige som de er i disse tider. Børn har aldrig siddet stille så meget som de gør i disse tider. Ja alle vil gerne spise økologisk, og hvis du spørger dem svarer de fleste at de da køber de fleste af deres varer økologisk hvis det kan fås. Men når de står i supermarkedet, så er det altså ikke det de vælger. Som børnefamilie har man meget travlt. Jeg mener virkeligt travlt. Derfor er det ofte (generalising jeg ved det, men det er det generelle billede jeg forsøger at skitsere) maden der spares på. Både hvad angår den tid der bruges på at lave det og de penge der postes i det. Det er desuden min opfattelse at børn oftere og oftere får lukket munden med en pose vingummibamser, fordi far og mor ikke orker at tage diskutionen.

Du nævnte en god nats søvn i en af dine tidligere indlæg, og det var så blot min kommentar til dette.
var ikke ment som et argument, men som et sprogligt bindeled for at få morgenmaden med
Og her vover jeg den påstand: JA!

øh, nå.... ja det er jo en påstand som du selv siger .. :huh:

okay, selvom du giver mig ret med hensyn til alkohol vil jeg lige indskyde at det ikke er andet end et par dage siden at det var fremme i medierne at "overklassen" drikker mere en andre.

Ligeledes med buschaffører...
ja det kan du da have ret i.
Link to comment
Share on other sites

Sjovt nok så har vi i vores familie relativt gode kostvaner. Godt med fisk, ris og grønsager, mælk og juice, men det er så også indflydelse fra min mor og hendes kultur(filipinsk)

Og jeg mener stadig at det står sløjere til med kostvanerne hos i de lavere sociale lag end hos de andre. Når overvægt er så udbredt hos folk, som endda har fysisk arbejde, så må det tyde på at der er noget galt jo.

Derudover så er jeg rørende enig at det står helt galt til med ungdommen. Jeg husker selv mine unge år i folkeskolen omkring de 11-16 år. Her dyrkede stort alle jeg kendte sport, og næsten ingen røg. I dag forekommer situationen mig omvendt, desværre :(

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at der diskuteres højlydt, at børn og unge/voksne ikke røre sig nok, men alligevel er 1/3 af alle unge piger undervægtige... (ved godt de ikke behøver at dyrke motion), og i diverse fitnesscenter øges antallet af medlemmer. Det passer altså ikke altid med virkeligeheden, det medierne blæser op. Ellers er forskellen bare blevet større, altså nogle dyrker ofte motion, mens andre ikke gør. :unsure:

Link to comment
Share on other sites

Tjaeh mette-musen... men nu er undervægt jo heller ikke et udtryk for sunde spisevaner.... og motion er ikke en garanti mod overvægt. Og endeligt tror jeg centrerne har en del flere medlemmer end brugere.

Jeg tror du har meget ret i at forskellen er blevet større. Der er dem der dyrker vild og inderlig motion 7 dage om ugen, cykler på arbejde osv. og så er der dem der aldrig rører sig, medmindre det er strengt nødvendigt..... og inden Buchard går amok: ja der er en mellemgruppe! det er bare sat på spidsen. Men hvis 1/3 er undervægtige og jeg har så hørt at 1/3 er overvægtige, så er der altså kun 1/3 normalvægtige tilbage.... mon ikke det er lidt overdrevet i begge ender?

hæhæ men apropos nedslidninger.. hihi, så har jeg siddet så meget på MOL på det sidste at min gode gamle sceneskedehindebetændelse er brudt ud igen. Av for den :angry: :(

Link to comment
Share on other sites

Tjaeh mette-musen... men nu er undervægt jo heller ikke et udtryk for sunde spisevaner....

Nu snakkede jeg om mediernes interesse for fedme.

Og endeligt tror jeg centrerne har en del flere medlemmer end brugere.

Måske....

Men hvis 1/3 er undervægtige og jeg har så hørt

Det er IKKE en 1/3 af befolkningen, det er 1/3 af UNGE piger!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share