Hvad spiser du umildbart efter træning?


Hessel
 Share

  

24 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Ligemeget, folk kan sikkert nok svare alligevel! ;)

Jeg sørger altid for at spise kulhudrater sammen med proteiner efter træning.

Kroppen skal ha' opfyldt energi depoterne her og nu, så derfor skal det være simple kylhydrater.

Herefter spiser gerne et måltid ca. ½ time efter jeg har trænet med en kombination af simple/komplekse kulhydrater.

Link to comment
Share on other sites

Baardi bilder->

Kan du give nogle eksempler på hvad det er du spiser af kylhydrater? Jeg har set at der sælges proteinpulver med kylhydrat, men er det ikke alt for dyrt når man bare kan spise en banan sammen med sit proteinpulver?

Link to comment
Share on other sites

>hessellund

Lige præcis, kylhydrat i pulverform er tem'lig dyrt, så derfor spiser jeg simple kulhydrater som bananer, rosiner, selv hvidt toast med honning er også udemærket.

Men jeg tror generelt frugter som æbler osv. ogå sagtens kan bruges som post indtagelse.

Af de mere komplekse kan nævnes rugbrud, katofler, ris osv, man kan sågar dele kulhydrater op i simple, medium og komplekse

Link to comment
Share on other sites

Æbler og appelsiner har et realtivt lavt glykæmisk indeks (GI), men bananer har et højere GI end fx. alm. sukker. En banan med noget Pure Whey er glimrende, men mindre kan sagtens gøre det. Baarbi har fat i den lange ende med de ting han nævner....lidt sukker er fint.

Link to comment
Share on other sites

Mange glemmer nok vigtigheden i at få nogle hurtige kulhydrater efter træning til at genopfylde ens energi depoter, og tror at så længe at de får noget protein indenbords at "så er den i vinkel" :huh:

Derfor er cacaomælk nok en af de mest brugte post måltider, hvis man ikke vil koste proteinpulver i dyre domme... :wacko:

Link to comment
Share on other sites

Drikker en halv liter kakaomælk, hvori jeg har blandet proteinpulver og evt. en banen. Det drikkes lige efter træning. På den måde skulle jeg få rigeligt med både kulhydrater og proteiner.

Har tit fået at vide at bananen er god, da den indeholder langsom optagelige kulhydrater, ved ikke helt om det passer.

Link to comment
Share on other sites

1 liter cacao skummetmælk består menuen af :)

Jeg begyndt at drikke den ene liter her for 2 uger siden, samtidig med at jeg begyndt på Thomas Jagds 5*5 program. Før kørte jeg et standard jeg havde fået i mit center. Jeg har oplevet en enorm styrkefremgang hver gang siden jeg begyndt på det, og jeg tvivler på at det er programmet alene. Ergo, man kan ikke undervurdere betydningen af proteiner/kulhydrater efter træning :)

Link to comment
Share on other sites

Meget simpelt kan der opstilles to vigtige kostråd til den aktive udøver:

1)

- Efter træning og konkurrence spises så hurtigt som muligt. Det skal være kulhydrater med højt GI og stor energitæthed.

- Indtag 1 gram kulhydrat pr. kg kropsvægt.

- Kulhydratkilder med højt indhold af fruktose bør undgås.

- Indtagelse af væske sammen med kulhydrat fremmer optagelsen fra tarmen.

- Indtag af protein sammen med kulhydrat øger insulin udskillelsen og fremmer optagelsen af kulhydrat til musklerne. Drik skummetmælk eller brug proteinpulver.

- Både udholdenhedstræning og styrketræning øger behovet for protein. En del af dette ekstra behov kan derfor indtages efter træning.

2)

- Dagens øvrige måltider bør bestå af "grove" kulhydratkilder, der indeholder mange vitaminer og mineraler. Disse har oftest et lavt GI.

- Her skal indtagelsen af essentielle fedtstoffer og hovedmængden af protein også ligge. Kulhydrater med lavt GI bør vælges som "før trænings måltid".

- Det sidste måltid før træning eller konkurrence bør afsluttes to til tre timer før aktivitet.

- Spis gerne flere mellemmåltider bestående af kulhydrater eks. frugt.

- Skal der trænes om morgenen uden tid til morgenmåltid, kan der indtages kulhydrater umiddelbart før man går i seng.

Luciferase -> Baardi Bilder har mange gode pointer. Jeg påpejede bare at det var uhensigtsmæssigt at spise frugt som æbler, appelsiner osv. lige efter træning da disse har en meget lavt glykemisk værdi. Lige efter træning ønsker man en høj insulin response og det er derfor vigtigt at indtage kulhydrater med en så høj glykemisk værdi så muligt. Dette hænger sammen med at insulinen er med til at transportere glukogen ud til musklerne, hvorfor man får en hurtigere restitution.

Pumba -> God idé med hensyn til at købe dextrose i Matas. Dextrose har en meget høj glykemisk værdi på 100. Kun maltodextrin ligger højere. (105)

Nogen der ved om de også har maltodextrin i matas og hvad koster det?

Buchardt -> Cacao skummetmælk er ok. Men ikke optimalt. Cacao indeholder stødt melis og har en forholdsvis høj glykemisk værdi. Men langt fra lige så godt som en f.eks. en banan eller dextrose. Desuden optages mælkeprotein ikke lige så hurtigt, som f.eks. whey protein.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vejer 58 kilo så den optimale postshake for mig må derfor være:

-Protein: 30 gram i form af whey protein

-Kulhydrat 58 gram i form af dextrose

-4 gram Alkavital

-Samt Skummetmælk

Kan der afgumenteres for at man skal indtage sit tilskud af essentielle fedtsyre (Udo's Choice eller Balance o.lign) sammen med postshaken?

Og hvad med multivitaminpillen? Kroppen burde jo være mest modtagelig for næring umildbart efter træning?

Når man nu blender sådan en shake kan man så lave flere af gangen og fryse dem ned? Det ville jo være let at lige at lave en stor portion til nedfrysning. :D

Link to comment
Share on other sites

Hvis man nu alligevel kommer hjem fra træning, og umiddelbart efter, spiser aftensmad, er det så nødvendigt at indtage kulhydrat, hvis man nu spiser meget pasta etc.? :confused:

og hvor mange g. pasta skal der spises? :huh:

.:Lund:.

Link to comment
Share on other sites

Hvad er 4g Alkavital?

Det er et brusepulver ala samarin, bare billigere :) Jeg bruger det af 3 grunde:

1) Pga bruset bliver kreatinen fuldstændig blandet med vandet.

2) Det regulere maven, dvs mindre hård mave som ellers er aldmindeligt med kreatin.

3) Det har en syrlig smag, som udligner smagen af den xtreme mængde dextrose jeg indtager efter træning.

Alkavital koster 65kr i Matas for 250g (ca. 60 serveringer)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share