Bogs' log


Bogs
 Share

Recommended Posts

Meningen med 6-split var primært at få smadret hver eneste muskelgruppe så meget som muligt, for at få så stor en fremgang som muligt...
Det er en helt forkert og meget 80'agtig no pain no gain tilgang til vægttræning. Frekvensen bliver ALT for lav og du spilder megen tid på at træne dine muskler så sjældent. En muskel vokser ikke nævneværdigt efter noget der ligner et par døgn efter træning, så at vente mere end det mellem passene er ikke smart. :xmas:
Hvad mener du med grundform? Jeg kan se, at der tydeligvis er sket noget siden sidste år, har fået definition i hele kroppen, man kan bl.a. se mavemuskulaturen, tabt lidt fedt samtidigt... (Har kigget på mine billleder fra sommer sidste år og fra i år, og topmaven er i hvertifald væk... Brysterne er dog også blevet noget mindre... ) Har også haft en vis fremgang i styrken, har fundet mit første træningsprogram fra december sidste år, og kan løfte meget mere nu... (Træningsprogram kommer lige straks).

Med grundform mener Incognito ganske sikkert at du bør satse på at opbygge rutine og styrke i de store vægtstangsøvelser ved at træne dem tit og primært koncentrere dig om netop disse øvelser (dødløft, squat, frontsquat, BB rows, dips, chinups, bænkpres, milipres osv).

Men få for alt i verden den frekvens sat i vejret! Det er vigtigt at du som relativt ny får en fornuftig viden om træning så du har mulighed for at skabe gode rutiner. :superman:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 55
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har før oplevet, at des flere bolde man har i luften på én gang, jo mere og bedre udretter man.

Det er en fin filosofi, så længe du gør dig klart, at du så næppe vil kunne gribe dem alle; kast kun de bolde du kan gribe, eller kast dem alle og grib dem du kan!

"Many times the best of life will come to those who have the wisdom to see it and the patience to wait for it."

Mufasa

Best of luck. :nissecool:

D aka. Helio!

Link to comment
Share on other sites

Det er en helt forkert og meget 80'agtig no pain no gain tilgang til vægttræning. Frekvensen bliver ALT for lav og du spilder megen tid på at træne dine muskler så sjældent. En muskel vokser ikke nævneværdigt efter noget der ligner et par døgn efter træning, så at vente mere end det mellem passene er ikke smart. :xmas:

Med grundform mener Incognito ganske sikkert at du bør satse på at opbygge rutine og styrke i de store vægtstangsøvelser ved at træne dem tit og primært koncentrere dig om netop disse øvelser (dødløft, squat, frontsquat, BB rows, dips, chinups, bænkpres, milipres osv).

Men få for alt i verden den frekvens sat i vejret! Det er vigtigt at du som relativt ny får en fornuftig viden om træning så du har mulighed for at skabe gode rutiner. :superman:

Rommel

Hej Rommel, og tak for de gode råd!

Jeg startede faktisk en tråd om 6-split for en måneds tid siden, og efter en masse gode råd og forklaringer fra folk på MOL droppede jeg det med det samme, så har kun nået at køre programmet i to uger... Ellers har jeg primært kørt med 2- og 3-split det sidste år, men på mandag starter jeg på fullbody, som Helio i øvrigt var så venlig at foreslå i en anden tråd. Den ligger her: link

Glæder mig som et barn, har også fået meget fokus på at køre med de store multiledsøvelser (takket være MOL! :4thumbup: ) Er blevet helt forelsket i squatten og dødløften især... :wub:

Man bliver jo helt høj af de endorfiner der løber rundt i kroppen på én!!

Link to comment
Share on other sites

Har målt fedtprocenten på Tanita måleren (som ja, er en smule upræcis), men så også med målebånd (3-punktsmåling, så vidt jeg husker... Troede dog jeg havde mindre end de 20,7.. Min chef Kristina (eks-BB) undrede sig også. Men eftersom fedtprocenten blev taget på samme måde sidste år, kan man måske bruge det til en sammenligning...?

Fedtfoldsmåling er klart at foretrække... Ud og køb en tang!

Øgningen på 10-15% var det i FP? eller i samlet vægt? Synes dog begge dele ville se lige voldsomt nok ud....???

samlet vægt. Det ser måske voldsomt ud, men det ER bare svært at tage muskler på, ikke mindst for kvinder og i særdeleshed kvinder som ikke tager krudt og hvis du fokuserer for meget på at holde fedt procenten i snor, risikerer du bare at når du skal cutte til konkurrencen, så kan du godt nok blive lean, men du har ikke noget at vise frem. Det afhænger selvfølgeligt af hvor lang tid du kan træne om dagen (hvis du kan træne vægte 2-3 timer om dagen, vil du kunne gaine nogle rimeligt clean kiloo.

Link to comment
Share on other sites

Det er en fin filosofi, så længe du gør dig klart, at du så næppe vil kunne gribe dem alle; kast kun de bolde du kan gribe, eller kast dem alle og grib dem du kan!

"Many times the best of life will come to those who have the wisdom to see it and the patience to wait for it."

Mufasa

Best of luck. :nissecool:

D aka. Helio!

Tak.. :smile:

De bolde jeg for tiden leger med, er primært studier, min private økonomi, træning og studiejob (som fitnessinstruktør på min skole, og går derfor ind under træning/skole og ikke er så stressende.. :smile: )... Jeg er blevet rigtig god til at planlægge og strukturere min træning og kost, hvilket gver mig en stor følelse af overskud, og det har hjulpet mig med at tage lige så seriøst fat på alle de andre ting (selvom der er lidt vej endnu til jeg føler, at der er 100% styr på det) - for hvis jeg kan håndtere min træning med den seriøsitet det kræver, kan jeg gøre det samme med de øvrige ting. Det er så de bolde jeg SKAL gribe for at opnå balance i men hverdag... Resten bliver op- og nedprioriteret løbende...

Nogle gange fylder træningen lidt mere, end den burde i forhold til studier, netop fordi det allerede går så godt, så jeg prøver hele tiden at være opmærksom på ikke at nedprioritere de andre ting... Det er præcis derfor jeg er lidt i tvivl, om det ville være smart at gå efter at deltage i BF, fordi mit studie er også rigtig vigtigt for mig, og det giver mig en stor tilfredsstillelse at præstere godt på det område også... :unsure: Har dog fulgt med i Angels log i et stykke tid, og har hentet stor inspiration der, fordi hun klarer både træningen og studierne så fint. Så jeg tænkte, at det måske alligevel kunne være en god måde at udfordre mig selv på og bare give den gas derudad!! :superman:

Link to comment
Share on other sites

Fedtfoldsmåling er klart at foretrække... Ud og køb en tang!

samlet vægt. Det ser måske voldsomt ud, men det ER bare svært at tage muskler på, ikke mindst for kvinder og i særdeleshed kvinder som ikke tager krudt og hvis du fokuserer for meget på at holde fedt procenten i snor, risikerer du bare at når du skal cutte til konkurrencen, så kan du godt nok blive lean, men du har ikke noget at vise frem. Det afhænger selvfølgeligt af hvor lang tid du kan træne om dagen (hvis du kan træne vægte 2-3 timer om dagen, vil du kunne gaine nogle rimeligt clean kiloo.

Yes, ud at købe en fedttang!!

Jeg kan sagtens træne et par timer om dagen, men jeg er også lidt hooked på at træne noget kickboskning ved siden af... Har i den forbindelse eftersøgt forslag til et fullbody program her, som jeg skal starte på på mandag...

Og har nemlig ikke lyst til at blive decideret fed for at få musklemasse på, så er godt forberedt på, at det tager noget længere tid...

Forresten, hvis man træner 2-3 timer om dagen, går kroppen så ikke i en katabolsk tilstand pga cortisol produktion? (hvis det er 2-3 timer i træk, vel at mærke..), og hvordan skal man bruge disse timer til at gaine mest muligt?

Link to comment
Share on other sites

Yes, ud at købe en fedttang!!

Jeg kan sagtens træne et par timer om dagen, men jeg er også lidt hooked på at træne noget kickboskning ved siden af... Har i den forbindelse eftersøgt forslag til et fullbody program her, som jeg skal starte på på mandag...

Og har nemlig ikke lyst til at blive decideret fed for at få musklemasse på, så er godt forberedt på, at det tager noget længere tid...

Forresten, hvis man træner 2-3 timer om dagen, går kroppen så ikke i en katabolsk tilstand pga cortisol produktion? (hvis det er 2-3 timer i træk, vel at mærke..), og hvordan skal man bruge disse timer til at gaine mest muligt?

Du skal bare passe på at din frygt for at tage på ikke kommer til at forhindre dig i at tage muskelmasse på. Du ER efter alt at dømme nødt til at tage på for at øge din muskelmasse, men dit overordnede aktivitetsniveau kan så påvirke hvad det er for nogle kilo du gainer. Derfor er du nødt til at være enormt konsekvent omkring din træning og kost, i de peridor, hvor du skal øge muskelmassen. Du bør tage ca. 500 g på om ugen og hvis du ikke gør det, skal du enten skære din kickboxing ned eller spise mere. Du er altså nødt til at tage din vægt op til evaluering mindst hver anden uge og kyle din fedttang/bioimpedansvægt væk i de perioder hvor du skal øge din kropsvægt.

Den optimale træningsdosering afhænger af uhyre mange ting. Groft sagt handler det om hvor mange stressorer du har i dit liv og hvor mange ressourcer man starter med. Træningen producerer en vis mængde stress, arbejde producerer en vis mængde stress, utilstrækkelig søvn eller kost producerer stress, ja, knas i ens forhold producerer stress. Så hvis man skal holde til store mængder træning er man nødt til enten at have enormt mange ressourcer, få stressorer eller helst begge dele (og det er da osse den kombination, man ser i de fleste gode sportsfolk, eller i erhvervslivet for den sags skyld).

Man kan sige at jo mere fordelt din træning er, jo mindre stress vil den skabe (forudsat at fordelingen ikke resulterer i at man bare træner mere endnu).

Link to comment
Share on other sites

Du skal bare passe på at din frygt for at tage på ikke kommer til at forhindre dig i at tage muskelmasse på. Du ER efter alt at dømme nødt til at tage på for at øge din muskelmasse, men dit overordnede aktivitetsniveau kan så påvirke hvad det er for nogle kilo du gainer. Derfor er du nødt til at være enormt konsekvent omkring din træning og kost, i de peridor, hvor du skal øge muskelmassen. Du bør tage ca. 500 g på om ugen og hvis du ikke gør det, skal du enten skære din kickboxing ned eller spise mere. Du er altså nødt til at tage din vægt op til evaluering mindst hver anden uge og kyle din fedttang/bioimpedansvægt væk i de perioder hvor du skal øge din kropsvægt.

Den optimale træningsdosering afhænger af uhyre mange ting. Groft sagt handler det om hvor mange stressorer du har i dit liv og hvor mange ressourcer man starter med. Træningen producerer en vis mængde stress, arbejde producerer en vis mængde stress, utilstrækkelig søvn eller kost producerer stress, ja, knas i ens forhold producerer stress. Så hvis man skal holde til store mængder træning er man nødt til enten at have enormt mange ressourcer, få stressorer eller helst begge dele (og det er da osse den kombination, man ser i de fleste gode sportsfolk, eller i erhvervslivet for den sags skyld).

Man kan sige at jo mere fordelt din træning er, jo mindre stress vil den skabe (forudsat at fordelingen ikke resulterer i at man bare træner mere endnu).

Der er faktisk ikke så meget frygt for at tage på... Kunne bare godt tænke mig, at mit fedt% forbliver nogenlunde på samme niveau for så vidt muligt...

Og ja, i perioder med stress kan jeg helt klart mærke, at jeg ikke kan yde lige så meget, men jeg prøver at lytte til min krop og tilrettelægge min træning derefter..

Link to comment
Share on other sites

hvad er dine stats pt.?

Hmmm... Er 173 cm høj.. vægten er 61 kg, fedt% har jeg ikke målt siden sidst (da var den på de der 20,7% ifølge den utilregnelige tanita måler)... måler pt fremgangen vha spejlet :Mrs_Claus: og muskeldefinition... de sidste tre uger har været på kcal underskud ca 600 kcal per dag, og har fået nogle ret tydelige mavemuskler - selv de skrå.. der er også røget noget fra lårene.. må se at få målt mig selv med et målebånd og fedttang i næste uge

Link to comment
Share on other sites

Inc jeg syntes du overdriver en smule, i din vigtighed af af smide MEGET fedt med på kroppen når man gainer, JEG syntes det er en "mythe" der åbenbart stadig er trenden her på mol OG de fleste andre seriøse trænings sites, på trods af den ellers videnskabelige approach der normalt promoveres! Isuet med det gamle bulke princip stammer selvfølgelig ikke fra drug free athleter, det stammer fra de tunge klasser af vægtløftnings scenen og derefter overdopede AAS klumpedumper; modsat stammer synet på at man ikke gainer uden, fra en effaring om folk der ikke forstår sig på at holde et konstant/jævnligt kcaloverskud!

Et gain på 10-15 kg for en drug free kvinde på 61 kg over kort tid, ser jeg ihvertfaldt som ALT for meget! For en naturlig trænende kvinde vil jeg mene de 10% altså en ca 6 kg OVER en hel års periode lyder mere realistisk (ifølge Michael Colgans målinger puplished i the new power program, skriver han at en kvinde på 60 kg, MAX vil kunne gaine 3,00 lean kg mass over en halv års periode), skal man presse citronen så gain de 6kg over en halvårs periode, forstået som et konstant "bulk"(i utrationel forstand, dermed menes blot konstant kcal overskud), så NÆGTER jeg at tro på der er mere masse at hente i yderligere fedt, SÅ LÆNGE og KUN så længe dit kcaloverskud er konstant!

Jeg ser iøvrigt ingen evidens overhovedet for at et gain i denne klasse vil give mindre masse, end med kamikaze sumo stilen; tværtimod! Kvinder har også sværre ved at holde på massen under CUTS, og tillægger man sig her for megen fedt masse, så ryger der med sikkerhed nogle af de hårdt optjente kg igen når denne fedtmasse skal smides. Et vægt gain på en 100-200 gram om ugen vil for de fleste seriøst trænende kvinder, der nøje styre deres energiindtag efter kropskompositinerne være alt andet rigeligt. Det vigtigste ER at kcal overskudet er konstant, dertil skal du kende dit ligevægtsindtag ret præcist, og løbende formå at justere dette efter kropskomposotionerne.

Man bør også bemærke sig at de samme fysiologiske regler ikke gør sig gældende når man tillægger sig væv, iforhold til når man forbrænder det, det vil sige, at man ikke kan regne med en energiomsætning der er lig den samme, etc kræver det ikke 500 kcal ad at tillægge sig 0,5 kg fedtvæv pr uge, og det vil med sikkerhed kræve et større energi overskud (turnoveret i energiballancen også taget i betragtning.) på mere end 500 kcal ekstra (i forhold til det normale energiindtag) at tillægge sig de blot 100 gram masse pr uge i praksis!

Den bedste måde at administere på i praksis (IMO), er i STARTEN at tillade et lille fedt gain, det vil sige du etc. starter med et overskud i forhold til det normale ligevægtsindtag på 500kcal og øger dette med ca 100 kcal pr uge, og justerer så løbende med dine kropskompositions målinger, hvornår fedtet begynder at komme. Når det gør som så, så går du 100 kcal mere op, og holder så dette indtag konstant en periode. Herefter justere du så energi indtaget meget LANGSOMT ned, indtil du når et punkt hvor der igen kun gaines en meget lille mængde fedt, 200 gram fedt pr md ER nok HVIS du forstår at justere ordentligt!

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Grundlæggende er vi vist ikke uenige og jeg vil nok osse gå så vidt som til at sige at 5-10 (tættest på 10 IMHO) kilo er mere realistisk end 10-15 kilo (det blev måske overdrevet lidt for at understrege det) og det var tænkt til en periode på 6-9 måneder.

Dine betragtninger om at bulke princippet kun stammer fra og er passende for AS-brugende styrkeatleter, gider jeg ikke bruge tid på. Det er forkert. Færdig.

hvem snakker om fedt gain? Hvis man, som den unge dame rent faktisk har tænkt sig at træne 2-3 timer om dagen og er under "normal"-rangen i fedtprocent, kan man rent faktisk gaine rimeligt clean. Jeg gør en pointe ud af det med vilje (og måske lidt overdrevet :devil: ) fordi bogs fra starten har udvist den her frygt for at tage på, som helt sikkert er at gøre det sværere for sig selv end nødvendigt. Jeg har set kvindernes bodyfitness og der er simpelthen for mange der falder igennem på for lidt muskelmasse.

Problemet ved at øge vægten så langsomt som du foreslår er at det er uhyre svært at monitorere og korrigere løbende. 500 g/uge ER nok for meget, men IMHO skal det min være 250g/uge

Og Colgans betragtninger om hvad der kan lade sig gøre, vil jeg meget nødigt udtale mig om, da let kunne blive upassende for MOL at læse.

Link to comment
Share on other sites

INC, for det første starter jeg lige med at slå fast for alle der læser (som du selvfølgelig allerede ved) at det jeg skriver som sådan heller ikke er ment som direkte kritik af det du skriver, det er på ingen måde personligt anyway; det jeg skriver imod er den standard opfattelse der forefindes, som hedder at for at gaine muskelmasse SKAL man gaine masive mængder fedt med i købet, det FINDES der så vidt jeg ved, simpelthen ikke nogen som helst evidens der understøtter.

Grundlæggende er vi vist ikke uenige og jeg vil nok osse gå så vidt som til at sige at 5-10 (tættest på 10 IMHO) kilo er mere realistisk end 10-15 kilo (det blev måske overdrevet lidt for at understrege det) og det var tænkt til en periode på 6-9 måneder.
Jamen så er vi da rimelig enige her, jeg vil dog hælle meget kraftigt den andnen vej; 5 kg for kvinder og 10 for mænd måske (så er budgettet IMO også presset max) over de 9mdr that is.

Grundlæggende er vi vel enige om ihvertfald en ting, det eccencielle er, på min daglig basis, over en længere periode, KONSTANT at være i kcalOVERSKUD; realisere man det på din måde, ville jeg personligt vælge at "bulke" i kortere perioder (måske 3 mdr max), og få cuttet fedtet af når man har pådraget sig x mængde fedt. 2kg ville jeg nok i den nævnte vægtklasse finde acceptabelt; på min måde ville jeg "bulke" i længere perioder måske 1 år af gangen, hvor de samme 2-3 kg fedt ville ses som acceptabelt; jeg ser en del mere fedt som svarende acceptabelt for den mandelige race, hvor den naturlige test koncentration i blodet mm. er en del højere. Måske et fedt gain så højt som det 2 eller 3 dobbelt.

hvem snakker om fedt gain? Hvis man, som den unge dame rent faktisk har tænkt sig at træne 2-3 timer om dagen og er under "normal"-rangen i fedtprocent, kan man rent faktisk gaine rimeligt clean.

Selvfølgelig kan man det, men jeg mener da også 3kg på et halvt år er MERE end rimeligt for en kvindelig atlet; taget i betragtning at det normalt tager en 7-15 års dedikation at nå toppen af en sportsgren (det vel værende inden for fitness eller andet), bliver det trods alt en 42 - 90 kg lean masse totalt såfremt dette var muligt, hvilket dog er tal, som jeg ser som tæt på uopnålige for en kvindelig atlet, kan en person gaine disse mængder bare få år i en karriere bør man være oven ud lykkelig. Sagt anderledes hvis du tror en allerede trænet kvinde (61 kg rippet kvinde) gainer 5-10 kg lean mass på et halvt år, så ER det IMO ved siden af, ergo vil vi snakke om et fedt gain!

Problemet ved at øge vægten så langsomt som du foreslår er at det er uhyre svært at monitorere og korrigere løbende. 500 g/uge ER nok for meget, men IMHO skal det min være 250g/uge
Jeg kender synspunktet og problematikken ret godt; men jeg er ikke rigtig enig i det længere; for mig personligt, vil jeg skyde på der kræves, et kcal overskud på MIN en 500-1500 kcal, (i forhold til mit ligevægtsindtag når jeg cutter, dvs. inclusiv alle mulige faktorer), at realisere det tidligere nævnte lean masse gain; og det nævnte er på ingen måde sværre end når du cutter i samme størelses orden, faktisk snakker vi jo om tilladelse til at svinge en del mere; selvfølgelig er det nemmere bare at voldæde, så man er sikker på man er i konstant kcaloverskud, men det er selvfølgelig ikke den problematik vi her tager stilling til, da det med det nævnte mål ikke vil være særlig attraktivt.

250 gram er iøvrigt 13 kg på et år, det vil jeg se som mere end et absolut max for en kvindelig atlet at gaine på det år i sin kariere hvor hun gainer allermest; for en mandelig top atlet lyder det IMO mere passende - 500 gram er 26 kg, og er ikke måske for meget, det VIL være for meget for en kvinde, ved et KONSTANT vedvarende bulk deri forståes; medmindre man altså ønsker at skulle rippe en 18-22 kg fedt af bagefter, hvorfra det meste af den tillagte masse i værste scenario vil forsvinde igen, og hvor man i bedste spilder dyrebar tid hvor ydeligere masse ville kunne gaines istedet.

Dine betragtninger om at bulke princippet kun stammer fra og er passende for AS-brugende styrkeatleter, gider jeg ikke bruge tid på. Det er forkert. Færdig.

Jeg sagde som sagt ikke bare AAS brugende styrkeatleter; og det jeg sagde var selvfølgelig ikke forkert :nissetunge: der er trods alt forskel på at være styrkeløfter i de tungeste klasser, hvor 50kg ekstra flæsk på bugen måske kun gør en positiv forskel, og så at have et mål hvor en endelig fedtprocent er eccenciel; nu er du som jeg selv husker selv vægtløfter, hvor mange seriøse selv mandelige vægtløftere i de lave vægtklasser hvor det er eccencielt at holde vægtklassen under x, finder du der bulker på den omtalte måde? - jeg spørger fordi jeg ikke ved det, men ikke kan forestille mig det kan være særlig mange. Jeg ved ihvertfald at det selv hos mandelige gymnaster ikke er måden der benyttes, men her er man selvfølgelig også afhænig af at skulle kunne flytte rundt på egen kropsvægt.

Jeg har iøvrigt ALDRIG set nogen evidens på, at man kan gaine mere lean mass, jo mere fedt man tillægger sig, tværtimod er der undersøgelser der tyder på det modsatte, ligger du inde med undersøgelser der modbeviser dette, tager jeg selvfølgelig imod dem med kys hånd!

Og Colgans betragtninger om hvad der kan lade sig gøre, vil jeg meget nødigt udtale mig om, da let kunne blive upassende for MOL at læse.

Det er selvfølgelig også fair nok, og i flere tilfælde kan jeg selvfølgelig godt følge dig i dette synspunkt; når det er sagt, så har jeg stadig ikke set flere, mere realistiske data på netop dette område, end det colgan instituttet kan fremvise; og jeg syntes på ingen måde han rammer ved siden af her.

Man kan selvfølgelig også prøve at spørge Saint Pauli, hvor stor succes han havde med sumo bulke metoden; det vil nok være ret ideelt for Bogs at spørge netop ham om råd, målet mm, taget i betragtning.

M.V.H

Helio

PS; og så undskylder jeg på forhånd lige for kvaliteten af dette indlæg, kan se det er spækket med fejl, men har ikke tid til at rette det pt, dette var hvad jeg lige kunne nå..

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg sagde som sagt ikke bare AAS brugende styrkeatleter; og det jeg sagde var selvfølgelig ikke forkert
Det her pisser mig af.... Dit præcise udsagn var:
Isuet med det gamle bulke princip stammer selvfølgelig ikke fra drug free athleter, det stammer fra de tunge klasser af vægtløftnings scenen og derefter overdopede AAS klumpedumper

Og folk bulkede helt tilbage, da de to første cifre i årstallet var 18, altså MEGET præ drug tider. DERFOR er dit udsagn forkert!

Derudover misforstår du hvad mener med at bulke. Snakker vi hypertrofi har mænd ingen grund til at komme over en fedtprocent på 15 og kvinder over 25, til forskel fra hvad man ser indenfor nogle styrkesporter. Og den koncensus man ser indenfor styrkesporterne, hvor man alene går efter meget høje fedtprocenter, fordi de kan give biomekaniske fordele, er jeg osse uenig i.

Det er nok en bedre approach at dele det op i mindre etaper, med vægtøgning hhv. vægttab, men fordi bogs

a) ser ud til ikke at være særligt stærk i forhold til træningsmængde og erfaring (hvilket burde give rum til nogle flere "begyndergains")

B) har en fedtprocent lidt under 20 sandsynligvis, hvilket giver noget plads til vægtøgning

c) som udgangspunkt var lidt forskrækket for vægtøgning

d) har tænkt sig at afvikle en ret stor træningsbyrde, hvilket burde tillade en rimeligt stor vægtøgning, førend fedtprocenten bliver for høj.

Nok log spam...

Bogs, er du en af dem der let tager på, eller en af dem der let taber sig?

Og godt nytår iøvrigt

Link to comment
Share on other sites

Det her pisser mig af.... Dit præcise udsagn var:
Jamen der skal da ikke så meget til så :nissetunge:

Det var selvfølgelig forkert formuleret, men du ved jo også godt hvad jeg mente anyway!!!

Og folk bulkede helt tilbage, da de to første cifre i årstallet var 18, altså MEGET præ drug tider. DERFOR er dit udsagn forkert!

Selvfølgelig gjorde de det, men de fleste af disse folk var vel ikke rippede? de var næppe kvinder? og de fleste endte vel som vold store damptog?

Desuden har gamle dage ikke så meget, med synet der er på bulk idag at gøre? De råd vi læser om idag, stammer som jeg har forstået det, fra "scenen"; netop fordi folk ser på hvad den "professionelle scene" foretager sig IDAG, det mange steder værende inden for BB men netop herinde er trenden måske mere at se inden for professionel styrkeløft tror jeg, her tænker jeg på de tunge drenge. Jeg har ihvertfald sjældent hørt nogle begrunde deres vold bulk, med udsagn som jeg vold bulker fordi Paul Anderson eller Louis Cyr åd 6000 kcal og drak 6 litter mælk dagligt, jeg ser det som sagt langt mere som et fænomen der går i arv inden for styrke kredsene; især fra styrkeløfte verdenen, hvor man som nævnt, i de tunge vægt klasser ikke generelt spekulere voldsomt i fedtprocent!

Og den koncensus man ser indenfor styrkesporterne, hvor man alene går efter meget høje fedtprocenter, fordi de kan give biomekaniske fordele, er jeg osse uenig i.

Nej men det er som jeg kan se den eneste legitime grund, alt andet er vel fordi de ikke ved bedre? Jeg kan som sagt ihvertfald ikke finde andet evidens for det. SLET ikke når vi snakker drugfree kvindelige atleter.

a) har vel primært noget at gøre med hvordan hun træner, men det kan selvfølgelig også være et hav af andre ting; anyway, træner man rigtigt bliver man selvfølgelig voldstærkere, selv på den mest crapy kost, netop pga af neurale tilpasninger.

B) Vægt øgning ja, over tid, voldsom fedt øgning nej, ikke med det nævnte mål i sigte anyway. igen IMO! En generel fedt procent for en kvindelig fitness udøver ligger vel iøvrigt ikke meget over 20% off season, og de skal vel gerne ned i en 9-12 % for at være max rippede (konkurence form), selvfølgelig flere ting taget i betragtning.

c) tjaa, vel bare forskrækket over at smide 15 kg på kroppen over night, som JEG læser det; overdrivelse fremmer måske i nogle tilfælde forståelsen, men i disse syntes jeg nu nærmere de afskrækker, men det er nok bare mig.

d) Jeg er ikke nødvendigvis enig i at det vil tillade en større vægt øgning? måske tvært imod, netop fordi jeg ikke er sikker på; at det er det smartste valg, ISÆR for kvinder, med en SÅ voldsomt trænings volumen, men det er så en helt anden snak; der findes selvfølgelig undtagelser, men at det vil tillade en så meget større masse tillæggelse om hun så træner 10 timer dagligt, den køber jeg personligt ikke.

M.V.H

Helio

PS; og ja, sry for log spammingen, men det er trods alt også relevant for hvad hun nu vælger.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej alle, og rigtig godt nytår!! :nissegrin:

Helio+Incognito: Synes faktisk, at det er meget spændende at høre om de forskellige synspunkter I kommer med, netop fordi det giver mig noget at forholde mig til ift mit mål, så opfatter det på ingen måde som log spam :wink:

Helio: Ved du, hvor jeg kan læse nærmere om Colgans undersøgelse? Jeg har nemlig haft svært ved at finde noget der omhandler kvinder i min vægtklasse, så det ovennævnte fangede min interesse..

Ud af det der er skrevet, har jeg fået det ud af, at ønsker jeg at gaine lean masse, bør jeg satse på at tage ca 100 g på om ugen... (du skrev godt nok 100-200 g, men ligesom du rigtigt opfattede, at jeg ikke ville synes det var så fedt at vågne op en dag og veje 15 kg mere - yes, lidt overdrivelse :cool: , så tænkte jeg jeg bør starte stille og roligt ud...)

Har jeg også forstået rigtigt, at jeg skal lægge ud med at ligge i +500 kcal den første uge og øge det med 100 kcal for hver uge der går, indtil jeg ser, at der kommer for meget fedt på samtidigt med?

Og forresten, hvad er det lige sumo bulke metoden er? Det kan være du har nævnt det, jeg kan bare ikke lige finde det lige nu..

Incognito:

Du har ret mht at der er mange der falder i pga for lidt body mass i bodyfitness konkurrencerne, det ser ærlig talt ikke særlig kønt ud!! Så tage på, det skal jeg...

DU spørger, om jeg tager let på eller taber mig let.. Hmmm.. Har altid været ret tynd som lille, har taget en del BF på for et par år siden, men der trænede jeg heller ikke og spiste en del junk, så det giver jo sig selv... Tabte det dog hurtigt igen da træningen kom på plads... På det sidste år har jeg ca gainet 2,8 kg muskler og tabt 1,5 kg fedt, så jeg ved ikke lige hvilken kategori det går ind under...? Med den rette planlægning af kost og træning har jeg det i hvert fald nemt ved at tabe fedt... Så jeg vil nok hælde til, at jeg er en hardgainer...

_____________________________________________________________

Mit ligevægtsindtag er på en normal dag (hvor jeg styrketræner 1-1½ time og underviser i bodytoning 1 time, hvor jeg hopper lidt rundt med damerne.. :cooldance: ) er i øvrigt på 2585 kcal...

Nu har jeg jo så tænkt mig at træne fullbody 3 gange om ugen og kickboksning 2-3 gange, plus har jeg 5 bodytoning undervisningstimer per uge samt 1-2 spinning timer... Så på den mest aktive dag, vil mit ligevægtsindtag ligge på 2872 kcal.. Dvs. jeg kommer op på en tre timers træning om dagen, men det er altså ikke kun vægte, men også en del cardio.. Mit nervesystem kan ikke klare mere en 1,5 times hård vægttræning om dagen i lænere perioder.

Alt dette gør, at jeg bliver lidt i tvivl om, hvordan jeg skal planlægge min kost og justere mit kcal indtag... :raisebrow:

Link to comment
Share on other sites

Helio: Ved du, hvor jeg kan læse nærmere om Colgans undersøgelse? Jeg har nemlig haft svært ved at finde noget der omhandler kvinder i min vægtklasse, så det ovennævnte fangede min interesse..
Så skal du jo nok have fat i nogle af hans værker, de kan købes gennem www.applepublishing.com generelt skriver han nu ikke disideret til eller for kvinder; men de er selvfølgelig tit inkluderet eller udspecificeret de få steder hvor det er reelt. Feks. i den nævnte tabel, inkluderet i "the new power program".
Har jeg også forstået rigtigt, at jeg skal lægge ud med at ligge i +500 kcal den første uge og øge det med 100 kcal for hver uge der går, indtil jeg ser, at der kommer for meget fedt på samtidigt med?

Pr dag ja, eksakt.

Og forresten, hvad er det lige sumo bulke metoden er? Det kan være du har nævnt det, jeg kan bare ikke lige finde det lige nu..
Det var som sådan bare lige et navn jeg fandt på, at bulke i trationel forstand vil jo sige man tager SERIØST vold meget på på kort tid, altså vi snakker voldsomt overspisning. Hvor det jeg kalder utrationel bulk, bare vil sige du er i konstant men moderat kcal overskud.
Alt dette gør, at jeg bliver lidt i tvivl om, hvordan jeg skal planlægge min kost og justere mit kcal indtag...

Find dit ligevægts indtag først gennem trial and error, NÅR det nye aktivitets niveau er inkluderet, og justere så først op herefter.

M.V.H

Helio

PS; Jeg har aldrig troet på der findes noget sådanne som en "hardgainer" hos raske unge mennesker that is; jeg tror i stedet det handler om "know how" samt even og viljen til at udføre denne.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Hej Bogs :smile:

Først lige et godt nytår til dig :smile: ..din spændene log fangede fuldstændig min opmærksomhed :tongue: jeg kunne kende mig selv imellem dine linjer da jeg selv startede med at træne seriøst :w00t: hvor er det bare fedt du knokler derudaf og hvad du ikke lige ved det undersøger du :1356: J

Jeg kunne forstå at du muligvis ville stille op til DM i bodyfitness.. GØR DET.. jeg selv har ikke fortrudt et sekund.. også er det fedt at have et mål med træningen :tongue: men husk at få dig meldt ind i DBFF mindst 9 mdr før konkurrencen ellers kommer du desværre ikke med :unhappy: men du er velkommen til at spørge mig tilråds hvis du skulle have nogle spørgsmål jeg hjælper gerne selvom vi kunne blive konkurenter :smile: Forsat rigtig god træning :4thumbup:

KnuzzeR Lone

Link to comment
Share on other sites

Hej Bogs :smile:

Først lige et godt nytår til dig :smile: ..din spændene log fangede fuldstændig min opmærksomhed :tongue: jeg kunne kende mig selv imellem dine linjer da jeg selv startede med at træne seriøst :w00t: hvor er det bare fedt du knokler derudaf og hvad du ikke lige ved det undersøger du :1356: J

Jeg kunne forstå at du muligvis ville stille op til DM i bodyfitness.. GØR DET.. jeg selv har ikke fortrudt et sekund.. også er det fedt at have et mål med træningen :tongue: men husk at få dig meldt ind i DBFF mindst 9 mdr før konkurrencen ellers kommer du desværre ikke med :unhappy: men du er velkommen til at spørge mig tilråds hvis du skulle have nogle spørgsmål jeg hjælper gerne selvom vi kunne blive konkurenter :smile: Forsat rigtig god træning :4thumbup:

KnuzzeR Lone

Hej Lone! :bigsmile:

Godt nytår til dig også.. Glad for at høre fra dig, har også selv været forbi din log og set en masse billeder fra DM 2005 - super flot form du har! :4thumbup: Også fedt at få lidt opmuntring mht deltagelse i BF, især fordi jeg har været noget i tvivl.. Vil være glad, hvis du kunne svare på nogle af mine begynderspørgsmål - det er jo en noget ukendt verden for mig.. :smile:

Knus, Anna.

Link to comment
Share on other sites

Hej Lone! :bigsmile:

Godt nytår til dig også.. Glad for at høre fra dig, har også selv været forbi din log og set en masse billeder fra DM 2005 - super flot form du har! :4thumbup: Også fedt at få lidt opmuntring mht deltagelse i BF, især fordi jeg har været noget i tvivl.. Vil være glad, hvis du kunne svare på nogle af mine begynderspørgsmål - det er jo en noget ukendt verden for mig.. :smile:

Knus, Anna.

Hej Anna :smile:

Mange tak for dine søde ord :blush: og du må endelig spørge løs hvis der er noget du vil vide :rolleyes:

Ha en god dag knuzzer Lone

Link to comment
Share on other sites

Dagens træning (Årets første!!):

Startet på et nyt fullbody program Helio style.. :superman:

Uge 1, pas 1

(A og B supersettes)

A1. Chin ups: (med hjælp) 5 @ BW - 25 kg; 5 (nærmere 4,5 :blush: ) @ BW - 25 kg; 4,5 @ BW - 25 kg; 4,5 @ BW - 25 kg; 4@BW - 25 kg

B1. Saw presses: 5 @ 2x12 kg (hov, glemte at det var meningen der skulle tages 2 x 15 reps.. :blush: ); 15 @ 2x9 kg; 15 @ 2x9 kg

A2. Rumænsk dødløft: ½ @ 75 kg (hov, tog de forkerte skiver på :4slap: - AV AV!!); 5 @ 55 kg x 5 sæt (på tredje sæt begyndte formen at halte pga lidt ondt i ryggen, så jeg tog længere pauser; de første sæt var for lette, men turde ikke tage flere kg på pga ondt i lænden)

B2. Rev. bench crunches: 2 sæt x 15 @ BW

A3. Dips: (med hjælp) 5 @ BW - 25 kg; 5 @ BW - 25 kg; 5 @ BW - 25 kg; 5 @ BW - 25 kg; 4 @ BW - 25 kg;

B3. Hammer curls: 15 @ 2x5 kg; 10 @ 2x5 kg

A4. Skulder pres: 5 @ 2x10 kg; 6 @ 2x20 kg; 5 @ 2x10 kg; 5 @ 2x10 kg; 5 @ 2x10 kg;

B4. Squat: 15 @ 40 kg; 16 @ 40 kg; 22 @ 40 kg; 17 @ 40 kg

(startede stille og roligt ud, fordi jeg har i løbet af den sidste uge haft ondt i mit højre knæ, når jeg udstrækker den helt.. Tror det skyldes, at når jeg laver en lock-out på toppen af bevægelsen, så kommer mine hypermobile knæ for langt... :unhappy: Men blev overrasket over, hvor godt det kørte, og teknikken var helt perfekt, så jeg besluttede mig for at køre flere sæt end 2... Og på 3. sæt ville jeg se, hvor mange reps jeg kunne presse ud, det blev så til de 22!!! :w00t: Og så kunne jeg jo ikke lade være og tog et ekstra sæt! :wub: )

Sikke et dejligt start på året!! :firebounce: Så kører det... :superman:

Hov, der manglede jo lige nogle rows på programmet, så tog lige:

Barbell rows: 5 sæt x 5 @ 30 kg

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Startet på et nyt fullbody program Helio style..
:devil:
A1. Chin ups: (med hjælp) 5 @ BW - 25 kg; 5 (nærmere 4,5 ) @ BW - 25 kg; 4,5 @ BW - 25 kg; 4,5 @ BW - 25 kg; 4@BW - 25 kg

Altså i pas 1 skal du jo bygge op til et 5 rep max; det vil sige sættene skal laves tungere og tungere, i den nævnte, kunne det godt havde set ud som sådanne; 5rep @ bw -50kg, 5 reps @ bw -40 kg, 5 rep @ bw -30 kg, 5 reps - bw @ 20 kg-

Det samme gælder i de andre A øvelser. Men KUN i ugens første pas.

A2. Rumænsk dødløft: ½ @ 75 kg (hov, tog de forkerte skiver på - AV AV!!); 5 @ 55 kg x 5 sæt (på tredje sæt begyndte formen at halte pga lidt ondt i ryggen, så jeg tog længere pauser; de første sæt var for lette, men turde ikke tage flere kg på pga ondt i lænden)
Læs kommentare ved dine spørgsmål i fulbody tråden, ingen rumænsk dødløft her, det er direkte selvmord med den angivne frekvens og volumen i forhold til din form.
B4. Squat: 15 @ 40 kg; 16 @ 40 kg; 22 @ 40 kg; 17 @ 40 kg

IKKE noget med at øge i reps her;: start stille ud og følg programmet som bestemt;

Det samme gælder her;

Hov, der manglede jo lige nogle rows på programmet, så tog lige:

Barbell rows: 5 sæt x 5 @ 30 kg

Du ender med at blive kogt, hold dig som max til det nævnte øvelses sortiment; du skal planlægge at begynde peaket 5-6 uger frem, ikke det der kamikaze med at træne som de blinde slås nu og her!

Men ellers fin stil!

Stay powerfull.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg har hjulpet Prosendal med spørgsmål om programmet over PM, jeg prøver lige om jeg kan få ham til at copy paste det til din "fullbody" tråd, da det er lidt de issues du "misforstår" som han har spurgt om; så slipper jeg for at skrive det samme flere gange, vil anbefale du læser d, hvis han poster.

M.V.H

Helio

PS:

If you don't know how, we'll teach you. If you don't want to we'll make you.
- Pavel Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Du ender med at blive kogt, hold dig som max til det nævnte øvelses sortiment; du skal planlægge at begynde peaket 5-6 uger frem, ikke det der kamikaze med at træne som de blinde slås nu og her!

He he... Jeg har det faktisk med at lægge for hårdt ud og så lægge mig syg to uger inde i programmet :innocent: - ikke så smart, I agree... Okay, så slapper jeg lige lidt af.. Kan bare godt lide at være helt færdig, når jeg er færdig med træningpasset, men er godt klar over det ikke er optimalt... :blush: Og så havde jeg lidt dårlig samvittighed og abstinenser over at have siddet på min flade i to uger...

Har lige læst dit indlæg i fullbody tråden, så er godt klar over de issues jeg har misforstået..

Tak for hjælpen!

Hvilken erfaring har du forresten selv med træning? Det lyder som om du ved en ting eller to :smile: Ville lige kigge forbi din log - det er jo altid spændende at se, hvordan andre griber deres træning an, men der var jo ikke nogen.. :unsure::unhappy::smile:

Edited by Bogs
Link to comment
Share on other sites

Jeg fører kun personlig log for tiden, mest af personlige årsager, og fordi jeg pt. ikke rigtig syntes min træning kommer andre med mig selv ved! Selv om jeg er gammel læser på mol, er jeg relativ ny "skribent" her; men der er måske gamle logbøger at finde på andre boards, fitforum etc.

Selvfølgelig har jeg selv en del affaring på trænings området, (ellers ville jeg aldrig udtale mig om disse ting som jeg gør det); men forskellige personlige ting, har gjort at jeg først lige er begyndt at få træningen til at køre igen, efter LANGT tids off; du kan læse LIDT om det her, om end det nu ikke er særlig interessant:

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=35&highlight=

http://www.fitforum.dk/viewtopic.php?t=6169&highlight=

Samt i lidt midlertidigt cv haløj her:

http://www.heliotropen.dk/

Og så har jeg skrevet lidt om det personlige her, motivation osv, det er så personligt som det bliver på nuværende tidspunkt.

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...2&hl=motivation

M.V.H

Helio

"do you want any cheese with that whine?"....... - Pavel

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share