Hvordan træner du mave?


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Chinups/pullups med fødderne stukket gennem en eller flere kettlebells (er jeg ikke stærk nok til pt, men lignende har før været min favorit mave dræber.) - Skal siges jeg har været off træning over et år, og først LIGE har fået træningen til at køre igen.

Før har jeg osse haft voldsom succes med i nævnte række følge;

Full Contact Twists

Saxon Side Bends

Russian Ballet Leg Thrusters

Hanging Rev Crunches med torso twists - The . Jørgen "Thunder"Storm way.

(Evil Wheel) Jackknife Pushups

One armed dødløft.

Jada situps

Cable crunches

(Selvfølgelig ikke udført i et huk, men over adskillige mder, alt efter periodisering, svagheds analysering mm.)

Pt er det der tæsker min mave derfor;

Dødløft 2 x pr uge. - sæt rep efter cyklus!

Frivend med Frontsquat. 1 x pr uge. sæt rep efter cyklus!

Frivend med millitarrypresses 3 x pr uge. sæt rep efter cyklus!

Kettlebell snatches; 2 x 10rep - 5-7 x pr uge.

Dragonflags/negative dragenflags/ dragonflags med mindre rom. Antal rep variere efter hvilken af de 3 øvelser det bliver, men normalt bliver det til 2-4 sæt

Helios rev bench crunches 2-3 sæt af 10 reps..

Og har indtil nu været alt andet rigeligt til at slå de små mavebøffer ud et par timer. Toilet besøg udføres derfor altid FØR træning, da selv den mindste prut næppe kan hjælpes på vej, uden failure rammes.

Man bør osse bemærke sig at øvelse, tonnage osv ikke er alt i mavetræning, om end vi selvfølgelig snakker muskler som alle andre, så er det lidt af en kunst at contrahere, rigtigt/det rigtige, mm. jeg har før set voksne mænd lave 50 regulære chrunches med 20 kg på brystet, eller 30 cable crunches med alt vægten tilrådighed; opgive af smerte med den rette vejledning på under 10 rev bench crunches.

M.V.H

Helio!

PS; I er desuden velkomne til at sende en venlig tanke, til en træt heliotrop der på trods af aften spinning, stod op kl 4: 30 for at gennemføre fase 1 af morgentræningen, og skrive dette indlæg; Rigtig god dag og hygge til jer alle. (men ikke for meget hygge, i skulle jo nødig lande med den lade sige opad.), og så skal jeg vidst til og ud af døren hvis dagens pas skal gennemføres, inden mit tog går.

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Men hvordan bruger man bolden korrekt. Helt ned og røre med nakken og så op til det spænder oder was?

Fordelen ved swiss bolden - udover stabilitetstræningen - er at den giver dig mulighed for at træne maven i fuldt ROM. Så, ja, helt bagover og helt op.

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner maven 1-2 gange om ugen.. Alt afhængig af om jeg kommer derned 3 eller 5 gange..

3 sæt dragonflags ca. 5-7 reps i hvert sæt. (Den er sgu lee' :blink: ) hehe

3 sæt crunches på swiss ball. her sørger jeg for at 'skubbe' røven i vejret, således det ikke er umuligt for mig at trække mig helt op og sidde. føles hårdere på denne måde. 12-15 reps i hvert sæt.

3 sæt alm. crunches. Suger maven ned mod gulvet og laver et bækkenkip, hvorefter jeg så starter. Bevægelsen er ikke ret stor. 5-10 cm op og så ned igen. uden at skulderbladende på noget tidspunkt rører gulvet. Den er totalt killer efter de 2 første.. :blink: 12-15 reps i hvert sæt.

Det er hvad jeg kører af decideret mavetræning.

Edited by Anders_L_Holm
Link to comment
Share on other sites

Er det dig på billedet?

K

Hvis det er mig du spørger? Så ja, det er skam mig på billedet...! Flere i galleriet...

www.motion-online.dk/fora/index.php?s=&act=module&module=gallery&cmd=user&user=6265&op=view_album&album=164

EDIT: Link knappen virkede ik af en eller anden årsag.. :blink:

Edited by Anders_L_Holm
Link to comment
Share on other sites

Det er nu en sandhed med modifikationer. Chrunches og lignende øvelser er måske ok, såfremt målet bare er visuelt. Men ønsker man en stærk og funktionel mavemuskulatur er øvelser med strakte ben, hvor hoftebøjerne også indvoldveres faktisk at foretrække. Personligt foretrækker jeg af den grund øvelser som straight-leg leg raises, spread-eagle sit-ups, straight-leg sit-ups og ab pulldowns.

Jeg tager altid udgangspunkt i det visuelle :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg træner maven 1-2 gange om ugen.. Alt afhængig af om jeg kommer derned 3 eller 5 gange..

3 sæt dragonflags ca. 5-7 reps i hvert sæt. (Den er sgu lee' :blink: ) hehe

3 sæt crunches på swiss ball. her sørger jeg for at 'skubbe' røven i vejret, således det ikke er umuligt for mig at trække mig helt op og sidde. føles hårdere på denne måde. 12-15 reps i hvert sæt.

3 sæt alm. crunches. Suger maven ned mod gulvet og laver et bækkenkip , hvorefter jeg så starter. Bevægelsen er ikke ret stor. 5-10 cm op og så ned igen. uden at skulderbladende på noget tidspunkt rører gulvet. Den er totalt killer efter de 2 første.. :blink: 12-15 reps i hvert sæt.

Hvad mener du med bækkenkip?

Når jeg selv laver dem er det ved at fukusere på at suge maven ned til gulvet og så ellers kører i midten, hverken helt ned eller helt op..

Men jeg tager forholdvis mange, så kunne se ud som om jeg ikke gør det 100% rigtigt.. Får da noget ud af det.. men er altid ude efter at optimere min træning..

Link to comment
Share on other sites

Mavetræning.... hvad er det????

Mavetræning er selvfølgelig det, der rent faktisk får dig til at kunne bruge de der rippede kæmpe buler og blodåre du har på mavsen :blink: til noget praktisk, og her snakker jeg ikke om at give kraven kronisk eregeret tæppebanker! :tongue::tongue::tongue:

M.V.H

Helio

PS; Altså det der synkronisere dine hoftebøjere, mavebøffer mm. altså osse det der bla. redder din lænderyg fra sådanne uballancer.

Dertil er det altid godt at "brutalisere"/ "overloade" obliques og interspinales for ryggradens skyld, ihvertfald ifølge Pavel.

Med andre ord, mavetræning det sidste guf; der kan tvivles på, selv det mest veldefinerede hakkebrædt uden besider,styrkesvins træning eller ej.

PSS; Mavetræning er derimod ikke diverse frække lege på Swiss Ball, hvor slemme de end må være, ikke IMO anyway, men Paul Chek etc. har heller aldrig sagt mig en flyvede fis.

Link to comment
Share on other sites

Hvad mener du med bækkenkip?

Når jeg selv laver dem er det ved at fukusere på at suge maven ned til gulvet og så ellers kører i midten, hverken helt ned eller helt op..

Men jeg tager forholdvis mange, så kunne se ud som om jeg ikke gør det 100% rigtigt.. Får da noget ud af det.. men er altid ude efter at optimere min træning..

Tjaa.. der ligger ikke så meget andet i det end du kipper i bækkenet. Dvs. du skubber det en anelse frem. Dette gør at din lænd ligger helt flad på gulvet, således den 'naturlige' buge i lænden 'fjernes'..

Nogen der har en bedre forklaring? :blush:

Link to comment
Share on other sites

Mavetræning er noget F.I.S og bør kun udføres for sjov
Selvfølgelig er d ikke det, og hvis det er sjovt, så gør du d forkert,- at få pisk med en nihalet, eller blive skudt i armen og den slags det er måske sjovt, ordentlig mavetræning er derimod seriøst smerte! :tongue::tongue::tongue:
Derimod bør tunge løft tilstræbes for at udvikle et ordenligt vaskebræt

Det ene har heldigvis aldrig udelukket d andet ;)

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig er d ikke det, og hvis det er sjovt, så gør du d forkert,- at få pisk med en nihalet, eller blive skudt i armen og den slags det er måske sjovt, ordentlig mavetræning er derimod seriøst smerte! :tongue::tongue::tongue:

Det ene har heldigvis aldrig udelukket d andet ;)

M.V.H

Helio

Hvis du kigger på min avatar kan du vist se at jeg ikke gør det helt forkert :wink:

Den eneste rigtige mavetræning jeg har gået op i de sidste mange år har været de indre mavemuskler ved hjælp af fuld eksperiation under floating crunches... de ydre har jeg ikke gjort noget ved - de er kommet af sig selv ved at stive torsoen af under tunge løft :4thumbup:

(så hvorfor bruge tid på alt det andet :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Hvis du kigger på min avatar kan du vist se at jeg ikke gør det helt forkert

Den eneste rigtige mavetræning jeg har gået op i de sidste mange år har været de indre mavemuskler ved hjælp af fuld eksperiation under floating crunches... de ydre har jeg ikke gjort noget ved - de er kommet af sig selv ved at stive torsoen af under tunge løft

(så hvorfor bruge tid på alt det andet

Angel, nu er det jo ikke første gang jeg kikker på dine solide mavebøffer :blush: men hvis du læser mine indlæg igen, burde du kunne se at de, eller "hvad man ser" selvfølgelig ikke har spor med det jeg siger at gøre! Omvendt vil jeg næsten sige, jo mere "veludviklede" dine abs er, jo mere grund ser jeg til at "synkronisere" dem (dette gælder iøvrigt osse, eller måske enda særligt, ved yderst veludviklede hoftebøjere, det nævnte issue, er bla. kendt hos russiske balletdansere, deraf "Russian Ballet Leg Thrusters.")! Iøvrigt ville jeg nok vælge at priotere dette højere end specifik træning af det intraabdominale, især hvis du i forvejen dødløfter meget uden bælte, da M.Transversus abdominis jo i forvejen så skal arbejde excentrisk når trykket stiger, dertil skal transversus jo arbejde isometrisk for at holde det intra-abdominale tryk (det man undgår når et bælte holder navlen på plads.)

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Tjaa.. der ligger ikke så meget andet i det end du kipper i bækkenet. Dvs. du skubber det en anelse frem. Dette gør at din lænd ligger helt flad på gulvet, således den 'naturlige' buge i lænden 'fjernes'..

Nogen der har en bedre forklaring? :blush:

ahh.. er det sådan man får den væk :smile:

Jeg tror nok jeg ved hvad du mener.. det skal da ihvertfald prøves og se om det hjælper på det..

Men idag fik jeg lavet nogle dragonflags, det er stadig kongen over abs træning :w00t: det er jo helt vildt så hårdt det er og så uden vægt..

Link to comment
Share on other sites

Startede på fullbody for 2 uger siden og kør dragon 2x12, 3 gange i ugen... Men den har det med at være sværest på den 3. dag... :tongue: Konge øvelse!!

Mine læg kommer helt ned og røre kanten af bænken :cooldance: Jeg er kaptajn insane til den øvelse

Kalkunen>

Jeg ved det er flere tråde om dragon flags her på MOL, jeg kan kun lige bidrag med det dragonflag billede fra rocky4, hvor han kun kør halvvejs ned. :raisebrow:

rocky40zc.jpg

Link to comment
Share on other sites

Uden på nogen måde at addressere mig til specifikke personer (jeg kender trods alt ikke alle personer herindes form mm.); men derimod ment GENERELT; Så gælder det tit, at kalder folk dragonflags for nemme, og lignede så udføre de den sjældent rigtigt.

ER dragon flags i KORREKT form mm. en leg for en,- så har man med sikkerhed SLET ikke brug for specifik mavetræning (skal lige siges jeg ikke har mødt en sådan person endnu.), da styrke, synkroning mm, så allerede vil spille sammen; det er nemlig ikke nok at have en super stærk mave region, spiller abdominal musklerne ikke sammen med multifidus og ikke mindst hofte bøjerene, så vil man aldrig kunne udføre det JEG definere som korekte dragonflags (tænkte foresten slet ikke på at Angel nok høre under denne kattegori, men gør hun jo sikkert. I så fald giver jeg hende selvfølgelig ret HUN har næppe brug for specifik mavetræning.)

Dragon flags udført PERFEKT, er IMO jordens måske hårdeste maveøvelse. Selv kan jeg totalt preexhauste hele mave regionen, med 6 langsomt udførte NEGATIVE dragon flags, og det kunne jeg osse da jeg kørte 18 regulære dragonflags i hvad de fleste vil betegne mere end ok stil, og det er ikke fordi jeg er svag i maven, det er klar mit stærkeste punkt.

Ifølge pavel udføres den sådan her:

http://www.dragondoor.com/images/v90.rm

(klippet kræver realplayer)

The "flag" exercise was a particularly difficult drill Lee devised for working the abdominal. While lying on a bench, he would grasp attached uprights with both hands and raise himself, supported only by his shoulders. Then, with his knees locked straight and his lower back raised off the bench, he would perform leg raises.

Bolo Yeung, Lee's co-star in Enter the Dragon, recalls seeing his friend perform this exercise with just his shoulder blades resting on the end of the bench, and with his legs and torso suspended horizontally off of it. "He was able to keep himself perfectly horizontal in midair!" Yeung notes.

Dertil kan jeg anbefale Pavel Tsatsoulines "bullet proff abs" det er blandt de absolut bedste værker jeg har invistere i omkring maveregionen, enda bedre end "Beyond Crunches" af samme forfatter!

Han starter i bogen ud med at skrive følgende om øvelse:

The Dragon Flag

This drill was a favorite of Bruce Lee, a martial arts movie star who possessed

what may have been the most ripped abs of all time. Lee called it 'the flag'.

Since 'the flag' is a position from gymnastics, I renamed Bruce Lee's exercise to

avoid confusion. Let it be called the ‘Dragon Flag' in honor of the late Mr. Lee

who was nicknamed 'the Little Dragon'.

Do not even dream of trying this very advanced exercise until you can do a

wheel jackknife the hard way! Even then it is a good idea to have a spotter in

the beginning.

Derefter følger en grundig beskrivelse af øvelsen, godt illustreret med Pavel selv, der da osse til sidst viser han er i stand til at lave øvelsen med en Swiss ball mellem fødderne (jeg vil selvfølgelig anbefale en kettlebell istedet HVIS man nogensinde når dertil.)

Hen nævner kort dette sådanne;

Performing the dragon flag with a Swiss ball (Fig. 74) or a book between your

ankles will add another painful touch to this already advanced and somewhat

dangerous drill.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Jeg er ganske enig, har set mange forsøg på dragonflags... Men forsøg har det nok været fordi dem er prøvede mangler styrken til at gøre det korrekt.

Jeg kan selv lige lave omkring 3x6..

Jeg har endnu ikke set andre i centret lave den, men har heller ik på fornemmelsen at den er så udbredt i et center som fitness.dk.. hehe... :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share