Hvordan træner du mave?


Guest Slettet_07102015
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet_07102015

I mange logs ført af folk som har opnået en yderst imponerende fysik og deltager i konkurrencer, så undrer det mig ofte hvor god masse de har på deres abs sammenholdt med hvor lidt volumen/intensitet på mavetræningen der logføres.

Bl.a. derfor blev jeg nysgerrig efter hvor meget folk egentlig træner mave (øvelser, sæt, reps, frekvens, evt. progression ) - også sammenholdt med mål for styrke/masse - og det er altså ikke hvad folk mener der er optimalt eller hvad nu, men hvor meget maven reelt set får tæsk til træningen. Fyr løs :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 60
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Med min imponerende fysik og høje niveau, kan du da godt få lov at smugkigge min øvelse:

Incline Crunch

Der kører jeg først 20 reps med mig selv. Derefter 2 x 11 hvor jeg smider en 10 kgs vægtskive på brystet. Satser med tiden på at øge dette til 3 x 20 med den 10 kg's vægt, hvorefter jeg går direkte over til 'the mighty Dragonflag!!' Skal dog siges, at der er noget mere vinkel på min lille bænk end på det viste gif-billede hos ExRx, og jeg kører også helt op til knæene med brystet og lader mig gå helt ned til minimum vandret med maven igen (uha det spænder med vægt på!!). På billedet er det tøse-mode. IRL kører vi DEVIL-MODE! :devil:

Glæder mig personligt også til at se denne tråd udvikle sig. Har nemlig tænkt på samme... :blush:

Edited by kongkent
Link to comment
Share on other sites

Hvis du kører squat, olsquat, især frontsquat/zerchersquat og dødløft uden bælte så får din mavemuller immervæk tæsk (dog er det mest transversus abominis her)... dragonflags tæver tilgengæld rectus abdominis (six-pack'en) helt åndsvagt... ligeledes er floating chrunches rigtig lede for rectus abdominis... floating chrunches laves ved at du sætter dig helt tilbage på en bænk... fødderne op under bænken og det er meget rart at have en makker til at fixere dem... en håndvægt op på brystet hvorefter du sænker dig bagover indtil dit hoved rammer gulvet også op igen... det gør naller flere dage efter i din mavse :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg nupper ca. 40 reps pelvic-tilt 2 gange om ugen... Udover det er jeg begyndt på dragonflags en gang om ugen, men kan ikke få mere end små 8 reps.

IMO er det et spørgsmål om at gøre det rigtigt... Der er skræmmende få der formår at krumme rygsøjlen, hvilket er alfa og omega i mavetræning. Langt de fleste bruger ikke andet end hoftebøjerne, hvilket efterlader statisk spænding til abdominis.

Link to comment
Share on other sites

det gør naller flere dage efter i din mavse :4thumbup:

-hvilket ikke nødvendigvis resulterer i hypertrofi... Denne er een af de typiske øvelser der skulle være åh så hard-core og åh så hård og brutal, men når man udfører maveøvelser som en foldekniv, så virker det bare ikke!!

Link to comment
Share on other sites

2 sæt reverse crunches hvor der fokuseres på rgkrumning, og 2 sæt alm. crunches på techn gym bænk (til mave trænin, indstillet i den største vinkel) hvor der fokuseres på ikke at indrage hofbøjere! Det hele 3 gange i ugen..

Under vinterbulket kan jeg se de ondeste klumper som venter med at komme frem til sommer :cooldance:

Edited by pegasus
Link to comment
Share on other sites

Mener den hedder swiss ball..

jeg leder også med lys og lygte efter ordentlige maveøvelser... jeg startede med alm. crunches - men det blev hurtigt besværligt med tunge vægte på maven, så jeg tog en mindre vægtskive på panden eller bag nakken - men da de også blev store (20-25kg) begyndte jeg at få ondt i nakken af det :|

dragonflags kan jeg ikke finde ud af.. kan simpelthen ikke komme op på skulderbladene at ligge, aner ikke hvordan folk gør det.

lige nu kører jeg: 3x til failure i leg-raises på bænk én gang i ugen, og 3x til failure i lever crunches, jeg hader dog denne øvelse, synes den rammer alt andet end maven.

overvejer nogle jack-knives, eller måske de der floating crunches.. men nu siger tunen jo at de ikke duer.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke køre dragon flags mere, pga. min ryg. ITræner aldrig mave på squat eller dødløft-dage.

Idag tæskede jeg fx mave således:

Weighted high ROM crunches

3 x 6 @ 25 kg

Crunches på swissball

3 x 20 @ BW

Sidebends på hyper-bænk

3 x 8 @ 10 kg

Full contact twists

1 x 12 @ 20 kg + stang

3 x 8 @ 30 kg + stang

Skrå crunhes på bænk med fikseret hofteled

3 x 7 @ 10 kg

Stående sidebends

1 x 10 @ 27,5 kg

1 x 10 @ 35 kg

2 x 8 @ 37,5 kg

Hvad er jeres erfaringer med de der store badebolde...? Kan ikke lige huske det korrekte navn. Er det noget der batter mht mavemuller?

K

Den er udemærket. Det er nemmere at få fuld ROM, da man netop bliver tvunget til at svaje henover toppen, og så stiller den store krav til balance mm. :smile:

Edited by Krumborg
Link to comment
Share on other sites

Kan ikke køre dragon flags mere, pga. min ryg. ITræner aldrig mave på squat eller dødløft-dage.

Idag tæskede jeg fx mave således:

Weighted high ROM crunches

3 x 6 @ 25 kg

Crunches på swissball

3 x 20 @ BW

Sidebends på hyper-bænk

3 x 8 @ 10 kg

Full contact twists

1 x 12 @ 20 kg + stang

3 x 8 @ 30 kg + stang

Skrå crunhes på bænk med fikseret hofteled

3 x 7 @ 10 kg

Stående sidebends

1 x 10 @ 27,5 kg

1 x 10 @ 35 kg

2 x 8 @ 37,5 kg

Hold da ferie en omgang!!!? -det er jo overkill i højeste potens :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Nogle som har erfaringer hvordan man får de der mavemuskler som nermest deler sig? altså så der er det der mellemrum mellem dem.. vel de typiske bodybuilder mavemuskler? Chek Evt Ronnie Colemans Abs Får at få nermer forståelese for hvad jeg mener!!! :)

Vel et spørgsmål om Tung vægt træning af mave? Eller?

Link to comment
Share on other sites

Nogle som har erfaringer hvordan man får de der mavemuskler som nermest deler sig? altså så der er det der mellemrum mellem dem.. vel de typiske bodybuilder mavemuskler? Chek Evt Ronnie Colemans Abs Får at få nermer forståelese for hvad jeg mener!!! :)

Vel et spørgsmål om Tung vægt træning af mave? Eller?

Dine gener afgører det grundlæggende udseende af musklerne - også maven. Jo større musklerne bliver (og lavere fedtprocent) jo tydeligere bliver denne forskel.

Det er spekulkation, men jeg tror ikke det er helt usandsynligt, at Colemans mavemuskler har fået deres lidt spøjse form pga indtagelse af væksthormon, der har givet ham kuglemaven (forstørrede organer).

Link to comment
Share on other sites

Dine gener afgører det grundlæggende udseende af musklerne - også maven. Jo større musklerne bliver (og lavere fedtprocent) jo tydeligere bliver denne forskel.

Det er spekulkation, men jeg tror ikke det er helt usandsynligt, at Colemans mavemuskler har fået deres lidt spøjse form pga indtagelse af væksthormon, der har givet ham kuglemaven (forstørrede organer).

Ej den må du længere ud på landet med MP :laugh::tongue:

Mavemuskler er ligesom et fingeraftryk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dine gener afgører det grundlæggende udseende af musklerne - også maven. Jo større musklerne bliver (og lavere fedtprocent) jo tydeligere bliver denne forskel.

Det er spekulkation, men jeg tror ikke det er helt usandsynligt, at Colemans mavemuskler har fået deres lidt spøjse form pga indtagelse af væksthormon, der har givet ham kuglemaven (forstørrede organer).

Ja tror os der er en sprøjte eller 2 indblandet i ahns abs ;).. Har gennem banket mine Abs de sidste 4 år til ybberlighed, men har fucking alt for høj fedtprocent :sneaky2: .. En der har gode slanketips hhe :P

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Jeg har lige et spørgsmål. Jeg har altid været af den tro, at man benyttede hoftebøjerne når man satte fødderne op på noget... Det er så helt forkert? Hmm, jeg prøver din metode næste gang. Takker :4thumbup:.

K

Link to comment
Share on other sites

1111961496643823.jpg

<- Du vil undgå at få den slags abs? Det forstår jeg godt, men som Maxibon siger, så er genetikken hvad der afgør hvordan de kommer til at se ud når du får smidt noget masse på dem. Er du lige så uheldig som personen på billedet, så smid mere masse på dem, det mindsker forskellen mellem senestrøg og muskler.

Ha godt nok de grimmeste Abs jeg har set til dato :P..

Fyren her har vidst ik opdaget af man også godt kan træne de nedre mavemuskler. Eller de tværgåene / skrå :P

Link to comment
Share on other sites

-hvilket ikke nødvendigvis resulterer i hypertrofi... Denne er een af de typiske øvelser der skulle være åh så hard-core og åh så hård og brutal, men når man udfører maveøvelser som en foldekniv, så virker det bare ikke!!

Det er nu en sandhed med modifikationer. Chrunches og lignende øvelser er måske ok, såfremt målet bare er visuelt. Men ønsker man en stærk og funktionel mavemuskulatur er øvelser med strakte ben, hvor hoftebøjerne også indvoldveres faktisk at foretrække. Personligt foretrækker jeg af den grund øvelser som straight-leg leg raises, spread-eagle sit-ups, straight-leg sit-ups og ab pulldowns.

Link to comment
Share on other sites

Dag 1: 3 x 10 Crunch

Dag 2: 3 x 10 Hip/leg rotation

Dag 3: 3 x 10 Twisted crunch

Syntes stadigvæk at crunch's er hårde nok uden ekstra vægt på.

Når jeg laver crunch's, ligger jeg på gulvet, har 90gr. vinkel på såvel hofte som knæ, og har mine fødder i en ribbe. Dette skulle være, som jeg har forstået det, for at udelukke hoftebøjerne så meget som muligt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share