4 spørgsmål


Nicky Cruz
 Share

Recommended Posts

MOL forvirrer mig snart mere, end hjemmesiden hjælper mig. Den ene siger det ene, den anden siger så det andet.. Jeg tør simpelthen ikke at poste et indlæg mere ind i kost-foraret, for jeg har fået forskellige svar hele tiden, og det hjælper mig ikke ligefrem. Derfor poster jeg dette emne inde i "Maksimal Muskelvækst", da det jo trods alt er det jeg søger - en flot og sund krop. Og siden I sikkert søger det samme, så må I også have nogenlunde styr på, hvad og hvordan I spiser for at nå dette mål.

Jeg har nogle spørgsmål, som jeg vil have afgjort én gang for alle:

1. Den ene siger 1,5 g. protein pr kg kropsvægt, den anden siger 2.. andre siger hele 5. Jeg siger 1,5.. men hvad siger I? Jeg mener helt bestemt, at "bogen" siger at 1,5 er helt fint.

2. Mit mål er at få en mere flot muskuløs krop til sommer.. til det skal jeg tage på, altså indtage kcal. Men jeg har læst en sige, at "bulkning" er den forkerte måde at gøre det på.. er det det? Jeg mener, det er noget vrøvl, men hvad siger I? Jeg vil selvfølgelig ikke ende fed og uformelig, men det regner jeg da heller ikke med vil ske, da jeg regner med, at alle de overflødige kilo vil forsvinde, når jeg cutter?

3. Jeg tager omkring 2 kilo på pr. uge.. går det for hurtigt? Og i det hele taget.. KAN det gå for hurtigt?

4. Jeg var for nylig inde på kost og tilskud foraret, og fik et mindre chock.. men det kan jo være at jeg har misforstået noget. Der er flere der siger, at det sådan set er ligemeget hvad man spiser for at komme i kcal-overskud(hvis det er man ser bort fra af det er usundt), bare man får nok protein. Vil det sige, at jeg bare kan fylde mig med chokolade, is og flæskesteg, bare jeg får protein nok, og så cutte til sommer og få en pæn krop? Synes jeg lyder helt hen i vejret.. der må vel være flere negative ting ved fedt, andet end det er sundhedsskadeligt i større mængder?

Håber I vil give jer tid til at svare.

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

1. Den ene siger 1,5 g. protein pr kg kropsvægt, den anden siger 2.. andre siger hele 5. Jeg siger 1,5.. men hvad siger I? Jeg mener helt bestemt, at "bogen" siger at 1,5 er helt fint.
Better safe than sorry. Jeg ville spise så megen protein at jeg var på den sikre side. Hvis du siger at du gainer 2 kg om ugen, må du simpelthen også få så hatten passer.
Mit mål er at få en mere flot muskuløs krop til sommer.. til det skal jeg tage på, altså indtage kcal. Men jeg har læst en sige, at "bulkning" er den forkerte måde at gøre det på.. er det det? Jeg mener, det er noget vrøvl, men hvad siger I? Jeg vil selvfølgelig ikke ende fed og uformelig, men det regner jeg da heller ikke med vil ske, da jeg regner med, at alle de overflødige kilo vil forsvinde, når jeg cutter?

Jeg mener ikke at et godt bulk er nogen dårlig ide, hvis man ellers er indstillet på noget cut senere hen. Typisk ser man jo små tynde drenge der aldrig får bygget noget seriøs masse fordi de er bange for at få noget sul på kroppen og abs'ne skal forsvinde.

3. Jeg tager omkring 2 kilo på pr. uge.. går det for hurtigt? Og i det hele taget.. KAN det gå for hurtigt?
2 kg pr. uge er meget. RIGTIG meget, hvis du spørger mig! :w00t: De er jo grænser for hvor meget muskelmasse man kan gaine på en uge. Det resterende energioverskud har det med at komme på som fedt. Jeg ville skrue alvorligt ned for det gain, så du på den måde slipper for at tage unødvendigt fedt på. Sigt på et halvt kg om ugen ca.
Jeg var for nylig inde på kost og tilskud foraret, og fik et mindre chock.. men det kan jo være at jeg har misforstået noget. Der er flere der siger, at det sådan set er ligemeget hvad man spiser for at komme i kcal-overskud(hvis det er man ser bort fra af det er usundt), bare man får nok protein. Vil det sige, at jeg bare kan fylde mig med chokolade, is og flæskesteg, bare jeg får protein nok, og så cutte til sommer og få en pæn krop? Synes jeg lyder helt hen i vejret.. der må vel være flere negative ting ved fedt, andet end det er sundhedsskadeligt i større mængder?

Jeg ser ikke noget problem i at kunne få en flot krop på junk hvis der ellers er nok energi og protein i. Andet end på det sundhedsmæssige plan selvfølgelig. :smile:

Rommel

Link to comment
Share on other sites

Jeg er bestemt ikke en ekpert, men vil da gerne give nogle bud.

1.2 gram er rigeligt, 1½ sikkert ok også(men hellere for meget end for lidt :wink:). Den der har sagt 5 gram må have lavet en stavefejl, eller misforstået et eller andet.

2.Ved bulk spiser man en masse, og får ofte både muskler og fedt. Når der er fedt skjuler det musklerne ganske godt, så man kan ende med at se lidt buttet ud istedet for stærk, selvom man måske har fået en masse muskler. Men det kommer an på hvordan du ser ud nu, hvis du er en stor gut med fedt på kroppen, kan det sikkert være nok bare at smide fedtet, og få en lav fedtprocent, så kan du se en del stærkere ud end før du smed fedtet, selvom muskelmassen er uforandret. Hvis du er tynd gælder det om at træne intenst, og spise en masse mad, så du kan få noget kød på kroppen. Dog kan der som sagt let komme fedt, men det taber man let igen, hvis man har styr på sin kost.

3.2 kg lyder ret voldsomt. Hvor lang tid har det gået på? Hvis kun en uge, er intet sikkert, da væsken i kroppen hurtigt kan få kropsvægten til at stige og falde flere kg fra dag til dag. Hvis det har stået på noget tid lyder det næsten af for meget. Med sådan en vægtstigning kan man ikke undgå at en god del af det er fedt.

4.Tja, det er rigtigt nok at man sagtens kan få muskler ved det man normalt kalder "usundt mad". Hvis man har en god balance af det man indtager, hvor man også husker at få rigeligt af de gode fedtsyrer, samt vitaminer, mineraler, fibre, antioxidanter og alt det gode, så skader det skam ikke med nogle flødeboller oven i, og måske lidt is.... med vafler. Hvis du er en såkaldt hardgainer, så er det bare om at spise løs, og nyde.

Peter :cooldance:

Link to comment
Share on other sites

Takker for jeres svar.

1. Allright, så skruer jeg proteinforbruget lidt op, så jeg næsten rør 2g.

2/3. Jeg er normalt spinkel, ja. Jeg har altid haft lidt svært ved at tage på, og nu hvor det går så dejligt fremad, så har jeg nærmest svært ved at bremse det - det er så lækkert at få mere kød på armene!

Jeg ved godt, at kroppen ikke kan have nået at lave alle de kilo, jeg har gainet om til muskler.. men at de så går hen og bliver overflødige.. er det slemt? Jeg mener, burde cuttet ikke tag det?

Min plan og teori var at gaine så meget vægt som muligt hurtigst muligt og blive små-bamset (bliver ikke mere end småbamset, da jeg ER spinkel bygget) hen over disse kolde måneder, imens jeg indtog min daglige protein. Musklerne ville så blive dannet inde under alle disse ekstra kilo, og når jeg nærmede mig sommeren, så ville jeg cutte de kilo af, som ikke var blevet til muskler. Jeg regnede ikke med, at det kunne gå for hurtigt.. siger I nu, at det kan det?

4. Jeg spiser havregryn, pasta, rugbrød, yoghurt... så hvis jeg kyler rugbrødet ud, og erstatter det med en tærte med flødeskum, så kan jeg det uden videre? :blink: Jamen hvad med fedtet?? Der er jo utrolig mange kcal. i fedt, og fedt kan vel ikke lavet om til muskler, selvom man får protein nok?

håber på svar

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Du skal ikke tænke på det som fedt... du skal tænke på det som brændstof! Brændstof til kroppen! Og så længe du har de mest vigtige behov dækket så som protein, vitamin og mineraler... så kan du sagtens spise de 'usunde' ting hvis du bulker.

Du skal bare tænke på at når maden kommer ind i kroppen så bliver det omdannet til energi... 1g fedt indeholder bare 2.25 gange så meget energi som henholdsvis protein og kulhydrat. Men for kroppen er det alt sammen energi. Det er også derfor nogle folk bevist bulker på McD etc. fordi energi tætheden er meget høj og man derfor ikke behøver at spise så meget for at opnå de kcal man vil opnå.

Bulker tip lige PT: 2 McBacon på McD for 40 kr!

1.2 gram er rigeligt, 1½ sikkert ok også(men hellere for meget end for lidt ). Den der har sagt 5 gram må have lavet en stavefejl, eller misforstået et eller andet.

Der var på et tidspunkt en diskussion om protein forbrug i østblok landene og der blev det nævnt at de derovre fik 5g protein per kg per dag. Det kan være noget han har læst i den sammenhæng.

Edited by ThePainTrain
Link to comment
Share on other sites

4. Jeg spiser havregryn, pasta, rugbrød, yoghurt... så hvis jeg kyler rugbrødet ud, og erstatter det med en tærte med flødeskum, så kan jeg det uden videre? :blink: Jamen hvad med fedtet?? Der er jo utrolig mange kcal. i fedt, og fedt kan vel ikke lavet om til muskler, selvom man får protein nok?

håber på svar

-Nicky Cruz

Jo, men det er stadig ikke sundt at gøre det på den måre, så egentlig ingen grund til det, men det er muligt...

Link to comment
Share on other sites

Endnu et bud fra en ikke-ekspert: :wink:

Jeg ved godt, at kroppen ikke kan have nået at lave alle de kilo, jeg har gainet om til muskler.. men at de så går hen og bliver overflødige.. er det slemt? Jeg mener, burde cuttet ikke tag det?

Min plan og teori var at gaine så meget vægt som muligt hurtigst muligt og blive små-bamset (bliver ikke mere end småbamset, da jeg ER spinkel bygget) hen over disse kolde måneder, imens jeg indtog min daglige protein. Musklerne ville så blive dannet inde under alle disse ekstra kilo, og når jeg nærmede mig sommeren, så ville jeg cutte de kilo af, som ikke var blevet til muskler. Jeg regnede ikke med, at det kunne gå for hurtigt.. siger I nu, at det kan det?

Pointen er, at der er grænser for hvor meget du kan øge muskelmassen pr. uge, så hvis du tager 2 kg på om ugen vil du ende med at skulle smide en masse fedt efterfølgende uden at have fået mere muskelmasse ud af det end hvis du fx tog ½ kg på om ugen. Der er med andre ord grænser for, hvor meget du kan øge muskelmassen indenfor en given tid, men der er i princippet ingen grænser for, hvor meget du kan øge mængden af fedt på kroppen. Og jeg vil skyde på, at dit formål må være maksimal muskelvækst og minimal 'fedtvækst' - jo mere fedt du får på kroppen jo længere tid skal du også bruge på at smide det igen.
Jeg spiser havregryn, pasta, rugbrød, yoghurt... så hvis jeg kyler rugbrødet ud, og erstatter det med en tærte med flødeskum, så kan jeg det uden videre? Jamen hvad med fedtet?? Der er jo utrolig mange kcal. i fedt, og fedt kan vel ikke lavet om til muskler, selvom man får protein nok?

Kroppen kræver et overskud af energi (kcal) for at vokse og hvis du får dit proteinbehov dækket, er det i princippet ligegyldigt hvor kcal-overskuddet i øvrigt kommer fra. I realiteten drejer det sig vel også om at bevare en fornuftig sundhedstilstand - herunder få behov for vitaminer, mineraler og essentielle fedtsyrer dækket. Det vil give dig mere energi, overskud til træningen og gøre at du restituerer bedre efter træning. Så det er vigtigt at få fedt, men det er til gengæld også vigtigt, at din primære fedtkilde ikke er flødeskum og chokolade, men sundt fedt som du finder i fed fisk, mandler og nødder. Essentielle fedtsyrer er specielt vigtige for musklernes evne til at restituere, og det vil du gerne have, hvis du skal have fysikken til at træne hårdt :smile:

Link to comment
Share on other sites

:w00t:

Så hvis jeg har forstået det rigtigt.. bottom line:

Jeg er de 170 cm, og jeg vil op på de 80-85 kilo. Så jeg kan altså med god samvittighed bulke lige så tosset jeg vil, så jeg hurtigt kommer op i denne vægtklasse, OG ende med en flot krop til sommer, hvis jeg bare indtager nok protein, styrketræner, og er mere end parat til at stikke i løbeskoene efter bulkningen?

Takker for jeres svar, det hjælper.

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

:w00t:

Så hvis jeg har forstået det rigtigt.. bottom line:

Jeg er de 170 cm, og jeg vil op på de 80-85 kilo. Så jeg kan altså med god samvittighed bulke lige så tosset jeg vil, så jeg hurtigt kommer op i denne vægtklasse, OG ende med en flot krop til sommer, hvis jeg bare indtager nok protein, styrketræner, og er mere end parat til at stikke i løbeskoene efter bulkningen?

Takker for jeres svar, det hjælper.

-Nicky Cruz

Jeg har bare et spørgsmål - hvorfor vil du hurtigt op i den vægtklasse? Jo hurtigere du kommer op i den vægtklasse, jo mere af vægtøgningen er fedt, og jo mere skal du smide igen for at få en flot krop til sommer :wink:

Link to comment
Share on other sites

:w00t:

Så hvis jeg har forstået det rigtigt.. bottom line:

Jeg er de 170 cm, og jeg vil op på de 80-85 kilo. Så jeg kan altså med god samvittighed bulke lige så tosset jeg vil, så jeg hurtigt kommer op i denne vægtklasse, OG ende med en flot krop til sommer, hvis jeg bare indtager nok protein, styrketræner, og er mere end parat til at stikke i løbeskoene efter bulkningen?

Takker for jeres svar, det hjælper.

-Nicky Cruz

det vil du jo ikke få mere ud af..

At bulke vil efter min opfatning betyde at du giver kroppen de optimale betingelser for at opbygge muskler som muligt mht. mad.

Der er jo ingen pointe i at tage 2 kg fedt på om ugen, hvis dit mål er at opbygge muskler til stranden næste sommer. De fleste vil jo gerne have smidt fedtet inden stranden igen, så det vil derfor ikke være særligt smart at bulke alt hvad du kan. Det mest optimale vil være at dit energiindtag ligger en lille smule over din totale energiomsætning. På denne måde vil du give din krop de optimale vækstmuligheder(forudsat at næringsindholdet er rigtigt fordelt) uden at du tager en masse uønsket fedt på.

Hvis det er noget du vil gå meget op i, burde du finde dit daglige energiforbrug og lave en kostplan der dækker dette, uden en masse ekstra energi.

Hvis du derimod ikke vil sætte dig 100% ind i din kost, kan du som du gør nu - æde igennem så du er sikker på at du får dækket dit energiforbrug og måske få en masse fedt på kroppen ved siden af..

Link to comment
Share on other sites

det vil du jo ikke få mere ud af..

Nix, men vil det skade andet end at jeg bliver nød til at gøre mere for at tabe mig når jeg nærmer mig de mere varme måneder? Musklerne vil vel udvikles lige hurtigt - om jeg så er i et mindre energioverskud, eller som nu - bulker løs?

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Nix, men vil det skade andet end at jeg bliver nød til at gøre mere for at tabe mig når jeg nærmer mig de mere varme måneder? Musklerne vil vel udvikles lige hurtigt - om jeg så er i et mindre energioverskud, eller som nu - bulker løs?

-Nicky Cruz

ja.. vil ikke mene at det vil gøre en forskel.. medmindre du bliver ekstremt overvægtig om nogle måneder, efter at have taget 2 kg. på om ugen :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bare et spørgsmål - hvorfor vil du hurtigt op i den vægtklasse? Jo hurtigere du kommer op i den vægtklasse, jo mere af vægtøgningen er fedt, og jo mere skal du smide igen for at få en flot krop til sommer :wink:

Ifølge thepaintrain, så er fedt jo energi, og kan derved også laves til muskler med den rette mængde protein. Og jeg har skam intet imod at gøre mit for at tabe mig igen bagefter - elsker udfordringer. Grunden til hvorfor jeg bulker løs nu er pågrund af glæden.. glæden over at jeg endelig for første gang i mit liv tager rigtig på. Mine arme er blevet større, mit bryst er større, så jeg har lidt svært ved at gå langsomt frem. :wink:

Link to comment
Share on other sites

ja.. vil ikke mene at det vil gøre en forskel.. medmindre du bliver ekstremt overvægtig om nogle måneder, efter at have taget 2 kg. på om ugen :smile:

Bare rolig, hvis jeg nærmer mig Dolphs mægtige korpus, så holder jeg igen. :wink: Men jeg er så spinkel bygget, så tror ikke det bliver en realitet

Link to comment
Share on other sites

1.2 gram er rigeligt, 1½ sikkert ok også(men hellere for meget end for lidt :wink:). Den der har sagt 5 gram må have lavet en stavefejl, eller misforstået et eller andet.

Med hensyn til de 5 gram, så tror jeg at det er noget jeg har skrevet. Jeg har ikke skrevet det som en anbefaling, men blot konstateret at det var den mængde protein som bulgarerne fandt som den optimale for deres vægtløftere. Det er så nok i overkanten for os almindligt dødelige, men min egen erfaring er nu at jeg ikke skal under 2 gram dagligt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med hensyn til de 5 gram, så tror jeg at det er noget jeg har skrevet. Jeg har ikke skrevet det som en anbefaling, men blot konstateret at det var den mængde protein som bulgarerne fandt som den optimale for deres vægtløftere. Det er så nok i overkanten for os almindligt dødelige, men min egen erfaring er nu at jeg ikke skal under 2 gram dagligt.
Der var på et tidspunkt en diskussion om protein forbrug i østblok landene og der blev det nævnt at de derovre fik 5g protein per kg per dag. Det kan være noget han har læst i den sammenhæng.

Exactly... det er nok også dig jeg har det fra!

Link to comment
Share on other sites

jeg bulkede 7,2 kg på 75 dage på et tidspunkt (cuttede dog aldrig bagefter)

Tror ikke du får noget ud af at bulke i et meget hurtigere tempo end dette

Tror heller ikke du skal gå efter mere end 1 kg om ugen hvis du har tænkt dig at bulke i flere måneder

Bulk fx 1 kg om ugen i 12 uger, se om resultatet er helt galt.

Problemet med din teori om at tage 2 kg på om ugen er jo rådet om ikke at cutte mere end 500g/uge, hvis du ikke bulker så aggressivt kan du bulke over en længere periode.

Hygge

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved ikke helt om jeg har tolket oplæg+svarene forkert, men jeg tror der er tale om en misforståelse.

OP tror at man direkte kan omdanne fedt til muskler. Derfor er han interesseret i at nå 85 KG i en fart, så han kan koncentrere sig om at omdanne fedtet til muller.

Sådan som jeg ser bulk fasen, (correct me if im wrong), så handler det om, at man MENS man bygger muskler op med træning, giver kroppen noget at lave musklerne af. Som en anden sagde, optimale betingelser.

Så derfor hjælper det altså intet at tage en masse overflødige kilo på, hvorefter du går i kalorieunderskud når du når 85 KG, for at "lave fedt om til muskler". For sådan kan man ikke gøre efter hvad jeg har forstået.

overskud-mens man træner = muskler+fedt.

Underskud-mens man cutter = at man kan se musklerne man har opbygget under den anden fase.

Link to comment
Share on other sites

GVP, godt du lige fremhæver det 100%, for tror også at OP har misforstået en del.

I starten troede jeg også bare jeg kunne bulke løs og cutning ikke ville være noget problem, men jeg synes dælme det er svært at cutte på en rigtig facon så man ikke mister for meget muskelmasse :sneaky2:

Personligt er jeg også igang med at bulke.

Mit råd, som allerede er givet, er at tage det stille og roligt og hæve vægten med omkring 500gr om ugen. Hvorfor få overflødigt fedt indenbords? Så skal du cutte længere tid, hvor du hvis du endte med mindre fedt, kunne bruge tiden på at bulke yderligere og så cutte, end hvis du havde vold bulket og så sku bruge lang tid på at cutte.

Blev måske lidt uklart hvad jeg mente?! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Så derfor hjælper det altså intet at tage en masse overflødige kilo på, hvorefter du går i kalorieunderskud når du når 85 KG, for at "lave fedt om til muskler". For sådan kan man ikke gøre efter hvad jeg har forstået.

Så du siger faktisk, at jeg vil skade mig selv, hvis jeg rusher op til 85 kilo? At jeg IKKE ville få muskler, hvis jeg kommer for hurtigt op i vægt - kun fedt? Eller har jeg misforstået det? :raisebrow:

Alligevel tror jeg godt, jeg kan se jeres pointe med at tage på stille og roligt. Jeg holder også en mindre pause pt., så kroppen kan følge med.

-Nicky Cruz

Link to comment
Share on other sites

Så du siger faktisk, at jeg vil skade mig selv, hvis jeg rusher op til 85 kilo? At jeg IKKE ville få muskler, hvis jeg kommer for hurtigt op i vægt - kun fedt? Eller har jeg misforstået det? :raisebrow:

Sådan som jeg læser hvad han skriver, så forklarer han blot at du ikke skal tro du kan gaine dig op på 85kg hurtigt (lad os sige du vejer 70kg nu og du gainer 12kg fedt og 3kg muskler). Så når du når en vægt på 85kg kan du ikke bare give den gas og så vupti, omdanne fedt til muskler så du nu har 8kg fedt og 7kg muskler (ud af de i alt 15kg gainet masse).

Link to comment
Share on other sites

Alligevel tror jeg godt, jeg kan se jeres pointe med at tage på stille og roligt. Jeg holder også en mindre pause pt., så kroppen kan følge med.

-Nicky Cruz

Så vidt jeg forstår dit indlæg, også baseret på dine andre indlæg, så siger du at du vil holde en pause fra bulk og tilbage til dit vedligeholdindtag fordi din krop skal have tid til at danne dine 2 kg om til muskler?

Hvis ja! med frygt for at lyde som en arrogant nar, så har du misforstået hvorledes kroppen opbygger masse. For de 2 kg du har gainet vil ikke mobilisere sig om på nogen måde. Hvis du i løbet af ugen har gainet 1 kg FFM og et kg FM, så er det også sådan fordelingen vil være om en uge, hvis du da holder dit vedligeholdsindtag.

ps. Nu har jeg ikke taget forbehold for glykogendepoter osv.

Edited by zulore
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share