"Det mest effektive løbeprogram"!?


pk
 Share

Recommended Posts

Morten Z

Hvis vi nu forestiller os at der er mange elite løbere som kan løbe 2.20 min. på 1000m. Dog er der ingen som nogensinde har formået at have stamina nok til at løbe 11.40 min. på en 5000m!!!

Dette må vel give stof til eftertanke.

1. Udholdenhed bliver opbygget ved at løbe lange ture med lav intensisitet.

2. Hurtige og korte intervaller med høj intensitet øger hypigheden af skader.

3. Lange ture er mere behageligt og derfor bedre på sigt.

4. Lange ture er bedre til at holde vægten nede.

5. Det er meget svært at holde motivationen oppe hvis træningen primært består af intensitetsintervaller. (Der er et stort præstationspres hele tiden.)

6. "Slave af stopuret" = Kedsomhed og demotivation.

Nogen kommentare...jeg er ikke ekspert så forklar venligst!

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • Replies 56
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Zoa -> Jeg havde faktisk helt glemt det indlæg! :o Tråden er fortsat lidt i tråden "MOL-træning....." Men ja, jeg kunne godt tænke mig at Morten Z svare på denne lille strøtanke:

Hvis vi nu forestiller os at der er mange elite løbere som kan løbe 2.20 min. på 1000m. Dog er der ingen som nogensinde har formået at have stamina nok til at løbe 11.40 min. på en 5000m!!!

Dette må vel give stof til eftertanke.

Foresten så er eksemplet endnu mere skræmmende (og ekstrem) for marathon:

2.20x42,195= 1 time, 32 min og 49,74 sek.

Specielt når verdensrekorden i øjeblikket er 2.05,?? timer!

Kort sagt så har det altid været udholdenheden/stamina som har været den afgørende hæmsko for langdistanceløb - og ikke evnen til at udholde lactat, samt det vaskulære område eller en løbers hurtighed.

Morten Z hvor er foresten hvor er den artikel fra Henrik Larsen? Jeg kan ikke finde den her på MOL.

Det der er mest skærmmende er at hvis en utrænet person begyndte at træne efter MOL's anbefalinger ville sandsynligheden for at de blev skadet være meget stor.

Intervaltræning og høj intensitetstræning er KUN som supplement og KUN for veltrænede løbere.

Men gennerelt så savnes: Morten Z, bassen, ping, med fl. til at følge op på diskussionen.

Link to comment
Share on other sites

Zoa - det har du ret i!

Jeg vil gerne hjælpe med at holde den i live - men jeg er ikke det klogest hoved på området, lidt ved jeg dog og har lyst til at knytte nogle kommentarer:

1. Jeg synes det er vigtigt at adskille hvad der handler om fysiologi og hvad der handler om "hvad der motivere mig"

2. Morten Z har aldrig påstået at dette var"det bedste løbeprogram" - programmet er et bud på det optimale program, hvis man ønsker at opnå og veligeholde en god form, VED MINDST MULIG INDSATS I TID - det er vigtigt at huske.

1. Udholdenhed bliver opbygget ved at løbe lange ture med lav intensisitet.
Forskning - også referert her på MOL viser at det ikke er helt så simpelt. Kort hård intervalltræning opbygger også udholdenhed. Igen, præmissen var "kortest mulige tid", med alle de kompromier det giver anledning til. Men kompromiset lader ikke til at være særligt stort. Som jeg har forstået det, så ham man i løbeverden, såvel som i f.eks cykelsporten, erkendt at tidligere tiders fokus på hovedsageligt langvarigt arbejde ikke er optimalt, selv om der i konkurence arbejdes på lange distancer
2. Hurtige og korte intervaller med høj intensitet øger hypigheden af skader.

Det mest effektive løbeprogram arbejde ikke med korte intervaller, men med at løbe 5 km så hurtigt man KAN - KAN inklidere også hvad man kan tåle.

Jeg vil til en hver tid mene at der kan hentes meget hvis også man arbejder i intervaller med lidt eller meget højere intensitet - formfremgangen kan accelreres - menigen skal man selffølgelig holde sig inden for kroppens grænser. Men igen, så forlader vi præmiserne for "det mest effektive løbeprogram".

3. Lange ture er mere behageligt og derfor bedre på sigt.
Det er en subjektiv betraktning! Den gang jeg løbetreænede, fortrak jeg klart intervallarbejde - jeg elsker det kick det giver og jeg KEDERE mig voldsomt på en 10 km tur. Der er utvivlsom mange der giver dig ret - men det er ikke sådan for alle. Også fordi ikke alle synes det skal være "behageligt", jeg kan godt lide at blive banket helt flad.
4. Lange ture er bedre til at holde vægten nede.

Her er vi inde på det jeg har sat mig bedst ind i. Du har ikke helt ret. Det er objektivt at længere tids arbejde ved samme intensitet brænder flere kcal. Længede af arbejdet og den intensitet man kan arbejde med er jo blot ikke lige frem gensidigt uafhængige størrelser.

Man kan forbrænde mange kcal af ved kortere arbejde, f.eks med intervaltræning. 1/2 times hård arbejde ved relativt høj intensitet vil også give andledning til en højerer og længervarende "efterforbrænding". En halv time for fuld damp kan den vej rundt, være mere optimalt i et vættabs, vægtkontrollerende perspektiv, end en 1-timer løbetur.

Igen er dette baseret på forskning på området, grundsynspunktet er gengivet i vægtabsartiklerne på MOL og bliver godt forklaret af MZ (og lidt af mig) i den radioudsendelse der er linket til på MOL´s forside.

5. Det er meget svært at holde motivationen oppe hvis træningen primært består af intensitetsintervaller. (Der er et stort præstationspres hele tiden.)

6. "Slave af stopuret" = Kedsomhed og demotivation.

Igen - rigtigt for mange - men ikke for alle. Præstationspresset og den kontante feedback på hvor jeg er formmæsigt er en væsentlig del af min motivation under træning - for mig gælder det - kort og hårdt anytime. At jeg så også gør noget andet skyldes at det ovenstående er sat firkantet op. Nu hvor jeg er kommet i form, primært efter ovenstående tilgang, så er jeg i stand til at arbejde så hårdt på en 2 timers cykeltur så det giver mening for mit fortsatte vægtab.

Jeg synes der er anslag til mange gode diskussioner i din post Hessellund -det er super at der igen er nogen der vil bringe liv i konditionstræningsdiskussionerne. Det er dog ikke dem alle der "bør" gå ud over "det mest effektive lønbeprogram" jævnfør ovenstående punkt 1. Hessellund og jeg har da også været inde på meget af dette andet steds i "konditionstrænings forumet"

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det mest effektive løbeprogram som står for skud, men mere diskussionen om hvorvidt intervaltræning bidrager med andet end skader for den utrænede.

Arne ->

Ja, lad os holde motivationen udenfor denne gang da dette selvfølgelig er individuelt og danner grundlag for mange forskellige og subjektive meninger. Selvom motivation selvfølgelig spiller en væsentlig rolle.

Jeg er ikke lige tid til at svare dig Arne, men jeg indrømmer at punkterne er meget firkantede, men jeg skal nok vende tilbage på et senere tidspunkt. Her vil jeg prøve at rette et mere detaljeret approach til højintensitets versus lavintensitetstræning i forhold til forskellige mål med trænigen.

Vi skrives ved arne! :wave:

Håber der er andre som har lyst til at komme med erfaringer m.m.

:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i stort set alle dine pointer Arne. Specielt dem der handler om "det mest effektive løbeprograms" grænser. Jeg synes at når først man har fået defineret hvad "det mest effektive løbeprogram" tilsigter at opnå og dets begrænsninger, er der ikke megen plads til diskussion (men det er der heldigvis andre der er uenige i :hehe: )

Een ting synes jeg dog jeg vil bemærke: (i mellemtiden har Hessellund lige defineret diskussionen til ikke at omhandle motiavtion, men derfor kan jeg alligevel ikke lade være med at bemærke dette)

Præstationspresset og den kontante feedback på hvor jeg er formmæsigt er en væsentlig del af min motivation under træning - for mig gælder det - kort og hårdt anytime.

men hvis man løber samme distance igen og igen vil der komme et tidspunkt hvor der ikke længere er fremgang. Hvis ikke man har fået ændret sit løbemønster inden da, tror jeg at man vil køre sur i det.

Men igen: det ligger udenfor rammerne af "det mest effektive løbeprogram" som jeg ser det. Jeg synes kernen i programmet er, at hvis man gerne vil i form, og hader vejen dertil af et godt hjerte; så kan man nøjes med 3 x 5 km/uge og hvis man er rigtig snu, løber man dem så hurtigt man kan for så er det hurtigere overstået.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke det mest effektive løbeprogram som står for skud, men mere diskussionen om hvorvidt intervaltræning bidrager med andet end skader for den utrænede.

Jeg tror ikke vi er helt enige om svarene - men om at det er en vigtig diskussion er vi i høj grad enige- jeg er i samme tidssituation - grillen er tændt - men lad os forsøge at komme lidt mere - og lidt mindre firkantet - ind i supstansen. Det ville være skønt hvis der er 5-10 indlæg fra andre når vi vender tilbage :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Her er Marathonprogrammet ud fra det mest effektive løbeprogram!

Jeg agter at løbe Århus-Marathon ud fra det mest effektive løbeprogram! Jeg løber 2X5 km i løbet af ugen og løber så i de næste week-ends således:

10 km

15 km

18 km

22 km

28 km

20 km

Marathon!

Det er mit første marathon. Jeg håber på at kunne løbe på 4 timer. Jeg har selv konstrueret programmet. Nu er det spændende at se om det virker!

Link to comment
Share on other sites

Den tunge ->

10 km

15 km

18 km

22 km

28 km

20 km

Marathon!

De der km. er det pr. dag eller ugen? Det kan godt være det lyder som et dumt spørgsmål, men jeg vil lige være sikker inden jeg kommer med yderligere kommentare.

Men held og lykke med dit marathon! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Den tunge ->

Fint. Hvornår stopper du med de lange ture? Hvornår skal du løbe? Hvilket marathon? Hvor mange km. om ugen? Løber du intervaller? Hvad er din træningsbaggrund? Hvad er dine tider på f.eks. 10 km. halvmarathon osv.?

Lige et par spørgsmål fra spørgejørgen. Håber det er okey.... ;)

Link to comment
Share on other sites

Svar til Spørgejørgen (jeg svarer gerne):

Jeg løber i weekenderne som anført - dvs. jeg løber 20 km den sidste weekend før marathon. Marathon er i Århus den 22.9.02.

Som sagt er det weekendturene jeg har anført. I løbet af ugen følger jer det mest effektive løbeprogram dvs. jeg løber to gange fem km.

Den ene af gangene putter jeg 8 intervaller af 30 sek. ind (selv om jeg egentlig løber så hurtigt jeg kan). Den uge hvor jeg i weekenden løber 28 km kommer jeg altså op på ialt 38 km. - men det er så også max.

Jeg løb broløb (halvmarathon) på 1:47:27 - hvilket jeg var enormt stolt af! Det er mit bedste resultat indtil nu.

Jeg har i øvrigt justeret mit mål til 4 timer og 10 minutter - da jeg endnu ikke er på samme fart som før sommerferien.

Link to comment
Share on other sites

Den tunge ->

en ene af gangene putter jeg 8 intervaller af 30 sek. ind (selv om jeg egentlig løber så hurtigt jeg kan).
Jeg ville nok lave intervallerne noget længer hvis jeg var dig. F.eks. 6x1000 meter eller f.eks. 8x800 meter. Du har overhovedet ikke brug for anaroeb træning når det er marathon du træner til.
Som sagt er det weekendturene jeg har anført.

De lange ture ser fornutige ud. Sørg for at tempoet er tilstrækkelig lavt således at du - hvis du løb sammen med andre - ville være i stand til at føre en samtale uden besvær.

Dine lange løb bør toppe ca. 1 1/2 til 2 uger op til dit marathon.

Jeg løb broløb (halvmarathon) på 1:47:27 - hvilket jeg var enormt stolt af! Det er mit bedste resultat indtil nu.

1.47,27 er en rigtig god tid for halvmarathon. Så har du fået en fornemmelse af at løbe langt. Du skal bare være klar over fænomenet "muren" som opstår når glykogen depoterne slipper op. Det gør de omkring de 30 km.

Men enddnu engang held og lykke med trænningen! :wave:

Link to comment
Share on other sites

Tak for svaret. Min ide er jo at træne på grænsen - dvs. kort og hurtigt. Det indebærer at jeg løber også mine lange ture så hurtigt, at jeg kun med meget besvær kan føre en samtale. Og under 5 km turerne kan jeg IKKE føre en samtale. Denne træningsintensitet kombineret med det mindre kilometerantal pr. uge (i forhold til alle marathon-trænings-programmer jeg har set) er vel selve filosofien bag "Det mest effektive løbeprogram".

Link to comment
Share on other sites

Jeg har med stor interesse fulgt jeres diskussion. Nu vil jeg selv være en del af debatten, så her kommer mit første indlæg på motiononline! :-)

"Det mest effektive løbeprogram" er uden tvivl supereffektivt, men indeholder også begrænsninger som bl.a Arne påpeger. Programmet skal ikke ses som den eneste og mest rigtige måde at komme i god form på. Motion er individuelt og skal tilpasses individuelt, således at man får glæden frem ved at motionere.

3x5 km om ugen indeholder også sine begrænsninger i hvor langt man kan nå rent træningsmæssigt. En begynder vil kunne opnå store forbedringer med dette træningsprogram, mens en supermotionist/elite udøver vil få umådeligt svært ved at vedligeholde sin form med dette program. Som eksempel kan nævnes Danmarks hurtigste 5000m løber, Dennis Jensen, der tidligere har skrevet sine træningsdata her på motiononline. Dennis Jensen hører til den del af eliten der prioriterer kvalitetstræning med høj intensitet og er på mange måder et fint eksempel til illustration af de argumenter, der ligger bag teorien om det mest effektive træningsprogram.

Samtidigt viser hans træningsregistreringer også, at det er nødvendigt med en forholdsvis stor træningsmængde for at opnå topresultater. Dennis Jensen har typisk 2 træningspas hver dag på 8-13 km, ialt 130-140 km/uge. Denne træningsmængde skal ses i forhold til, at han forberedte sig til 5000m løb.

Flere af Dennis Jensens konkurrenter på samme distance træner til sammenligning op mod 180km per uge, nogle endda mere. Her taler vi om mængdetræning, uden at der på nogen måde er tale om deciderede junk miles uden skyggen af intensitet.

En mindre træningsmængde end Dennis Jensens vil højst sandsynlig ikke give en tilstrækkelig præstationsfremgang til at kunne konkurrere med verdenseliten.

Dennis Jensens Træningsdagbog:

http://www.motion-online.dk/dennis/dennis.htm

Jeg tror at der er en tendens til at "3x5 km om ugen" bliver betragtet som universalløsningen for alle løbere, uanset niveau, ambitioner, træningsmentalitet osv. "Det mest effektive træningsprogram" indeholder en række vigtige og tunge argumenter, som man absolut bør have i baghovedet når man planlægger sit eget, individuelle træningsprogram. Men det er decideret forkert at bruge programmet i troen om at det er det bedste program til alt løb. Det er det ikke. Programmet er blot det mest effektive set i forhold til den tid man investerer i sin træning. Et dobbelt så stort tidsforbrug giver ikke en dobbelt så stor fremgang i præstation, men kan alligevel give en større præstationsfremgang end ved 3x5 km per uge.

Jeg håber at dette indlæg kan sætte et lidt andet og ganske interessant lys på debatten om kvalitetstræning. Tak for en god og spændende debat! :-)

Med venlig hilsen

Jesper Therkildsen

http://www.cykling.info/

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til, men:

Jeg tror at der er en tendens til at "3x5 km om ugen" bliver betragtet som universalløsningen for alle løbere, uanset niveau, ambitioner, træningsmentalitet osv.
kan jeg ikke genkende fra debatten....

udemærket resume du iøvrigt giver.....

Du har uden tvivl ret i at løbere på DJ niveau har brug for en større træningsmængde end motionisten...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Jeg gjorde det!

Jeg har annonceret mit marathon-træningsprogram her på siden. Det er udarbejdet ud fra "det mest effektive.." med træning over 6 uger, hvor der midt i ugen løbes 2x5 km kort og hårdt og kun langt i weekends.

I går gennemførte jeg Århus Marathon (mit første!) på 4:10:30.

Dette burde vel afkræfte teorierne om at man skal løbe enormt mange km for at kommei træning?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share