muskelmasse


usser
 Share

Recommended Posts

ok... nu ved jeg ikk lige om det var her, eller under vægt tab, jeg skulle have lavet denne topic... ;)

anyway, det er sådan at jeg er ved at opbygge muskelmasse (desvære kommer der fedt med! :huh: ) så jeg ville bare lige høre jeres mening, om det er bedst at jeg cutter eller skal jeg vente med at cutte til, jeg har opnået det antal kg muskelmasse, jeg ønsker...

det er mest, den nederste del af maven der er ramt af fedt, men stadig væk... LORT.DK!

Link to comment
Share on other sites

Ja desværre er kroppen indrettet sådan at man ikke kan tage ren fedtfri masse på, uanset hvordan du vender og drejer det. (Og ingen piller eller proteinpulvre kan gøre det) Det bedste er at ligge lidt over det daglige indtag, så kroppen har nok byggeklodser, får den for mange vil en del af dem deponere sig i fedtdepoterne. Du kan evt. prøve at se ABCDE diæten, den skulle vist efter sigende opbygge ren fedtfri masse med 2 skridt frem og 1 tilbage tricket. Men den skulle være hård at følge :crazy: Men du kan jo bedst selv mærke om du vil fortsætte med at bygge muskel masse, eller du vil smide lidt fedt nu. Nogle har succes med at snige fedtet af, hvilket tager en 3-4 mdr. hvis vi foreksempel snakker om 5 kg fedt, uden at miste nævneværdig muskelmasse, men så er du nød til at lægge dig en kostplan og arbejde med et kcal underskud på ca. 500 kcal dagligt, hvlket skal komme i form at ændrede kostvaner+cardio.

Link to comment
Share on other sites

Man kan GODT tage fedtfri masse på også selvom man ikke er et genetisk vidunder - det tager bare tid. Jeg har f.eks. gået fra ca 72kg til78 kg på 1½ år med samme fedtprocent (ca 9%) og har også i den periode øget mine "compound" løft (Deadlift, squat og bænkpres).

Jeg har valgt at undlade at "bulke" fordi jeg ikke ønsker at løbe rundt med de 12-13% kropsfedt, men sørger for at min diæt er tip-top dvs. nok protein, essentielle fedtsyrer, vitaminer & mineraler + den rigtige timing af kulhydrater. På den måde kan man godt øge sin muskelmasse uden at tage fedt på, men JO det tager længere tid og "bulking" og "cutting" er en hurtigere måde at få muskler på, men det handler om prioritering.

Mvh Lau Saugman Hansen

Link to comment
Share on other sites

Jeg har f.eks. gået fra ca 72kg til78 kg på 1½ år med samme fedtprocent (ca 9%)

Man kan godt tage fedt på, og så stadigvæk have samme fedtprocent, hvis man samtidig har øget i muskelmasse. Du skal huske at fedtprocent (ikke overraskende) siger noget om den procentuelle andel af ens kropsvægt som udgøres af fedt. Det er jo ikke et tal for fedtvægten i kg.

Og det er altså ualmindeligt svært at tage 100 % ren muskelmasse på, med mindre man gider at bruge flere måneder på at øge sin muskelmasse med måske ½ kg.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

hmmm... ud fra jeres svar, kan jeg regne ud, at hvis i var mig, vil i altså fortsætte, med at opbygge den muskel masse jeg ønsker, og derefter skal jeg cutte...

Ja, nu har jeg trænet i ca. 15 år, og når jeg opnår den ønskede muskelmasse, vil jeg måske cutte lidt.

Men det er ikke sket endnu... :error1:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke er tilfreds med størrelsen endnu (hvem blir dog også det) så fortsæt med at bygge muskelmasse, og så kan du jo evt. prøve at smide lidt fedt til sommeren 2003, hvis du vil prøve at cutte lidt :lol:

Men det er jo helt op til dig selv, hvis du føler at du har for meget fedt nu, kan du jo cutte et par mdr for at prøve det... ;)

Link to comment
Share on other sites

Til Thomas J:

Da jeg vejede 72 kg havde jeg 72*0,09= 6,48 kg fedt.

Ved 78 har jeg 78*0,09 = 7,02 kg fedt

dvs. omkring 0,5 kg fedt har jeg taget på - det kan ikke kaldes "bulking", men de 5,5 kg muskler kan ses men det ville de ikke kunne hvis jeg f.eks. havde været på 12-14 % kropsfedt.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brugt 1½ år på det og nej jeg er IKKE velsignet med gode gener. Jeg er 1.83 cm høj og er derfor ikke specielt stor, men rimelig markeret. Jeg træner dog med henblik på hypertrofi dvs. med rimelig volumen og knap så høj intensitet og træner primært med "compound" løft dvs. dødløft, squat, bænkpres & skulderpres.

Jeg holder nøje øje med hvad jeg spiser og sørger for altid at få min protein, min fiskeolie, lidt ekstra vitaminer + mineraler og den rigtige timing af kulhydrater.

Mvh Lau

Link to comment
Share on other sites

Ja, nu har jeg trænet i ca. 15 år, og når jeg opnår den ønskede muskelmasse, vil jeg måske cutte lidt.

Men det er ikke sket endnu... :error1:  

Hvis du ikke er tilfreds med størrelsen endnu (hvem blir dog også det) så fortsæt med at bygge muskelmasse

Kan man blive ved ?

Der sker altid mest i starten, så aftager hypertrofien.

Stopper den ikke helt på et tidspunkt ?

Jeg synes jeg er gået i stå, men kører nu Hatfield i bænk, da bænk er en af mine svagheder, og jeg har haft svært ved at komme videre...

Link to comment
Share on other sites

Det handler vel i bund og grund om genetik, kost og rigtig træning... Selvfølgelig kan man aldrig opnå samme str. som de pro BB'er, da de i en årrække har fyldt sig "med alt godt til ballen" :lol:

Men en størrelse ala Skip La'cour, fra AST-nutrition. (natural bodybuilder)

skulle være opnåeligt??? :)

Link to comment
Share on other sites

Som jeg nævnte i en anden tråd, så er det jo uendeligt sværere for en 50 årig (no offense), sammenlignet med en 20 årig, at opbygge nævneværdig muskelmasse. Det skyldes jo i høj grad den aldersbetingede dekompensation af muskelvævet. Fra omkring 30 års alderen begynder det at gå ned af bakke. Så for en mand i 50érne og 60érne, kan man sige det er en præstation i sig selv at vedligeholde en pæn grad af muskelmasse. Styrkestigninger derimod, er lidt lettere at stimulere via neurale tilpasninger langt op i alderen. Det er selve hypertrofi aspektet som bliver sværere med alderen.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Glemte lige at tage alderen med i betragtningen... Men så har jeg da lige et spørgsmål, hvorfor er det at de fleste (ved godt at de ikke er til at regne med, men alligevel...) bodybuildere siger at de først topper i ´slutningen af 30'erne. (eksempelvis er Ronnie Coleman vistnok 37-38! Selvfølgelig har han flere års krudten på bagen, men der er jo folk i det game, eksempelvis Jay Cutler der blev en flot 2'er til mr. Olympia 01. Han er jo 10 år yngre.... :confused3:

Link to comment
Share on other sites

Styrkestigninger derimod, er lidt lettere at stimulere via neurale tilpasninger langt op i alderen. Det er selve hypertrofi aspektet som bliver sværere med alderen.

Thomas

Tak for alle svarene (også fra den anden tråd, Thomas J)

Så er der lidt at stræbe efter endnu.

Når den ønskede styrkestigning, som er mulig, er opnået, kan det vel alligevel ikke undgå at smitte af på muskelmassen.

Det neurale aspekt er helt nyt for mig, det er først gået op for mig efter at jeg har opdaget MOL.

Der tror jeg, at jeg har meget at opnå.

F.eks er en af mine svagheder bænkpres, som jeg ikke kan træne så jeg kan mærke det.

Nogle i træningscenteret har sagt til mig, at jeg kan løfte meget mere.

Når jeg kan svare mens jeg forsøger, har jeg mere energi og ikke givet det alt.

De siger jeg skal tage mig sammen.

Det må kunne læres.

Link to comment
Share on other sites

Henning: Jeg har konkluderet, at det skyldes neural udmattelse, hvis du mener, at du mener, at du kan tage x reps, og så kan du ikke mere, selvom du hverken er syret til eller føler at musklen er udmattet.

I starten stoppede jeg på den måde i stort set alle øvelser.

Jeg trænede til gengæld også mange løft pr. dag.

Jeg tror, at det er det, man skal væk fra, selvom 6 reps for en muskel, som man skal lave nogle dage i Hatfields cycle nok er overdrevent lidt efter min mening.

Link to comment
Share on other sites

xjyden,

det har også været i 1 rep max, at jeg ikke har kunnet bænkpresse nok.

Mener du at 6 reps er for meget ?

Jeg holder mig så vidt muligt præcis til Hatfields.

I starten, hvor vi kører 5 sæt af 2 - 3 reps, kan jeg tage flere, men jeg tør ikke rigtigt, for at det ikke skal gå ud over de hårde uger på 6 reps.

Indtil videre er Hatfields let for mig, men det skyldes måske at mit 1 rep max er for lavt - eller går jeg måske død senere i "de hårde uger" ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener, at denne uges 3x2x95 (ialt 6 reps træning), det er lidt for lidt "rigtig træning" til min smag.

Uge 4 og 5 i Hatfield er hård, og jeg tror, man skal følge programmet slavisk.

Tidligere kunne jeg godt finde på at træne over 200 reps samlet til bryst, men det er jo alt for meget.

Sådan som jeg træner ryg for tiden, det tror jeg er godt.

Jeg ville også køre f.eks. 3x8x50% bænk med smalt fat sideløbende med Hatfields, hvis jeg skulle starte igen. (eller måske lidt lettere)

Det er lidt for hårdt at gøre det ved siden af nu, men jeg gør det alligevel. (Jeg begyndte på det i sidste uge)

Da du lavede max test, hvor længe havde du så restitueret først?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share