muskelmasse


usser
 Share

Recommended Posts

Så er det nok ikke nervesystemet, hvis du ikke trænede hårdt den sidste øvelsesgang.

Men for at præcisere, så tror jeg, at den der fornemmelse, hvor bevægelsen bare går i stå, eller vægten bare ikke vil op, selvom man hverken er syret til eller føler sig udmattet, det skyldes manglende neural tilpasning eller neural udmattelse.

I starten trænede jeg principielt til udmattelse i sidste sæt, og nogle gange i alle sæt. Når jeg så trænede 3 gange om ugen, så er nervesystemet stået af, (har jeg forløbigt konkluderet efter at være startet på MOL)

De siger jo en uges pause, hvis man bruger failure træning (som jeg har forstået det)

Jeg trænede til max ikke til failure, hvis jeg kunne styre det, men det er nok alligevel for hårdt.

Link to comment
Share on other sites

Så er det nok ikke nervesystemet, hvis du ikke trænede hårdt den sidste øvelsesgang.

Men for at præcisere, så tror jeg, at den der fornemmelse, hvor bevægelsen bare går i stå, eller vægten bare ikke vil op, selvom man hverken er syret til eller føler sig udmattet, det skyldes manglende neural tilpasning eller neural udmattelse..

Jeg tror vi efterhånden er enige, eller tror det samme, men lige din første sætning lyder lidt modsigende.

Hvis det er som vi tror, neural udmattelse, er det vel det samme som nervesystemet..?

(vi kan åbenbart holde tråden i gang, selv om vi er enige...)

Link to comment
Share on other sites

Hvis du ikke har belastet nervesystemet, så er det jo ikke udmattelse, så er det bare begrænset neural kapacitet, eller hvad det nu hedder.

For øvrigt, så var jeg jo selv oppe og løfte næsten 100 kg en gang i slutningen af 1980'erne, og det har ærgret mig lige siden, at jeg aldrig nåede derop.

MOL gav mig håbet om, at det kunne lade sig gøre, og det kunne det her i foråret, og på tirsdag skal jeg løfte 3x2x100 kg i min Hatfield.

Jeg var ikke sikker på, om vi var særlig enige omkring det neurale, og jeg kan se, at der er nogle cut and paste fejl i noget af det jeg har skrevet, som måske kunne virke forvirrende.

Men hvis nu vi er enige, så må vi jo håbe på, at det også er rigtigt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke sikker på at jeg har forstået den her diskussion. Umiddelbart lyder det som om i kaster rundt med neurale begreber på må og få. Kan i ikke prøve at give en uddybende forklaring på hvad det er diskussionen går ud på. Hvis det drejer sig om hvad der sker når man ikke kan tage flere reps i et sæt med en given vægt, så skyldes det at man løber tør for ATP og CP. Men det er måske ikke det i snakker om ??

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert en styrkefyr som dig kender det, men det drejer sig om, at man kører nogle reps, og pludselig kan man ikke tage flere, selvom man hverken mærker træthed eller syre.

Eller man tester max, og øger vægten, og pludselig kan man ikke løfte den øgede vægt, selvom sidste vægt virkede let nok.

(d.v.s. det var det, jeg snakkede om)

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert en styrkefyr som dig kender det, men det drejer sig om, at man kører nogle reps, og pludselig kan man ikke tage flere, selvom man hverken mærker træthed eller syre.

Det der kunne jeg også godt tænke mig en dybdegående forklaring på, hvis nogen kender den. Vil man overtræne nervesystemet, hvis man kører på den måde (tror det er det jeg gør galt i chinups)??

Link to comment
Share on other sites

Der er forskel på de 2 eksempler. Snakker vi om det at man øger vægten ved max forsøg, og så ligepludselig ikke kan løfte mere, selvom 5 kg mindre var nemt, så er forklaringen så simpel at det er fordi man ikke har den fornødne styrke til at løfte vægten. Om grunden er manglende muskeltværsnit eller manglende intramuskulær koordination (MU aktivering, rate coding og synkronisering), er for så vidt ligegyldigt. Pointen er bare at man ikke er stærk nok den pågældende dag. Når jeg siger den pågældende dag, så er det fordi man reelt godt kan være stærkere, men bare ikke kan vise det, eksempelvis fordi træningen fra sidste gang sidder i kroppen.

At misse en rep i et sæt af flere reps er stort set altid fordi man løber tør for ATP-CP. Man kan også misse en rep af tekniske årsager. Men snakker man om det fænomen hvor man indleder en rep, og lige pludselig misser på midten, lige glydigt hvor meget man presser, så er det fordi man er løbet tør for ATP-CP. Det er jo praktisk talt det man kalder failure træning ;)

Thomas

Link to comment
Share on other sites

og det vil så sige, at det er p.g.a. for kort pause mellem sættene?

til Henning: Jeg kan forstå på TJ, at det er det der ATP, det kniber med istedet for nervesystemet.

Så jeg var med andre ord ikke blevet klogere alligevel.

Det undrer mig så, at det der ATP tilsyneladende er til rådighed i hver muskel for sig selv, for sekvenstræning reducerer problemet for mig.

Link to comment
Share on other sites

Det neurale aspekt er helt nyt for mig, det er først gået op for mig efter at jeg har opdaget MOL.

Der tror jeg, at jeg har meget at opnå.

F.eks er en af mine svagheder bænkpres, som jeg ikke kan træne så jeg kan mærke det.

Nogle i træningscenteret har sagt til mig, at jeg kan løfte meget mere.

Når jeg kan svare mens jeg forsøger, har jeg mere energi og ikke givet det alt.

De siger jeg skal tage mig sammen.

Det må kunne læres.

Thomas J: Det er her, jeg er i tvivl. Mine muskler burde kunne løfte mere. Jeg kan ikke træne bænkpres, så jeg kan mærke det.

Jeg var til bænkpreskonkurrence i det lokale center. Da jeg pressede langsomt opad,

og hjælpen var på vej, sagde jeg "jeg kan selv."

De andre grinede højlydt. Forklaringen var, at når jeg kan sige det, havde jeg alt for meget overskud. Det skulle jeg bruge til at løfte med i stedet for at tale...

Nogle meget tyndere mennesker, der ikke har trænet ret længe, kan tage mere end mig, f.eks i 1 rep max. men de er også somme tider smadret bagerter.

Jeg kan ikke tage så meget, at jeg mærker noget eller er smadret..

Der er et eller andet, der stopper mig, og jeg tror det er nervesystemet..

Hvad skulle det ellers være ?

Link to comment
Share on other sites

Er man langsom når man løfter tunge vægte, og er man generelt bedre til at køre sæt af reps, end tunge sæt med få reps, så er det øjensyneligt at ens neurale effektivitet ikke er særlig god. Er det noget som betyder noget for en, at kunne løfte tunge vægte, så bør man begynde at træne tungt og eksplosivt, for at forbedre ens neurale effektivitet. Det kan eksempelvis gøres ved at følge Hatfield´s cyklus, hvor man den ene dag kører tungt og den anden dag kører eksplosivt med sub-maksimale vægte. Men det er du vist også igang med hvis jeg har forstået det ret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share