Latissimus Dorsi - Øvelser ?


-=Nosa=-
 Share

Recommended Posts

Jeg er så til gengæld blevet glad for en-arm roning med en håndvægt her på det sidste.. Synes jeg går lige i :smile:

Så kan jeg da kun anbefale som variation til roning med stang...

og selvfølgelig chins og pull-ups... Der er vist ikke nogle af de rigtige fede "oldschool" BB-fysikker, der er blevet lavet uden en ordentlig spandfuld kropshævninger i 'opskrifter'. Hehe...

Og jeg kan nu sagtens mærke dødløft i mine lats da... Især stivbenet dødløft! Prøv stivbenet dødløft med bred fat en dag.. Går lige i :smile:

Edited by Francis
Link to comment
Share on other sites

Hvis hypertrofi er formålet (og IKKE styrke) viser det sig at TUT, sammen med spænding, er vigtige faktorer... Ingen grund til at spille smart :tongue:

Enig - dog kan forøget TUT opnås på anden vis end ved flere reps, så som langsomme negative og statisk hold, hvilket jeg selv prkatiserer når jeg er nede på 4-5 reps.

Link to comment
Share on other sites

Hvis hypertrofi er formålet (og IKKE styrke) viser det sig at TUT, sammen med spænding, er vigtige faktorer... Ingen grund til at spille smart :tongue:

Det samme kan nu opnåes med mange set af få reps, feks. det 10x3 som de bruger i mange af deres programmer på T-mag. :smile:

Jeg kører selv WG pull-ups, BB-rows og DL til ryggen... Det er det eneste rigtige for mig (og de fleste andre :wink: )

Fine øvelser, men hvorfor wide-grip i chins? Med et greb i skulderbredde får man en længere ROM og deraf bedre muskelaktivering. :smile:

Link to comment
Share on other sites

dengang jeg var i disko center var jeg ret så glad for den her cable seat. row.... http://www.exrx.net/WeightExercises/BackGe...BSeatedRow.html kørte stillestående ryg og aktiv... og en masse forskellige greb, OH, UH, HA, bredt og smalt....

på et tidspunkt fik de også sådan en hammergrebs BB, den brugte jeg til bent over rows... den var 1. klasse til lats :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Når albuerne bevæger sig fra siden og ind mod kroppen = primært træk fra øvre del af lats

Når albuerne bevæger sig fra foran og ind mod kroppen = mere hjælp fra nedre del af lats

Er du helt sikker på det? Jeg vil mene, at man med det smalle greb får en lige så stor indvoldvering af den øvre del samtidig med at man får aktiveringen af den nedre del. :smile:

Men jeg vil under alle omstændigheder mene, at det smallere greb er at foretrække da jeg endnu aldrig har set en atlet med overudviklede nedre lats. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Blah, jeg skrev selvfølgelig omvendt - det er sådan her:

Når albuerne bevæger sig fra foran og ind mod kroppen = primært træk fra øvre del af lats

Når albuerne bevæger sig fra siden og ind mod kroppen = mere hjælp fra nedre del af lats

Nej, du havde ret den første gang. Men jeg vil bare mene, at man med et smallere greb får en fin indvoldvering af både øvre og nedre lats. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det er rigtig at latissimus dorsi både kan lave adduktion og ekstension i skulderleddet samt indadrotation af humerus=(overarmen) men at begynde at snakke øvre del og nedre del af lats er efter min bedste overbevisning en ordentlig omgang bullshit :wink: kroppen tænker ikke i muskelgrupper den tænker i bevægelser... wg, cg, underhånds-greb, overhåndsgreb osv osv er ikke andet end flueknepperi... det er ingen grund til at gøre det så indviklet... bare lav nogle rows enten med stang eller håndvægt + chin-ups/pull-ups så skal skidtet nok vokse bare kcal-indtaget er afstemt derefter... reprange skal hellere ikke være en matematisk udredning med TUT, tidstagning af pauser osv... bare straf lortet med en god tonnage :smile: ... om man kører 4sætx8reps eller 8sætx4reps er ikke det vigtigste... faktisk ville jeg meget hellere lave en stigende vægtprogression samtidig med tilpasning af sætxreps istedet for at holde mig til et gyldent rep-antal... det nedenstående kunne være et eksempel på en måde at cykle sine sæt reps samtidig med stigende vægt i diverse øvelser

3sætx10reps

4sætx8reps

5sætx7reps

6sætx6reps

7sætx5reps

8sætx4reps

10sætx3reps

Link to comment
Share on other sites

>Lunau

Jeg giver dig ret i de fleste af dine betragtninger. Men et rimligt smalt greb er vejen frem i både rows, pulldowns og chins. Du får en længere ROM, et større stræk på musklen i startpositionen, samt en større sammentrækning af muskulaturen i slutpositionen end det er muligt med et bredt greb. Alle tre ting er faktorere der burde være at foretrække ud fra et hypertrofymæssigt perspektiv. :smile:

Da jeg for år tilbage trænede BB oplevede jeg en voldsom hypertrofyrespons i ryggen, da jeg efter et seminar med Dorian Yates begyndte at træne mine lat-øvelser med skulderbredt greb istedet for det bredde greb jeg hidtil havde brugt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det samme kan nu opnåes med mange set af få reps, feks. det 10x3 som de bruger i mange af deres programmer på T-mag. :smile:

Fine øvelser, men hvorfor wide-grip i chins? Med et greb i skulderbredde får man en længere ROM og deraf bedre muskelaktivering. :smile:

Ikke samlet TUT, men sæt-vis...

Man kan ikke bare konkludere at det ene greb er det andet overlegent... Det kommer an på formålet med øvelsen.

Flexi>> Enig i at TUT kan forlænges ved at køre negativer og statisk, men når man træner alle musklegrupper 3 gange om ugen er det IMO vigtigt ikke at brænde CNS af hver gang. Dermed ikke sagt at man skal holde sig fra negativer, blot at de skal begrænses til at runde cyklusser af med evt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share