At køre tungt eller ej


Oksen fra Århus N
 Share

Recommended Posts

Dette emne har højst sandsynligt været behandlet i tidligere tråde, men alligevel: Når man laver biceps curl med håndvægte, er det så mest givende (styrke-mæssigt) at køre tungt med færre gentagelser, eller bør man tage en lettere vægt, og bare lave flere gentagelser??

Jeg føler selv, at det er mest motiverende at køre rimeligt tungt (det bliver kedeligt at stå og svinge med en vægt, som føles for let).

What sayeth the counsil of experts?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke ren logik ? Hvis du vil være stærkere, så løft tungere.

Jo tungere vægte du løfter, jo mere udtalt bliver den neuromuskulære aktivering, og jo bedre bliver de styrkemæssige adaptationer. Selvfølgelig underforstået at man løfter med korrekt teknik og form.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil være stærk skal man kører tungt .... jeg har en personlig bedste i bænk på 180 .. og det er ikke kommet af at kører let ....

en gang "tung" træning i bænk er for mig ....

10x50kg - 5x100kg - 1x140kg - 1x160kg (med spotter) :smile:

Link to comment
Share on other sites

hvis du vil være stærkere så kør tungt.. Hvis du vil være større, så kør mellemtungt.. Hvis du vil have det bedste af begge verdener (og hvem vil ikke det?), så kører du så tungt som muligt, og enten nogle sæt med lidt flere reps eller nogle ekstra øvelser som køres lidt lettere.. :smile:

(min mening, altså)

Link to comment
Share on other sites

hvis du vil være stærkere så kør tungt.. Hvis du vil være større, så kør mellemtungt.. Hvis du vil have det bedste af begge verdener (og hvem vil ikke det?), så kører du så tungt som muligt, og enten nogle sæt med lidt flere reps eller nogle ekstra øvelser som køres lidt lettere.. :smile:

(min mening, altså)

Ok. Må hellere ned i kælder og grave nogle flere vægtskiver frem, så.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man vil være stærk skal man kører tungt .... jeg har en personlig bedste i bænk på 180 .. og det er ikke kommet af at kører let ....

en gang "tung" træning i bænk er for mig ....

10x50kg - 5x100kg - 1x140kg - 1x160kg (med spotter) :smile:

det var godt nok en lav volumen på en såkaldt tung dag :blink:

Link to comment
Share on other sites

det var godt nok en lav volumen på en såkaldt tung dag :blink:

tja ... der er flere øvelser end det .... det er nu det som virker hos mig ... jeg har prøvet at kører mere "volume" men jeg synes (for mig) at det ødelægger mere end det gavner ....

På de "lette" dage kører jeg mere volume .... fx flere sæt med 130kg ... bla også for at træne teknik ...

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
har du været ude og teste den, siden du siger din funktionelle styrke?? :smile:

(muligvis verdens mest voldtagede udtryk. hehe)

Hæhæ! Men spøg til side: hvis man får meget lettere ved at løfte en vægt på eksempelvis 10 kilo (bare for at have et rundt til at arbejde med), så man kan lave flere gentagelser, har man så ikke øget sin funktionelle styrke?

Link to comment
Share on other sites

ikke nødvendigvis.. nu er det jo svært at definere funktionelt styrke! Men hvis man f.eks tager at vende og skubbe en øltønde over hovedet. Så har jeg set folk i min klub som tidligere kunne gøre et hæderligt forsøg på at få øltønden op over hovedet. Men efter lang tids bænkpress og lign, har de faktisk sværere ved at få den op. simpelthen fordi at deres skuldre er blevet utrolig stramme af for meget ensidig tungt arbejde. Hvilket især øvelser som bænkpress er slem til.. I dette tilfælde ville jeg mene at deres funktionelle styrke måske ligefrem er formindsket trods deres styrke er steget.. Okay, det er måske et tilfælde ud af få, men alligevel! :smile:

Men man kan jo så også stille spørgsmålet, at hvis en styrke skal være funktionel, så er den nødt til at være defineret udfra et formål!! Altså funktionelt til hvad... Meen hvis ingen grund til at køre den længere ud. Gg.. :tongue:

(Ps. Ved godt hvad du mente.. Var bare lige for at pointere et lidt, måske uheldigt ordvalg :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share