6 reps addict!


cYRAx
 Share

Recommended Posts

Feks:

1x6 @ 20

1x6 @ 25

1x6 @ 30

2-3x6 @ 35

Det jeg mener med "intensitet pyramide". Bruger samme reprange, men øger vægten sæt for sæt. Det gør jeg fordi jeg kan li' det :smile: Ville bare spørge om det er en god eller dårlig måde at træne på. Og om det vil tage skade at bruge 6 reps over lang periode, 8 uger.

Jeg træner primert for masse, og gjerne masser af det :smile:

Link to comment
Share on other sites

Feks:

1x6 @ 20

1x6 @ 25

1x6 @ 30

2-3x6 @ 35

Det jeg mener med "intensitet pyramide". Bruger samme reprange, men øger vægten sæt for sæt. Det gør jeg fordi jeg kan li' det :smile: Ville bare spørge om det er en god eller dårlig måde at træne på. Og om det vil tage skade at bruge 6 reps over lang periode, 8 uger.

Jeg træner primert for masse, og gjerne masser af det :smile:

Det er en ringe måde at træne på... Du dræner dine muskler inden de får lov at få noget spænding på. Det er mere effektivt at køre let opvarmning og så med samme vægt i alle worksets.

Link to comment
Share on other sites

Det er en ringe måde at træne på... Du dræner dine muskler inden de får lov at få noget spænding på. Det er mere effektivt at køre let opvarmning og så med samme vægt i alle worksets.

Men Bill Stars programmer, som bla Baardibuilder her på sitet og en masse amerikanske fodboldspilllere har haft succes med bygger jo det princip (med 5reps).

Link to comment
Share on other sites

Det er en ringe måde at træne på... Du dræner dine muskler inden de får lov at få noget spænding på. Det er mere effektivt at køre let opvarmning og så med samme vægt i alle worksets.

Jeg er også på vognen med at arbejde sig op i vægten og ramme failure eller tæt på failure i sidste sæt.

Link to comment
Share on other sites

Jamen det skal du da bare have lov til :tongue:

Hehehe… Ja ok… Ikke det mest underbyggede svar til dato, ville bare lige ringe ind som ind af dem der føler det bestemt IKKE er en ringe måde at træne på, hverken for styrke eller hypertrofi.

Man dræner bestemt ikke sine muskler, tværtimod kommer CNS mere i omdrejninger på denne måde, hvilket betyder at du i sidste sæt kan lave nogen løft der er tungere og giver den ønskede stimulus.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget problem i at arbejde sig op i vægt for hvert sæt man laver, sålænge man holder sig til relativt lave reps. Problemerne opstår hvis man starter med høje reps (læs: 10-15 stykker), og så forventer at kunne få det maksimale ud af sine tunge lav rep sæt. Klassisk halv-pyramide træning stinker, og er ikke vejen frem, ligegyldigt om man træner for muskelmasse eller styrke.

Link to comment
Share on other sites

Der er ikke noget problem i at arbejde sig op i vægt for hvert sæt man laver, sålænge man holder sig til relativt lave reps. Problemerne opstår hvis man starter med høje reps (læs: 10-15 stykker), og så forventer at kunne få det maksimale ud af sine tunge lav rep sæt. Klassisk halv-pyramide træning stinker, og er ikke vejen frem, ligegyldigt om man træner for muskelmasse eller styrke.

men vi kan vel godt blive enige om at 5-6 reps er i overkanten til denne approach...? Eller at det i hvertfald egner sig bedre til f.eks. 3 reppere...

Link to comment
Share on other sites

Når jeg træner sidst i min cyklus altså tungt, 5x5. Så synes jeg ofte at de 2 første sæt er meget hårdere end de 3 sidste, hvorfor gør jeg det? -nogen teorier?

Jeg laver normalt bare et enkelt eller 2 opvarminings sæt, med 40% og 60% (CIRKA).

Det kan jeg sagtens genkende! Men det er vel fordi CNS ikke er oppe i omdrejninger på de første par set.

TJ>> Hvis man nu, som du foreslår, holder reps nede i en pyramide, men samtidig ikke løfter markant lettere på vej op, vil man så ikke spilde noget atp på løft der godt nok er tunge, men ikke så tunge som muligt?

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg sagtens genkende! Men det er vel fordi CNS ikke er oppe i omdrejninger på de første par set.

Okay.. Hvordan får man så CNS op? Flere opvarminings sæt?

__________________________________

Hvis man nu træner "intensitets pyramide" og ender op med en tung 5 eller 6´er eller what ever? = altså kører til failure.

Hvordan kan man så blive ved med at få mere muskelmasse, da man jo må gå i stå og ikke kun lave progression?

Og progression er da uhyre vigtig for forøget muskelmasse????

Link to comment
Share on other sites

men vi kan vel godt blive enige om at 5-6 reps er i overkanten til denne approach...? Eller at det i hvertfald egner sig bedre til f.eks. 3 reppere...

Ja, det kan vi godt blive enige om. Jeg vil sige at 5 reps til nød kan gå, hvis man ikke laver særligt mange sæt inden top-sættet, og hvis springene er tilpas store.

Link to comment
Share on other sites

Når jeg træner sidst i min cyklus altså tungt, 5x5. Så synes jeg ofte at de 2 første sæt er meget hårdere end de 3 sidste, hvorfor gør jeg det? -nogen teorier?

Jeg laver normalt bare et enkelt eller 2 opvarminings sæt, med 40% og 60% (CIRKA).

Mit bud er, at du simpelthen ikke er varmet ordentligt op inden første tunge sæt. At du kun laver et enkelt (eller to) opvarmningssæt bekræfter den teori. Det er i orden med to opvarmningssæt på 40 og 60%, men prøv at lave et enkelt vægttilpasningssæt på ca. 80%, inden du sætter de tunge vægte på. Jeg forudsætter, at procenterne er beregnet i forhold til den vægt du skal løfte i 5 x 5.

Et vægttilpasningssæt er et sæt med få reps (måske endda kun en enkelt), som skal forberede kroppen til den kommende tunge vægt.

Link to comment
Share on other sites

Mit bud er, at du simpelthen ikke er varmet ordentligt op inden første tunge sæt. At du kun laver et enkelt (eller to) opvarmningssæt bekræfter den teori. Det er i orden med to opvarmningssæt på 40 og 60%, men prøv at lave et enkelt vægttilpasningssæt på ca. 80%, inden du sætter de tunge vægte på. Jeg forudsætter, at procenterne er beregnet i forhold til den vægt du skal løfte i 5 x 5.

Et vægttilpasningssæt er et sæt med få reps (måske endda kun en enkelt), som skal forberede kroppen til den kommende tunge vægt.

Ja det er procenterne i 5rm... Men det nu bare gæt da jeg ikke gider regne det ud.

Da jeg skulle slå min 1RM i 5x5 i bænkpres ( :w00t: ) Tog jeg en single på 90% inden, og det virkede da fint...

Jeg vil prøve det i fremtiden, tak for hjælpen :D

Link to comment
Share on other sites

men vi kan vel godt blive enige om at 5-6 reps er i overkanten til denne approach...? Eller at det i hvertfald egner sig bedre til f.eks. 3 reppere...
Ja, det kan vi godt blive enige om. Jeg vil sige at 5 reps til nød kan gå, hvis man ikke laver særligt mange sæt inden top-sættet, og hvis springene er tilpas store.

IMO kan 5 reps "med metoden" ikke bare "til nød gå", benyttes det i sammenhæng med andet etc. som i mange af Bill Starss programmer, er det IMO voldsomt effektivt! Men ang den sidste kommentar fra TJ, går jeg også ud fra at det er i sådanne sammenhænge han snakker om; altså med en opbygning mod en god femmer over 5 sæt? - i så fald er vi vel ikke så uenige! Jeg er blot uenig i at 5 reps er i overkanten til den nævnte approach, jeg mener netop det er et solidt rep valg til det nævnte.

Når jeg træner sidst i min cyklus altså tungt, 5x5. Så synes jeg ofte at de 2 første sæt er meget hårdere end de 3 sidste, hvorfor gør jeg det? -nogen teorier?

Jeg laver normalt bare et enkelt eller 2 opvarminings sæt, med 40% og 60% (CIRKA).

Det kan godt være tilfældet; det kan blandt andet handle om en eller anden form for post-tetanisk facilitering; netop dette fænomen, er dog som regl noget man snakker om, når man primer de motoriske nervebaner RIGTIGT, så nervebanerne i højere grad er exciteret bagefter. For eksempel hvis man et minut inden man laver et reelt max løft, laver et suport løft på en 110 til 120% af 1rm, eller hvis man tager en single med 90 % af 1rm, inden man skal reppe med 80 % af sin 1rm.

Jeg tror altså at tunen i et vidst omgang er inde på noget af det rigtige, om end det alt i alt er et pænt kompliceret emne.

M.V.H

Helio

Edited by heliotropen
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share