Arla 30


korsager
 Share

Recommended Posts

alle der ikke forstår hvad det handler om: gå ud og spis nogle kulhydrater, og læs tråden igen - tror i mangler noget energi siden det ikke går klart igennem...

Jeg forstår stadig ikke hvorfor de ikke har reduceret mælkesukkeret i skummetmælk i stedet for i minimælk, kan du forklare mig det, eller er det også et kulhydrat problem :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Cookie> Enig, synes heller ikke det giver meget mening. Så vidt jeg husker er argumentet for minimælk at det stadig smager af mælk (letmælk), men er sundere pga. det lavere fedtindhold. Men argumentet bag arla 30, er nu at den ikke smager af mælk, hvorfor så ikke bruge den mælk der fra start af smager mindst, og har lavere kcal indhold.

Link to comment
Share on other sites

Anyway har smagt den, og kan informere om, at der på varedeklerationen står 25 kcal pr 100ml :tongue: hvilket jeg egenlig synes er en ok reduktion, også i forhold til skummetmælken. At prisen til gengæld er 6.75kr i netto er mig lidt en gåde. :crazy:

Smagen er som - tjaa skummetmælk, kan ikke rigtig se man kan få den til at smage af andet end mælk :blink:

PS: Korsager mht kcal og kJ kan man omregne fra det ene til det andet, og derfor giver det fin mening ligemeget hvad der oplyses. Svarer, som en anden også skriver, lidt til at skrive en længde enten i meter, eller centimeter - resultatet giver det samme.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det lyder rigtig godt med en ny mælk med færre kalorier, men samme mængde protein:-)

MEN.... Når der reklameres med at den nye Arla Mini30 mælk ikke smager af mælk.. Hvad smager den så af? Nogen der har smagt det nye vidunder;-)

Jeg jeg havde den udsøgte fornøjelse at smage det tidligere idag.. Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.. Drikker normalt skummetmælk, og syntes den nye Arla30 smager som vand med kalk i.. :dry: Men den er sikkert udemærket hvis man kyler prot pulver i.. Men ellers ikke noget jeg ville drikke rent, så heller nuppe de 10 ekstra kcal og drikke skummetmælk..

Link to comment
Share on other sites

fedt og sukker smager. så hvis man fjerner fedt(som man har gjort i skummetmælk) fjerner man lidt af smagen. hvis man så yderligere tager et produkt som minimælk hvor en del af fedtet i forvejen er reduceret og fjerner sukkeret tager man næsten hel smagen ud.

dette besvarer dog ikke hvorfor de tager mnimælk frem for skummetmælk. men så vidt jeg er orienteret har man taget minimælken da den indeholder en del flere vitaminer og mineraler i forhold til skummetmælk. så når man reducerer lactosen fra minimælken fjerner man kun en brokdel af vitaminerne og mineralerne(faktisk vil jeg skyde på der er flere af dem i mini30 end skummetmælk).

og hvis man har en mælk som smager at vand med kalk(har ikke selv prøvet den...) der ikke rigtigt indeholder mineraler og vitaminer vil der bl.a. komme negativ presseomtale - nu har man en mælk der smager af vand med kalk men også indeholder vitaminer og mineraler som er det der gør mælk "sundt"(ud over kalken selvfølgelig)

så alt i alt har arla nok lavet mini30 fra minmælk for at bevare så mange af mælkens gode sider, hvor der ikke ville være så stor koncentrat hvis de havde lavet det på skummetmælk

Link to comment
Share on other sites

fedt og sukker smager. så hvis man fjerner fedt(som man har gjort i skummetmælk) fjerner man lidt af smagen. hvis man så yderligere tager et produkt som minimælk hvor en del af fedtet i forvejen er reduceret og fjerner sukkeret tager man næsten hel smagen ud.

dette besvarer dog ikke hvorfor de tager mnimælk frem for skummetmælk. men så vidt jeg er orienteret har man taget minimælken da den indeholder en del flere vitaminer og mineraler i forhold til skummetmælk. så når man reducerer lactosen fra minimælken fjerner man kun en brokdel af vitaminerne og mineralerne(faktisk vil jeg skyde på der er flere af dem i mini30 end skummetmælk).

og hvis man har en mælk som smager at vand med kalk(har ikke selv prøvet den...) der ikke rigtigt indeholder mineraler og vitaminer vil der bl.a. komme negativ presseomtale - nu har man en mælk der smager af vand med kalk men også indeholder vitaminer og mineraler som er det der gør mælk "sundt"(ud over kalken selvfølgelig)

så alt i alt har arla nok lavet mini30 fra minmælk for at bevare så mange af mælkens gode sider, hvor der ikke ville være så stor koncentrat hvis de havde lavet det på skummetmælk

Siden hvornår indeholder minimælk flere vitaminer og mineraler end skummetmælk?

Link to comment
Share on other sites

Fandt lige dette

Fedtopløselige vitaminer

Når man fjerner fedt fra mælken, forsvinder de vitaminer, der er fedtopløselige. Det drejer sig om A- , D- , og E-vitamin. Alle mælkens andre vitaminer og mineraler findes i skummetmælk og letmælk, selvom der er væsentligt mindre fedt, og dermed væsentligt mindre energi (færre kalorier) i.

http://www.mejeri.dk/smcms/mejeri_dk/Maelk...dex.htm?ID=3523

Da minimælk (udfra fedtindhold) kan placeres mellem skummetmælk og letmælk, fremgår jvf ovenstående, at de nævnte vitaminer også er fjernet fra minimælk. Om det er i ligeså stor grad som med skummetmælk fremgår ikke.

Sødmælk må indeholde de nævnte vitaminer. Måske derfor man har anbefalet sødmælk til små børn?

Tror dog ikke helt det kan betale sig at drikke fed mælk fremfor skummetmælk for at få de nævnte vitaminer. En daglig vitampille plus skummetmælk, så opnår man det samme dog med mindre indtag af mættet fedt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg jeg havde den udsøgte fornøjelse at smage det tidligere idag.. Og jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal sige.. Drikker normalt skummetmælk, og syntes den nye Arla30 smager som vand med kalk i.. :dry: Men den er sikkert udemærket hvis man kyler prot pulver i.. Men ellers ikke noget jeg ville drikke rent, så heller nuppe de 10 ekstra kcal og drikke skummetmælk..

Det lyder umiddelbart som en rimelig skummel smag.. Men kan da være man lige skal have en liter på vej hjem og så smage selv;-) Men hvis det er som beskrevet holder jeg mig bestemt også til skummetmælken.. nammenam

Link to comment
Share on other sites

nu er al fedtet jo ikke fjernet fra let,mini,skummet og min30. men jeg vil gå ud fra at der er flere a,d & e vitaminer i minimælk end skummetmælk. men det ved jeg ikke med sikkerhed, men ud fra et logisk standpunkt må det vel også være derfor min30 er baseret på minimælk og ikke skummet.

tror vi skal have arla ind i sagen for at få den helt konkrete årsag.

Link to comment
Share on other sites

Når man er vant til skummetmælk smager den nu ikke så tosset; men korrekt at der ikke er meget smag i.

Men ærgeligt at den ikke er baseret på Jersie-mælk der inderholder 4g protein på 100g i stedet for de 3½.

Eller endnu bedre at man kom op hvor visse udenlandske mælketyper topper på 6-7 gram protein.

Edited by Gregers TF
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo desværre rimeligt begrænset hvor mange jerseykøer der er i danmark.

Lige umiddelbart tror jeg at det eneste 'større' mejeri herhjemme, der leverer jerseymælk er Thise. De har bl.a. en promillemælk, hvor der er 1g fedt per liter.

Link to comment
Share on other sites

Hvorom alting er, så er der 110 kj pr. 100 gr i den nye 30 mælk. Til sammenligning er der 250 kj i den kakaoskummetmælk, jeg i skrivende stund sidder og drikker. Proteinindholdet er det samme 3,5 gr. pr. 100 gr.

Det vil altså sige, at når jeg skal skal til at cutte, kan jeg drikke 1 liter af den nye mælk efter træning og få den samme mængde protein og under den halve energimængde.

Det lyser da som en ideel løsning, når man ikke bryder sig om proteinpulver.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Jeg ville lige vende tilbage til denne tråd.

Jeg har nu for første gang smagt dette produkt. Det smager faktisk udemærket. Ikke meget anderledes end en almindelig minimælk. En liter giver 35 gr. protein og man får kun 250 kalorier. En liter af det skal jeg helt klart have hældt i skuffen efter hver træning, her hvor jeg cutter. Som jeg har sag tidligere, for os der ikke kan lide protpulver er dette da en guds gave.

Edited by mugge
Link to comment
Share on other sites

Hvorom alting er, så er der 110 kj pr. 100 gr i den nye 30 mælk. Til sammenligning er der 250 kj i den kakaoskummetmælk, jeg i skrivende stund sidder og drikker. Proteinindholdet er det samme 3,5 gr. pr. 100 gr.

Det vil altså sige, at når jeg skal skal til at cutte, kan jeg drikke 1 liter af den nye mælk efter træning og få den samme mængde protein og under den halve energimængde.

Det lyser da som en ideel løsning, når man ikke bryder sig om proteinpulver.

Problemet er bare at du helst også skal have nogle carbs i din post work out shake

Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo rent faktisk mest korrekt at skrive i kj, da det er SI-enheden. At de normalt opgiver det i både kj og kcal er kun god service. Hvorfor man på MOL kun regner i kcal er faktisk lidt underligt.

Men anyway så er der ikke den store matematik i at regne om fra kj til kcal: 1 kcal = 4,16 kj dvs. 110 / 4,16 = 26,44 kcal

Bare lige til næste gang, så hedder det.

"Fra kalorier til KJ ganges med 4,184."

"Fra KJ til kalorier ganges med 0,239."

Så enten divedres der med 4,184, eller ganges, men ikke noget med 4,16 ;)

Nu har du rigtigt tal til næste gang :cool:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share