Bulke eller ej


Triple T
 Share

Recommended Posts

Denne diskussion har været oppe før. Så vidt jeg husker, sluttede diskussionen dengang med, at man faktisk godt kunne øge sin muskelmasse samtidig med, at man overordnet set var i kalorieunderskud. Det afhang blot af, hvordan man fordelte kalorieindtaget i forhold til træningen.

Med andre ord behøver man ikke bulke for at få større muskler. Man skal bare planlægge sit energiindtag i forhold til sin træning. Ikke dermed være sagt, at det er den mest effektive måde at gøre det på, men midlertidig fedme er altså ikke en forudsætning for at blive muskuløs.

vil nogen ikke finde den tråd?

Link to comment
Share on other sites

Mon ikke det der henvises til er at man i nogle studier har set en øget styrke og/eller muskelmasse i de trænede muskler hos tidligere utrænede overvægtige/adipøse personer over en kort periode i energiunderskud. Generelt må siges at man skal være i energioverskud for at øge styrke og muskelmasse.

Link to comment
Share on other sites

Forklar hvorfor DU mener at sammensætningen af protein kulhydrat og fedt bør være så ens som mulig i hvert måltid? Jeg er langt fra enig med dig i det.

Det kan man vel heller næppe sige om John berardi, forfatteren bag "Massive Eating"

Kan kun give Eruption ret, hvorfor skulle man spise den samme kobination af kul,fedt og prot gennem hele dagen? Hvis man gør det er man da sikker på at der kommer lidt fedt på kroppen. F.eks. skærer jeg drastisk ned på mine kulhydrater når jeg spiser mit sidste måltid på en given dag.

Hvis jeg skulle inddele dagen i hvordan jeg tilretter ligger min kost ville det nogenlunde sådan ud:

Morgen: Højt kulhydrat indtag, medium eller lidt protein, minimalt fedt

Middag: Højt Kulhydrat, Højt eller medium Protein, medium fedt

Aften: lav kulhydrat, medium protein, minimalt fedt

Det skal lige tilføjes at ovenstående KUN er vejledende for hvordan jeg spiser... I gennemsnit spiser jeg vel 7-8 måltider om dagen!

Velbekom! :4mewantfood: :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Forklar hvorfor DU mener at sammensætningen af protein kulhydrat og fedt bør være så ens som mulig i hvert måltid? Jeg er langt fra enig med dig i det.

Det kan man vel heller næppe sige om John berardi, forfatteren bag "Massive Eating"

Du må komme med nogle begrundelser når du kommer med påstande som er udokumenterede. Hvorfor bør makronutrient fordelingen være den samme i alle 6 måltider?

Jeg må erkender, at jeg ikke har læst John Berardis "Massive Eating", men det skal jeg nok lige få rettet op på. Gider du smide et link eller måske bare ridse hans synspunkter op?

Men jeg kan da godt komme en begrundelse for, hvorfor jeg mener det, jeg skriver. Efter min overbevisning bør hver enkelt måltid, der indtages på en given dag indeholde en nogenlunde ens makronutrientfordeling, fordi man på den måde tilfører kroppen en jævn strøm af af de næringsstoffer den har brug for, når formålet er at opbygge en bedre fysik. Ved en nogenlunde "konstant" tilførsel af protein, kulhydrater (gode selvfølgelig) og sundt fedt, vil man foruden en bedre præstationsevne også kunne opretholde energi og muskelmasse på det højest mulige niveau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må erkender, at jeg ikke har læst John Berardis "Massive Eating", men det skal jeg nok lige få rettet op på. Gider du smide et link eller måske bare ridse hans synspunkter op?

Men jeg kan da godt komme en begrundelse for, hvorfor jeg mener det, jeg skriver. Efter min overbevisning bør hver enkelt måltid, der indtages på en given dag indeholde en nogenlunde ens makronutrientfordeling, fordi man på den måde tilfører kroppen en jævn strøm af af de næringsstoffer den har brug for, når formålet er at opbygge en bedre fysik. Ved en nogenlunde "konstant" tilførsel af protein, kulhydrater (gode selvfølgelig) og sundt fedt, vil man foruden en bedre præstationsevne også kunne opretholde energi og muskelmasse på det højest mulige niveau.

Massive Eating

http://www.johnberardi.com/articles/nutrit...asseating_1.htm

http://www.johnberardi.com/articles/nutrit...asseating_2.htm

Massive Eating reloaded

http://www.johnberardi.com/articles/nutrit...eating_rl_1.htm

http://www.johnberardi.com/articles/nutrit...eating_rl_2.htm

God læselyst, jeg anbefaler du læser det hele

Link to comment
Share on other sites

Interessant læsning (har dog kun læst de to første artikler indtil videre)!

Hmm, hvad skal man sige til den slags. Det kan jo være svært at argumentere imod en mand af hans kaliber, men alligevel synes jeg måske, at der er nogle ting, der er værd at diskutere lidt.

Nu ved jeg ikke om du har haft fornøjelsen at læse Anthony Ricciutos "The top 25 ways to pack on serious mass" (http://www.bodybuilding.com/fun/anthony1.htm), men som han skriver i #16 (part 2) klar det være meget svært at give et korrekt bud på, hvordan måltiderne skal sættes sammen, hvis man ser på makronutrienterne alene. Mennesker er forskellige og det der virker på en måde på et individ, kan sagtens virker anderledes på et andet. Som han skriver så kan de skyldes følgende:

"Each person's metabolic rate, energy expenditure, insulin resistance and insulin sensitivity level are different, just to name a few variables. These all play a major role in designing a customized nutritional plan that is right for you. I can give one athlete a specific ratio of macronutrients and he will get ripped by following it. Yet another individual that I give the exact same plan to will cause an increase in his body fat level.".

Grundet denne individualitet valgte jeg at foreslå, at man bevarede makronæringsstofferne nogenlunde ens over hvert måltid (altså velafbalancerede måltider som Anthony Ricciuto kalder det), da det kan være meget svært at sige, hvad de virker på den enkelte med så sparsomme oplysninger, som er tilgængelige i dette tilfælde.

Dermed ikke sagt, at det er den korrekte løsning for alle. Jeg synes Dr. John M Berardis artikel var meget interessant, men den er bare svær at anbefale noget ud fra, da den jo netop også tager udgangspunkt i, at vi er forskellige.

Link to comment
Share on other sites

Denne her? :4mewantfood:

Tak for forsøget, men det var nu ikke den, jeg tænkte på. Det var den her:

http://www.motion-online.dk/fora/index.php...=0entry332790

hvor Thomas J, MaxPower, Angel m.fl. alle giver udtryk for, at man kan øge muskelmasse selvom man er i kalorieunderskud. Under forudsætning af, at det ikke er et permanent og konstant underskud, men et totalt underskud fordelt mellem over- og underskud koordineret med kroppens behov i forbindelse med træningen.

Bl.a. skriver Thomas J således: (min fremhævning med fed skrift)

"Med mindre alle måltider er yderst kaloriefattige, så vil man svinge mellem kalorieunderskud og kalorieoverskud henover døgnet. Og netop derfor kan man godt bygge muskelmasse mens man taber sig. Det sker bare ikke hvis man er i kalorieunderskud konstant, som ved diæter hvor man spiser meget få kalorier. Det er nu engang et biokemisk faktum at anabolisme kræver kalorieoverskud, mens katabolisme kræver kalorieunderskud. "

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share