Styrketræning læg


Triple T
 Share

Recommended Posts

  • Replies 50
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Din lægmuskulatur har nærmest ingen effekt på hvor hurtigt du kan "spurte". For at blive en hurtigere sprinter, skal man have den rette teknik, en god portion styrke i lårmuskulaturen, ryggen og maven samt være smidig.

Link to comment
Share on other sites

Din lægmuskulatur har nærmest ingen effekt på hvor hurtigt du kan "spurte". For at blive en hurtigere sprinter, skal man have den rette teknik, en god portion styrke i lårmuskulaturen, ryggen og maven samt være smidig.

Har ellers læst i op til flere topics at det "skulle være ens lægmuskler der skulle trænes for at kunne spurte". Ved godt at det kræver andet, som du selv nævner med lårmuskler, rygmuskler, mavemuskler, etc. Men måske kunne lægmuskeltræning lige gøre "det" ekstra.

Link to comment
Share on other sites

Har ellers læst i op til flere topics at det "skulle være ens lægmuskler der skulle trænes for at kunne spurte". Ved godt at det kræver andet, som du selv nævner med lårmuskler, rygmuskler, mavemuskler, etc. Men måske kunne lægmuskeltræning lige gøre "det" ekstra.

Det har du forhåbentlig ikke læst i topics herinde da?

Dine lægmuskler vil have næsten ingen effekt på sprintstyrke. Selvfølgelig kræver det en stærk læg for at være en god sprinter, men jeg vil overhovedet ikke bruge tid på at træne læg for at komme til at sprinte hurtigere, medmindre du er født med meget svage lægmuskler (jeg er selv en af disse).

Koncentrer dig istedet om at lære den rette løbeteknik og få styrket dine lår og din ryg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er altså også næsten sikker på at lægmusklen har en vigtig rolle i sprint.

Hvis man ved at læggen har en vigtig rolle i sprint bør man kunne argumentere herfor. hvis store kapaciteter som Charlie Francis og Michael Yessis OMA ikke mener det skal der tungtvejende argumenter til.

Læggene og især akillessenen virker som en aktiv fjeder i sprint. Større er betydningen ikke!

Hele lår muskulaturen er vigtig. Hvis man skal pinpointe noget der er vigtigere end andet er hamstrings og adductor magnus vigtige muskler. Men quadriceps kan ikke helt negligeres. Step ups, lunges, fullsquats træner dem fint.

Goodmornings, romanian deadlifts, GHR, 1bens GHR, Dimel deadlifts er gode baglårs øvelser.

Læggen? Don't waste your time. De får rigelig træning af sprinten og powercleans/high pulls/powersnatches, som er vigtige i en sprinters træning.

Link to comment
Share on other sites

Nu nævner du lårmuskulaturen som yderste vigtigt for sprintere, men mindes at have hørt at Hamstrings skulle være vigtigere end quadriceps når man snakker spurt.

Har læst det et par steder inde på T-mag, og synes egentligt også det virker ret logisk. :smile:

Jep. Drivet i sprint kommer jo også fra haserne og glutmuskulaturen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ved at læggen har en vigtig rolle i sprint bør man kunne argumentere herfor. hvis store kapaciteter som Charlie Francis og Michael Yessis OMA ikke mener det skal der tungtvejende argumenter til.

Læggene og især akillessenen virker som en aktiv fjeder i sprint. Større er betydningen ikke!

Hele lår muskulaturen er vigtig. Hvis man skal pinpointe noget der er vigtigere end andet er hamstrings og adductor magnus vigtige muskler. Men quadriceps kan ikke helt negligeres. Step ups, lunges, fullsquats træner dem fint.

Goodmornings, romanian deadlifts, GHR, 1bens GHR, Dimel deadlifts er gode baglårs øvelser.

Læggen? Don't waste your time. De får rigelig træning af sprinten og powercleans/high pulls/powersnatches, som er vigtige i en sprinters træning.

Præcis.

100% enig.

Link to comment
Share on other sites

Din lægmuskulatur har nærmest ingen effekt på hvor hurtigt du kan "spurte". For at blive en hurtigere sprinter, skal man have den rette teknik, en god portion styrke i lårmuskulaturen, ryggen og maven samt være smidig.
Jep. Drivet i sprint kommer jo også fra haserne og glutmuskulaturen.

Fandt lige artiklen på T-Nation:

http://www.t-nation.com/readTopic.do?id=826798

Citat:

"1. The hamstrings are among the muscles responsible for running fast. They're involved in both knee flexion and hip extension, two important actions in the running motion.

2. The hammies are key decelerators. In other words, the stronger your hamstrings are, the faster you can stop, then change direction and resume your progress.

Many people still believe that the quads are the most important "speed muscles" in the body. Not true. This false belief has led to many athletes short-siding their results by becoming excessively quad dominant. The true speed muscles are the hamstrings and glutes. Both play a much more important role in the running stride, especially at high velocities."

Når man tænker over Hasernes funktion virker det også ret logisk at de er vigtigere end lårmuskulaturen. Hvilket du ikke helt tillægger dem denne værdi, i min første qoute.

:smile:

Edited by Onkel Troels
Link to comment
Share on other sites

Når man tænker over Hasernes funktion virker det også ret logisk at de er vigtigere end lårmuskulaturen. Hvilket du ikke helt tillægger dem denne værdi, i min første qoute.

:smile:

Med lårmuskulaturen, i mit første indlæg, mente jeg nu også hele låret. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Med lårmuskulaturen, i mit første indlæg, mente jeg nu også hele låret. :wink:

Husk på, for en discopumper som Troels er låret kun det man kan se i spejlet. Nu har Troels gået på en skole for organiseret gramseri på svagelige patienter. Her har han flere gange hørt om mytiske muskler, der skulle sidde bag på kroppen. Hamstrings eller haserne er nogen af dem. Han ved de er der, men ikke hvor...

Jeg skriver dette indlæg for Troels, der har travlt med at køre sit CMC program (Certified Master of Curls).

(bær over med mig, det er meget meget tidligt :wink: )

Link to comment
Share on other sites

SUPER EXPLOSIVE POWER: http://www.bodyzone.dk/forum/viewtopic.php?t=210

Når man sprinter løber man jo også kun på tæerne, så læggen har vel noget at sige.

Det der virker "logisk" eller mest sandsynligt er ikke altid tilfældet :wink:

Biomekanik og en gennemgang af de bedste sprinteres træning +skriverier fra disse sprinteres coaches er langt mere relevant.

Hvis man vil referere til information fra et forum angående sprint, så skulle man måske linke til et forum der omhandler atletik/sprinttræning?

Link to comment
Share on other sites

Med lårmuskulaturen, i mit første indlæg, mente jeg nu også hele låret. :wink:

Ahh, okay! Er nok miljøskadet, da de fleste jeg snakker med snakker om at træne lår, så mener de Quadriceps. Ligesåvel som alle kun snakker om Biceps når de snakker om at træne arme :4thumbup:

Husk på, for en discopumper som Troels er låret kun det man kan se i spejlet. Nu har Troels gået på en skole for organiseret gramseri på svagelige patienter. Her har han flere gange hørt om mytiske muskler, der skulle sidde bag på kroppen. Hamstrings eller haserne er nogen af dem. Han ved de er der, men ikke hvor...

Jeg skriver dette indlæg for Troels, der har travlt med at køre sit CMC program (Certified Master of Curls).

(bær over med mig, det er meget meget tidligt :wink: )

Haha :laugh: :4thumbup:

Men angående Hamsrings så kan vi da godt dyste i Gluteham Raises med vægt en dag :wink: Eller en anden valgfri Hamstring øvelse :devil:

Link to comment
Share on other sites

Ahh, okay! Er nok miljøskadet, da de fleste jeg snakker med snakker om at træne lår, så mener de Quadriceps. Ligesåvel som alle kun snakker om Biceps når de snakker om at træne arme :4thumbup:

Haha :laugh: :4thumbup:

Men angående Hamsrings så kan vi da godt dyste i Gluteham Raises med vægt en dag :wink: Eller en anden valgfri Hamstring øvelse :devil:

Dewt og extensions er nok de eneste steder jeg næsten kan følge dig :laugh:

Men curls :omg: dér owner du :wink:

Link to comment
Share on other sites

Nu er det vist slået fast at læggen ikke er så vigtig i sprint. Men hvad med springkraft? Spiller læggen heller ikke nogen rolle der?

Mener det er under 10%.

Det er egentlig de samme muskler der skal styrkes om du så træner for at få en bedre springstyrke eller vil løbe hurtigere.

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Det har du forhåbentlig ikke læst i topics herinde da?

Dine lægmuskler vil have næsten ingen effekt på sprintstyrke. Selvfølgelig kræver det en stærk læg for at være en god sprinter, men jeg vil overhovedet ikke bruge tid på at træne læg for at komme til at sprinte hurtigere, medmindre du er født med meget svage lægmuskler (jeg er selv en af disse).

Koncentrer dig istedet om at lære den rette løbeteknik og få styrket dine lår og din ryg. :wink:

Okay har nu læst, at træning af læggen har minimal virkning inde for løb, men hvordan kan jeg så træne mine lårmuskler, så de bliver stærkere. Skal igen helst ikke kræve for meget udstyr. gerne egen kropsvægt evt. håndvægte (ikke vægtstænger).

Link to comment
Share on other sites

Mener armsvinget gav i omegnen af 5%? (En hoppebold som T ved det sikkert ;) ). Så skuldrene er næsten lige så vigtige som benene.

Push presses anyone?

Mener faktisk det er mere end 5 procent. Jeg har de helt specifikke procenter til at ligge derhjemme i en bog. Som sædvanlig er jeg på arbejde, så de korrekte tal må vente til senere. :tongue:

Push presses? Helt sikkert en øvelse, der bør være en del af træningsarsenalet, hvis man vil hoppe højere.

Skulder artikel af Charles Poliquin

Jeg har kun lige kigget kort på ovenstående artikel, men Poliquin plejer at have styr på sine sager.

Link to comment
Share on other sites

I et vertikalt spring tror jeg altså at læggen har en rimelig væstenlig funktion. Ja, sagt med andre ord. Hvis læggen hverken er vigtig i sprint eller i vertikale spring hva' fanen skal man så overhovedet bruge den til :laugh:

Er enig med Ptpoul i at læggens elastiske komponenter virker som en fjeder i et sprint, men i et hop, hvor man sætter af med begge ben, siger alt mig anatomiske og pratiske viden mig at den altså er ret væsentlig :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

I et vertikalt spring tror jeg altså at læggen har en rimelig væstenlig funktion. Ja, sagt med andre ord. Hvis læggen hverken er vigtig i sprint eller i vertikale spring hva' fanen skal man så overhovedet bruge den til :laugh:

Er enig med Ptpoul i at læggens elastiske komponenter virker som en fjeder i et sprint, men i et hop, hvor man sætter af med begge ben, siger alt mig anatomiske og pratiske viden mig at den altså er ret væsentlig :bigsmile:

Hvori skulle det væsentlige ligge?

Selvfølgelig kan vi ikke undvære læggen, det ville da se underligt ud. :tongue:

Men læggen har altså næsten ingen effekt på springstyrke. Det er selvsamme muskelgrupper der aktiveres som i sprint.

Edited by T
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share