Optimal armtræning?


Dines
 Share

Recommended Posts

Hmm nu sidder jeg efter gårsdagens træning med DOMS i lats og faktisk også i brystet, men ikke i armene og funderer lidt over optimal armtræning for mig. Til folk der ikke skulle have læst min log, lavede jeg af armtræning følgende: 10 min. chin-up challenge på 66 reps og 4x6 @ 65 kg i cg bænk samt db curls.

Jeg må tydeligtvis være stærkere i bryst og lats , fremfor armene, siden de tager over i øvelser som cg bænk og chin-ups (underhånd, med ca. skulderbredde). Der blir jo altid prædiket flerleds øvelser som det optimale for armtræning her på mol, men det tyder ikke på at jeg får dem aktiveret nok ved den type træning. Skal jeg prøve at fokusere mere på aktivering af hhv. biceps og triceps under udførelsen af øvelserne, eller skal jeg prøve at smide noget mere isolationstræning ind?

P.S. ved godt at DOMS ikke er det samme som tilstrækkelig muskelaktivering ift. hypertrofi.

Link to comment
Share on other sites

Har selv haft et lignende problem for noget tid siden. Jeg er heller aldrig øm i mine biceps. selvom jeg tæsker dem igennem. Dengang fik jeg det svar, at DOMS ikke var lig med muskelvækst, forstået på den måde, at dine muskler stadig vokser selvom man ikke er øm. Og jeg kan se at det er rigtigt, da jeg har styrkefremgang i biceps til trods for at de aldrig er ømme.

Så mon ikke du bare skal fortsætte og være glad for du ikke er øm i armene

Link to comment
Share on other sites

Hmm nu sidder jeg efter gårsdagens træning med DOMS i lats og faktisk også i brystet, men ikke i armene og funderer lidt over optimal armtræning for mig. Til folk der ikke skulle have læst min log, lavede jeg af armtræning følgende: 10 min. chin-up challenge på 66 reps og 4x6 @ 65 kg i cg bænk samt db curls.

Jeg må tydeligtvis være stærkere i bryst og lats , fremfor armene, siden de tager over i øvelser som cg bænk og chin-ups (underhånd, med ca. skulderbredde). Der blir jo altid prædiket flerleds øvelser som det optimale for armtræning her på mol, men det tyder ikke på at jeg får dem aktiveret nok ved den type træning. Skal jeg prøve at fokusere mere på aktivering af hhv. biceps og triceps under udførelsen af øvelserne, eller skal jeg prøve at smide noget mere isolationstræning ind?

P.S. ved godt at DOMS ikke er det samme som tilstrækkelig muskelaktivering ift. hypertrofi.

for et år siden og nogle tilbage trænede jeg en masse isoøvelser til armene. De voksede stille og roligt. Det seneste år har jeg kun kørt store flerleds, og mine arme har ca. vokset det samme.

Der er nok ikke den store forskel, men find ud af hvad du reagerer bedst på.. selvom det godt kan tage et godt sykke tid.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldrig oplevet at have DOMS i armene. Ikke engang da jeg startede tror jeg.

Er der ikke nogle muskler der er mere prædisponerede over for DOMS? Har f.eks. tit DOMS i brystet og min gluteus maximus.

Jeg tror det er meget individuelt. Personligt får jeg DOMS i haser, bryst og lats næsten lige meget hvor lav volumen og intensitet jeg kører. Det samme gør sig gældende for triceps, såfremt jeg træner en form for extensions der strækker det lange hoved. En muskelgruppe som biceps kan jeg stort set kun blive øm i, i forbindelse med zercher squat. Og jeg erindrer aldrig at have haft deciceret DOMS i skuldrene. :smile:

Link to comment
Share on other sites

LaMotta> Tak for rådet, men kører skam squat, nævnte bare de mere direkte armrelaterede øvelser.

Måske formulerede jeg mig dårligt, men tænkte egentligt mere på hvis man har en styrkeubalance imellem ex lats og biceps. Hvad sker der så hvis man kun træner chin-ups? Vil kroppen fokusere mest på det svageste led og styrke det primært, eller ændrer man ubevidst bevægelsen, så man primært benytter den stærkeste muskel og "ignorerer" den svageste?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share