vægtøgning, æv!


tulle
 Share

Recommended Posts

hej allesammen, jeg er ny her på sitet :rolleyes:

jeg er en 24-årig pige som er godt træt af min vægt som ikke vil gå den vej jeg ønsker :(

jeg har i næsten 1 1/2 år ligget på ca 58 kg hvilket jeg synes er OK (jeg er 1,72). Sidste år havde jeg et ret aktivt job (cykelbud). Da jeg så de første 4 mdr af i år var uden arb. begyndte jeg at gå i fitnesscenter 4-5 x ugen hvor jeg både styrketrænede og brugte cykel/stepper hhv. 1 time med hver.

For 2 måneder siden startede jeg fuldtids på en café så der er mindre tid til centret hvor jeg nu kun kommer 2 gange i ugen. Jeg sørger stadig for at konditionstræne 4 x 30-60 min i ugen, enten på min ministepper eller jeg cykler. Jeg bruger altid pulsur og træner altid ml. 60 & 80%. Et par morgener i ugen bruger jeg en håndvægt 20-30 min. På arb er jeg også aktiv de 7-8 timer jeg arbejder af gangen, sidder aldrig ned!

Nu er min vægt så steget til 60 kg på no time, nogen der har en go forklaring? :huh:

Ok jeg er ikke sundhedsfanatiker, men synes selv jeg spiser forholdsvis fornuftigt. Jeg lægger stor vægt på at få meget protein da "de kloge" siger det slanker, men ka man få så meget at det får modsatte effekt? Jeg er virkelig ked af de 2 xtra kilo og er bange for de bliver til endnu flere og den angst får mig til pt. at trøstespise lidt så jeg håber nogen har et råd/bud. Normalt får jeg mellem 1900 & 2300 kcal dagligt, men burde jeg ikke også kunne tillade mig det med mit aktivitetsniveau?

someone please help!!!

Link to comment
Share on other sites

Velkommen til :)

Lige et hurtigt svar. Hvis du holder dig under dit kcal forbrug så lover jeg dig at du ikke stiger i vægt. Derudover - du kan godt tage på at spise for mange proteiner. Protein indeholder kalorier ligesom kulhydrater og fedt gør. Forskellen er opbyningen af dem og hvor mange gram kalorier de forskellige stoffer indeholder. Fortsæt endelig med at indtage protein - men hold dig stadig på eller lige under dit samlede kalorieindtag (medmindre du ønsker at tage på selvfølgelig - så skal du indtage mere end du har brug for).

Hold øje med hvor mange kulhydrater du indtager og hvilken slags. Derudover bør du undgå at indtage fødevarer med højt kulhydratindhold tæt på sengetid - fx pasta, ris, slik, kakaomælk osv.

Håber det kunne hjælpe lidt.

Link to comment
Share on other sites

2 kg !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Rolig nu tulle. :huh:

Der kan da være utroligt mange muligheder for, at din vægtforøgning ikke er fedt. De to vigtigste er naturligvis: Væske i kroppen og flere muskler.

Hvis du ikke kan måle din fedtprocent ret nøje (hvilket er rimeligt svært og upålideligt), så må du jo over de kommende uger/måneder istedet se på/føle for, at din krop ændrer sig. Er der kommet en "delle", hvor der ikke plejer at være en osv.

Link to comment
Share on other sites

Hej jarvig og jer andre som har svaret so far :wave:

nej 2 kg lyder ikke af meget, men jeg er bare bange for at det snar er 3,så 4kg osv :w00t:

jeg er bagyndt at skære mit daglige energiindtag ned til ca 1600 kcal om dagen, nogle dage mindre andre mere så kroppen ikke går i dvale pga et ensformigt energiindtag. Men er det ikke "dumt"? jeg mener, så vil jeg jo aldrig kunne begynde at spise mere igen uden at tage på eller hvad?

For ca 1 måned siden fik jeg målt min fedt% elektronisk til 18,5 %. Jeg har ikke fået det gjort siden og tør næsten heller ikke :(

jeg har i lang tid taget en portion promax 85+ proteinpulver med skummetmælk (30 g/2 dl) dagligt. Er det en god ide at erstatte et måltid med dette?

Måske nogle dumme ?... jeg troede selv jeg kendte svarerne på dem, men da jeg har taget på kan det ikke være de rigtige svar jeg kendte...

Link to comment
Share on other sites

Generelt: Prøv at se på de svar jeg har givet Fit.

Dernæst: Jeg ved ikke rigtigt, hvad jeg skal svare dig. For jeg synes altså tilsyneladende ikke, at der er noget, der nødvendigvis er galt - i hvert fald indtil videre.

Men

En pige som vejer, det du gør med din højde, burde ikke ligge og lege med lavt fødindtag. Det drejer sig (eventuelt :huh: ) om, at du sagtens kan "brænde fedt af" ved cardio alene. Ingen grund til negativt at stresse kroppen, når der ikke er et behov for det.

Derfor:

Sæt dit føde indtag op til "dit normale fødeindtag". Opdel fødeindtaget i 3 hovedmåltider og 3-5 mellemmåltider. Spis nok protein (og der er ingen grund til at spise proteinpulver, når man er din situation - det koster bare en masse penge) og spis komplekse kulhydrater.

Sådan ser din ideelle og naturlige situation ud (skulle den i hvert fald gerne se ud).

Men tager du stadig på (skulle undre mig meget), så er det jo bare med at øge cardioen.

Håber du kan bruge ovenstående til noget - ellers vend tilbage. :)

Link to comment
Share on other sites

Øh, de der to ekstra kg - kan de ses? Som nogen af de andre siger, det er nødvendigvis ikke fedt. Vær endelig ikke ked af dem, før du er sikker på, hvad det er.

Mange mennesker koncentrerer sig meget om deres kropsvægt og går i panik hvis den stiger bare lidt. For det trænende folk er vægten et dårligt redskab til at afgøre, om de bliver federe. Fedt%en (målt med en sammenlignelig metode fra gang til gang, altså ikke en impedansmåler, hvis du træner) og spejlet er bedre.

Link to comment
Share on other sites

1. jeg synes det er lidt noget hysteri og jamre over 2 kg. Ja du skal passe på det ikke bliver til flere, men stadig.... lad være at tage det så tungt og alt det de andre har sagt.

2. Jarvig13>> nu har du efterhænden ævlet længe nok om de dersens famøse komplekse kulh. kunne du ikke lige sige lidt om hvad det er?? og hvike fødevarer det er i?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er faktisk enige med de fleste. 2 kilo er altså ikke alverden. Jeg synes det er godt du er vagtsom, men slå nu lige kold vand i blodet og la vær med at foretage de vilde ændringer. Hold i stedet øje med om du stiger yderlig i vægt, hvis det er tilfælde, så må der ændringer til.

Desuden er en pige på din højde med en vægt på 60 kg altså ikke for meget. Jeg ved ikke hvorfor piger mener at de skal være supertynde. Det grænser sig til det vanvittige efterhånden :banana:

Link to comment
Share on other sites

>Litopsi

Komplekse kulhydrater er dem med en høj GI-værdi. Pasta og ris er to gode komplekse kulhydratkilder. De er sværere at forbrænde, så derfor er de "nyttige" over et længere stykke tid.

Ergo er simple kulhydrater dem med en lav GI-værdi, som f.eks. sukker. De forbrændes hurtigt, så umiddelbart før/under/efter træning kan simple kulhydrater være særdeles effektive!

Link to comment
Share on other sites

Lund -> Jeg svarede IKKE på det, fordi jeg mener, det er en skrøne. Det er dit samlede energiforbrug overfor dit samlede energiindtag der er interessant. Som sådan er det selvfølgeligt ligegyldigt, hvornår du indtager en eller anden fødekilde. Dette er selvfølgelig en sandhed med modifikationer, idet føden gerne skal opdeles på så mange måltider som muligt. Men dette er en anden snak, der ikke direkte har med dit spørgsmål at gøre. Derfor er mit svar: Det er noget sludder!!!!!!!!! :huh:

Link to comment
Share on other sites

hej jarvig :banana:

tak for endnu nogle svar, og tak til alle jer andre :)

ja jeg må jo prøve mig frem... fik målt min fedt% idag 20,6 :( , men jeg klør på... fik et par drinks med en kammerat i går, vil det kunne påvirke målingen?

jarvig jeg har jo ikke kunnet undgå at se en del af dine mange indlæg... er du personlig træner eller lign. eller interesserer du dig bare meget for emnet? (jeg er bare lidt nysgerrig B) )

hilsen tulle

Link to comment
Share on other sites

Hej

Nu er jeg ikke vægttabsekspert, men jeg fik selv målt min procent i tirsdags, så jeg studerede lige procenterne i den sammenhæng.

I følge angivelserne der er du undervægtig, da normalintervallet er 21-33%, så umiddelbart har du da bestemt ikke vægtproblemer. :)

Link to comment
Share on other sites

tulle -> :bblush: :bblush: :bblush: Æhhhhhh, øhhhh, jeg er amatør. Jeg er ikke personlig træner, ja, jeg har ikke engang studeret idræt, medicin, biologi eller kemi (som vist er de mest gængse uddannelser herinde). Nej, jeg interesserer mig bare for emnet. :huh: ;) . Håber ikke dette i sig selv gør mine indlæg mindre interessante. Jeg er i hvert fald åben overfor al kritik. Bare kritikken er seriøs. :)

fik et par drinks med en kammerat i går, vil det kunne påvirke målingen?

Hæ, det kommer an på så meget og om det specifikt er fedtprocenten du spørger om. Hvis det er det, så kan man i hvert fald sige, at et par drinks ikke er skadelige for noget. Men har du fået "for mange", så har de jo påvirket din væskebalance, og det kan eventuelt ses på fedtprocentmåling (men næppe noget dramatisk).

Link to comment
Share on other sites

2. Jarvig13>> nu har du efterhænden ævlet længe nok om de dersens famøse komplekse kulh. kunne du ikke lige sige lidt om hvad det er?? og hvike fødevarer det er i?

Se los's link.

Los -> meget sobert og informativt link du kom med der. Det kan alle lære noget af.

Link to comment
Share on other sites

Tulle>> min BF (ifølge målebåndstesten som er meget upræcis) er også lige lidt over 20 og jeg er bestemt ikke tyk. Jeg er bare meget normal. Men du skal passe på hvad du sammenligner med. Mange at BB'erne og fitness drengene herinde har en meget lav BF for at man bedre kan se deres muskler. Desuden er der temmeligt stor forskel på hvor høj en fedt% hhv. fyre og piger skal have du må ikke lade dig vejlede af tallene herinde, det er ikke et udtryk for "det virkelige liv".

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share