Tun på dåse ligeså godt som frisk tun?


gladiator
 Share

Recommended Posts

Hej,

Jeg har søgt på nettet uden at kunne finde noget.

Som overskriften siger, er tun på dåse ligeså godt som frisk tun? Med frisk tun mener jeg tun som købes hos fiskehandleren.

Går der noget tabt, når man køber tun på dåse? Er der overhovedet andet end proteiner og (sundt) fedt i en tun? Jeg mener at have hørt at vitaminer og mineraler går tabt i dåsemad generelt, men den slags er der jo ikke i tun alligevel?

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Jeg har søgt på nettet uden at kunne finde noget.

Som overskriften siger, er tun på dåse ligeså godt som frisk tun? Med frisk tun mener jeg tun som købes hos fiskehandleren.

Går der noget tabt, når man køber tun på dåse? Er der overhovedet andet end proteiner og (sundt) fedt i en tun? Jeg mener at have hørt at vitaminer og mineraler går tabt i dåsemad generelt, men den slags er der jo ikke i tun alligevel?

Mvh

Uden at have noget som helst link, som jeg kan henfoere dig til, kan jeg med sikker haand skrive, at Frisk mad af en hvilken som helst art ALTID er at foretraekke, fremfor daasecrap!! Uden tvivl!!

Hvis du har raad og monetos, saa koeb altid din mad saa frisk som muligt, istedet for at spise noget, der er blevet gennemkneppet af en stor maskine for derefter at ligge pakket i en lille blikdaase inden du propper den ned i gabet!

Bon Appetit! :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget sandsynligt, og giver mest mening.

Fandt lige dette, kender dog intet til siden

http://www.annecollins.com/diet-news/canned-food-fresh.htm

Are there nutritional differences between fresh foods and canned foods?

The heating process during canning destroys from one-third to one-half of vitamins A and C, riboflavin, and thiamin. For every year the food is stored, canned food loses an additional 5 to 20% of these vitamins. However, the amounts of other vitamins are only slightly lower in canned food than in fresh food.

Most produce will begin to lose some of its nutrients when harvested. When produce is handled properly and canned quickly after harvest, it can be more nutritious than fresh produce sold in stores.

When refrigerated, fresh produce will lose half or more of some of its vitamins within 1 to 2 weeks. If it's not kept chilled or preserved, nearly half of the vitamins may be lost within a few days of harvesting. For optimum nutrition, it is generally recommended that a person eat a variety of foods.

SOURCE: FDA/CFSAN Food Safety A to Z Reference Guide, Sept 2001

Dvs at dåsemad mister A og C vitaminer samt riboflavin og thiamin. Men den slags er der vel ikke i tun?

Link to comment
Share on other sites

Der er en tabel neders på siden af dette link http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=george&dbid=97

Her ses det, at det mest optimale er at spise frisk tun mht til de sunde fedtstoffer. Men der er stor indbyrdes forskel på de forskellige dåsetun. Det var jeg ikke klar over.

Plejer bare at købe det billige tun de har i Netto, men det kunne være man skulle se sig om efter noget bedre. Nogen som kan anbefale et mærke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er lige så vigtigt at have fangststedet for øje, jf. tungmetaller og anden forurening...... :smile:

Men det gælder vel alle fisk, både på dåse og friske fisk?

Fandt også lige dette http://www.tunafacts.com/mercury/qanda.cfm

Q. Is anyone at risk from consuming too much mercury from canned tuna?

A. Absolutely not. Nobody eating canned tuna in the U.S. has ever consumed the amount of mercury that comes close to what scientists call the “no observed adverse effect level” -- or the level linked to adverse health effects. This is also true in countries like Japan, where consumers eat significantly more tuna and other kinds of ocean fish.

Link to comment
Share on other sites

Plejer bare at købe det billige tun de har i Netto, men det kunne være man skulle se sig om efter noget bedre. Nogen som kan anbefale et mærke?

Glyngøre smager betydeligt bedre end den billige fra Netto, men prisen er også derefter. "Havets Fristelser" tunen også fra Netto er også en hel del bedre end den billige og prisen ligger på omkring 6-7 kr så vidt jeg husker. Men ingen af dem kan leve op til en god frisk tunbøf! Det er virkeligt en hel anden oplevelse.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er lige så vigtigt at have fangststedet for øje, jf. tungmetaller og anden forurening...... :smile:

I den forbindelse er det måske også relevant at huske at det som regel er de små crappy tun der bliver smidt på dåse og de derfor ikke vil have lige så stor concentration af tungmetaller i sig som de lækre bøffer.

Link to comment
Share on other sites

Nu arbejder jeg selv i weekenden i en fiskehandler. Frisk tun er lækkert. Men til de priser frisk tun koster (300-400kr/kg) så synes jeg ikke det smager SÅ godt prisen taget i betragtning, men det er jo en smagssag :4mewantfood:

Som der bliver sagt, så er det små fisk der bliver smidt i dem på dåse og da små fisk indeholder mindre forurening i form af tungmetaller osv, så vil der også være færre tungmetaller i dåse-tun.

Men der er vel næppe nogen der har lyst til at bruge små 60kr på 150gr frisk tun til deres madpakke når man kan få en dåse med 150gr til 3,95kr :laugh:

En anden sag er hvis man skal lave god middag med damen evt eller lign. Så duer det selvfølgelig ikke at servere en dåse tun :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

En anden sag er hvis man skal lave god middag med damen evt eller lign. Så duer det selvfølgelig ikke at servere en dåse tun :4thumbup:

Det har jeg da gjort! - Som tunmouse til forret. Der er frisk tun måske lige en overdrivelse vil jeg mene!

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
Yuup..

Frisk fisk og andre friske ting er bedre en det shiaaat på dåse..

Jeg elsker dåse majs, men fråder det aldrig..

Da det ligger i det klamme usunde vand der.. Gælder såmen' også alt andet på dåse..

menmen Tun det spiser jeg nu fra dåse q;

Den der med det usunde vand, kunne jeg da godt tænke mig at få uddybet....??

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share