Hvad er det præcis flyers går ind og gør?


Guest Loonatic
 Share

Recommended Posts

Guest Slettet bruger

Kom lige til at tænke på i dag, hvad det er præcis flyerne går ind og gør ved brystmusklen? Gør det overhovedet nogen forskel om man kører dem eller alm. bænk selvom alm. bænk er at foretrække? Frem hæver det brystet mere eller noget?

-Loonatic :crazy:

Link to comment
Share on other sites

i begge øvelser adducerer du skulderledet (samler armene foran kroppen), men vægtstangsarmen er forskellig, og pga af dette kan du flytte mindre kg i flyers end du kan i pres øvelsen, hvor du derudover også får lidt hjælp fra triceps.

Men anvendt er der nok ikke den store forskel, ud over du kan flytte flere kg ved pres øvelsen, og derfor må denne betragtes som værende mest vigtig i forbindelse med muskelopbygning, samt styrkeforøgelse.

Link to comment
Share on other sites

i begge øvelser adducerer du skulderledet (samler armene foran kroppen), men vægtstangsarmen er forskellig, og pga af dette kan du flytte mindre kg i flyers end du kan i pres øvelsen, hvor du derudover også får lidt hjælp fra triceps.

Men anvendt er der nok ikke den store forskel, ud over du kan flytte flere kg ved pres øvelsen, og derfor må denne betragtes som værende mest vigtig i forbindelse med muskelopbygning, samt styrkeforøgelse.

Hmm jeg vil da ikk mene der er meget hverken muskel eller styrke opbyggende ved flyes, men dderimod syntes jeg det er en ganske udemærked skadesbygger

Link to comment
Share on other sites

Hmm jeg vil da ikk mene der er meget hverken muskel eller styrke opbyggende ved flyes, men dderimod syntes jeg det er en ganske udemærked skadesbygger

Selvfølgelig er der både styrke og hypertrofi potentiale i flyers, det er en af de øvelser der brystmuskulaturen renest. Desuden er der et rigtig godt eccentrisk potentiale i øvelsen.

Link to comment
Share on other sites

i begge øvelser adducerer du skulderledet (samler armene foran kroppen), men vægtstangsarmen er forskellig, og pga af dette kan du flytte mindre kg i flyers end du kan i pres øvelsen, hvor du derudover også får lidt hjælp fra triceps.

Elvirus----> Mener du var ved at læse til et eller andet right? SÅ husk lige at det ikke er leddende der bliver flyttet, det du adducere med pec. er overarmen (humerus), bare lige en lille detalje :smile:

Men anvendt er der nok ikke den store forskel, ud over du kan flytte flere kg ved pres øvelsen, og derfor må denne betragtes som værende mest vigtig i forbindelse med muskelopbygning.

Nu er det jo ikke antallet af kg på stangen,men X Newton er der afgørende for hvor hårdt det er for muskel, letteste eksempel DB laterals med strakt albue kontra albue i 90grader....

Edited by devito
Link to comment
Share on other sites

Nu er det jo ikke antallet af kg på stangen,men X Newton er der afgørende for hvor hårdt det er for muskel, letteste eksempel DB laterals med strakt albue kontra albue i 90grader....

Spørgsmålet er så om det er OPTIMAL træning af brystmusklen at påmontere et antal kg - og gøre det med udgangspunkt i der hvor musklen bevægelsesmekanisk er aller-aller svagest (flyes). Eller om det er at gøre belastningen gennem øvelsen mere jævn (presses) - og stadig have en belastning der qua den kortere vægtstangsarm men med mere vægt - belaster stort set med lige så meget kraft i yderstillingen som flyes?

Flyers er på alle områder en dårligere øvelse. Øvelsen bliver kun bedre af at bukke i arme. Flyes kan dog være berettiget i mine øjne hvis man vil variere træningen lidt eller hvis man har en skade.

Hvis det er ligemeget om man kører flyes eller presses - hvilket jeg nærmest hører nogen sige; så undlad at køre presses i jeres program. Men det tør i jo ikke når det kommer til stykket!?

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

Flyes kan da være en fin øvelse. Der er vel ikke nogen der taler om at den skal erstatte presseøvelser, men som supplement er flyes vel fine.

Jeg mener at tunge stræk henover musklen er en hypertrofifaktor - som nævnt i "Hvad får en muskel til at vokse" på MOL - og det er vel det der sker i flyes.

Der er vel to grunde til IKKE at køre flyes: skadespotentialet og at det er spild af tid og indsats. Ser vi bort fra skadespotentialet tager det ikke mere end en 5-6 minutter at køre nogle sæt flyes, så er der kun skadespotentialet tilbage.

Jeg synes de er en ok øvelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er ligemeget om man kører flyes eller presses - hvilket jeg nærmest hører nogen sige; så undlad at køre presses i jeres program. Men det tør i jo ikke når det kommer til stykket!?

Det er jo en åndsvag måde at stille det op på. Fordi man mener en øvelse (flyers) er god, så kan man ikke også lave en anden (bænkpres). Jeg mener begge øvelser er gode og for den sags skyld u-undværelige. De er ret forskelligeartede, og giver derfor to vidt forskellige måder at træne bryst på, supplerer hinanden. Jeg har ikke draget bænkpres effektivitet i tvivl, jeg har bragt tvivl om flyers manglende effektivitet - der er en forskel.

Det er muligt du ikke synes flyers er en lige så god brystøvelse som pres, men at sige den er dårlig er imo malplaceret.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

Nu er jeg en af dem der laver almindelig bænk og flyers hver træning.

I taler bekymrende meget om skade potentiale mht. flyers?

Hvad er det der typisk sker når man bliver skadet af flyers? Spørger nemlig så jeg ved hvad jeg skal holde øje med;)

Mvh

Gadzilla

Flyes trænes med skulderen en tand mere udadroteret end ved en typisk presøvselse. Des mere yderstilling des mere belastning på selve leddet. Vægten er "relativ" let det meste af vejen lige indtil yderstillingen hvor vægten p_l_u_d_s_e_l_i_g med eet bliver rigtig tung og skal bremses. Altså mere "ukontrollabel" også mht. til få afgrænset og holde hver rep inden for det bevægeudslag den pågældende persons skulder er bygget/konditioneret til. Modsat eks. bænk med stang hvor du har et fixpunkt såsom stang til brystvorte ell- lign.

Men vi har vel alle vores perversioner og nogen har lyster i retning af flyes. Jeg har bare ikke lyst til det efter et solidt "bænk"program. Efter sidste sæt pres tænker jeg allerede på at blive klar til næste pas uden at spilde unødigt tid på udenomstræning :wink:

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

hvis vi har det udgangspunkt at presseøvelser er bedre end flyse, hvad er det så egentlig du mener at flyes kan bidrage med? udover skadespotentiale?

Hvorfor ikke bare nappe nogle flere sæt bænkpres?

Jeg har indtil nu ikke haft det udgangspunkt at presseøvelser er så forfærdelig meget bedre end flyers. og udfra argumentationen hidtil ser jeg ingen grund til at ændre den opfattelse.

Link to comment
Share on other sites

Et andet spørgsmål er også om hvordan den procentvise fremgang er - set over tid - ved de to øvelser? Eller om man efter tre-fire år stadig sovser rundt med stort-set de samme flyers vægte :wink: Ikke at jeg kender svaret for jeg ved det ikke - men et relevant spørgsmål.

Edited by sas
Link to comment
Share on other sites

Elvirus----> Mener du var ved at læse til et eller andet right? SÅ husk lige at det ikke er leddende der bliver flyttet, det du adducere med pec. er overarmen (humerus), bare lige en lille detalje

Mener nu det rent "korrekthedsmæssigt" kommer ud på et, om man kan siger "en adduktion i skulderen", eller "en adduktion af overarmen". Men det er lang tid siden jeg har haft min anatomi, så skal ikke stille mig mere end unødvendigt på bagbenene :smile: (og det er vist også meget off topic nu :wink: )

Link to comment
Share on other sites

Flyes trænes med skulderen en tand mere udadroteret end ved en typisk presøvselse. Des mere yderstilling des mere belastning på selve leddet. Vægten er "relativ" let det meste af vejen lige indtil yderstillingen hvor vægten p_l_u_d_s_e_l_i_g med eet bliver rigtig tung og skal bremses. Altså mere "ukontrollabel" også mht. til få afgrænset og holde hver rep inden for det bevægeudslag den pågældende persons skulder er bygget/konditioneret til. Modsat eks. bænk med stang hvor du har et fixpunkt såsom stang til brystvorte ell- lign.

Men vi har vel alle vores perversioner og nogen har lyster i retning af flyes. Jeg har bare ikke lyst til det efter et solidt "bænk"program. Efter sidste sæt pres tænker jeg allerede på at blive klar til næste pas uden at spilde unødigt tid på udenomstræning :wink:

Allright...

Det var sådan set også det jeg havde regnet med var det farlige, men altid godt at få det bekræftet;)

Mvh

Gadzilla

Link to comment
Share on other sites

Jeg har indtil nu ikke haft det udgangspunkt at presseøvelser er så forfærdelig meget bedre end flyers. og udfra argumentationen hidtil ser jeg ingen grund til at ændre den opfattelse.

Der findes ikke noget evidens, der fortælle hvilken øvelse der er bedst, men der findes en vis mængde dokumentation for at "empty can movements", altså øvelser med stor ekstern rotation har et større skadespotentiale, end øvelser med mindre ekstern rotation.

Herudover findes der en koncencus for at øvelser, hvor man flytter stor vægt langt er bedre end øvelser hvor man flytter en mindre vægt mindre langt, selv om netto belastning på den enkelte muskel kan være den samme. ikke dermed sagt at man nødvendigvis får bedre gains med 8 sæt bænkpres end ved 4 sæt bænkpres og 4 sæt flyes (selvom jeg selv tror det). Men alene det forøgede skadespotentiale burde være nok til at stemme flyes hjem, eftersom det ikke er nødvendig for at få et godt hypertrofi eller styrke respons, i.e. den gør ikke noget man ikke kan gøre lige så godt eller måske bedre på andre måder.

Edited by incognito
Link to comment
Share on other sites

Et andet spørgsmål er også om hvordan den procentvise fremgang er - set over tid - ved de to øvelser? Eller om man efter tre-fire år stadig sovser rundt med stort-set de samme flyers vægte :wink: Ikke at jeg kender svaret for jeg ved det ikke - men et relevant spørgsmål.

Jeg øger vægten i mine flyers procentmæssigt på samme niveau som bænk, - så det er ikke der jeg oplever problemet, hvis der er et.

Der findes ikke noget evidens, der fortælle hvilken øvelse der er bedst, men der findes en vis mængde dokumentation for at "empty can movements", altså øvelser med stor ekstern rotation har et større skadespotentiale, end øvelser med mindre ekstern rotation.

Herudover findes der en koncencus for at øvelser, hvor man flytter stor vægt langt er bedre end øvelser hvor man flytter en mindre vægt mindre langt, selv om netto belastning på den enkelte muskel kan være den samme. ikke dermed sagt at man nødvendigvis får bedre gains med 8 sæt bænkpres end ved 4 sæt bænkpres og 4 sæt flyes (selvom jeg selv tror det). Men alene det forøgede skadespotentiale burde være nok til at stemme flyes hjem, eftersom det ikke er nødvendig for at få et godt hypertrofi eller styrke respons, i.e. den gør ikke noget man ikke kan gøre lige så godt eller måske bedre på andre måder.

Jeg benægter ikke der muligvis er et større skadespotentiale i flyers end i bænk og jeg forventer såmænd heller ikke dokumentation for hvorfor flyers skulle være så ringe en øvelse som den gøres til i denne tråd, konstanterer bare at flyers er een af de helt store øvelser med hensyn til brysttræning, der har eksisteret i ekstremt lang tid (og en øvelse som jeg for øvrigt har hørt ekstremt mange mennesker rose), - og så skal der for mit vedkommende lidt flere arguementer på bordet for at droppe den, end 2-3 menneskers udsagn herinde (på trods af at de vejer ret tungt når det kommer fra erfarne gutter som jer).

Jeg tror dog på ingen måde at det er et større hypertrofi potentiale i 8 sæt bænk fremfor 4 sæt bænk m. 4 sæt flyers - det får i mig ingenlunde overbevist om :sneaky2:

Link to comment
Share on other sites

Guest Slettet bruger

sas> man kan jo sagtens lave progression i kilo, reps, TUT, variation i kon. og exc. fase, forced reps, øget modstand i toppen (hjælp fra en makker) :smile:

I øvrigt kan man jo sagtens have kørt 4-5 sæt bænk og så være for wasted til at lave flere sæt med samme kilo, men stadig have energi til flyes.

Link to comment
Share on other sites

Flyers er defination, Bænkpress er massgaining

Og hvordan vil du så lige forklare det? (spørgsmålet er retorisk, dit udsagn er nemlig forkert)

Med vægte kan man få muskler til at vokse og ikke andet... Man kan ikke engang påvirke i hvilken ende de skal vokse (ikke aktivt i hvert fald), med diæt kan man fjerne dfedtet omkring dem og dermed opnå større definition...

Link to comment
Share on other sites

Flyers er defination, Bænkpress er massgaining

Hvis du med definition mener dårligere til at skabe muskelvækst, så måske, ellers er det vrøvl.

Hvordan mener du en øvelse skulle kunne give de eftertragtede "markeringer" bedre end andre øvelser?

edit: too slow :wink:

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

Jeg synes tit, flyes bliver dømt ret hårtdt på herinde! Faktum er, det for mange bodybuildere er en vigtig del af brystprogrammet, og jeg må da også indrømme, jeg selv synes, den giver brystet en ekstra omgang at arbejde med!

Jeg siger bestemt heller ikke, det er bedre end pres, men jeg har det nu fint med dem som lidt kryderi :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share