Konstantin Konstantinov dødløfter 430kg


Charlie T
 Share

Recommended Posts

Et eller andet sted skal det vel os være lidt spændende at se på ?

man kan mene hvad man vil om udstyret, men det øger spændingen,

og det giver mulighed for større spring i løftene, og det bliver muligt at satse mere.

Uden udstyr ville det ikke kræve den store omgang hovedregning at gennemskue hvem der ville

vinde stortset hver gang og jeg ved ærlig talt ikke hvor spændende det ville være i længden...

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 86
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jamen, det er jo bare fordi at du vælger ikke at bruge de fordele som er tilladt. Nemlig trøjen. Du vælger helt bevidst at stille op RAW og fuld repekt for det, men man kan jo ikke regne med at alle andre smider bænktrøjen bare fordi du gør det :w00t:

Jeg regner bestemt ikke med, at alle andre smider trøjen, men jeg tror ikke på den der underskyldning som mange trøjer-løftere bruger: Vi kunne løfte meget mere, hvis vi gad bruge tid på at træne efter raw-styrke, men hvis man følger diverse styrkeløft-logbøger vil man erfare at langt de fleste prioritere rawstyrken. Jeg mener ikke, at træning efter rawstyrke behøver gå udover løft med trøje og omvendt.

Pointen er, hvis trøjerne blev afskaffet, så vil dem der løfter mest med trøje ikke nødvendigvist også være dem der løfter mest raw, også selvom de træner efter det.

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

Godt nok slår Bolton kun Bennedicts rekord med 0,5kg. Men kig lige på hvad de ellers løftede i den trekamp, hvor de satte deres respektive rekorder. Bennedict fedtede igennem med 130kg i squat og 130kg i bænkpres, hvorimod Bolton inden sine 440,5 havde squattet 510kg og bænket 290kg. Så hatten af for Bolton som ikke fedter sig igennem de andre dicipliner. :smile:

Ja rigtigt nok, men er der slet ikke regler for det i WPO? Hva' man skal løfte i hver disiciplin i den valgte vægtklasse for at kunne slå rekorder? :blink:

Men ja bolton har al min respekt, især fordi han ikke ligner en forvokset baby..

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner bestemt ikke med, at alle andre smider trøjen, men jeg tror ikke på den der underskyldning som mange trøjer-løftere bruger: Vi kunne løfte meget mere, hvis vi gad bruge tid på at træne efter raw-styrke, men hvis man følger diverse styrkeløft-logbøger vil man erfare at langt de fleste prioritere rawstyrken. Jeg mener ikke, at træning efter rawstyrke behøver gå udover løft med trøje og omvendt.
Den undskyldning har jeg nu ikke hørt før. Raw styrke og Trøjestyrke hænger da helt klart sammen. Det er netop også min pointe med at stillingerne nok ikke ville ændre sig så forfærdeligt meget :smile:
Pointen er, hvis trøjerne blev afskaffet, så vil dem der løfter mest med trøje ikke nødvendigvist også være dem der løfter raw, også selvom de træner efter det.

Nej, ikke nødvendigvis men i mange tilfælde ville det da. Det er klart at en kortarmet altlet potentielt har mulighed for at få meget mere ud af en trøje end en langarmet athlet. Det er ren biomekanisk logik.

Tror bare hvis man lagde alle de 3 løft sammen så ville forskellen altså ikke være SÅ stor som jeg synes folk ofte giver udtryk for.

En mølvis, en Casper T eller en Sørig som vandt deres klasser til Dm er altså pissestærke udstyr eller ej. De er alle møgstærke RAW også, så synes måske den med at udstyret ændre hele billedet er lidt at overdrive :smile:

Link to comment
Share on other sites

OT: Nej, det ændre jo selvfølgelig ikke det hele, men der er mange løftere, der kun er med blandt de bedste, fordi udstyret er der. Men der er da også positive effekter ved udstyr, bl.a. at folk kan blive længere tid i sporten :smile: Men du har da ret i, at der er flere løftere, som både er den stærkeste med og uden udstyr, hvilket jeg er en stor beundrer af :4thumbup:

Edited by Strongman2006
Link to comment
Share on other sites

der er helt sikkert både for og imod hvad angår udstyret.

For:

- Jeg finder det mere udfordrende at træne efter at udnytte udstyret bedst muligt

- det er sjovt at lege med mange kg

- der er mere drama over udstyrs løft i forhold til raw(synes jeg ihvertfald), og det øger underholdningsværdien

imod:

- man er ikke på samme måde afhængig af hjælpere til stævner og træning.

- det er nemmere for nye at komme ind i sporten

- folk kan bedre forholde sig til det der løftes til podiet og sporten kan måske derfor blive mere publikums venlig

derudover er der jo hele skades situationen, hvilket efter mine erfaringer både kan tale for og imod. Med trøjerne kan man få en god støtte, men samtidig kan man også let give anledning til skader fordi man let kan løfte i en skidt bane. Med hensyn til hvad der ville tiltrække flest tilskuere, raw eller udstyr, aner jeg ikke. Selv synes jeg indtil videre det er sjovest at se udstyrs løft. det skal dertil siges jeg kun har overværet og deltaget i et enkelt raw stævne

thomas J <-- respekt for det, at du ville det. Men så er det jo det om det kun er på skrift eller der også ville komme alvor bagved såfremt det blev til noget med de regler. Vi får det dog nokaldrig opklaret. Jeg kan dog let forestilel mig nogle morsomme squats - ligesåvel som mine egne dødløft også ville komme til at se lidt morsomme ud :laugh:

en ting jeg lige studsede over.....

og nogen træner også mere målrettet efter det end andre. Udstyr ændre gamet totalt.

hvis man ikek træner målrettet efter udstyret er man sgu da selv ude om det, hvis man så ikek lige bliver så fandens hardcore til at udnytte det.

edidt: en anden ting der bør overvejes når man går væk fra tidligere udstyrs regler er de rekorder derer blevet sat. Jeg synes allerede man lidt har pissset på nogle af de gamle rekorder ved at tillade brugen af nyt udstyr, men såfremt man afskaffer det, så skal rekorderne jo også afskaffes, såfremt man ønsker at se rekordforsøg

Edited by Prehn
Link to comment
Share on other sites

Godt nok slår Bolton kun Bennedicts rekord med 0,5kg. Men kig lige på hvad de ellers løftede i den trekamp, hvor de satte deres respektive rekorder. Bennedict fedtede igennem med 130kg i squat og 130kg i bænkpres, hvorimod Bolton inden sine 440,5 havde squattet 510kg og bænket 290kg. Så hatten af for Bolton som ikke fedter sig igennem de andre dicipliner. :smile:

det er sgu TOOUGHT løftet, og ja det fis bennedict lavede sidste år gir jeg ikke en skid for

Link to comment
Share on other sites

Ja, hvorfor ikke. Et styk ranglet konventionel dødløfter melder sig som tilhænger af olympisk squat som et mere ægte squat. Det er da alt andet lige mere imponerende at se en olympisk vægtløfter i knækogere, med stangen højt på nakken, gå helt i kælderen med 300 kg, end at se en indpakket styrkeløfter gøre brug af alverdens biomekaniske fordele, for at få 400 kg op.

Inden folk springer på mig, så lad mig endelig sige at jeg udemærket godt ved at man selvfølgelig arbejder indenfor styrkeløftssportens udstukne regler. Og derfor er det selvfølgeligt fair nok. Jeg ser bare vægttræning som en aktivitet hvor man forsøger at optimere ens muskulatur og nervesystem til at blive så effektivt som muligt. Når størstedelen af "styrken" kommer fra udstyr og løfteteknikker som optimerer "styrken" via biomekaniske fordele etc, så mister jeg ligesom interessen lidt.

Jeg kan ikke se hvordan man inden for IPF kan bastardisere løftene synderligt rent teknisk set.

De biomekaniske fordele og teknik skrives som to forskellige ting i dit indlæg.

Netop teknikken med low bar placering, så bred stand som muligt ifht dybden, optimering af squatteknik for at minimere knævandring og dermed arbejde i squatten er et udtryk for god styrkeløft specifik teknik.

Man optimerer ifht sportens krav.

Vægtløftere optimerer også disse ting. Dog er vægtløftning voldsomt mere teknikkrævende end styrkeløft.

Misforstå mig ikke. Jeg synes det er ekstremt imponerede at se f.eks WSB gutterne squatte 450 kg, til trods for at der ikke er meget squat over det. Hvis ikke jeg syntes det var imponerende ville jeg ikke have brugt timer foran TV´et for at lære noget af Louie Simmins WSB videoer. Jeg synes bare at styrkeløftssporten har taget en uheldig udvikling. Hvor olympisk vægtløftning i høj grad er en tekniksport, hvor hurtighed og teknik ofte vejer tungere end råstyrke, burde styrkeløft være en råstyrkedisciplin, hvor den slags ting ikke var så nødvendige. Men desværre er de løse udførselsregler, og udstyrsreglerne skyld i at styrkeløft er blevet en udtalt tekniksport, hvor biomekanikken i løftet og styrke i forhold til udstyret er mere vigtigt end ren råstyrke. Måske har det aldrig været meningen med sporten at det skulle være en konkurrence på råstyrke. Det ville bare i mine øje have været et bedre mål med sporten. Men hvad...sådan er der så meget dry.gif

Teknikken i løftene er vigtigt såvel i som uden udstyr. At kravene forøges drastisk i udstyr er noget helt andet. Det handler om udstyret, ikke reglerne for teknisk udførelse som er meget strikse inden for IPF.

De arbejder lige nu med at finde regler for at minimere nogle af de vanvittige opspænd i de lavere vægtklasser f.eks..

Tilbage er der udstyret. Det er en fed udfordring som løfter. Men det er IMO en ulempe for sporten.

Teknik kravene bliver store og taktik og teknisk viden betyder pludseligt meget.

Simpliciteten og brutaliteten forsvinder en smule, og hvor er denne sports unikke apeal så henne?

Der er dog også en anden facet:

Mange af dem der er utilfredse med de tekniske krav i styrkeløft er ganske enkelt dovne og elendige teknikere. Så er det let at skyde skylden på alt muligt andet.

Dommerne er dårlige, udstyret er fucked up, de tekniske krav er for hårde etc..

Ud over dommerne, der er ganske gode i Danmark, er alt andet noget man selv kan kontrollere. Man kan lægge timerne i at optage løft på video, for at finde fejl der leder til underkendte løft. Arbejde med smidighed, arbejde med stabilitet og teknik.

Udstyret kan man være mere disciplineret med, eller ganske enkelt købe noget man kan styre.

Det er sgu lige så meget et spørgsmål om disciplin og ego, når man ikke rammer sine udstyrsløft.

Man skal smide sit ego og nogen gange ofre noget raw styrke for at arbejde med udstyrs-optimal stand/presseteknik RAW for at kunne udnytte udstyret optimalt. Men det er nu engang sjovere for egoet at brænde ego løft op til træning, der ville får dommerne til at trille ned af stolene af grin, end at løfte lettere vægt til godkendt dybde eller med godkendt pause + godkendt teknik i patten.

Det er også skræmmende at skulle miste en smule kontrol og styring af løftet til udstyret. Så må man mande sig op og tage udfordringen uden at blinke og uden at tvivle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share