Lemmer der sover ??


FittSmoker
 Share

Recommended Posts

Lige et kort spørgsmål....

Er det en normal sideeffekt ved styrketræning, at eens lemmer render rundt og falder i søvn hele tiden ?

Min arm, mine fingre, mine ben og sådan - de falder ret ofte i "søvn" - og den er 100% sikker når jeg vågner om morgenen, så er der altid eet af lemmerne der ikke gider vågne på samme tid.

Det er noget der er begyndt efter at jeg har skruet tempoet lidt op med min træning.

Syvsover-lemmer....am im the only one ?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved så er disse ting er ofte forårsaget af nerver som trykkes omkring nakken.

Årsagen til dette kan være mange men bl.a hvis man er øm så kroppen kompenserer ved at ligge anderledes akavet end normalt.

Det hjælper for nogle at skifte hovedpude til en ergonomisk korrekt pude.

Udover det, så er det nok noget en læge burde konfronteres med.

Link to comment
Share on other sites

Lige et kort spørgsmål....

Er det en normal sideeffekt ved styrketræning, at eens lemmer render rundt og falder i søvn hele tiden ?

Min arm, mine fingre, mine ben og sådan - de falder ret ofte i "søvn" - og den er 100% sikker når jeg vågner om morgenen, så er der altid eet af lemmerne der ikke gider vågne på samme tid.

Det er noget der er begyndt efter at jeg har skruet tempoet lidt op med min træning.

Syvsover-lemmer....am im the only one ?

Hmmm okay, jeg har oplevet akkurat det samme som dig, samme ting "sover" men det sker tit selvom jeg er vågen, det kan godt være noget med nakken som træningensm. siger, for jeg har haft en øm nakke siden det er startet på det, den er rigtig spændt/stram/øm...

Link to comment
Share on other sites

:retard: En gang imellem kan jeg ikke finde min ene arm om morgenen. OK, det lyder spooky, men den er fuldstændig følelsesløs, og resten af kroppen kan ikke registere, om den befinder sig oven over hovedet eller ned langs kroppen. Jeg må faktisk rejse hovedet og kigge efter den. Den bliver normal igen, hvis jeg (med den anden arm) lægger armen i en ny stilling.

Ellers oplever jeg ofte, at et par fingre er følelsesløse, når jeg vågner.

Link to comment
Share on other sites

Ha AF, den kan jeg godt stikke!! 2 gange i mit liv har jeg oplevet kun at vågne med hovedet. Dvs. jeg åbner øjnene og kigger mig omkring i lokalet, men er ude af stand til at bevæge resten af kroppen. Faktisk ret skummelt for jeg føler mig totalt lam (haha), men efter noget tid vender følelsen tilbage i mine lemmer.... har aldrig fundet ud af hvad det er. Min mor kender det også, måske er det arveligt?

Link to comment
Share on other sites

GISP!!!

Det må være ubehageligt og skræmmende at vågne op uden at kunne mærke sin krop - især første gang...

Jeg har også ofte vågnet op, hvor min arm bare har hængt livløst ned ad kroppen. Det er ret ubehageligt, men forsvinder heldigvis rimeligt hurtigt igen.

Det er vist noget med en nerve, der bliver klemt. Jeg har læst et sted, at hvis man er rigtig uheldig, så bliver nerven så beskadiget, at der skal en operation til, før den sovende følelse forsvinder.

Link to comment
Share on other sites

Litopsi --> Lyder lidt som du har haft en slags out-of-body-experience dog uden at lette :lol:... spøg til side men det må da føles ganske ubehageligt... jeg kunne ikke forestille mig at det kan være sundt for kroppen... er det ikke mindsket blodtilførsel som Cheat-freak nævner der udløser sovende lemmer???.... og i så fald så vil det da hæmme restitutionen eller hva'??? min viden på det område er knap så omfattende ;)

Link to comment
Share on other sites

Ja hvis man sidder på sin fod eller noget i lang tid bliver den også helt følelsesløs. Ret weird man kan sparke ind i bordet så hårdt man vil uden at det gør ondt..måske bagefter dog ;) Jeg har det dog ikke ret tit når jeg sover. Litopsi du må ligge på en meget spas måde når du sover? Hvis altså du har formået at stoppe blodtilførlslen til alle lemmer undtagen hovedet??? ;)

Link to comment
Share on other sites

Litopsi -> Det forekommer mig at jeg har læst at kroppen "frakobler" lemmerne når man sover således at man ikke forårsager skade på sig selv eller andre når man drømmer - eller har mareridt. I samme ombæring læste jeg at kroppen i visse tilfælde kan være "for lang tid" om igen at tilkoble lemmerne... Jeg kan desværre ikke huske betegnelsen for fænomenet :-(

Link to comment
Share on other sites

Ej hvor vildt, så mangler jeg vist noget... Jeg sparker da rundt hele natten... Da jeg var mindre satte vi en stol op så jeg ikke kunne falde ud af sengen... ;) Den tid er heldigvis ovre, men jeg tør ikke sove i en overkøje uden sengehest... Man ved sq aldrig! Det sker jævnligt at min dyne ligger helt mærkeligt eller endog jeg ligger med hovedet i den forkerte ende og puden og dynen ligger på gulvet... Så får jeg da i det mindste ikke den slags oplevelser... :banana:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har oplevet nøjagtig det samme...næsten hver gang jeg sover (eller bare småblunder i sofaen efter det daglige ædegilde) så bemærker jeg når jeg vågner eller befinder mig i en sådan lidt halvsovende tilstand at en eller flere lemmer sover og at jeg sågar må (som den pansrede quinden) tage den ene arm og flytte den sovende arm ........... bare det at jeg falder i søvn med hænderne på maven (over dynen selvfølgelig.. ) betyder at mine hænder begynder at sove og bliver følelsesløses i så høj grad at de bare ligger som 2 ubevægelige voks-hænder som jeg skal anstrenge mig for at få ned langs siden ....meget mystisk, men det er rart at høre at jeg ikke er den eneste med disse skavanker

Link to comment
Share on other sites

det var lige godt sørens - jeg troede ikke det var så almideligt, som det tilsyneladende er.

Jeg har også selv prøvet det en enkelt gang med en arm - død som en pølse i små 30sek.

Man burde næsten prøve at finde en god forklaring :)

Hvornår vågner I med en sovende legemsdel? Til normalt tidspunkt, eller midt om natten?

Forklaringen kunne som sagt være mangel på blod i en ekstremitet eller nervetryk med nedsat axonal transport til følge.

Spørgsmålet er så, om man vågner af den nedsatte følelse eller den også findes under søvnen(hvor man selvf. ikke lægger mærke til den.)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette er meget normalt.

Jeg vågner også nogle gange om natten med en sovende arm fordi jeg plejer at sove med den ene arm som hovedpude (skulderen).

Det jeg gør er, at åbne og lukke hånden meget hurtigt og så fortager det sig hurtigt.... men JA det er ubehageligt.

Jeg har også nogle gange en prikkende/sovende fornemmelse i armen(e) når jeg har trænet tung bænkpres eller triceps, så det er vidst meget normalt... altså i mine øjne :banana:

Link to comment
Share on other sites

Ice eye >> He he... jeg laver samme trick med armen som hovedpude! Så er den helt død når jeg vågner, og skal "slaskes"/ trækkes hen i en anden stilling, indtil blodet kommer tilbage i armen. (jeg går ud fra det er det som sker?!) Det er meget ubehagligt - især når det sker med begge arme... så er man ret fuckt! :)

I starten blev jeg lidt skræmt, men nu er jeg bare blevet van til det!

Derimod oplever jeg nogle enkelte gange om året, at jeg er i en tilstand hvor jeg halvsover og slet ikke kan rører min krop - hverken tale, dreje hovedet, flytte mig eller noget.... det er FANME klamt!

Link to comment
Share on other sites

DBM> det du nævner med at føle at man slet ikke kan røre kroppen kender jeg til dels...dog fornemmer jeg nærmere at jeg blot ikke er helt vågen men nærmest stadig halvsover og bare ikke er istand til at aktivere min krop bevidst ...... det føles som om man bliver nødt til at koncentrere AL sin energi om at genvinde kontrol over kroppen før man får et "normalt" respons fra arme, ben m.m. ..... meeeget mærkeligt - sådan nærmest lidt ud af kroppen agtigt :) ..... men det føles dog ikke "farligt" men blot dybt besynderligt

Link to comment
Share on other sites

Derimod oplever jeg nogle enkelte gange om året, at jeg er i en tilstand hvor jeg halvsover og slet ikke kan rører min krop - hverken tale, dreje hovedet, flytte mig eller noget.... det er FANME klamt!

Jeg troede engang at dette var noget unikt som KUN skete for mig, men jeg har fundet ud af, at mange andre også oplever dette...

Man må virkeligt kæmpe for at genvinde kontrol over kroppen... jeg har oftest denne tilstand i forbindelse med mareridt, men jeg har fundet ud af at jeg faktisk IKKE er vågen selvom jeg tror at jeg er det (altså i sindet er jeg dog, men jeg har ikke åbne øjne som jeg tror)

Et trick der virker for mig er, at 'lirke' en arm eller et ben ud over sengen... eller 'pumpe' med maven, hvis førstnævnte ikke virker. Jeg ved det lyder åndsvagt, men for dem som ikke har prøvet det kan jeg nævne, at det er en ret skræmmende fornemmelse at være mentalt vågen men kroppen reagerer ikke.

Link to comment
Share on other sites

Ej hvor vildt, så mangler jeg vist noget... Jeg sparker da rundt hele natten... Da jeg var mindre satte vi en stol op så jeg ikke kunne falde ud af sengen... ;) Den tid er heldigvis ovre, men jeg tør ikke sove i en overkøje uden sengehest... Man ved sq aldrig! Det sker jævnligt at min dyne ligger helt mærkeligt eller endog jeg ligger med hovedet i den forkerte ende og puden og dynen ligger på gulvet... Så får jeg da i det mindste ikke den slags oplevelser... :banana:

Nu hvor du nævner sengehesten.... havde engang en lusket oplevelse....

Vi er tilbage i 1994 hvor jeg lige var blevet færdig med HG ... bla, bla, bla

Jeg var på sommerferie med mine forældre i Belgien og en nat hvor jeg lige havde været på toilettet og går ind for at lægge mig til at sove igen ser jeg at min lillebror vender sig og falder ud af køjesengen ned mod sten-gulvet... jeg griber ham heldigvis inden han rammer gulvet....

Ja... det kom bare lige til mig da du nævnte sengehesten, så den er vigtig !!

:bblush:

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede engang at dette var noget unikt som KUN skete for mig, men jeg har fundet ud af, at mange andre også oplever dette...

Man må virkeligt kæmpe for at genvinde kontrol over kroppen... jeg har oftest denne tilstand i forbindelse med mareridt, men jeg har fundet ud af at jeg faktisk IKKE er vågen selvom jeg tror at jeg er det (altså i sindet er jeg dog, men jeg har ikke åbne øjne som jeg tror)

Når jeg nu lige tænker over det, så har jeg prøvet noget lignene, dog ikke ubehageligt, det var egentlig en rar, utrolig afslappet oplevelse... Jeg lå, jeg var vågen, eller næsten, men jeg kunne ikke rigtigt åbne øjnene... Jeg drømte stadigvæk, hvilket jo var meget besynderligt, men jeg fik engang imellem blinket lidt med øjnene og det virkede lidt mystisk at når jeg blinkede med øjnene, så var jeg "tilbage i virkeligheden", men lige så snart de gik i var drømmen der stadigvæk...

Det tror jeg nu ikke har noget med noget som helst at gøre, bare regulær træthed, og jeg er overbevist om at jeg godt kunne have bevæget mig hvis jeg havde lyst til det... - Passer ikke så godt med det at jeg ellers altid ligger og roder rundt i sengen, men jeg tror mine lemmer fungerer døgnets 24 timer... Om jeg er for træt til at bruge dem er jo en anden sag... ;)

Link to comment
Share on other sites

Så skal I høre noget rigtigt spooky: Jeg har, flere gange, oplevet midt om natten at "vågne", være ved fuld bevidsthed, men alligevel gået rundt i en trancelignende tilstand uden at kontrollere, hvad jeg gjorde, og hvor jeg gik hen. Dvs jeg har ikke gået i søvne i traditionel forstand. Jeg har kunnet tænke helt klart og kunnet reflektere, men ikke været i stand til direkte at styre hvad jeg rent konkret foretog mig. :eek:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vågner ofte med arme eller fingre, der sover. Jeg har spekuleret på, om det kunne være fordi mine underarme er meget spinkle, og der ikke er plads til blodårer og muskler samtidig. Det kunne også være noget med nervesystemet eller blodomløbet.

Jeg tror, jeg altid har haft det i mere eller mindre grad. Men det er blevet værre i forbindelse med at jeg er begyndt at træne igen.

Nu vejer jeg en del mere end sidst jeg trænede (mens jeg boede i Århus), så jeg er noget nervøs over det.

Det er meget rart at høre, at det er almindeligt udbredt. Så må vi bare håbe, at vi ikke alle er syge :)

Link to comment
Share on other sites

ok, der er flere der har det på samme måde :) det er rart at høre.

jeg skal dog lige tilføje...

Noget af det mest ubehagelige jeg til dato har prøvet - hvad angår sovende lemmer - så er det sgu når søvnpsykosen går i underlivet !

Har prøvet det et par gange, hovedsageligt efter en længere cykeltur, det gør altså avs.

Link to comment
Share on other sites

Noget af det mest ubehagelige jeg til dato har prøvet - hvad angår sovende lemmer - så er det sgu når søvnpsykosen går i underlivet !

Har prøvet det et par gange, hovedsageligt efter en længere cykeltur, det gør altså avs.

UUGHH :o

SPEAR ME THE DETAILS .... :o :o :o

COME ON BOY.... DONT GIVE UP... YOU CAN MAKE IT.... NOOOO :banana:

Link to comment
Share on other sites

Noget af det mest ubehagelige jeg til dato har prøvet - hvad angår sovende lemmer - så er det sgu når søvnpsykosen går i underlivet !

Har prøvet det et par gange, hovedsageligt efter en længere cykeltur, det gør altså avs.

Måske skulle emnet ændres i denne anledning.... til 'lem der sover'

:tongue: :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share