Spinning


Mette_Alb.
 Share

Recommended Posts

Jeg er for nylig begyndt på spinning i det lokale fitness. Jeg kan lide det, synes faktisk det er mægtig godt. Er der nogen der ved hvor mange km man sådan omtrent når på én time? Måske skulle jeg lige nævne at jeg er med på "fedtdræberen", niveaumæssigt trinnet efter basis holdet.

Link to comment
Share on other sites

Du kan ikke rigtig sætte noget km-tal på, da det ikke rigtig giver nogen mening.

Men du driver et 18-20kg svinghjul rundt et sted mellem 3000 og 4000 gange (sådan rundt regnet), men det springende punkt er jo belastningen, som du selv styrer.

Du kan godt med diverse udstyr få målt nogenlunde hvor stor effekt du bruger på landevejscykling og så sammenligne med din gennemsnitspuls ved spinning, og den vej igennem få et cirka-tal for hvor mange km du kunne have kørt ved samme intensitet som på spinningtimen.

Men hvad skulle du bruge det til? :smile:

Link to comment
Share on other sites

alt fra 250 til 1200 Kcal - alt efter form. vægt, program og indsats...

Kan man ikke sige noget nærmere ?! Nu kører jeg f.eks basis-spinning og giver den 90-100 % hver gang.- Kan man så ikke sige sådan et lidt mere præcist tal ?

Findes der ikke et sted ( en hjemmeside ) hvor man kan udregne hvor mange kacl man ca forbrænder ved diverse cardio ?

Link to comment
Share on other sites

Nogle der ved hvor mange kacl man ca forbrænder på sådan en time ?!

Tjaa, sikkert et sted mellem 300 og 1200kcal/time alt afhængigt af om man er nybegynder uden skyggen af kondi eller prof cykelrytter.

Mit eget pulsur siger jeg bruger 800-900kcal på 45-50 minutters reelt arbejde og en snitpuls i omegnen af 82-84%. Jeg formoder at det kcal-tal er mindst 10-20% for højt eller inkluderer hvileforbrænding (hvilket er noget i stil med 150kcal/time for mit vedkommende).

Til sammenligning kan en god løber måske løbe 15km på en time (verdens bedste marathonløbere nærmer sig 18-19km/t). Vejer han 70kg giver det ud fra tommelfingerreglen om 1kcal/km/kg et kalorieforbrug på 15*70 = 1050. Samme kalorieforbrug burde være muligt på en spinningcykel hvis man er i god form naturligvis.

edit: :laugh: arne var hurtigere men vi var skræmmende enige

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, sikkert et sted mellem 300 og 1200kcal/time alt afhængigt af om man er nybegynder uden skyggen af kondi eller prof cykelrytter.

Mit eget pulsur siger jeg bruger 800-900kcal på 45-50 minutters reelt arbejde og en snitpuls i omegnen af 82-84%. Jeg formoder at det kcal-tal er mindst 10-20% for højt eller inkluderer hvileforbrænding (hvilket er noget i stil med 150kcal/time for mit vedkommende).

Til sammenligning kan en god løber måske løbe 15km på en time (verdens bedste marathonløbere nærmer sig 18-19km/t). Vejer han 70kg giver det ud fra tommelfingerreglen om 1kcal/km/kg et kalorieforbrug på 15*70 = 1050. Samme kalorieforbrug burde være muligt på en spinningcykel hvis man er i god form naturligvis.

edit: :laugh: arne var hurtigere men vi var skræmmende enige

Kan denne formel 1kcal/km/kg også bruges på mig ?

Dvs at jeg løber 7 km vejer 88 kg = 7x88=616 kacl

Afhænger det ikke af hvor højt tempo man løber i osv ?!

Link to comment
Share on other sites

Kan denne formel 1kcal/km/kg også bruges på mig ?

Dvs at jeg løber 7 km vejer 88 kg = 7x88=616 kacl

Afhænger det ikke af hvor højt tempo man løber i osv ?!

Det afhænger noget af hvor hurtigt du løber, men ikke voldsomt meget - max 10% ser det ud til ifølge denne graf.

post-1845-1147208881_thumb.jpg

Kilde: http://pwp.value.net/~fitness/sreport1.htm

Link to comment
Share on other sites

Ved ikke om det siger dig noget mette, men jeg er kvinde, 178cm, 70kg - kondi er middel i "høj-zonen" - jeg forbrænder i løbet af 60-75min spinning mellem 750 og 1050kacl - cirka.

Men det er, som de kloge skriver, meget individuelt fra person til person. Så på med pulsuret - og gi' gas - hvis du bare knalder den af, så slår det jo i al fald aldrig fejl vel :wink:

Link to comment
Share on other sites

Just for the record.

Et estimat som i den viste graf for cykling vil kun være korrekt under ganske bestemte forudsætninger og kan kun bruges som pejlemærke. Der er ingen entydig sammenhæng imellem distance og hastighed ved landevejscykling (lidt i modsætning til gang/løB). Dertil er der en masse ubekendte faktorer (cyklen, kørestilling, vindforhold, terræn etc.).

Link to comment
Share on other sites

Hvilken motionsform vil i sige er den som brænder flest kacl af ?!

Spinning - det er det jeg forbrænder mest på.

Squash forbrænder jeg også meget på, men det er på en anden måde. Jeg kan snildt brænde 1500 kacl af på en squash trænings aften, men jeg træner også 3 timer, hvor de 2½ er på et meget højt intensitetsniveau.

Langdistance på ski, det er ellers også noget man forbrænder af, eller jeg gør i al fald - ved ikke om dette er individuelt.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken motionsform vil i sige er den som brænder flest kacl af ?!

Du kan jo købe dig et pulsur, som kan måle kalorieforbruget. Dvs. det kan ikke måle det sande kalorieforbrug præcist, men det kan fortælle dig, om du bruger flest kalorier ved den ene eller den anden sportsform. Og så kan du gøre op hvad der er mest "værd", f.eks. om du forbrænder mest ved 1 times spinning for fuld gas eller 2 timers cykling på landevej eller en lang gåtur eller noget helt fjerde.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være fint med alle disse kalorieberegnere, men det besvarer i spørgsmålet om hvilken idrætsform der for dig forbrænder flest kalorier. Her vil de konditionskrævende idrætsformer (landevejscykling, spinning, løb, langrend (ski), roning, squash) stort set tælle lige. Forskellen vil være den intensitet du selv lægger i træningen og hvor lang en træning du kan gennemføre.

Desuden vil man som regel være i stand til at yde mere i idrætsgrene man er vant til at dyrke, hvorimod mere nye idrætsaktiviteter forudsætter en opbygningsperiode. Endelig kan skadesrisikoen spille ind, idet der i nogle typisk vægtbærende idrætter (fx. løB) forudsættes en mild indkøring for at undgå skader, men andre ikke-vægtbærende idrætter (fx. cykling) hurtigere kan gøres mere intensive og træningsmængden øges.

Det bedst råd er derfor at vælge en idræt man kan lide og man derfor har større sandsynlighed for at vedblive med at dyrke, da det sværerest ved vægttab er at bibeholde vægten efterfølgende. Og tro mig er der noget der kan give vægtøgninger er det idrætsstop.

Hvis alligevel vil kikke på forskellige i forbrændingsniveauer kan det ses ud fra 2 vinkler:

- Mest effektiv pr. tidsenhed

- Største samlede mulighed for forbrænding (ikke tidsafhængig)

Løb er en idrætsform som forbrænder megen energi, men ikke kan opretholde over særlig lang tid for den uøvede. Omvendt vil man ved landevejscykling ofte have en lavere gennemsnitspuls, men kan til gengæld vedblive med denne aktivitet i meget længere tid end fx. løb. Generelt kan man derfor sige, at hvis man er relativt utrænet og hurtigt vil igang med idræt er cykling et godt valg, da man hurtigt vil være i stand til at gennemføre 1 times træning, mens det kan tage meget lang tid at opbygge en træningsmængde ved løb, som batter noget i kalorieforbrændingen.

Det bedst er dog en kombination af forskellige idrætsaktiviteter og brug af forskellige muskelgrupper, der sikrer en stor træningsmængde. Fx. spinning, styrketræning og cardio-hold, hvis man er til centertræning eller motionscykling, løb og egen styrkeøvelser/gymnastik, hvis man er et udendørsmenneske (eller en blandingsmodel).

Link to comment
Share on other sites

Jeg forbræner ca 1000kcal på en spinningstime, jeg forbræner tilsvarende ca 1200kcal på racercyklen.

hvorfor det er lettere at forbrænde kcal ude i naturen har jeg ingen forklaring på. Føler ellers der bliver givet 100% begge steder.

Der bliver dårligt klima i spinningslokalet, det føles som om der er lidt ilt mangel, evt løsningen...

Link to comment
Share on other sites

Jeg forbræner ca 1000kcal på en spinningstime, jeg forbræner tilsvarende ca 1200kcal på racercyklen.

hvorfor det er lettere at forbrænde kcal ude i naturen har jeg ingen forklaring på. Føler ellers der bliver givet 100% begge steder.

Der bliver dårligt klima i spinningslokalet, det føles som om der er lidt ilt mangel, evt løsningen...

I princippet skulle man jo kunne bruge det samme men tror vindmodstanden giver det ekstra der forbrændes på racercyklen.

Grunden til at det føles som dårligt indeklima i et spinningsrum er at du ikke får blæst luften omkring dig væk når du sidder på en cykel som ikke bevæger sig. luften tæt på kroppen bliver liggende og det er svært at komme af med varmen hvilket resulterer i at man sveder som en gal. Iltkoncentrationen vil nok falde lidt i et lokale hvis der ikke er udluftning men tror ikke det er nok til at iltmætningen i blodet falder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Jeg forbræner ca 1000kcal på en spinningstime, jeg forbræner tilsvarende ca 1200kcal på racercyklen.

hvorfor det er lettere at forbrænde kcal ude i naturen har jeg ingen forklaring på. Føler ellers der bliver givet 100% begge steder.

Der bliver dårligt klima i spinningslokalet, det føles som om der er lidt ilt mangel, evt løsningen...

Jeg tror faktisk det er fordi du bliver naturligt ventileret på udendørs cyklen. Hvis ikke du kan nå at slippe af med overskudsvarmen på indendørs cyklen vil dét blive en flaskehals der vil sætte en dæmper for din performance, så kroppens naturlige forsvarssystemer vil holde dig tilbage fra at yde dit maximale.. tror jeg :-)

Link to comment
Share on other sites

Totalt out of topic:

Til sammenligning kan en god løber måske løbe 15km på en time (verdens bedste marathonløbere nærmer sig 18-19km/t). Vejer han 70kg giver det ud fra tommelfingerreglen om 1kcal/km/kg et kalorieforbrug på 15*70 = 1050. Samme kalorieforbrug burde være muligt på en spinningcykel hvis man er i god form naturligvis.

edit: :laugh: arne var hurtigere men vi var skræmmende enige

Mændenes bedstenortering på marathon er 2.04.55 hvilket faktisk giver 20,27 km/t

http://www.iaaf.org/statistics/records/gen...=MAR/index.html

Sat af Paul Tergat. han vejede ved OL i Athen 2004 62 kg og var 182 cm.

http://abc.net.au/olympics/2004/profiles/paultergat.htm

70 kg er en helt urealistisk høj vægt for en elite langdistanceløber

men som sagt er det jo hamrende uvæsenligt i denne sammenhæng :wink:

Edited by Anaerodynamic
Link to comment
Share on other sites

Hm. Det er vel også typisk sådan at man på spinningcyklen en meget stor del af tiden kører intervaller (hvad der selvsagt er udmærket), mens man udendørs trods alt (også med en andel intervaller) har et mere konstant tempo under den hårde del.

Intervaller giver høj puls og forbrænding under udførelsen, men forudsætter pauser/perioder med lavere belastning, som giver en væsentligt lavere forbrænding. Samlet set vil forbrænding ved et meget intervalbaseret træningspas (alt andet lige) være lavere end konstant hårdt tempo. Det vil måske kunne forklare den forskel nogle oplever.

Hvis jeg derimod ser på min egen samlede forbrænding pr. time over hele cykelturen på raceren er den klart lavere end til spinning, da der er lange perioder i lavere tempo (men dog også længere træningstid), hvilket også er meningen.

Kan ellers godt tilslutte mig at sauna-klimaer indendørs let sætter lidt begrænsning på intensiteten, mens der er automatisk airkondition udendørs.

Edited by Jan D.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share