SCO i Bilka


DaDane
 Share

Recommended Posts

Jeg har brug for en cykel!

Jeg har tidligere købt et par 'bilka-cykler', men med meget lidt held. De holdt nogle få mdr., men så er der heldigvis garanti.

Jeg vil dog gerne have en cykel der kan holde lidt længere. Er SCO cyklerne et fornuftigt bud?

Mit behov er ikke det store! Den må gerne være billig og da den primært skal bruges til at cykle rundt i Århus er gear helt klart en fordel.

Den SCO cykel jeg har mest kig på er med 7 SRAM gear. Den koster med 2000 kr. ca. 500 mere end en tilsvarende med ca 26 (husker ikke præcist hvor mange, men nogle og tyve) shimano gear. Umiddelbart har jeg dog en ide om at udvendige gear kræver vedligeholdelse og kæden falder af og den slags.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brug for en cykel!

Jeg har tidligere købt et par 'bilka-cykler', men med meget lidt held. De holdt nogle få mdr., men så er der heldigvis garanti.

Jeg vil dog gerne have en cykel der kan holde lidt længere. Er SCO cyklerne et fornuftigt bud?

Mit behov er ikke det store! Den må gerne være billig og da den primært skal bruges til at cykle rundt i Århus er gear helt klart en fordel.

Den SCO cykel jeg har mest kig på er med 7 SRAM gear. Den koster med 2000 kr. ca. 500 mere end en tilsvarende med ca 26 (husker ikke præcist hvor mange, men nogle og tyve) shimano gear. Umiddelbart har jeg dog en ide om at udvendige gear kræver vedligeholdelse og kæden falder af og den slags.

Det er lige før prisen er de 7 SRAM gear værd alene.. de cykler har intet med det gamle hæderkronede SCO mærke at gøre... Bilka ha købt retten til navnet.. Du betaler meget lidt og får meget lidt... Hold dig langt væk fra den med udvendigt gear.. det er noget billigt stas som Shimano ikke burde lægge navn til.. SRAM gearet er der i mod rigtigt godt...

Link to comment
Share on other sites

Udvendige gear på de billige cykler er ikke noget værd overhovedet.. Jeg købte en cykel sidste år til 4500 med udvendige gear.. De er lige til at skifte her et år efter.. Så køb en med indvendige gear.. Det er min erfaring at skal man have udvendige gear skal man op i en ordentlig klasse hvis de skal kunne holde..

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor vi er ved cykler, så har jeg lige et spørgsmål, som der forhåbentlig er en af cykeleksperterne, som kan svare på.

Min kones cykel har et indvendigt gear af den slags, hvor man drejer på et håndtag og klikker sig gennem gearene. Nu er det stykke plastic på håndtaget, hvor gearenes numre står på, gået i stykker, og det har åbenbart alvorlige konsekvenser.

Ganske vist ikke for gearets funktion, men for to andre ting:

1) Ifølge cykelhandleren er dette stykke plastic et skjold, som beskytter mod vejret. Og det kan IKKE udskiftes. Faktisk skal hele gearsystemet incl. håndtag, gearkabel og gearskifter nede ved hjulet skiftes (selvom der ikke er noget i vejen med dem), da det er en sammenhængende enhed.

2) Ifølge cykelhandleren kan cykelkæden ikke strammes, da man så skal løsne geardimsen nede ved hjulet, og eftersom skjoldet oppe ved håndtaget er i stykker, så vil kablet gøre et eller andet, som gør, at gearet ikke længere virker. Igen er hans konklusion, at hele gearsystemet skal skiftes p.g.a. det dumme lille stykke plastic oppe ved håndtaget.

Nu er spørgsmålet, om ovenstående virkelig er rigtigt, eller om denne cykelhandler bare forsøger at tage røven på en uvidende kunde, som ikke rigtig har fattet, at cykler idag åbenbart er blevet højteknologiske maskiner. Ikke som min gamle racercykel (iøvrigt en SCO, Arne :wink: ), hvor man vrikkede med en tap og så flyttede kæden sig op og ned mellem tandhjulene. Det virkede sgu og krævede højst lidt rensning og en nyt kabel hvert andet år.

Link to comment
Share on other sites

Nu hvor vi er ved cykler, så har jeg lige et spørgsmål, som der forhåbentlig er en af cykeleksperterne, som kan svare på.

Min kones cykel har et indvendigt gear af den slags, hvor man drejer på et håndtag og klikker sig gennem gearene. Nu er det stykke plastic på håndtaget, hvor gearenes numre står på, gået i stykker, og det har åbenbart alvorlige konsekvenser.

Ganske vist ikke for gearets funktion, men for to andre ting:

1) Ifølge cykelhandleren er dette stykke plastic et skjold, som beskytter mod vejret. Og det kan IKKE udskiftes. Faktisk skal hele gearsystemet incl. håndtag, gearkabel og gearskifter nede ved hjulet skiftes (selvom der ikke er noget i vejen med dem), da det er en sammenhængende enhed.

2) Ifølge cykelhandleren kan cykelkæden ikke strammes, da man så skal løsne geardimsen nede ved hjulet, og eftersom skjoldet oppe ved håndtaget er i stykker, så vil kablet gøre et eller andet, som gør, at gearet ikke længere virker. Igen er hans konklusion, at hele gearsystemet skal skiftes p.g.a. det dumme lille stykke plastic oppe ved håndtaget.

Nu er spørgsmålet, om ovenstående virkelig er rigtigt, eller om denne cykelhandler bare forsøger at tage røven på en uvidende kunde, som ikke rigtig har fattet, at cykler idag åbenbart er blevet højteknologiske maskiner. Ikke som min gamle racercykel (iøvrigt en SCO, Arne :wink: ), hvor man vrikkede med en tap og så flyttede kæden sig op og ned mellem tandhjulene. Det virkede sgu og krævede højst lidt rensning og en nyt kabel hvert andet år.

Hmm, virker som en krydder.. Selvom jeg ikke er ekspert virker det underligt. Det indvendige gear er jo i navet.. Og for at skifte gear er grebet tilsluttet via et kabel. Virker for mig højst usandsynligt at man laver et gear hvor et kabelbrud, brud på grebet osv har en effekt på HELE gearet.. Hvilket gear er det? Nexus oder?

Link to comment
Share on other sites

Da Dane: For 4000-4500 kr kan man få sige en rimelig god cykel med 7 gear - En Kildemoes Street, En Centurion Basic eller lignende modelle....

Bruno: Jeg går ud fra at det er de dele der sidder uden for selve navet han mener - forhåbentligt ikke også selve gearnavet - som er den rigtigt dyre del? Til nogle gerasystemer - f.eks NEXUS fra Shimano kan man stort set skaffe selv den mindste boldt som reservedel - til andre systemer, b.la nogle fra SRAM som sælges som "bulk" til cykelproducenter, kan det faktisk godt være rigtigt at han kun kan skaffe de dele som et samlet hele...

Link to comment
Share on other sites

Men det korte af det lange, - SCO er ikke bare SCO, - men den her cykel ser fornuftig ud - til prisen.

Hvis jeg ikke skal "give meget lidt og få meget lidt" hvad skal man så op og betale?

Hvis den cykel du har set på er med indvendige gear ville jeg købe den.. Jeg har kun dårlige erfaringer med udvendige gear i den lavere prisklasse..

Jeg købte en Trek sidste år med det billige Alivio gear.. Og efter 1 år det faktisk færdig.. Det skifter ikke ordentligt længere.. Til sammenligning sidder der 105 på min rytter og det har kørt upåklageligt i 5 år nu.. Den står så indenfor og er ikke ude i vinterperioden.. Men stadigvæk.. 1 år kontra 5 år...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share