Olympiske vægtløftere


Henning Friis
 Share

Recommended Posts

Jeg så noget af det på eurosport, men lige hende "pigen" der så jeg ikke.

Men læg lige mærke til noget:

Wang Mingjuan vandt sent mandag guld ved samlet at løfte 210 kilo.

Så det er altså ikke 210 kilo på en gang, men flere gange der så bliver lagt sammen.

Eller er jeg helt afsporet her? :confused:

Mine ST kundskaber er ikke hvad de kunne være, men lige her føler jeg mig temmelig sikker...

Link to comment
Share on other sites

Jeg så herrens 94 kg klassen i WM. Vinderen i stød "smed" 230 kg op over hovedet. Tænk lige hvad han kan løfte i traditionel dødløft og squat!!! Jeg tror han vil kunne gøre sig til de fleste internationale styrkeløft stævner.

Link to comment
Share on other sites

Eller tag vinderen af +105 kg klassen, Jaber fra Qatar (oprindeligt fra Bulgarien. Qatat købte jo som bekendt et halvt Bulgarsk landshold. Ikke sådan når man har penge som skidt). Han vejer kun 125 kg, men forsøgte verdensrekord i stød med 263 kg. Godt nok fik han ikke vægten over hovedet, men vendingen var forholdsvis nem. Når man kan trække 263 kg så eksplosivt at man kan vende den til skulderen, og så samtidig gå i bund og front squatte den op igen, så kan man kun forsøge at forestille sig hvad manden kan squatte og dødløfte. Samtidig squatter Olympiske vægtløftere jo noget anderledes end styrkeløftere (mere oprejst, smallere benstilling, mere quad aktivitet, mindre hase og ryg aktivitet). Jeg har læst at nogen af de bedste sværvægtere nogensinde i olympisk vægtløftning, har squattet i nærheden af 400 kg på den måde. Prøv lige at lær dem styrkeløftsteknik, giv dem knæbind på, giv dem en squatdragt på og så nærmer vi os mindst 450 kg, hvis ikke mere. Og kan man trække 263 kg så eksplosivt, så kan man nok trække mindst 100 kg mere i dødløft. Jeg ved godt det er et ømtåleligt emne. Styrkeløftere vil helst ikke høre at OL løftere kan være stærkere end dem i øvelser, som af de olympiske vægtløftere bare betragtes som hjælpeøvelser. Generelt er det også meget få olympiske vægtløftere som har det potentiale, men de bedste af dem ville have god mulighed for at rokke ved nogen verdensrekorder, hvis de skiftede sport.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er også tankevækkende hvor stor forskel der er på deres grad af muskularitet.

Nogle af dem er ret "Hårde" at se på, mens andre bare ligner den lokale bonderøv fra bodegaen, med lidt større ben.

Der må, for manges vedkommende, være stor forskel i deres anlæg for muskelmasse og deres anlæg for styrke.

Link to comment
Share on other sites

Der er vist ikke den store tvivl om, at OL løftere besidder ENORM power i ben og ryg, men det kan da godt være der er mange styrkeløftere der kan være med. Men når det kommer til teknik, så er de godt nok uovervindelige de OL løftere :sad:

(misundelig styrkeløfter:biggrin:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share