Skuldersmerter kun ved incline?


simondj
 Share

Recommended Posts

Ja af en eller anden grund, så begrænses jeg af min højre skulder, når jeg kører incline. Hverken flad bænk eller skulderpres kan mærkes i skulderen.

Det eneste, hvor lidt af det samme kan mærkes, er når jeg skal have håndvægtene op i flad db press(starte første rep)..

Kan ikke helt finde ud af, hvad der er galt, har mistanke til at jeg måske løfter skævt i alm bænk, men måske løfter rimelig lige i incline og så opstår der noget smerte, da jeg er knap så smidig i skulderen?

Selve smerten er mere sådan en trykkende en som begrænser styrken og kan egentlig kun mærkes under sættet.

Jeg har prøvet at give den ro (over 1 år siden jeg har kørt regelmæssig incline bænk), men det har ik lige virket

Håber nogen kan hjælpe og har nogle bud på, hvad der skyldes problemet og en evt løsning :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

er det da så vigtigt for dig at køre incline??

du er jo trods alt medlem af en styrkeløfter klub og har vel planer om at blive god til din sport. Mange styrkeløftere klarer sig fint uden incline

hvad den fysiologiske årsag er kan jeg dog ikke give noget svar på, men vil da anbefale dig at lade være emd at køre den hvis den gør ondt. jeg har også enkelte øvelser jeg har problemer me at køre, men finder bare alternativer istedet

Link to comment
Share on other sites

er det da så vigtigt for dig at køre incline??

Jeg synes nu ikke man skal acceptere at ens bevægeapperat bliver begrænset og bare prioriterer anderledes.

"Doktor, det gør ondt når jeg gør sårn' her - hvad gør jeg?"

"Du lader da bare være med at lave den bevægelse"

"Tak for hjælpen"

:smile:

Link to comment
Share on other sites

Tja, du skal jo nok igennem et par tests hos en fagmand, som kan se på din bevægelighed i skulderen, din teknik, dit pres etc.

Så god fornøjelse med at lokke en fagmand ned i dit center. Ellers skal du have fat i nogen, som bare ved hvad de taler om og kan hjælpe dig med dette.

Selv har jeg haft skulder og led skade for en del år tilbage og kunne intet bænk køre i laaaaang tid. Nu kører jeg Decline, incline og Military uden problemer (hvis jeg lytter efter signalerne fra skulderen). Holder jeg for bredt i Decline ryger skulderen, grundet smerter i Acromioclaviculærleddet, såvel som samme sætter min skulder fuldstændig ud af spil i op til en uges tid, hvis jeg laver alm. bænk.

Nogen gange vil biomekanikken, eller skader på bevægeapparatet bare ikke visse bevægelser.

Du har holdt lang pause, men har du fået nogen til at kigge på din bevægelighed, din styrke i rotatorcuffen, din holdning, din muskelopbygning omkring skulderbæltet etc.? eller har du bare holdt passiv pause?

Delvist enig med Kråmmæ... man skal ikke bare sige "nå, så lader jeg være med det pjat", men hvis det bliver ved med at fucke op, selv efter lang specifik træning og grundige undersøgelser, tests etc., så er der vist ikke så meget andet at gøre, end at finde andre løsninger.

Ud og find en dygtig mand/kvinde, der kan kigge på dig!

Link to comment
Share on other sites

Prehn >> Ikke fordi er øvelsen er så vigtig, gider bare ik gå rundt med en skade og en svag skulder. Bare fordi det ik viser sig til daglig vil jeg gerne have det fixet.

Kauf >> Nej jeg har ik fået nogen til at se på den. Måske jeg skulle det, men jeg synes bare det er sådan en mærkelig skade, da jeg kører tung bænkpres og skulderpres uden problem, men vinklen lige imellem, så mærkes skulderen straks, så har lidt svært ved at se om det rotator cuff, styrkeulighed eller hva det er, for har ik rigtig hørt folk have det problem før :unhappy:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Prehn >> Ikke fordi er øvelsen er så vigtig, gider bare ik gå rundt med en skade og en svag skulder. Bare fordi det ik viser sig til daglig vil jeg gerne have det fixet.

Kauf >> Nej jeg har ik fået nogen til at se på den. Måske jeg skulle det, men jeg synes bare det er sådan en mærkelig skade, da jeg kører tung bænkpres og skulderpres uden problem, men vinklen lige imellem, så mærkes skulderen straks, så har lidt svært ved at se om det rotator cuff, styrkeulighed eller hva det er, for har ik rigtig hørt folk have det problem før :unhappy:

Har oplevet det samme... hvorvidt det er m.subscapularis...indadrotator og fixator (en del af rotator cuff) der er overbelastet eller om det er en anden irritaton er lidt svært at sige, men det er nok mit bud..

Jeg kørte alm. bænk godt langt nede på brystet og med god opspændning samt kørte decline.

Jeg undlod incline i 4 uger og kørte en masse kontrolerede rotator cuff øvelser, især indadrotationen fik fokus.

Det er væk nu og jeg kan igen køre tungt incline... :superman:

Så prøv evt. det samme.. der ingen garanti for at det går væk, men der sker jo ikke så meget ved at prøve... :cool:

Link to comment
Share on other sites

Skulderen er så kompleks at det er mere end umuligt at give en diagnose over nettet... i første omgang lader du selvfølgelig være med at lave de bevægelser der gør ondt og dernæst opsøger du en fys, kiropraktor eller idrætslæge :smile:

Link to comment
Share on other sites

Omvendt KUNNE man jo bare prøve at holde pause fra en øvelse i nogle måneder og nøjes med at træne øvelser man kan, I STEDET FOR AT RENDE BEHANDLERSYSTEMET PÅ DØRENE I DET UENDELIGE!!!!

Man er ikke syg bare fordi man ikke kan lave en øvelse i en overgang. Og det er ofte kun midlertidigt man ikke kan.

Vi andre har sku også af og til måtte droppe øvelser og så vende tilbage til dem senere. Eventuelt droppe dem for good, hvis det er.

Ofte får man den slags skader fordi man presser på, når de første tegn på at øvelsen irriterer ens bevægeapparat. Forebyggelse fremfor helbredelse er ofte kodeordet.

Link to comment
Share on other sites

jsc >> Undskyld jeg er skadet :tongue:

Jeg kører ikke incline, men kun øvelser der ik gør ondt. Det irriterer mig bare at gå og være defekt og jeg blev lidt bekymret, da jeg havde holdt pause fra øvelsen i næsten 1 år og stadig havde problemer.

Det ik rigtig smerte, men mere en trykkende fornemmelse som hæmmer styrken i løftet, men der er ik noget efter sættene.

Edited by simondj
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share