styrketræning, eksamen


madsen87
 Share

Recommended Posts

Hej

Vi er en gruppe som står og skal bruge et styrketræningsprogram til idrætseksamen, vi har kun lidt eller slet ingen erfaring med styrketræning, så hvis der er nogle som kan hjælpe os lidt ville det være meget dejligt :bigsmile:

Kunne forestille mig at lære og censor lægger meget vægt på at øvelserne er funktionelle?

Hvilke øvelser ville i foreslå?(gerne med beskrivelse)

Squat, pga den belaster så godt som hele kroppen

dødløft, tror de vurderer den som uansvarlig grundet det høje krav til teknik, og vores mangel på samme..

Bænkpres, også god øvelser som rammer mange muskler..

Nogle gode rygøvelser?

På forhånd tak :4thumbup:

-madsen

Link to comment
Share on other sites

Hvis de betegner dødløft som uansvarlig, så er squat og bænkpres ligeledes. Teknikken er alfa-omega, og den svær for nybegyndere.

Men jeg vil alligevel prøve at forklare holdet om hvordan de forskellige øvelser fungerer osv. og satse på:

Squat

Dødløft

Bænkpres

Military press

Chin-ups

Hvis I er gode til at instruere resten af holdet og samtidig kan demonstrere øvelserne, så kan jeg ikke se noget problem i det.

Edited by Morten B.
Link to comment
Share on other sites

Vi er også blevet undervist i det, teoretisk, ikke praktisk på dette område.

Men nok om det, tror bare at dødløft virker mere 'voldsom' end fx bænkpres og squat.

Men tak for svarene, vil se om jeg kan bruge dem til lidt og få strikket et fornuftigt program sammen!

Link to comment
Share on other sites

Vi er også blevet undervist i det, teoretisk, ikke praktisk på dette område.

Men nok om det, tror bare at dødløft virker mere 'voldsom' end fx bænkpres og squat.

Men tak for svarene, vil se om jeg kan bruge dem til lidt og få strikket et fornuftigt program sammen!

prøv måske at filosofere over, hvad man kommer mest til skade ved, at komme for mange kg på (så man ikke kan udføre øvelsen), squat, dl eller bp?

Link to comment
Share on other sites

Hej

Vi er en gruppe som står og skal bruge et styrketræningsprogram til idrætseksamen, vi har kun lidt eller slet ingen erfaring med styrketræning, så hvis der er nogle som kan hjælpe os lidt ville det være meget dejligt :bigsmile:

Kunne forestille mig at lære og censor lægger meget vægt på at øvelserne er funktionelle?

Hvilke øvelser ville i foreslå?(gerne med beskrivelse)

Squat, pga den belaster så godt som hele kroppen

dødløft, tror de vurderer den som uansvarlig grundet det høje krav til teknik, og vores mangel på samme..

Bænkpres, også god øvelser som rammer mange muskler..

Nogle gode rygøvelser?

På forhånd tak :4thumbup:

-madsen

Hvis i skal lave et program så er

Nr. 1 at bestemme hvad programmet skal sigte mod.

- Er det styrke i de tre store?

- Er det til at styrke en anden (primær) sportsgren

- Noget andet...

Nr. 2 at bestemme hvem er målgruppen

- Utrænede

- Motioneister

- Elite

- Genoptræning

- Andet

Når i er afklaret omkring dette SÅ kan i begynde at se på hvordan programmet skal bygges op.

Link to comment
Share on other sites

Men generelt vil jeg dog foreslå en klassiker, som kan bruges til næsten alle formål.

Fullbody program incl

- Squat

- Dødløft

- Bænk

- Kropshævninger

- Dips

- Bent over row / Yales row

- Milipress

Husk ordentlig opvarmning. Herefter 4*6 i de store øvelser og 3*8 i de øvrige.

Et sådant program vil kunne benytte til mange formål.

Fokus på korrekt teknik inden der løftes tungt.

Link to comment
Share on other sites

prøv måske at filosofere over, hvad man kommer mest til skade ved, at komme for mange kg på (så man ikke kan udføre øvelsen), squat, dl eller bp?

Uden spot? Bænkpres.

Mit estimat ville nok være, at de fleste motionister i fitnesscentre landet over er kommet mest til skade ved forkert udført bænkpres(skulder skader).

Link to comment
Share on other sites

Uden spot? Bænkpres.

Mit estimat ville nok være, at de fleste motionister i fitnesscentre landet over er kommet mest til skade ved forkert udført bænkpres(skulder skader).

Det lyder meget fornuftigt, men noget andet er, at der så nok er op i mod ti gange så mange som træner bænkpres som fx dødsløft :bigsmile:

Men tak for de mange svar, vi vil tage spørgsmålet op til overvejelse :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

Hej

jeg skal selv op til idræts eksamen, og vi skal også lave et styrkeprogram.

Men fordi at der også er et par stykker i vores gruppe som ikke ved hvad styrketræning er, har vi bare lavet det som et Cirkel-Program.

Det har vores lære fortalt er fint, så er man sikker på at få hele gruppen med.

Link to comment
Share on other sites

Hej

jeg skal selv op til idræts eksamen, og vi skal også lave et styrkeprogram.

Men fordi at der også er et par stykker i vores gruppe som ikke ved hvad styrketræning er, har vi bare lavet det som et Cirkel-Program.

Det har vores lære fortalt er fint, så er man sikker på at få hele gruppen med.

Nu går jeg ud fra du mener et cirkelprogram med armstrækkere, mavebøjninger og hvad der nu normalt hører sig til. Det er jo mere udholdenhed der trænes på den måde. For at det bliver styrketræning ska du jo helst op omkring 90-95% af max.

Men det er ikke sikkert at det er helt samme område vi har valgt?

Vi har valgt grundtræning med fokus på styrke

Link to comment
Share on other sites

Er det idræt mellemniveau der tales om ?

I så fald, ville jeg tale om hvorledes det gælder om at få trænet de store muskelgrupper i kroppen og evt komme ind på forskelle mellem et og flerledsbevægelser.

Hernæst vil jeg tale om 5 grundlæggende øvelser til at dække ovenstående:

-Pres bevægelse med ben (benpres, squat, benbøj alternativer i gymnastiksal)

-Pres med overkrop (bænk, military, amrbøjninger, håndstandspush ups)

-Træk bevægelse overkrop (pulls, rows, trække sig op mod en bom i gymnasal f.eks.)

-Mave hoftebøjere (kan laves alle steder på mange måder)

-Ryg hoftestrækkere (mange varianter, udstyr uødvendigt)

Det er blot et spørgsmål om redskaber og fantasi mht at lave det i f.eks. skolens gymnastiksal (Cirkeltræning kan sagtens struktureres som et fint styrkeprogram).

Hvem er jeres målgruppe ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal også op i eksamen her onsdag-torsdag

Men noget af det vi skal have meget fokus er dels øvelserne, men mindst ligeså meget udførelsen. Altså om vores målgruppe er skal have større tværsnitsareal eller bedre nervøs stimulering. Så udførelsen, modstand, sæt og alt det der skal vi ligge rigtig meget vægt på.

Vi har valgt at køre få reps med stor modstand (85-90% af RM) for at fokusere på den nervøse stimulering som hele kroppen vil få gavn af. Vi har også bare taget nogle få basis øvelser med god fokus på ryg, mave, ben, bryst.

Link to comment
Share on other sites

For at det bliver styrketræning ska du jo helst op omkring 90-95% af max.

Styrketræning er træning der primært gør musklerne stærkere eller evt. vedligeholder den styrke man allerede har.

Du kan jo også træne udholdenhed ved omkring 50% af RM.

I princippet styrketræner du jo i det du løfter noget.

Link to comment
Share on other sites

Det lyder meget fornuftigt, men noget andet er, at der så nok er op i mod ti gange så mange som træner bænkpres som fx dødsløft :bigsmile:

Sådan kan du ikke sætte det op :wink:

Der er lavet en undersøgelse omkring skader inde for styrkeløft der viser at der er markant størst skader ved bænkpres, derefter squat og til sidst dødløft

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Sådan kan du ikke sætte det op :wink:

Der er lavet en undersøgelse omkring skader inde for styrkeløft der viser at der er markant størst skader ved bænkpres, derefter squat og til sidst dødløft

Jeg vil nu give ham ret. Der er mange ude i landet som træner BP - Langt flere end squat og dødløft.

Ser sku da tit op i styrkecenteret folk som både ikke træner ben overhovedet (Disco-pumper) folk som træner BP og squat, men ikke har dødløft.

Fordi dødløft kræver så meget øvelse og ikke noget man lige skal kastet sig ud i, er der også mange som vælger den fra.

Så hvis du sætter det op.

Discopumper (Dem ved vi der er mange af) - Så de har ingen ben og dødløft = meget BP

Dem som frygter dødløft pga. skade - = Kun BP og squat.

Også de fornuftigt som har alle 3 :)

Link to comment
Share on other sites

Nu går jeg ud fra du mener et cirkelprogram med armstrækkere, mavebøjninger og hvad der nu normalt hører sig til. Det er jo mere udholdenhed der trænes på den måde. For at det bliver styrketræning ska du jo helst op omkring 90-95% af max.

Men det er ikke sikkert at det er helt samme område vi har valgt?

Vi har valgt grundtræning med fokus på styrke

Nu er det ikke for at være flabet, men når nu INGEN af jer, har noget erfaring med styrketræning hvorfor har i så ikke valgt at træne mod udholdenhed?? (Med mindre i selvfølgelig SKULLE lave et styrkeprogram) Vi måtte selv vælge.

Altså med alt respekt for Gym-Lærer så er det altså nogen gange nogle rimelig gamle og til tider tåbelige teorier de holder sig til. I starten ville vi bare køre en standard Bronze-cirkel fra militæret, men den skød vores lære i sænk fordi han mente at Knæbøjere var skadelige.... :dry:

Mit forslag er stadig er bruge et cirkel program. Der kan laves Armhævninger, Dips, Armstrækkere, mavebøjninger osv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu give ham ret. Der er mange ude i landet som træner BP - Langt flere end squat og dødløft.

Du har misforstået mit indlæg :smile:

mit indlæg handlede om hyppighed af skade indenfor bænkpres, Squat og dødløft

af den gruppe (styrke løfter) der træner alle tre øvelser lige meget, der er bænkpres den store synder :wink:

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu give ham ret. Der er mange ude i landet som træner BP - Langt flere end squat og dødløft.

Ser sku da tit op i styrkecenteret folk som både ikke træner ben overhovedet (Disco-pumper) folk som træner BP og squat, men ikke har dødløft.

Fordi dødløft kræver så meget øvelse og ikke noget man lige skal kastet sig ud i, er der også mange som vælger den fra.

Så hvis du sætter det op.

Discopumper (Dem ved vi der er mange af) - Så de har ingen ben og dødløft = meget BP

Dem som frygter dødløft pga. skade - = Kun BP og squat.

Også de fornuftigt som har alle 3 :)

Han mener, at der procentvis er flere, der kommer til skade ved BP i forhold til de andre.

Link to comment
Share on other sites

Du har misforstået mit indlæg :smile:

mit indlæg handlede om hyppighed af skade indenfor bænkpres, Squat og dødløft

af den gruppe (styrke løfter) der træner alle tre øvelser lige meget, der er bænkpres den store synder :wink:

Ah :) Ja, har jeg nok, hehe :)

Men synes stadigvæk det virker mærkeligt, ved mig er det squat derefter dødløft, fordi de rammer knæerne meget hårdt :) Men du har nok ret, hehe

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share