BB billeder!!


Lagoon
 Share

Recommended Posts

Hvis der er to grupper der står for en given holdning, hvem ville du så lytte til?

1. Dem der enten har fulgt sporten i en årrække og været til konkurrencer mm. eller selv stiller op i sporten.

2. Dem der ikke har fulgt sporten løbende, aldrig har stillet op. Ikke kender noget til regler og kriterier for sporten.

Dem der tilhører den første gruppe er overvejende enige om at Arnolds fysik ikke berettigede ham til de mange sejre, og at han i rent sportslig sammenhæng ikke kan måle sig med de nuværende atleter.

Den anden gruppe syntes han er pænest og den vildeste. Han ligner mest noget de syntes er flot og imponerende.

Det er da dejligt at der er mange der syntes Arnold er pænere, men det har ikke noget med sporten at gøre. Det er bare en subjektiv vurdering fra en lægmand.

Man kan diskutere hvilket ideal man skal vurdere bodybuilderne ud fra. Hvilke regler skal tolkes hvordan. Det er interessant.

Om det skal tilpasses den almene befolknings vurdering af hvad der er bedst, eller om sportens insidere skal følge sportens egen interne dynamik. Det er en moderat interessant diskussion.

Link to comment
Share on other sites

Man kan diskutere hvilket ideal man skal vurdere bodybuilderne ud fra. Hvilke regler skal tolkes hvordan. Det er interessant.

Om det skal tilpasses den almene befolknings vurdering af hvad der er bedst, eller om sportens insidere skal følge sportens egen interne dynamik. Det er en moderat interessant diskussion.

Man lader jo heller ikke befolkningen bestemme reglerne i fodbold....

Link to comment
Share on other sites

Man lader jo heller ikke befolkningen bestemme reglerne i fodbold....

Heh, i USA gøres der almindeligvis meget ved de store idrætsgrene for at gøre dem se-venlige.

I Europa er traditionen anderledes.

Målet er almindeligvis så stor udbredelse og popularitet som muligt i Amerikanske sportsgrene.

Hvordan jeg mener man gør det er noget helt andet.

Æt sænke standarden til noget der var for 30år siden tror jeg ikke er vejen frem :smile:

Link to comment
Share on other sites

Hvis der er to grupper der står for en given holdning, hvem ville du så lytte til?

1. Dem der enten har fulgt sporten i en årrække og været til konkurrencer mm. eller selv stiller op i sporten.

2. Dem der ikke har fulgt sporten løbende, aldrig har stillet op. Ikke kender noget til regler og kriterier for sporten.

Dem der tilhører den første gruppe er overvejende enige om at Arnolds fysik ikke berettigede ham til de mange sejre, og at han i rent sportslig sammenhæng ikke kan måle sig med de nuværende atleter.

Den anden gruppe syntes han er pænest og den vildeste. Han ligner mest noget de syntes er flot og imponerende.

Det er da dejligt at der er mange der syntes Arnold er pænere, men det har ikke noget med sporten at gøre. Det er bare en subjektiv vurdering fra en lægmand.

Man kan diskutere hvilket ideal man skal vurdere bodybuilderne ud fra. Hvilke regler skal tolkes hvordan. Det er interessant.

Om det skal tilpasses den almene befolknings vurdering af hvad der er bedst, eller om sportens insidere skal følge sportens egen interne dynamik. Det er en moderat interessant diskussion.

Det har da ikke noget som helt at gøre med at lytte til nogle...

Hvis man synes Arnold er en flottere BBer end Coleman er det da en helt fair ting at sige.

Hvorfor i alverden kan man ikke sige sin mening omkring en fysik uden at der påråbes N00B osv.

Jeg har bla. argumenterede hvorfor jeg synes Arnolds fysik er flottere end Colemans. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bla. argumenterede hvorfor jeg synes Arnolds fysik er flottere end Colemans.

Og som jeg opfatter det er der heller ingen der har problemer med at du synes at Arnolds fysik er flottere end Colemans. Kæden hopper af, hvis du siger at han er en bedre BB'er end Coleman, da der er en række helt specifikke krav og kriterier til, hvordan man bedømmer hvem der er den bedste bb'er.

Tunen, JB og Squattie bedømmer Arnold og Coleman ud fra disse kriterier og kommer frem til at Coleman er den bedste. De siger ikke: "Jeg synes at Colemans fysik er flottere", for det er en subjektiv vurdering, hvor jeg kan mene at James Blunts fysik er flottere end Arnolds.

Med andre ord. Du er selvfølgelig i din gode ret til at synes at Arnold er flottest, men når det kommer til at bedømme ham som bb'er bliver vi nu engang nød til at tage udgangspunkt i et sæt faste kriterier ellers ender det altid med at den ene synes det ene og den anden noget andet.

edit: Man kan så diskutere om de kriterier der er gældende i vore dage er mere eller mindre rigtige end dem, der var gældende i 70'erne, men i mellemtiden må vi gå ud fra det regelsæt der er i brug nu for bedømmelse af bb'ere.

Edited by Quantanamo
Link to comment
Share on other sites

Og som jeg opfatter det er der heller ingen der har problemer med at du synes at Arnolds fysik er flottere end Colemans. Kæden hopper af, hvis du siger at han er en bedre BB'er end Coleman, da der er en række helt specifikke krav og kriterier til, hvordan man bedømmer hvem der er den bedste bb'er.

Tunen, JB og Squattie bedømmer Arnold og Coleman ud fra disse kriterier og kommer frem til at Coleman er den bedste. De siger ikke: "Jeg synes at Colemans fysik er flottere", for det er en subjektiv vurdering, hvor jeg kan mene at James Blunts fysik er flottere end Arnolds.

Med andre ord. Du er selvfølgelig i din gode ret til at synes at Arnold er flottest, men når det kommer til at bedømme ham som bb'er bliver vi nu engang nød til at tage udgangspunkt i et sæt faste kriterier ellers ender det altid med at den ene synes det ene og den anden noget andet.

Jamen, helt enig. Har heller aldrig sagt andet :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til at tænke på, man tit snakker om at Arnolds sejr i 80´, er en af de største skandaler i Mr Olympias historie. Hvad vil eksperterne her i tråden sige er top 5 over henholdsvis de gange, hvor folk er blevet snydt, og de gange hvor folk har fået højere placeringer end de fortjente?

PS: hvilket år er billedet af Levrone og Yates fra Squatfather?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til at tænke på, man tit snakker om at Arnolds sejr i 80´, er en af de største skandaler i Mr Olympias historie. Hvad vil eksperterne her i tråden sige er top 5 over henholdsvis de gange, hvor folk er blevet snydt, og de gange hvor folk har fået højere placeringer end de fortjente?

Min top 5 over forkerte vindere.

1) 1980 Mr. Olympia.

Arnold Schwarzenegger fik foræret en ufortjent sejr. Han var mindre end sidst han var på scenen i 75, han havde ikke samme hårdhed som i 75 og frem for alt var hans ben langt mindre end tidligere. Hvem der skulle have vundet istedet er et åbent spørgsmål. Nogle hælder til Zane, andre til Dickerson og mange mener at Mike Mentzer skulle have vundet. Men faktum er at den fysik Arnold fremviste i Sidney ikke skulle have givet ham en plads i top 5.

2) 1980 Mr. Olympia.

En kontroversiel, men også meget tæt afgørelse. Dommerne var alt andet end enige. Mindst en dommer havde dømt hver mand i top 5 som værende den bedste. I mine øjne var de to bedste atleter Danny Padilla og Chris Dickerson som blev henholdsvis # 5 og 2. Tom Platz blev 3er, men er også en af dem der skulle have slået Colombo den dag. Jeg mener, at Padilla skulle have vundet foran Dickerson.

3) 1978 Mr. Olympia

Fra 74 til 79 var Olympiaen opdelt i to vægtklasser på over og under 200 lbs. Det vil sige at man kårede to vindere som derefter kæmpede om overalltitlen. I 78 vandt Frank Zane den lette klasse og Robby Robinson den tunge. Zane vinder kontroversielt overall over den langt mere muskuløse Robinson.

4) 2000 Mr. Olympia

Ronnie Coleman var ikke i sin bedste form. Det var Kevin Levrone til gengæld. Han var ikke nær så massiv som i midt 90erne, han var måske heller ikke helt så skarp som han var først i 90erne. Men han havde et look som var noget nær den perfekte kombination af "den ekstremt massive Kevin" og "den vildt cutte Kevin".

5) 1996 Mr. Olympia

Skaderne er begyndt at vise sit tydelige præg på Dorian Yates´s fysik. Han er stadig stor og vildt cut. Men han er efterhånden langt fra så imponerende som hans bedste år i 93. Shawn Ray er superskarp og burde have haft sejren med sin fysik som er langt mere komplet end Yates.

PS: hvilket år er billedet af Levrone og Yates fra Squatfather?

Det er fra 1995. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kom til at tænke på, man tit snakker om at Arnolds sejr i 80´, er en af de største skandaler i Mr Olympias historie. Hvad vil eksperterne her i tråden sige er top 5 over henholdsvis de gange, hvor folk er blevet snydt, og de gange hvor folk har fået højere placeringer end de fortjente?

Der vil altid være nogle der får en placering der er højere end fortjent. Langt værre er de tilfælde, hvor nogle virkligt er blevet spist af med en placering der er meget lavere end fortjent.

Her er et par eksempler.

1994 Mr. Olympia

Roland Cziurlock bliver # 18 og Aaron Baker # 12. Cziurlock fremviste en ufattelig massiv fysik og var iblandt de absolut hårdeste på scenen. På trods af at han ikke har den mest symetriske og velpropotionerede fysik burde tyskeren have været i top 10. Baker var massiv, hård og cut. Havde samtidig en af de mest velbalancerede fysiker. Skulle klart have været i top 5.

Roland Cziurlock

t_czir06.jpg

Aaron Baker

t_baka01.jpg

1988 Mr. Olympia

Her var der flere som havnede uden for top 10 som skulle have været placeret væsenligt højere. Eduardo Kawak som har været Mr. Universe i Nabba mange gange blev placeret så lavt som # 16. Han fremviste ellers noget der lignede fremtiden med sin kombination af voldsom masse og hårdhed. Phil Hill var knap så hård som da han vandt NOC tidligere på året. Men hans voldsomme masse, de måske bedste ben i bodybuilding igennem tiderne, samt en helt fantastisk posering burde have resulteret i en placering i den gode del af top 10. Publikum gik da også helt amok, da han fik sin placering som # 12. Endeligt var der Mohamed Benaziza som blev # 11 i sin Mr. O debut, som var blot 2. gang han stod på en BB-scene!!! Momo var symmetrisk, cut og massiv på en kropsvægt af 83kg fordelt på blot 153 cm. Han kunne sagtens være blevet placeret i top 5. Lee Haney udtalte året efter, at Momo var den konkurrent han frygtede mest.

Eduardo Kawak

Phil Hill

ph33.jpg

ph124.jpg

Mohammed Benaziza

t_benm06.jpg

Link to comment
Share on other sites

og et andet spørgsmål til Squattie...

kender du andre der klarede sig godt inden for Top BB, mens de havde et alm fuldtids-job end Porter Cottrell, der var brandmand, og Ronniedrengen der var politimand?

Dem har der nu været mange af. Tror blot magazinerne har haft mere ud af at profilere folk som Cottrell og Coleman, som jo kunne markedsføres i uniformen. Der ville jo ikke være passende, at se feks Al Beckles sidde bag skrivebordet som revisor i det engelske udenrigsministerium. :laugh:

ab160.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share