Bænkpres


Shulman
 Share

Recommended Posts

Der var forresten en stor gut i mit center som sagde at jeg kunne prøve at "presse" stangen sammen næste gang jeg trænede bænkpres for at få mere gang i brystet

Altså lige somom man ville klemme hænderne ind mod hinanden (selvfølgelig uden reelt at bevæge dem :smile: )

Er der nogen der har erfaringer med dette?

Det hedder Inward Exertion og kan godt bruges til bedre aktivering - men nogen uhyre store forskel gør det næppe.

Link to comment
Share on other sites

Det hedder Inward Exertion og kan godt bruges til bedre aktivering - men nogen uhyre store forskel gør det næppe.

Sikkert bare en stavefejl, men er lige ussel nok til at rette på det. Exertion = Extension mener du nok. Men hvorfor egentligt kalde den noget specielt.

Man kan jo bare kalde det noget som dansk som at give stangen et kram :cool:

Link to comment
Share on other sites

I stedet for, at koncentrere sig om inward extension og andet muscle to mind halløj, er det mere frugtbart, at bruge kræfterne på en ordentlig bevægebane samt at stangen kommer langt nok ned. Noget mange bænkpressere( minus SL) har problemer med.

Tja, når jeg kommer til det punkt hvor stangen rører brystkassen, så synes jeg generelt det bliver svært at få den presset længere nedad :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Sikkert bare en stavefejl, men er lige ussel nok til at rette på det. Exertion = Extension mener du nok. Men hvorfor egentligt kalde den noget specielt.

Man kan jo bare kalde det noget som dansk som at give stangen et kram :cool:

Nej, exertion som betyder "use of force"

Man Extender jo ikke stangen, med mindre din brystkasse kan knuse med 200 ton så du bøjer den :tongue::wink:

Det er ikke noget jeg kalder den, termet er såmen kendt i forvejen.

Edited by Bash
Link to comment
Share on other sites

Tja, når jeg kommer til det punkt hvor stangen rører brystkassen, så synes jeg generelt det bliver svært at få den presset længere nedad :tongue:

Ved det var for sjov, men hvis du har set de fleste fitnessudøvere er deres bænkpres helt til grin. Og man ser alt for ofte et bænkpres udført hvor der stoppes 5-10 cm over brystet - hvilket ikke er særligt smart når vi snakker muskelvækst.

Link to comment
Share on other sites

Ved det var for sjov, men hvis du har set de fleste fitnessudøvere er deres bænkpres helt til grin. Og man ser alt for ofte et bænkpres udført hvor der stoppes 5-10 cm over brystet - hvilket ikke er særligt smart når vi snakker muskelvækst.

Yep, det har jeg da set masser af gange, ligesom folk der ligger med benene eller røven i vejret, ligger fladt på ryggen osv.

Mit problem er så bare at jeg ikke synes jeg får mine pecs med når jeg træner bænk, og jeg har svært ved at forstå hvorfor, for jeg kan ikke se at min teknik fejler noget

Kan det være at mine triceps/skuldre er for stærke i forhold til brystet, og derfor tager over? Eller måske omvendt, at mit bryst er stærkere, og derfor ikke når at blive tæsket igennem inden at triceps/skuldre må give op? I hvert fald synes jeg bare det er underligt (og ret utilfredsstillende :laugh: )

Link to comment
Share on other sites

Yep, det har jeg da set masser af gange, ligesom folk der ligger med benene eller røven i vejret, ligger fladt på ryggen osv.

Mit problem er så bare at jeg ikke synes jeg får mine pecs med når jeg træner bænk, og jeg har svært ved at forstå hvorfor, for jeg kan ikke se at min teknik fejler noget

Kan det være at mine triceps/skuldre er for stærke i forhold til brystet, og derfor tager over? Eller måske omvendt, at mit bryst er stærkere, og derfor ikke når at blive tæsket igennem inden at triceps/skuldre må give op? I hvert fald synes jeg bare det er underligt (og ret utilfredsstillende :laugh: )

Meget ofte ser man triceps/skuldre er dominerende i løftet. En person med sådanne "fortrin" får ikke meget ud af et bænkpres, hvis man ser det med fokus på brystet. Her tror jeg at at dips og decline (BB eller DB) bænk er alm. bænk overlegen i brystudvikling. Kig f.eks på vince gironda som baserede sine brystøvelser omkring dippen.

Og når vi snakker hældning, tror jeg ikke, at hældningen behøves være så dramatisk (under 20 grader) førend man kan høste fordelene. Desuden ville et bredere greb (også i alm. bænk) også involvere brystet i højere grad.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share