Tour de France tråden 2006


Squatfather
 Share

Hvem vinder de 3 trøjer?  

111 members have voted

You do not have permission to vote in this poll, or see the poll results. Please sign in or register to vote in this poll.

Recommended Posts

Det hele !!!!!!!!!!!!!!!

Du mener, at f.eks. Sastre inderst inde ikke troede på at han kunne holde Landis bag sig, at det er en ude af hampen analyse?

Du mener, at f.eks. at der ikke er en enorm forskel på en "moral" ved at køre for at tabe den gule føretrøje eller ved at køre for realitisk at vinde den gulde trøje?. At dette er en ude i hampen analyse.

Det er da total mangel på forståelse af rytteres motivation og dermed i høj grad deres evne til at brænde en fantomenkeltstart af.

Jeg tror ikke på din analyse med manglende moral. Castre har i år en unik chance for at komme på podiet i verdens største cykelløb, en chance, som han måske aldrig får igen, specielt hvis Basso kommer tilbage til næste år.

Du mener at han blev snydt på Landis-etapen og derfor ikke gad køre, men han lå stadig til en andenplads, hvilket utvivlsomt var bedre end han havde forventet.

Hvis dette ikke kan motiverer ham, har han valgt en forkert sport.

Jeg tror simpelthen bare af du overvurderer Sastres enkeltstartsevner. Han blev nr 20 på dagens enkeltstart og nr 18 på den første, hvor ingen beskyldte ham for at køre en dårlig enkeltstart (og hvor han også kørte for klassementet), så han har egentligt nogenlunde holdt niveauet fra første enkeltstart.

Jeg kan heller ikke huske, at han tidligere har sluttet i top 10 på en enkeltstart (med det kan squatfather nok svare på).

Derudover er Honchar alt, alt for sej (hvorfor valgte jeg Rogers på mit tourhold i stedet for ham :crazy: ). Mon ikke han i sin nuværende form kunne smadre timerekorden. :devil:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 440
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Selvom Discovery var stærke vil jeg nu stadig mene at Armstrong kunne have klaret det selv. Den Armstrong jeg så faldt aldrig sammen (ala Landis), selvom han var alene. Den Armstrong jeg så kunne klare alt. Men selvfølgelig gjorde discovery holdet det godt, de minimerede jo chancen for at Armstrong gik ned (som jeg nu ikke mindes han nogensinde gjorde)...

Basso og Ulrich er ivørigt dopet, men de har ikke lyst til at indrømme det, da de er færdige i cykelbranchen ellers hvis de nævner det nu.

Hvis de ville rense deres navn kunne de bare lade det spanske politi lave en dna prøve. Men jeg tror næppe de gør det, de er skyldige og de ved det. Spindokterne har fortalt dem hvad der sker hvis de indrømmer at de er dopet.

De holder sig i ro til cykelsæsonen er over. Omkring jul får vi afvide at de var dopet. 2 dage senere er den sag proppet i glemmebogen... Og Basso+Ulrich kan gøre comeback 2 år efter, ala David Millar.

Edited by FFS
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke på din analyse med manglende moral. Castre har i år en unik chance for at komme på podiet i verdens største cykelløb, en chance, som han måske aldrig får igen, specielt hvis Basso kommer tilbage til næste år.

Du mener at han blev snydt på Landis-etapen og derfor ikke gad køre, men han lå stadig til en andenplads, hvilket utvivlsomt var bedre end han havde forventet.

Hvis dette ikke kan motiverer ham, har han valgt en forkert sport.

Jeg kan se, hvad du mener. Og hvis måden han "tabte" touren på var sket på næsten enhver anden tænkelig måde end det skete, så ville jeg give dig evig ret. Men lige som det skete, så ville - hvis jeg var Sastre - føle at tourgevinsten var mig blevet frarøvet og ville fuldstændig tabe motivationen til at køre om sekundære placeringer.

Jeg tror simpelthen bare af du overvurderer Sastres enkeltstartsevner. Han blev nr 20 på dagens enkeltstart og nr 18 på den første, hvor ingen beskyldte ham for at køre en dårlig enkeltstart (og hvor han også kørte for klassementet), så han har egentligt nogenlunde holdt niveauet fra første enkeltstart.

Jeg kan heller ikke huske, at han tidligere har sluttet i top 10 på en enkeltstart (med det kan squatfather nok svare på).

Lad os se på tour-resultater, da sammenligningsgrundlaget der giver mest mening og konkurrencen er i top.

2005

Saint-Etienne - Saint-Etienne ITT, 55 km.

1 Lance Armstrong (USA) Discovery Channel 1.11.46 (46.4 km/h)

2 Jan Ullrich (Ger) T-Mobile Team 0.23

3 Alexandre Vinokourov (Kaz) T-Mobile Team 1.16

4 Bobby Julich (USA) Team CSC 1.33

5 Ivan Basso (Ita) Team CSC 1.54

6 Floyd Landis (USA) Phonak Hearing Systems 2.02

7 Cadel Evans (Aus) Davitamon-Lotto 2.06

8 George Hincapie (USA) Discovery Channel 2.25

9 Francisco Mancebo (Spa) Illes Balears-Caisse d'Epargne 2.51

10 Vladimir Karpets (Rus) Illes Balears-Caisse d'Epargne 3.05

11 Yaroslav Popovych (Ukr) Discovery Channel 3.09

12 Carlos Sastre (Spa) Team CSC 3.10

13 Christophe Moreau (Fra) Credit Agricole 3.11

14 Levi Leipheimer (USA) Gerolsteiner 3.13

15 Oscar Pereiro Sio (Spa) Phonak Hearing Systems 3.25

16 Sebastian Lang (Ger) Gerolsteiner 3.26

17 Luke Roberts (Aus) Team CSC 3.47

18 Dario Cioni (Ita) Liquigas-Bianchi 3.51

19 Jörg Jaksche (Ger) Liberty Seguros-Würth

20 Fabian Cancellara (Swi) Fassa Bortolo 4.03

Tour 2004:

Bourg d'Oisans - Alpe d'Huez ITT, 15.5 km

1 Lance Armstrong (USA) US Postal p/b Berry Floor 39.41 (23.44 km/h)

2 Jan Ullrich (Ger) T-Mobile Team 1.01

3 Andreas Klöden (Ger) T-Mobile Team 1.41

4 Jose Azevedo (Por) US Postal p/b Berry Floor 1.45

5 Santos Gonzalez (Spa) Phonak Hearing Systems 2.11

6 Giuseppe Guerini (Ita) T-Mobile Team

7 Vladimir Karpets (Rus) Illes Balears - Banesto 2.15

8 Ivan Basso (Ita) Team CSC 2.23

9 David Moncoutié (Fra) Cofidis - Le Crédit Par Téléphone

10 Carlos Sastre (Spa) Team CSC 2.27

11 Stéphane Goubert (Fra) AG2R Prévoyance 2.33

12 Michael Rogers (Aus) Quick Step-Davitamon 2.34

13 José Enrique Gutierrez (Spa) Phonak Hearing Systems 3.04

14 Oscar Pereiro (Spa) Phonak Hearing Systems 3.06

15 Marcos Serrano Rodriguez (Spa) Liberty Seguros 3.09

16 Georg Totschnig (Aut) Gerolsteiner 3.15

17 Sandy Casar (Fra) Fdjeux.com 3.19

18 Mikel Astarloza Chaurreau (Spa) AG2R Prévoyance 3.25

19 Juan Miguel Mercado (Spa) Quick Step-Davitamon

20 Christophe Moreau (Fra) Crédit Agricole

21 Floyd Landis (USA) US Postal p/b Berry Floor 3.35

Besancon - Besancon ITT, 55 km

1 Lance Armstrong (USA) US Postal p/b Berry Floor 1.06.49 (49.39 km/h)

2 Jan Ullrich (Ger) T-Mobile Team 1.01

3 Andreas Klöden (Ger) T-Mobile Team 1.27

4 Floyd Landis (USA) US Postal p/b Berry Floor 2.25

5 Bobby Julich (USA) Team CSC 2.48

6 Ivan Basso (Ita) Team CSC 2.50

7 Jens Voigt (Ger) Team CSC 3.19

8 Vladimir Karpets (Rus) Illes Balears - Banesto 3.33

9 Jose Luis Rubiera (Spa) US Postal p/b Berry Floor 3.40

10 Jose Azevedo (Por) US Postal p/b Berry Floor 3.49

11 George Hincapie (USA) US Postal p/b Berry Floor 3.56

12 Levi Leipheimer (USA) Rabobank 4.06

13 Santos Gonzalez (Spa) Phonak Hearing Systems 4.17

14 Aitor Gonzalez Jimenez (Spa) Fassa Bortolo 4.33

15 José I.Gutierrez Palacios (Spa) Illes Balears - Banesto 4.53

16 Viatcheslav Ekimov (Rus) US Postal p/b Berry Floor 4.54

17 Carlos Sastre (Spa) Team CSC 4.56

18 Christophe Moreau (Fra) Crédit Agricole 4.58

19 Marc Wauters (Bel) Rabobank 5.06

20 José Enrique Gutierrez (Spa) Phonak Hearing Systems 5.13

Jeg vil da mene, at Sastre konstant kører fine enkeltstarter og generelt kun bliver slået af eksperter, mens de fleste af klassementrytterne enten ligger omkring Sastre eller dårligere.

Link to comment
Share on other sites

Tjah, T-Mobile er af UCI blevet forelagt dokumentation fra det spanske politi. Her er blandt andet flere optagede telefon samtaler imellem Fuentes og Rudy Pevernage, Ullrich´s personlige rådgiver.

At Fuentes og Pevenage taler i telefon har jeg svært ved at se er et bevis for at Ullrich har dopet sig.

Derfor synes jeg stadig at jeg mangler at se et egentlig bevis.

Edited by Diddley
Link to comment
Share on other sites

Jarvig> Den etape, som er bedst at sammenligne med er den første ITT fra årets tour. Da han her har haft de samme konkurrenter.

Følgende ryttere er fran ham på anden enkeltstart, som ikke var det på den første.

4 Oscar Pereiro sio (CEI) +02'40"

Havde langt mere at køre for i dag end på første enkeltstart, hvor han slet ikke var klassementrytter.

7 Viatceslav Ekimov (DSC) +03'41"

Tidligere enkeltstartsverdensmester (så vidt jeg ved) , kørende på tourens mest skuffende hold og havde denne gang ingen grund til at spare sig.

9 Bert Grabsch (PHO) +03'43"

Jeg kender ikke rytteren, men som hjælperytter for Landis, havde han nok første gang fået at vide, at han ikkeskulle køre sig ud, hvor han denne gang ikke behøvede at spare sig.

10 Damiano Cunego (LAM) +03'44"

Som Pereiro havde han pludseligt noget at køre for, så han overgik sig selv.

11 David Millar (SDV) +04'01"

Enkeltstrtsekspert, som kører sit første løb efter dopingdom, og tydeligt er kommet i bedre form for hver dag.

14 Jens Voigt (CSC) +04'16"

Smed med vilje tid på første enkeltstart for at kunne få lang snor til at være med i udbrud. Har tidligere kørt god enkeltstart i Giroen og er denne gang blevet bedt om at køre 100% pga holdkonkurrencen.

16 Sylvain Chavanel (COF) +04'32"

Kender ikke rytteren.

18 Nicolas Portal (CEI) +04'35"

Kender ikke rytteren.

For det er jo de færreste, som kører sig ud til en enkeltstart, og her er der så et par ryttere, som har fået en ekstra motivation til at køre sig ud (omvendt kørte Sastre også bedre end 6 ryttere, som slog ham på den første enkeltstart).

For mig virker Sastre som en rytter der aldrig går ned, men omvendt heller ikke overgår sig selv. Han var trods alt også kun 1½min fra 5 pladsen.

Edited by Chris27
Link to comment
Share on other sites

At Fuentes og Pevenage taler i telefon har jeg svært ved at se er et bevis for at Ullrich har dopet sig.

Derfor synes jeg stadig at jeg mangler at se et egentlig bevis.

Når de direkte snakker om, hvordan det går "den tredje mand", samt at der nævnes episoder fra Giroen som direkte peger på, at denne er Ullrich. Der bliver fortalt, at "den tredje mand" er godt tilfreds og vil have mere. Samtidig er Sevilla fotograferet gå ind og ud af den lejlighed, hvor Fuentes holdt til.

Både Ullrich, Sevilla og Pevernage har overfor Ludvig og den øvrige T-Mobile ledelse nægtet ethvert kendskab til Fuentes. Men faktum er, at beviserne for at de har haft en del kontakt er der. Såfremt Fuentes kontakt med de 3 T-Mobileryttere ikke havde været af lyssky karekter havde de jo bare gået frem og fortalt, hvad det drejede sig om. Men du har nu ret i, at vi endnu ikke har set et endeligt bevis.

Link to comment
Share on other sites

Selvom Discovery var stærke vil jeg nu stadig mene at Armstrong kunne have klaret det selv. Den Armstrong jeg så faldt aldrig sammen (ala Landis), selvom han var alene. Den Armstrong jeg så kunne klare alt. Men selvfølgelig gjorde discovery holdet det godt, de minimerede jo chancen for at Armstrong gik ned (som jeg nu ikke mindes han nogensinde gjorde)...

Det er jo svært at sige. Armstrong havde det nok stærkeste hold verden har set i ryggen. Hele hans kørestil var lagt an på, at holdet kontrolerede alt frem til sidste eller næstsidste bjerg, hvorefter Armstrong selv trådte til. Armstrong er aldrig set angribe langt udefra, men omvendt har han heller ikke haft brug for det.

Med hensyn til kriser, så har han haft to, I 2003 tabte han tid til Ullrich på en etape, hvor han højst sandsynligt drak for lidt. Krisen blev dog ikke så stor. Men på Morzineetapen i 2000 var han hårdt ramt. Han tabte tid til alle sine store konkurrenter. Dog ikke så meget, da de alle var ramt efter Pantani´s fantomangreb tidligt på etapen.

Basso og Ulrich er ivørigt dopet, men de har ikke lyst til at indrømme det, da de er færdige i cykelbranchen ellers hvis de nævner det nu.

Hvis de ville rense deres navn kunne de bare lade det spanske politi lave en dna prøve. Men jeg tror næppe de gør det, de er skyldige og de ved det. Spindokterne har fortalt dem hvad der sker hvis de indrømmer at de er dopet.

De kan på ingen måde rense sig ved at give en DNA-prøve til spansk politi, idet de ikke er sigtede. De er derimod blot vidner i det spanske politis sag imod Eufemiano Fuentes, Manolo Saiz, José Luis Merino, José Ignacio Labarta og Alberto León.
De holder sig i ro til cykelsæsonen er over. Omkring jul får vi afvide at de var dopet. 2 dage senere er den sag proppet i glemmebogen... Og Basso+Ulrich kan gøre comeback 2 år efter, ala David Millar.

Jeg er nu ret overbevist om, at sagerne vil få en hurtig afklaring efter TdF. Det italienske forbund har meldt ud, at der kommer en hurtig afklaring omkring Basso efter Touren. Vi vil helt sikkert se flere blive dømt, men også flere navne blive frikendt. Fuentes har selv udtalt, at der er ryttere der er uretmæssigt suspenderert. Luis León Sánchez, Sergio Paulinho og Alberto Contador er feks. allerede renset i sagen.

Iøvrigt kan de ikke vender tilbage på et stort hold om to år, såfremt de bliver dømt. Millar var den sidste der nåede det på de gamle regler. Efter ProTourens regelset skal der gå yderligere to år inden de kan komme tilbage på ProTourniveau.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da mene, at Sastre konstant kører fine enkeltstarter og generelt kun bliver slået af eksperter, mens de fleste af klassementrytterne enten ligger omkring Sastre eller dårligere.

Sastre er såmænd en god ITT-rytter. Men i alle dine betragtninger om, at Sastre kørte under evne pga at han følte han havde tabt Touren på Morzineetapen, som du mener skyldes ringe taktik fra holdet glemmer du en ting. Nemlig Carlos Sastre´s sæsonplanlægning i 2006. Den har været vidt forskelig fra de tidligere år.

Normalt har Sastre kørt Tour de France som "anden kaptajn" i sine år på CSC, hvorefter han har kørt Vuelta for klassementet. I Touren har han haft rollen som den rytter der skulle tage over, såfremt holdets egenlige kaptajn ikke slog til. Sådan var det i årene med Hamilton på holdet. Sådan var det i 2004, hvor holdet ikke viste helt hvor de stod med Ivan Basso. Og sådan var det også i 2005, da man ikke var klar over hvordan Basso ville responderer på dobbeltsatsningen Giro-Tour.

Men sidste år viste CSC-holdet, at Basso sagtens kunne kører Giro og Tour lige efter hinanden. Derfor ville Sastre udelukkende få en rolle som hjælper i Touren. Samtidig blev hans løbsprogram lagt drastisk om. Han fik ikke i nærheden af det antal løbsdage i mindre spanske etapeløb til at kører sig i form. Istedet blev det besluttet, at Sastre som forberedelse til sin Vueltasatsning skulle kører Giro og Tour som decideret hjælper. Dette betød, at Sastre gemte ITT-cyklen langt væk i sine forberedelser. Der blev udelukkende trænet bjergkørsel.

Forberedelsen til Touren var for Sastre udelukkende, at studerer de vigtigste bjergetaper sammen med Basso. Når Basso og Riis var ude og studerer ITT-ruterne var det Julich, og ikke som de tidligere år Sastre der var med. For i år havde CSC et formål med TdF. Nemlig at vinde med Basso.

Så sammenligningerne med Sastre´s tidligere ITT-præstationer i Touren er uretfærdige. Idet den lille spanier i år ikke havde forberedt sig på, at kører ITT. Han havde rent faktisk kun forberedt sig på, at være den rytter der skulle tynde ud for Basso i frontgruppen på sidste bjerg. :smile:

Edited by Squatfather
Link to comment
Share on other sites

Men lige som det skete, så ville - hvis jeg var Sastre - føle at tourgevinsten var mig blevet frarøvet og ville fuldstændig tabe motivationen til at køre om sekundære placeringer.

Med sådan en 'verden har været ond mod mig, så nu sætter jeg mig bare ned og tuder i stedet for at tage ansvar for mit liv'-holdning bliver man vist aldrig en vinder i hverken cykelsport eller andre steder. :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Sastre er såmænd en god ITT-rytter. Men i alle dine betragtninger om, at Sastre kørte under evne pga at han følte han havde tabt Touren på Morzineetapen, som du mener skyldes ringe taktik fra holdet glemmer du en ting. Nemlig Carlos Sastre´s sæsonplanlægning i 2006. Den har været vidt forskelig fra de tidligere år.

Normalt har Sastre kørt Tour de France som "anden kaptajn" i sine år på CSC, hvorefter han har kørt Vuelta for klassementet. I Touren har han haft rollen som den rytter der skulle tage over, såfremt holdets egenlige kaptajn ikke slog til. Sådan var det i årene med Hamilton på holdet. Sådan var det i 2004, hvor holdet ikke viste helt hvor de stod med Ivan Basso. Og sådan var det også i 2005, da man ikke var klar over hvordan Basso ville responderer på dobbeltsatsningen Giro-Tour.

Men sidste år viste CSC-holdet, at Basso sagtens kunne kører Giro og Tour lige efter hinanden. Derfor ville Sastre udelukkende få en rolle som hjælper i Touren. Samtidig blev hans løbsprogram lagt drastisk om. Han fik ikke i nærheden af det antal løbsdage i mindre spanske etapeløb til at kører sig i form. Istedet blev det besluttet, at Sastre som forberedelse til sin Vueltasatsning skulle kører Giro og Tour som decideret hjælper. Dette betød, at Sastre gemte ITT-cyklen langt væk i sine forberedelser. Der blev udelukkende trænet bjergkørsel.

Forberedelsen til Touren var for Sastre udelukkende, at studerer de vigtigste bjergetaper sammen med Basso. Når Basso og Riis var ude og studerer ITT-ruterne var det Julich, og ikke som de tidligere år Sastre der var med. For i år havde CSC et formål med TdF. Nemlig at vinde med Basso.

Så sammenligningerne med Sastre´s tidligere ITT-præstationer i Touren er uretfærdige. Idet den lille spanier i år ikke havde forberedt sig på, at kører ITT. Han havde rent faktisk kun forberedt sig på, at være den rytter der skulle tynde ud for Basso i frontgruppen på sidste bjerg. :smile:

Ja, det er jeg klar over.

Men jeg synes ikke det er så uretfærdigt at sammenligne med tidligere år.

På plussiden for tidligere år er det Sastre var sat op til kaptajn 2 og køre derefter => han har trænet til at køre en optimal enkeltstart, men han er trods alt ikke i kamp om podiepladser.

På plussiden for i år er at Sastre kører for en podieplads => det er helt uventet for Sastre at han skal ud og brænde drømmeenkeltstarter af, til gengæld er det om løbets mest fornemme placeringer han køre for.

Synes dette går lidt op mod hinanden. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Med sådan en 'verden har været ond mod mig, så nu sætter jeg mig bare ned og tuder i stedet for at tage ansvar for mit liv'-holdning bliver man vist aldrig en vinder i hverken cykelsport eller andre steder. :tongue:

Selvom "du driller", så synes jeg det er uretfærdigt.

Jeg har ingen problemer med at forestille mig, at Sastre vitterlig har kørt igennem på enkeltstarten. Jeg synes bare det virker besynderligt at han køre sin dårligste enkeltstart i umindelige tider samtidigt med, at vi ved at han super holdbar og for få dage siden har sat alle andre systematisk på de høje bjerge.

For mig - men her er altså de fleste uenige - er den mest oplagte kandidat til et sådan overraskende performance-fald motivation, og ikke dårlige ben, træthed osv. Og hvis dette er tilfældet så må jeg jo komme med en bevæggrund som giver mest mening.

Der er såmen ikke en holdning, det er langt mere en logisk deduktivt fremkommet analyse på baggrund af et overraskende faktum af at Sastre kørte en langt under standard enkeltstrart på et tidspunkt i løbet, hvor jeg umiddelbart ville sætte ham på større udholdende, friskhen og overskud i stængerne end hans nærmeste konkurrenter.

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er jeg klar over.

Men jeg synes ikke det er så uretfærdigt at sammenligne med tidligere år.

På plussiden for tidligere år er det Sastre var sat op til kaptajn 2 og køre derefter => han har trænet til at køre en optimal enkeltstart, men han er trods alt ikke i kamp om podiepladser.

På plussiden for i år er at Sastre kører for en podieplads => det er helt uventet for Sastre at han skal ud og brænde drømmeenkeltstarter af, til gengæld er det om løbets mest fornemme placeringer han køre for.

Synes dette går lidt op mod hinanden. :smile:

Jeg syntes du overvurderer den mentale side af sagen. Ja, Sastre kunne pludsligt være en af dem der kunne kører med om sejren efter Mancebo, Vinokourov, Basso og Ullrich var væk. Men jeg køber bare ikke den med, at en topmotiveret profesionel idrætsmand svinger så meget i sin mentale tilstand. Og da slet ikke en mand som Sastre med mange år på bagen, og som vi gang på gang har set kæmpe sig tilbage.

Med hensyn til den fysiske side, så havde Sastre forberedt sig på at være stærk i bjergene. Der skulle han hjælpe Basso. Og der viste han sig som en af feltets absolut stærkeste. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Selvom "du driller", så synes jeg det er uretfærdigt.

Jeg har ingen problemer med at forestille mig, at Sastre vitterlig har kørt igennem på enkeltstarten. Jeg synes bare det virker besynderligt at han køre sin dårligste enkeltstart i umindelige tider samtidigt med, at vi ved at han super holdbar og for få dage siden har sat alle andre systematisk på de høje bjerge.

For mig - men her er altså de fleste uenige - er den mest oplagte kandidat til et sådan overraskende performance-fald motivation, og ikke dårlige ben, træthed osv. Og hvis dette er tilfældet så må jeg jo komme med en bevæggrund som giver mest mening.

Der er såmen ikke en holdning, det er langt mere en logisk deduktivt fremkommet analyse på baggrund af et overraskende faktum af at Sastre kørte en langt under standard enkeltstrart på et tidspunkt i løbet, hvor jeg umiddelbart ville sætte ham på større udholdende, friskhen og overskud i stængerne end hans nærmeste konkurrenter.

Jeg forholdt mig nu ikke til din analyse af Sastres bevæggrunde, men derimod den holdning du udtrykker med sætningen: "Men lige som det skete, så ville - hvis jeg var Sastre - føle at tourgevinsten var mig blevet frarøvet og ville fuldstændig tabe motivationen til at køre om sekundære placeringer."

Hvis man ikke er tilfreds med tingenes tilstand, så kan man enten sætte sig ned og græde eller man kan tage ansvar. Hvis Sastre følte CSC forærede Landis den gule trøje på den famøse sidste bjergetape, så kunne han jo have besluttet at køre efter Landis noget før i stedet for at vente på at sportsdirektørene tog beslutningen for ham. Det ville en Armstrong nok f.eks. have gjort.

I den ånd synes jeg det er ualmindelig tyndbenet af Sastre, hvis du har ret i din analyse: altså at han har været umotiveret fordi han følte andre havde berøvet ham sejrsmulighederne. Om din analyse er korrekt eller ej, det tør jeg ikke udtale mig om.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Los. Det er da underligt, Jarvig, at du skyder sådan med skarpt på Riis, og kalder det amatøragtigt, nosseløst, og anklager ham for at løbe fra sit ansvar. Når Sastre så skuffer på enkeltstarten, så bruger du din "Riis-teori", og siger Sastre ikke var motiveret. Hvis du har ret i det, så er Sastre for fa'en da endnu værre end Riis! Han ligger som favorit til at tage 2. pladsen i TdF (dog ikke ifølge mig :tongue: ), og så kan han ikke motivere sig til at køre igennem?? :blink: Og det synes du så samtidig er forståeligt? :blink:

Det er godt nok nogle kringlede tanker du har dig...

Personligt tror jeg bare ikke Sastre havde mere i benene end det vi så. Men det havde jeg jo også sagt på forhånd. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg forholdt mig nu ikke til din analyse af Sastres bevæggrunde, men derimod den holdning du udtrykker med sætningen: "Men lige som det skete, så ville - hvis jeg var Sastre - føle at tourgevinsten var mig blevet frarøvet og ville fuldstændig tabe motivationen til at køre om sekundære placeringer."

Hvis man ikke er tilfreds med tingenes tilstand, så kan man enten sætte sig ned og græde eller man kan tage ansvar. Hvis Sastre følte CSC forærede Landis den gule trøje på den famøse sidste bjergetape, så kunne han jo have besluttet at køre efter Landis noget før i stedet for at vente på at sportsdirektørene tog beslutningen for ham. Det ville en Armstrong nok f.eks. have gjort.

I den ånd synes jeg det er ualmindelig tyndbenet af Sastre, hvis du har ret i din analyse: altså at han har været umotiveret fordi han følte andre havde berøvet ham sejrsmulighederne. Om din analyse er korrekt eller ej, det tør jeg ikke udtale mig om.

Det er meget muligt at jeg overanalysere. Men det er jo min stil. :smile:

Men skal man holde sig til denne "overanalyse", så synes jeg igen - og det har jeg skrevet flere gange - at dette er en speciel situation. I nærmest samtlige andre tænkelige absurde situationer Sastre kunne vinde eller tabe trøjen er jeg jo 100 % enig med dig og andre. I så fald ville eller skulle man aldrig gå i "så kan det sq også være ligemeget"-mode. Det er kun fordi at det skete på lige denne helt unikke og besyndelige måde at jeg sagtens kunne sætte mig ind hvis man for en gang skyld i sin karriere/liv gik i destruktiv og apatisk mode.

Jeg har redegjort for hvorfor flere gange, men lad os tage det helt kort

1. Du har ofte kørt om top-10 placeringer i verdens hårdeste løb.....men aldrig i nærheden af top-3 placeringer

2. Du skulle i år slet ikke have kørt for klassement, men derimod 100 % som hjælper til Basso

3. Du er slet ikke mentalt eller fysisk sat på til at skulle køre om de bedste placeringer i løbet

4. CSC er psykisk nede over at miste deres tourfarvorit og det hele holdet er bygget op omkring, Basso

5. Ingen aner om du (Sastre) er god nok i år....er det skønne spildte kræfter af satse på dig

6. CSC bliver endnu mere svækket af styrt til O'Grady og Schleck + endnu værre at Julich og Lombardi må udgå

Du har alt imod dig og du er slet ikke på toppen og mentalt og strategisk er CSC slet ikke parat til nye omstændigheder. Du kan stort set kun falde igennem. Du er svag og holdet bag dig er svag. MEN

7. Du holder på og formå at holde dig nær toppen

8. CSC får langsomt men sikkert omstillet sig

9. Pludselig ligger du pænt og er slet ikke gået ned eller noget

10. Du angriber den gule trøje på en monsteretapes sidste bjerg......du køre fra alle farvoritterne og den gule trøje er plantet

11. Du ligger trods alle odds og trods et vingeskudt hold og helt byggende på egen formidabel kørsel nu på 2. pladsen samlet

12. Klöden har vist svaghedstegn og Pereiro Sio må være mør.......du kan meget vel gå i gult i dag og formentlig sætte de nærmeste med så meget at du på en sædvanlig standard enkeltstart kan holde alle andre bag dig

13. Du har FORTJENT sejren i Tour de France 2006. Mod alle odds og alene ved egen overraskende formidabel styrke og præstationer (ikke at tage noget fra Sastes hjælperyttere, der ydede noget fantastisk, men blot at det trods alt var Saste selv alene, nøgen på finalebjergene der satte alle andre) har du kørt dig ind til at kunne vinde touren hvis tingene bare nogenlunde forløber som du tror

14. Det eneste der kan gå galt er solotogter fra farlige ryttere der angriber og som du alene intet kan gøre ved, men hvor du lige netop derfor har et holdsom skal umuliggøre dette for sådanne oppotunister.

15. Løbets 1.-3. stærkeste rytter angriber dig solo og han har en grusom enkeltstart i hånden

16. Men han er langt bagud

17. Det må dit hold kunne holde under kontrol og du skal nok æde store lunser af ham alene på sidste bjerg

18. MEN DIT HOLD FORSØGER IKKE ENGANG på at hente denne enorme trussel

19. Dit holder giver denne enorme trussel 9 min at hygge sig med, med kun et enkelt bjerg forude

20. Det er alt for meget

21. Du taber muligheden for sejr i Tour de France uden at selv dit vilde angreb på sidste bjerg kan ændrer noget som helst.

22. Du har tabt 1. pladsen........du har ikke vundet en 2.-4. plads.

Lige i dette helt specielle scenarie som må siges at være ultraspecielt, da kan jeg faktisk godt sætte mig ind at man motivationsmæssigt går helt ned. Så tæt på den totale triumf.....på egen styrke.......og dog taber du på en strategi hvor dit hold ikke engang prøver at hente en farlig trussel ude foran.

Link to comment
Share on other sites

Her er min bedømmelse af Tour de France 2006, samt udvalgte hold og ryttere.

Tour de France 2006

Well, en skandale-tour. :laugh: Dog ikke pga Riis, men pga. at 20 ryttere blev smidt ud af touren inden løbet. Her i blandt sidste års nr. 2, 3, og 4, hhv. Basso, Ulrich og Mancebo. Af disse var Basso efter sin magtdemonstration i Giro d'Italia farvorit. Men mange så frem til en duel med Ulrich, med en Ulrich der på ingen tid op til touren var blevet trimmet og fået gode tider. Well, det skal ikke her bedømmes om Basso og Ulrich (og resten) har haft fingerne for meget nede i kagedåsen.

Men reslutatet blev at touren nu stod uden de "lederskikkelser" som man havde forventet. En hel åben tour, hvor nye navne skulle findes. Navne som Klöden, Hincapie, Popovych, Azevedo, Salvodelli, Evans, Sastre, Landis, Menchov og ikke mindste Valverde var nu de åbne mulige farvoritter. Jeg stemte oprindeligt på Basso i denne tråd. Men i "det nye felt" lå mine forventninger til stortalentet Valverde. Synd at Valverde røg ud med brækket kraveben inden bjergnene.

Men det blev en mystisk tour. Den første halvdel måske den mest kedelig tour ever. Ingen forsøgte noget. Ingen udbrud med bund i. Ingen satsninger. Hele verden skreg på at bare en eller anden ville forsøge bare en lille smule.

Efter enketstarten blev tingene ikke meget bedre. Udover at T-Mobile viste skræmmende styrke med flere mand i top 10 end resten af feltet tilsammen, så var der ikke store forskydninger blandt farvoritterne. Måske Discovery faldt lidt igennem. Men trods alt ikke mere end at det ikke i sig selv var afgørende.

I Pyronæerne gik det helt galt. Jojo, Landis, Menchov og til dels Klöden viste styrke og der var aktion på det afsluttende bjerg. Men det var ligesom der ingen styring var på noget. T-Mobile sad hele tiden med mange mand. Discovery eksisterede ikke sent på etaperne og Phonak virkede frygteligt svage, hvor den mindste hastighed højere end snegletempo fejede alle Landis's hjælperyttere væk. Rabobank virkede ikke skræmmende. CSC virkede ikke skræmmende. Ingen hold sagde "Vi tager ansvaret, vi bestemmer udviklingen på løbet". Det var mærkeligt uforløst. Og stadig var der ingen som prøvede på noget som helst.

Man var ved at rive håret af i frustration over hvor lidt der skete.

Well ikke meget ændrede sig mellem Pyronæerne og Alperne.

Men så bliver det tirsadg og touren er nået til Alperne. Og med et EKSPLODERER touren. Fra at være noget af det mest røvsyge og intetsigende udvikler touren sig til en af de mest medrivende, angrebsivrige, spændende, overraskende Tour de Franc'er nogensinde (i hvert fald i nyere tid).

Tirsdag, onsdag og torsdag oplever vi CYKLING og fantastisk mod og udbrud. Vi oplever kollapser og genfødsler. Vi oplever fantastiske solotogter. Vi oplever folk blive kørt uhjælpeligt bagud for blot at vende stærkt tilbage dagen efter. Og mest af alt.......intet bliver afgjort.....kampen om den gule trøje bliver hver dag mere tæt og uforudsigelig.

Nu ender Landis med at vinde. Stort tillykke til Landis der trods et fuldkomment kollaps undervejs var stærkt kørende ellers og diponerede flot med et totalt håbløst hold i ryggen.

CSC (Flot genfødsel, men katastrofal taktisk fejlvurdering på Morzine-etapen)

Var rystet ved løbets begyndelse. Nu kun 8 mand og ALLE 8 udtaget og opbygget til KUN at støtte Basso. Pludselig var Sastre kaptajn. Og holdet havde ingen muligheder for disponerer anderledes nu her ved begyndelsen af løbet. Holdet måtte køre defensivt. Se tingene an. Hvem var på toppen? Hvordan gik enkeltstarten? Hvor meget havde CSC at give af i bjergene? Var Sastre overhovedet stærk nok til en top-5 i klassementet?

Og CSC blev endnu hårdere ramt. Voigt var ikke i form til solotogter i begyndelsen af løbet.....han var slet ikke sat op til sine sædvanlige togter på flad vej, men skulle først toppe senere.....som lokomotiv for en Basso i gult og med et CSC som derfor skulle trække mange dage. O'Grady får et bræk på en ryghvivle tidligt og må flere dage halte med hjem. Og da tingene bare ikke kan blive værre styrter Schleck som taber masser af tid og et par dage med smerter fra styrtet. Men det skal blive langt værre. Julich må på enkeltstarten udgå med et brækket håndled. Katastofe. En VITAL hjlperytter i bjergnene må udgå. Et kæmpe minus i CSC-regnskabet. Men tingene skal blive endnu værre. Et et lokomotiv og oppasser af Sastre på flad vej, nemlig Lombardi, må i Pyronæerne udgå med diarre.

Men CSC kæmper tilbage. Voigt vinder etape. Voigt er dag efter dag med i bjergnene og hjælper tonse meget. Vandevelde kører måske lige lidt under det forventede. Men dag efter dag er han med og må først slippe i finalerne når farvoritterne åbner fuldt op. Men løbets store sandhed er Schleck. Flere forventede en Schleck som ville køre langt bedre i bjergene end man umiddelbart ville gætte på. Og Schleck skuffede ikke. Schleck var drømmekørende i bjergnene. Vi regnede alle med det......Schleck vil med tiden kunne blive top klassementrytter. Men nu? Ja, nu! På flere etaper dansede han afsted med de allerbedste selv på de afsluttende bjerge. Og han VINDER på L'Alpe d'Huez. :blink: Genialt. Og på hvad der meget muligt er arets tours værste stigning, Col de Joux-Plane, da sidder Schleck nærmest og hygger sig og har ingen problemer med at tage hjul på farvoritterne, og lader formentlig kun være med at køre hurtigere for ikke at trække nogen op mod Sastre der er foran. Helt vildt. Schleck bliver vild!

Og i baghånden har CSC Sastre. Sastre kører en stort acceptabel enkeltstart. Har problemer i Pyronæerne.....men holder sig til og taber kun småting. Da løbet går ind i Alperne får Sastre vinger. Viser som feltets pt stærkeste rytter og på to dræber-etaper i træk sætter han ALLE andre på det afsluttende bjerg. Sastre kører sig som ind farvorit til at vinde touren.........hvis det ikke lige var for hjerneblødning hos CSC der giver Landis sejren......men det har vi analyseret.

All in all: Meget, meget imponerende tour af CSC. Måtte køre defensivt uden Basso, strategi og med færre og færre ryttere at rutte med. Men de ryttere der var kæmpede så blodet spræjtede af dem, og såvel Schleck som Sastre viste formidabel kørsel, langt bedre end nogen kunne forvente eller forlange.....specielt konditioner taget i betragtning.

Sastre

Kørte op til sit allerbedste. Ikke meget skulle have ændret sig for at Sastre faktisk ville havde vundet Tour de France 2006. Måtte flere dage selv dele øretæverne ud......hvilket han så gjorde. Formidabel kørsel af Sastre......der for 22 dage siden blot skulle havde været hjælperytter for Basso, og uden forberedelse (fysisk og mentalt) nu skulle omstiller det hele til at skulle køre efter toppen. FLOT!

Schleck

Jamen jeg mangler ord. Havde forventet at Schleck ville overraske positivt. Men så positivt!?!?! :blink: Manden var jo styrtet kort inden touren og havde endog slået nogen tænder ud. Mødte op næsten ude af form. Alligevel dansede han over de største bjerge blandt de bedste og vandt endog L'Alpe d'Huez. Fremtiden hedder Schleck......også fordi mange siger hans lillebror er et større talent end ham selv!

Discovery (årets mega-fiasko)

Hahahahaha, hvilken katastrofe. "Jamen vi har ingen farvoritter efter Armstrong.....men vi har fire ryttere der alle kan vinde touren" :laugh: Whar a joke. På ingen etape viste nogen Discovery-rytter noget som helst. Deres ryttere stod i kø for at falde igennem.

Popovych

Glem det. Bedre held næste gang.

Hincapie

Glem det. En katastofe.

Azevedo

Kæmpe skuffelse. Bedre held næste gang

Salvodelli

Salvo....hvem? Var han med i touren?

Phonak (havde løbets vinder, men wooowww hvor var de ellers ringe)

Jaja, de fik løbets vinder. Men hvad med resten af holdet? Det er rystende at et hold med en af løbets farvoritter + er et strot hold + har stort budget kan stille med så svagt hold. Landis var så nøgen at han flere gang gav trøjen til en anden til låns fordi han ikke turde binde an på at hans eget svage hold skulle trække hvis en stærk og farlig person gik i angreb. Landis havde slet ikke noget hold. Udover at hans hjælperyttere ikke så skræmmende ud på papiret, så skuffede samtlige da det endelig galt.

Landis

Mærkelig tour. Havde intet hold. Kørte deffensivt. Var på nær en etape helt på toppen af alle hårde etaper og klarede selv frisag. Da tingene eksploderede i alperne klarede skærene den første dag, gik 8 min ned anden dag og vandt 6 min den sidste. Meget mystisk tour. Gav frivilligt trøjen væk flere gange.....og den sidste gang næsten fatalt. Stærke enkeltstarter. Og så vanvidsudbruddet på Morzine-etapen, der vil gå over i tourhistorien som af de mest vilde angreb.......og et af de få historien, hvor missionen af en top-klassement-rytter holdt hele vejen hjem. Flot til Landis og stort tillykke.

T-Mobile (Monsteret der ikke var glad for at vise tænder)

Også T-Mobile var i chok ved løbets begyndelse med udelukkelse af den person det hele var lagt an på og en af løbets største farvoritter, Ulrich. T-Mobile havde udtaget det stærkeste hold i mands minde. Alle var udpegede til dedikerede hjælpere til Ulrich. Der var tempospecialister i spandevis (lokomotiver i det flade og jævnt stigende) som virkelig holdbare bjergryttere (ikke dårligt med f.eks Klöden og Guirini som hjælpere).

Men hvad skulle T-Mobile bruge disse ryttere til nu? Og var Klöden god nok i år til at køre med om sejren? Set på den baggrund må man sige, at T-Mobile faktisk fik stablet en flot tour på benene....trods alt. Klöden var stærk....i bjergene og på enkeltstarter. I realiteten tabte han touren til to udbrud ingen turde/ville/kunne køre hjem.....nemlig et 8 mins vanvidsudbrud af Landis og et 30 mins gratis udbrud til Pereiro Sio. Uden disse ville Klöden faktisk have vundet. Læg dertil to ITT gevinster + nærmest skræmmende styrke af tonsvis af T-Mobileryttere på den første. Læg dertil et hold der faktisk var med i det meste.....uanset terræn. Læg dertil at T-Mobile gang på gang på de hårdeste bjergetaper sad med 5-6 mand i finalen. Helt vildt.

Netop derfor sidder man også lidt uforløst. T-Mobile fik aldrig rigtig gang i angrebnene i bjergene. Gang på gang sad de 5 mand i finalen....og så rykkede en af farvoritterne og så kunne kun Klöden køre helt med, mens de andre lige faldt lidt tilbage....men uden mulighed for at hjælpe Klöden eller lave frække taktiske ryk. Well, sandheden er jo ligetil. T-Mobile sad med tonsvis af personer der var lige 2 % svagere end "farvoritterne".....godt nok til at køre i top 15 hele tiden.....men lige akkurat ikke godt nok til at være helt i spids til det sidste.

Klöden

Løbets sammenlagt stærkeste rytter. Ikke den bedste i bjergene. Ikke den bedste på enkeltstarterne. Men sammenlagt den stærkeste....specielt fordi han ingen dage gik ned. Jojo tabte en smule hele tiden til den bedste på dagen........men kun små bidder......og noget der hurtigt blev indhentet når en modstander en enkelt dag gik ned. Monsterflot tour af Klöden. I mine øjne faktisk flottere end Landis. Eneste minus i præstationen er, at han aldrig for alvor satte sig igennem og fik sat nogen farvoritter på bare en enkelt etape. Trækkes Pereiro Sios og Landis's vanvidstogter fra, så ville Klöden havde hevet sejren i Tour de France 2006 hjem. I bagklogskabens lys kan man spørge om det måske ikke var T-Mobile der lavede de største bøffer på den famøse Morzine-etape. T-Mobile sad flere ryttere end CSC og flere af dem tempospecialister.....tempospecialister og hjælperyttere som alligevel ingen gavn vil kunne give på Col de Joux-Plane. I bagklogskabens lys må dette besvares med klart JA. Men under etapen var dette knap så tydeligt. Ansvaret lå primært hos CSC og kun sekundært hos T-Mobile og Rabobank. At dette så i sidste ende viste sig at være en om muligt endnu større brøler for Klöden/T-Mobile end Sastre/CSC, ja det er jo skæbnens ironi.

AG2R (årets på enhver måde største positive overraskelse)

For ikke mange år siden var AG2R en joke, der ikke kunne følge med i en tour. Men AG2R har oprustet. Holdet skulle have kørt for Mancebo. Men da han blev udelukket måtte der rokkeres. I Moreau havde AG2R den naturlige afløser. Af mange sat til at kunne køre med i top 10. En muligt bud på den prikkede trøje. Og så har Moreau masser af erfaring. I det lange løb skulle Moreau ikke holde til det helt store. Men til gengæld var AG2R stort set med i alt i alt slags terræn. I udbrud på de flade etaper. I udbrud i bjergene. Ofte siddende med 3-4 mand helt i finalen af de store bjergetaper. Løbets største oversakelse er vel Dessel. Fik på 11. etape en ok tidsgevinst ved et udbrud med andre....men dog "ikke mere" end 7 min. Alt andet i touren er sket heads up med farvoritterne. Og først på den famøse Morzine-etape smuldre det en anelse for Dessel. Kanonløb af Dessel. Og massive indsatser fra alle på AG2R, specielt af Calzeti, Arrieta, Gourbert og Astarloza. Fejende flot tour af AG2R.

Caisse d'Epargne (ikke en overraskelse.....men de enkelte ryttere var)

Caisse d'Epargne stod inden touren som en af de stærke hold i touren. Ja, ikke nok med at de som hold så stærke ud, så havde de i Valverde en af farvoritterne...selv med Basso og Ulrich i løbet. Da Basso, Ulrich og Macebo blev udelukket var min farvorit Valverde. Hvis hans skræbelige knæ holder en i fremtiden endnu større gigant i cykling end han er allerede nu.....kun 26 år gammel. I Dauphiné Libéré havde Valverde vist at formen var hvor den skulle være. Med pludselig Basso, Ulrich og Mancebo ude, var Valverde min farvorit. Kunne ikke sætte sparepengene på Landis der er sårbar i lange etapeløb. Men i Valverde havde vi manden der ville holde og nemt kunne blive løbets stærkeste bjergrytter og med ganske fine enkeltsstarter i baghånden. Men Valverde styrter desværre og brækker kravebenet og må udgå. ÆV, endnu en rytter man glædede sig til at se som måtte udgå. Men Caisse d'Epargne har stadig et stærkt (bjerg-)hold og i Karpets en mand der kan køres for i klassementet. Karpets bliver dog en af løbets store skuffelser og yder ikke meget i årets tour. Dermed burde Caisse d'Epargne være en (næsten) ligegyldig faktor i løbet. Men Landis vil det anderledes. Pereiro Sio er en fremragende rytter, både i bjerge på enkeltstarter. Flere har i del år haft ham som en top-15 rytter, måske top-10 rytter. Men Pereiro Sio har skuffet lidt de seneste år. Men Landis mener, at Pereiro Sio skal have lov til at køre i gult og giver et udbrud med ham 30 min......nok til at Pereiro Sio går i gult. Og nu bliver han en seriøs hovedpine for ALLE farvoritterne. Ligesom Dessel så bliver han bare ved med at hænge på......selv på de hårdeste bjergetaper. Taber lidt hist og her.....men det er småting. Pereiro Sio viser endelig de kvaliteter han har.......en kvalitetsrytter i bjergene og fremragende temporytter, og udholdende som de færreste (det sidste vidste vi dog på forhånd). Og baghånden har Pereiro Sio et genrejst Caisse d'Epargne-hold. Udover at de køres helt tynde på den famøse Morzine-etape, så viser de klasse og styrke ved konstant i finalerne at sidde med en del ryttere til at hjælpe Pereiro Sio. Specielt Arroyo kører helt formidabelt.

Som forventet - men dog ikke uden kamp - så må Pereiro Sio kaste håndklædet i ringen på enkeltstarten til den rytter som havde foræret ham den gule trøje og som han holdt så flot.

Rabobank (fin tour, men Menchov skuffede en anelse)

Rabobank var splittede i år. I Kyllingen havde Rabobank en rytter som mange anså for meget muligt at være årest stærkeste bjergrytter. Hele året opbygget til at toppe på nogen få etaper i touren. Såvel etapesejr på en (eller flere) bjergetape som den prikkede trøje var realitiske mål. Omvendt havde Rabobank i Menchov en klasserytter til klassementet. Som farvoritterne faldt fra (Basso, Ulrich, Mancebo og Valverde) så så en samlet tourgevinst til Menchov mere og mere realitisk ud. Menchov plejer ikke at gå ned. Således havde jeg ham bedre end Landis, omend jeg også forventede at på mange etaper der ville Menchov være presset og halse lige efter de bedste. Ikke nok med det, Boogerd havde i årets løb også bestemt sig for at køre sin bedste tour i mange, mange år og konstant være med i finalerne på de hårde bjergetaper.

Menchov får dog "magten". Menchov kører fint gennem Pyronæerne og ser faktisk skræmmende stærk ud. Kyllingen er blevet forvandlet til hjæperytter, uden mulighed for at køre egen chance. Derudover ser han ikke ud til at være helt på toppen. Og han må se det ene bjergpoint efter det andet glide forbi sin næse. Da touren rammer Alperne ændrer alt sig. Menchov viser med det samme svaghedstegn.....ikke at han falder ud af toppen, men at hvor han før så ud som blandt de stærkeste, så må han nu hele tiden file lidt tid til de bedste. Samtidigt får Kyllingen nok af at være hjælperytter. Så han laver sit drømmetogt på La Toussuire-etapen. Hvis det ikke var fordi at Landis dagen efter er ude i et mindst ligeså vildt og spetakulært, så ville dette havde været årets højdepunkt over all. Det er det måske snært stadig. I hvert fald et vanvidsudbrud fra en bergspecialist......noget alle altid ser frem til i en tour, og noget hvor historiens bedrifter gør sådanne togter endnu mere "fornemme" og "berømmelige". Kyllingen napper bjergtrøjen, etapesejren og et ridt som med sikkerhed vil gå over i tour-historien og om f.eks. 30 år vil være noget som man vil hive frem og sige "Kan I huske touren i 2006, hvor danskeren Michael Rasmussen var på sit vilde togt over alle de høje bjerge".

Samlet blev touren en ok succes for Rabobank, etapesejre til Freire, Menchov og Rasmussen. Den prikkede trøje til Rasmussen. Eneste skuffelse for Rabobank, at Menchov mistede mere og mere fodfæste som Sastre satte tempoet op i Alperne, og Menchov havner en del væk fra podiet.

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Schleck

Jamen jeg mangler ord. Havde forventet at Schleck ville overraske positivt. Men så positivt!?!?! :blink: Manden var jo styrtet kort inden touren og havde endog slået nogen tænder ud. Mødte op næsten ude af form.

Drikker du heftigt imens du skriver dine indlæg? Hvordan kan du få det, at Schleck styrter og knalder et par tænder ud en god uges tid inden Tourstarten til at være lig med at han møder op næsten ude af form? Manden mistede en træningsdag på landevejen pga det styrt. Det spolerer ikke ligefrem den formtop som sæsonen har været lagt an på...

Link to comment
Share on other sites

Drikker du heftigt imens du skriver dine indlæg? Hvordan kan du få det, at Schleck styrter og knalder et par tænder ud en god uges tid inden Tourstarten til at være lig med at han møder op næsten ude af form? Manden mistede en træningsdag på landevejen pga det styrt. Det spolerer ikke ligefrem den formtop som sæsonen har været lagt an på...

Æhhh, undskyld :blink: Det var bare hvad jeg havde læst et sted for snart 3 uger siden. Jeg undskylder denne fatale udtalelse, der åbenbart kræver en betydelig promille for at kunne skrive noget så meningsløst og absurd. :blink: Jeg må hellere tjekke min skummetmælksleverandør for at se om de leverer mælk med alholdprocenter på 89 % helt uden at nogen kan smage det. :blink:

Edited by jarvig13
Link to comment
Share on other sites

Æhhh, undskyld :blink: Det var bare hvad jeg havde læst et sted for snart 3 uger siden. Jeg undskylder denne fatale udtalelse, der åbenbart kræver en betydelig promille for at kunne skrive noget så meningsløst og absurd. :blink: Jeg må hellere tjekke min skummetmælksleverandør for at se om de leverer mælk med alholdprocenter på 89 % helt uden at nogen kan smage det. :blink:

Ro på. Så har din kilde jo bare været ude på dybt vand. Angående 89% skummetmælk, så er jeg klar som aftager. :laugh:

Link to comment
Share on other sites

Schleck sagde selv i et interview med tv2, at han havde misset 4 dages træning, og ikke kunne spise i 5 dage.

Og Riis har udtalt, at styrtet kostet en dags pause. Mon ikke det så er 4 dage på landevejen han har misset, men han har trænet på rullerne de 3 af dem?

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes, at det har været det bedste tour de france længe på trods af de manglende profiler. Det gode var at der ikke var en Lance Armstrong til at ødelægge alt interessant cykelløb, og der generelt ikke var nogle hold, som kunne styre feltet.

For det betød at udbrud som specielt Landis' og Kyllingens rent faktisk kunne lykkedes og man derfor blev belønnet for at tage en chance i stedet for at blive spist af Armstrongs hold.

Selvom Landis er amerikaner og jeg derfor pr definition ikke kan lide ham, så synes jeg det er godt at se en rytter uden et stærkt hold vinde, så man kan sige, at Landis vandt touren og ikke hans hold.

Jeg synes ikke Rabobank skuffede: bjergtrøjen og 4 etapesejre (heraf to bjergetaper) og en 6 plads er en god høst, for Menchov virker slet ikke stærk nok til at kunne blive Tourvinder, da han både i bjergene og på enkeltstarten kun er blandt de næstbedste. Så ud fra det potentiale kan man ikke forvente mere.

Discovery lagde jeg slet ikke mærke til, de burde næsten være blevet hjemme med et så blegt hold i forhold til, hvad de plejer. Armstrong havde vist ingen kronprins på holdet.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share