Morgen Cardio


Deluxe
 Share

Recommended Posts

Jarvig13> jeg kan ikke lige se hvor du vil hen med snakken om at kroppen er forudprogrammeret til at tabe dette og hint. Selvfølgelig kan man manipulere kroppen til at tabe fx mere fedt end muskler/glykogen afhængigt af diæt og træning.

QUOTE

Hvis du spiser dit morgenmåltid før din cardio, vil der strømme sukker nok rundt i blodet til at det bliver forbrændt, før det overhovedet er nødvendigt for kroppen at bruge fedt, fordi kulhydrater er kroppens foretrukne brændstof

Næsten helt forkert. Kroppen forbrænder altid fedt - og jo en enelse mere jo højere aktivitetsniveauet er, men det er (relativt) ikke meget. Når kulhydrater er kroppens primære brændstofkilde er det fordi:

- Kan hurtigt gå fra status "lager" til status "energi der bruges NU"

- Tilpasningen af hvor meget energi der netop nu skal bruges meget præcist kan fintunes ved kulhydrater, mens fedt (og proteiner) er langt regide i deres virkemåde.

Her tror du du går helt fejl af det jeg skriver. Forklar mig venligst hvorfor kroppen brænder ligeså meget fedt af på tom mave, som efter et måltid.

Din udredning om kulhydraters funktion er jeg for såvidt enig i, bortset fra en ting. Det jeg skriver er at hvis blodsukkeret er for højt, vil insulinproduktionen stige og fedttab umuliggøres.

Hvis energiforbrug er højere end energiindtag over en længere periode, så taber du dig. Det er ligegyldigt (vægttabsmæssigt) hvornår på dagen og i hvilke delperioder energiunderskuddet er mindst, medium eller størst. Det er det akkumolerede energiunderskud, der er interessant.

Nej det er ikke ligemeget. Forskellen handler om hvor meget fedt kontra muskelmasse der forsvinder.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 108
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Mere nede på jorden – selv om folk udtaler sig på baggrund af lommeuld og ”logik”, opfundet over colaen i træningsrummet – så kan det da godt være at de har oplevet noget som er interessant og rummer en god erfaring – som stiller et vigtigt spørgsmål – selvom den forklaring de selv har konstrueret er noget vås

- Fuldstændig enig... hvis det pr erfaring har vist sig at vi taber os bedst ved en gåtur inden morgenmaden, så hænger det ikke nødvendigvis sammen med lommefilosofien "glykogen depoterne i bund blablabla" .. det er bare et skud....

Link to comment
Share on other sites

FætterBR - jeg er for træt til at svare seriøst på diverse kommentarer - det er du sikkert glad for (men det er en stakke frist - mine RUC "minder" har jeg det bedre med end du åbenbart har - jeg har jo også været med til at plage studenter med sligt i 7-8 år) - lige nu vil jeg nøjes med at sige at jeg skrev "kan godt være"! - iøvrigt synes jeg ikke dit eksempel har alt fopr meget at gøre med hvad jeg skrev - men det ved du nok...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En lidt sjov ting er at energiunderskud ikke nødvendigvis fører til et vægttab som nogle hele tiden skriver :)

Et potentiels energitab i kroppen ja, men ikke vægttab. Hvis man f.eks. over en periode taber 1 kg fedt og tager 1 kg muskler på er den potentielle energi i kroppen minsket.

Det betyder at personlige erfaringer fra mennesker som fokuserer på vægttab godt kan være meget forskellige fra personer som fokuserer på BF %.

Så hvis vi antager at crawdaddys forklaring holder (som jeg forøvrigt mener den gør) vil morgencardio resultere i et mindre absolut vægttab end cardio efter morgenmad alt andet lige (kost, træning m.m.) men også en mindre BF %.

Link to comment
Share on other sites

En lidt sjov ting er at energiunderskud ikke nødvendigvis fører til et vægttab som nogle hele tiden skriver
Forkert !
Et potentiels energitab i kroppen ja, men ikke vægttab.

Jo, altid vægttab. Spørgsmålet er kun i hvilket forhold fedt, kulhydrater og proteiner forbruges.

Hvis man f.eks. over en periode taber 1 kg fedt og tager 1 kg muskler på er den potentielle energi i kroppen minsket.
Ja, som samlet periode er dette teoretisk rigtigt. Men du må dele det op i to perioder, hvis du ser på det stringent set. En periode med energiunderskud, hvor du taber fedt (hvis du gør det rigtigt), og en periode med energioverskud, hvor du (hvis du træner rigtigt) tager muskler på.
Det betyder at personlige erfaringer fra mennesker som fokuserer på vægttab godt kan være meget forskellige fra personer som fokuserer på BF %.

Kan kun være enig i denne "konklusion" men bygger på en forkert "argumentation" (ovenstående postulater)

Så hvis vi antager at crawdaddys forklaring holder (som jeg forøvrigt mener den gør) vil morgencardio resultere i et mindre absolut vægttab end cardio efter morgenmad alt andet lige (kost, træning m.m.) men også en mindre BF %.

Argumentation holder ikke grundet ovenstående. :o

Link to comment
Share on other sites

Jarvig13, hvad kan jeg sige andet end at du er forkert på den ;)

Vil du hævde at det er umuligt at ændre i kropssammensætningen/kompositionen og holde vægten konstant? Det er det jeg læser udfra din argumentation. Selvfølgelig er det ikke det. Dette finder en masse mennesker ud af når de starter med at vægttræne. De taber sig ikke i starten men bukserne sidder løsere og løsere (BF går ned). Senere begynder vægten så måske også at falde.

Du er alt for forhippet på at ting ikke kan ske samtidig. Jeg vil give dig ret i at kroppen meget arbejder i niveauer. Hvis den har opnået et muskelniveau en gang har den meget lettere ved at opnå dette igen. Tilsvarende vil den huske fedtniveauer så dette medfører at det kan være svært at tabe sig fordi kroppen vil forsøge at opretholde status som den husker det.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skal ikke sige, at det aldrig kan lade sig gøre.

Når vi f.eks. ser på livsstilsændringer for personer der kun skal/vil tabe sig et par kg (over f.eks. et år), så er det da muligt, at dine udsagn er rimelige. Og som altid er langsomme vægttab langt de sundeste og mest vedvarende. I lange perioder - såsom et år - er det da mere end muligt at energibalancen svinger en anelesen, således at man i perioder kan tabe sig lidt fedtvævsmæssigt, og at man i andre er lige akkurat er så meget i energioverskud, at kroppen kan tage muskelmasse på.

Men langt de fleste der er herinde ønsker jo mere drastiske vægttab pr. tidsenhed. Vi taler ikke om 2-3 kg's fedtvævstab på et år, men pludseligt ofte om fedtvævstab på 1-2 kg om måneden og endog til tider 1-2 kg om ugen.

Her er min påstand at energiunderskuddet er så markant stort, at man i den periode man taber sig, ikke kan tage muskelmasse på.

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg kun tilslutte mig ;)

For en Fitness BB'er som mig gælder det altid om at minimere tabet af muskelmasse også selvom dette ikke betyder et maksimal vægttab. Min opfattelse er at i nogle situationer kan det ikke lade sig gøre p.g.a. kroppens generelle katabole tilstand ved større diæter. Det er dog ikke tilfældet at energiunderskud automatisk medfører en katabolsk tilstand. Det afhænger meget af den energi som frigøres fra kroppens lagre (sukker, muskler og fedt) men mere af det arbejde som kræves fra kroppen. En katabolsk tilstand kommer man i når kroppen ser at det evige lager (fedt) ikke kan levere energi hurtigt nok til arbejdet og derfor beslutter at nedbryde sukker og/eller muskler for at hjælpe. Let forbrænding som gang om morgenen bringer dog ikke i sig selv kroppen i en katabolsk tilstand da energien til dette i høj grad kan tages fra fedt.

Da er da lidt sjovt at tænke på at den person som smider 2 kg muskler reelt har haft et mindre energiunderskud end den som smider 1 kg fedt. Jeg tror dette kan forklare en del folks personlige erfaringer med slankekure hvor de kun ser på vægten.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share