Jan Ullrich suspenderet


Squatfather
 Share

Recommended Posts

Cykelsporten især har siden 1998, men dybest set siden dopingkontrol blev indført i midten af 1960'erne, levet en kamp for at ændre sit image. Alle ved, at det kan betale sig at snyde og omgå reglerne, hvis man ikke bliver opdaget. Efter 1998, hvor presset var enormt har man på mange hold indført deciderede anti-doping politikker, som rytterne har skullet tilslutte sig. Dette er tilfældet på Team CSC og det er så vidt jeg har forstået det som et brud på denne interne dopingpolitik, at Basso er sendt hjem. Ullrich er sendt hjem på en lignende baggrund, da han også har skrevet under på ikke at have noget med sagen at gøre. Derudover har alle sportsdirektører holdt møde i formiddags, hvor man nok er blevet enige om, at de der står på listen sendes hjem, bevisets tyngde uagtet. Det handler også

om damage control. I det Bassos navn rent faktisk ER på det spanske politis liste over mistænkte på baggrund af deres gennemgang af sagen, så er det en svær kamp at kæmpe når man prøver på at vinde en Grand Tour samtidigt. Det er desuden det bedste for de resterende ryttere og for holdets sponsor, at man fjerner det "element", der skaber usikkerhed. Så er der ro på bagsmækken. Så fornuftigt i mine øjne. Jeg tror ikke holdene (eller Riis) er belevet forelagt egentligt bevis som offentligheden ikke har set. Jeg tror de har set listen fra det spanske politi og valgt at stole på den efterforskning og de vurderinger som politiet har gjort, og vurderet at sagen er tabt i den forstand at det er opad bakke at forsvare sig, når der er indicier på doping.

Spørgsmålet er selvfølgelig hvorfor sagen eksploderer lige præcis dagen før Touren, når nu den har kørt siden maj måned? Spansk politi har arbejdet på at sammentømre indicier mod rytterne. Der er ikke bare tale om et a4-ark, hvor der står 200 navne med vedlagt foto.

Der er et hav af dokumenter, der er brugt kodesprog og kodenavne, og de er nok heller næppe sorteret i fine bunker. I afkodningen af rytteridentiteter skal man nok i flere tilfælde bruge detaljerede informationer om rytterne, fx. hvilke løb, der har deltaget i, og hvor og hvornår de har trænet osv. osv. Når nogle navne nævnt og har været på listen, men er væk igen tror jeg det skyldes at spansk politi ikke er færdige med deres gennemgang af sagen endnu. Man har nok koncentreret sig om at følge sporene efter fx. Ullrich og Basso i dét disse ryttere har særlig interesse. Man mangler helt sikkert, at gennemlæse, gennemlytte og analysere en del informationer endnu.

De resterende ryttere i tour-feltet er ikke rene. Gør jer ingen illusioner. Det er ekstraordninært usandsynligt, at der ikke er mindst én rytter i feltet, der enten via bloddoping eller via diverse præparater overtræder dopingloven. Husk på at dette her godt nok drejer sig om en del ryttere, men der er kun tale om optrevlingen af ét netværk. Siden 1998, hvor organisationen af doping i flere tilfælde foregik internt på de enkelte hold, er organisationen skiftet ud i diverse netværk på tværs af holdene mellem ryttere. Der skal således i dag mere til at blive lukket ind i varmen og man bliver ikke indrullerert i en automatisk medicinsk præparation af holdlægen så snart man har underskrevet en kontrakt. Men kender man nogen, der kender nogen, ja så er der adgang til ulovlige stoffer. Det er lidt ligesom nede i jernhulen.. Men ikke hele feltet er dopet. Enhver rytter kan pricipielt være ulovligt præpareret og enhver rytter (også dem, der vinder!) kan være rene.

Vi må vente at se, hvad der konkret kommer ud af dette. Det kan bestemt ikke udelukkes at både Basso og Ullrich går helt fri i forhold til fældende beviser.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 91
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

du kunne jo overveje hvordan du ville have det hvis du tropper op til DM-A næste år,

og så bliver bedt om at gå igen fordi Helge måske har hørt fra en eller anden at dit navn

står på en liste, som ikke lige er tilgængelig...

hva faen... jeg kan sgu os hurtigt lave en liste med de navne på folk der pt kan slå

mig i 100kg klassen og sætte den i omløb og så vupti får vi sgu lige dem smidt ud af DM

og så er vejen banet...

at smide så mange ryttere ud på den måde der er sket i dag, er da ødelæggende for Touren..

Hvor mange af rytterne er blevet udelukket, pga. en tilfældig liste?? :blink: I mine øjne er den ikke tilfældig! :wink:

Basso og Ulrich er blevet suspenderet af deres respektive hold, da de i forbindelse med deres kontrakt med holdet, har underskrevet et sæt etiske regler.

De etiske regler indeholder en "paragraf" omkring "dopingmistanke" - denne paragraf kommer med 110% sikkerhed ikke bag på nogen af rytterne, det er "the name of the game" - bliver de sat i nogen form for forbindelse med doping(mis)brug, har holdejeren mulighed for at suspendere dem - thats it! :unhappy:

Der er efterhånden rigtig mange penge i cykelsport, og der er nogle kæmpefirmaer på banen som sponsorer - disse firmaer har et MEGET værdifuldt brand at beskytte! INGEN af dem vil satse det mindste, som sætter brandet på spil - det vil lynhurtigt koste millioner i tabt omsætning!

Penge går (også) i denne sammenhæng frem for individet!

Så glem alt om, at "man er uskyldig, indtil det modsatte er bevist"! - sådan er livet i proffesionel sport! :wink:

Selvfølgelig er det surt, at være på listen, hvis man virkelig er clean - men igen hvor mange af dem der deltager i touren er det?

Dem der ikke bliver dømt, får chancen igen næste år, dem der bliver dømt bliver udelukket!

Så kan man tude over, at de har forberedt sig meget længe, men hvis de ikke kan tåle nederlaget, som desværre er en del af denne sport, skulle de hellere vælge en anden sport! :dry:

Organisationen bag Tour De France har valgt at udelukke de ryttere, som figurerer på listen - de har naturligvis heller ikke råd til, at lade evt. doping(mis)brugere køre! Man har besluttet, at sport skal være "rent" - og derfor må de tage konsekvensen - også selvom der stadig, mig bekendt, kun er tale om en kratig mistanke!

Det er sponsorer og i sidste fald penge det drejer sig om!

Edit: Faldt over lidt andre oplysninger!

Edited by Gnuen
Link to comment
Share on other sites

Hehe, nu så jeg lige på tv2 at hele top5 fra sidste år er ude... Nr. 6 var 11 minutter efter armstrong og nu kan man ikke undgå at tænke om Armstrong ikke var dopet da han nu kunne slå alle disse dopingryttere :innocent::innocent: :innocent:

Link to comment
Share on other sites

Hehe, nu så jeg lige på tv2 at hele top5 fra sidste år er ude... Nr. 6 var 11 minutter efter armstrong og nu kan man ikke undgå at tænke om Armstrong ikke var dopet da han nu kunne slå alle disse dopingryttere :innocent::innocent: :innocent:

men hvorfor stoppe med top 5....hvorfor ikke top 30...eller top 50...

faktisk må alle der var mindre end 5 timer efter Lance alle være dopet...

hell, hvorfor ikke hele feltet, og så erstatte dem med nogle kendisser,

der aldrig har cyklet før...så er man garanteret et doping frit løb med

udsigt til spænding og drama i særklasse...

Link to comment
Share on other sites

men hvorfor stoppe med top 5....hvorfor ikke top 30...eller top 50...

faktisk må alle der var mindre end 5 timer efter Lance alle være dopet...

hell, hvorfor ikke hele feltet, og så erstatte dem med nogle kendisser,

der aldrig har cyklet før...så er man garanteret et doping frit løb med

udsigt til spænding og drama i særklasse...

Synes stadig vi skal værne om blive ved med at kæmpe for at gøre det så svært som overhovedet muligt for dopingsyndere at slipper igennem nåleøjet!! Det kan ikke være rigtigt at de folk som er dedikeret nok til at prøve at vinde, og som er ren, ikke har en jordisk chance!

Link to comment
Share on other sites

OK, alle proffesionelle cykelryttere er potentielt skyldige. Sådan er gamet. Umiddelbart snyder alle.

Men som altid i verden, så kræves beviser.

Jeg hørte netop noget i TV2. Ikke at TV2 på nogen måde er så "on the top" af hvad der virkelig rykker,. Men TV2 sidder trods alt med en så stor satsning (som alitd.......prøv at skrive "tour de france" i google og se, hvor mange danske sider der popper op = DK er i forhold til vores størrelse dybt interesseret i touren). Og de har masser af folk som trods alt er en del inde i hvad der foregår.

Pointen er at TV2 sagde "Ikke meget er sluppet ud (om rapporten), men hvad der er sluppet ud, så siger det, at der er masser af "beviser" mod Ulrich om alt muligt snask og stoffer, mens at det ENESTE indicie mod Basso er, at i en samtale mellem Fuentes (lægen i søgelyset) og en anden læge, der nævnes navnet på Bassos hund i en bisætning......hvilket af det spanske politi er udlagt som om Basso er indblandet (idet alle ryttere er "krypterede" og man derfor må finde de implicerede ryttere ved deres alias (krypterede navn)".

Hvis dette er tæt på hvad der reelt er forelagt i det spanske politis rapport, så er det justitsmord mod Basso. Som sagt.....jeg tilhører den del af de tour-interesserede som tror at ALLE er dopede....spørgsmålet er kun hvor meget og hvor dumt de er det.

I en sådan verden kræves BEVISER. Når man er i en verden hvor alle er semi-skyldige, så må dem som nakkes trods alt være beviseligt skyldige.

Derfor er det næsten justitsmord. At Bassos hunds navn er nævnt i én bisætning i en samtale mellem to pesoner, så er det for vildt.

Selvfølgelig kan Basso være skyldig.....og så æder jeg hvert et ord. Men ud fra hvad der indtil nu vides, så er Basso blevet slagtet på helt vilde indicier.

Kort konklusion. I henhold til hvor meget doping er en sygsom i cykling, så er det (i min objektiv) helt okay at alle som er i denne rapport er blevet udelukket af touren.

Men at Basso rent faktisk er skyldig er LANGT mere tvivlsom........og indtil dette er undersøgt, så er han selvfølgelig uskyldig ligesom f.eks. Ulrich og Mancebo.

Men det er simpelt. Meget tyder på, at Basso ikke på nogen måde beviseligt...eller endog indiciermæssigt.......er skyldig og at han i stedet har måtte ladet "livet" overfor hvordan tingene tilstand.

Kort pointe: Jeg er skeptiker. Jeg tror at 99 % af alle der er i toppen af cykling PÅ EN ELLER ANDEN MÅDE er dopet. Men min tro er irrelevent. Hvad der er relevant, er hvad der kan bevises. Og set ud fra de få informationer jeg har, da er det yderst tvivlsomt at Basso BEVISELIGT har overtrådt reglerne.......og dermed er han indtil videre et offer for en omfattende snyde-skandale som pt stilles frem i lyset.

På dansk: Basso - er med de informationer jeg har pt - uskyldig og et (naturligt og fair) offer for en skandale han ikke beviseligt er med i.

Link to comment
Share on other sites

hell, hvorfor ikke hele feltet, og så erstatte dem med nogle kendisser,

der aldrig har cyklet før...så er man garanteret et doping frit løb med

udsigt til spænding og drama i særklasse...

Det synes jeg er en god idé, der må efterhånden være nok tidligere deltagere i Robinson, Big Brother, Paradise Hotel mv. til at besætte et helt felt. Hver sæson af hver serie kan så have deres eget hold, det blir' sgu da godt. :4thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil også tilslutte mig gruppen af dem, der mener at den her sag lugter lidt meget.. EKSTREMT MEGET!!

Tdf ledelsen er jo dybt godnat.. Efter min overbevisning kan det da ikke være normal procedure at smide folk ud fra løb/konkurrencer, pga. mistanker!?!? Uskyldig til det modsatte er bevist: er det ik standard procedure i en moderne retssal??

Nu er det jo ikke Tourledelsen der har smidt nogen ud, bortset fra det wild card til Comunidad Valenciana som de trak tilbage. Da de 20 ProTourhold i kraft af deres ProTourstatus alle er garanteret start i TdF kan Tourledelsen således ikke trække holdene ud, hvilket blev bevist ved at CAS afslog Tourledelsens forsøg på at vippe Astana-Würth ud. At det hold så ikke kom til start, fordi 5 af deres 9 tilmeldte ryttere var en del af "Operacíon Puerto" er en anden sag.

Og du har helt ret i, at rytterne er uskyldige til det modsatte er bevist. Ingen af 9 ryttere der fik startforbud i Touren er således, hverken skyldige eller dømt endnu. Men ProTourholdene har et indbyrdes etisk regelsæt. Disse etiske regler gør blandt andet, at et ProTourhold ikke må ansætte en rytter som er dømt for doping efter 01.01.2005 før 4 år efter dennes dom. Dette betyder at en rytter der får to års karantæne ikke vil kunne kører cykelløb på højeste niveau før 2 år efter hans karantæne er udløbet. En anden del af dette etiske regelsæt er at en rytter skal suspenderes, såfremt han indgår i en dopingundersøgelse. Det er denne regel som Basso, Mancebo, Ullrich og de 6 andre ryttere er blevet ramt af.

Personligt syntes jeg, at det er en meget fornuftig regel som ProTourholdene er blevet enige om. Riis var iøvrigt en af idemændene bag denne regel. Ved suspenderingen undgår man således, at en rytter kan vinde løb som han senere ville få taget sejren i pga den igangværende sag. Desuden undgår man ved at have udelukket de implicerede inden løbet det der er holdenes og Tourledelsens største skræk. Nemlig at spansk politi ville stå klar med håndjernene, når Tourfeltet i pyernæerne slår et smut ind i Schweiz. :smile:

Jeg tror at de har sat en fornuftig grænse, så vidt vides er det kun enkelte mennesker der bor rigtig højt oppe i bjergene der har højere værdier end de grænser ... mon ikke man ville ha' brokket sig meget mere, hvis det var en urimelig grænse?

Om grænseværdien på 50 er fornuftig eller ej har jeg ikke videnskabelig indsigt til at udtale mig om. I langrendsporten har de feks valgt at sætte grænsen ved 53. Hæmatokritgrænsen bruges jo heller ikke til at dømme folk med, idet den er en indikation, ikke et bevis på doping.

Der er iøvrigt en række ryttere som har et medical certificate som undtager dem fra grænsen på de 50%. For dem ligger grænsen højere. Af dem jeg ved der har haft det er den columbianske vetaran Hernan Buenahora som skulle have en naturlig værdi på omkring 56, samt den tidligere Credit Agricolerytter Jonathan Vaughters som skulle have en værdi omkring de 52. Så vidt jeg husker er CSC´s Volodymir Gustov også iblandt de ryttere med et sådant certifikat. :smile:

Den liste beviser vel strengt taget ikke noget...Det synes jeg sådan set er et problem. Og hvis der var konkrete beviser, hvor var de så henne bare for en uge eller to siden? - jeg synes sagen stinker mere og mere.

Nu er der jo ikke på nogen måde tale om en tilfældig liste. "Operacíon Puerto" er et led i en større undersøgelse som spansk politi har haft kørende kørende i mere end et år inden de den 23. maj skred til anholdelse af Eufemiano Fuentes, José Luis Merino, Alberto León, José Ignacio Labarta og Manolo Saiz.

De hovedanklagede i sagen er lægen Eufemiano Fuentes og lederen af et analyselaboratorium i Madrid José Luis Merino. De to har det spanske narkopoliti overvåget og aflyttet i mange måneder, hvorefter det førte til razziaen i maj. Listen bygger således på hvad der er set og hørt ved disse overvågninger og aflytninger, samt den mængde dokumenter og blodposer som er blevet beslaglagt. Mængden af beviser og indicier er givetvis meget forskelige fra rytter til rytter. Og der er muligvis nogle som er blevet hængt ud på et meget tyndt grundlag.

Til slut vil jeg skrive at en del af denne polemik inden Touren kunne have været undgået, såfremt lederne hos Astana-Würth, AG2R, CSC og T-Mobile havde udvist en smule mere konsekvens, da "Operacíon Puerto" så dagens lys. De skulle have bedt om aktindsigt og fulgt Phonaks eksempel. De suspenderede straks de to ryttere på deres hold, Santiago Botero og José Enrique Gutierrez Cataluna, som var en del af sagen. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Meget interessant. Så Basso er ikke blot supsenderet pga. en telefonsamtale mellem Manolo Saiz og Eufemiano Fuentes. Der er dokumnter og blodprøver som man mener relaterer sig til Basso. Hvis koden "Birillo" og "Nummer 2" er decifreret rigtigt ser det meget alvorligt ud for Basso :nonono:

Edited by Scorpio
Link to comment
Share on other sites

Er lige kommet hjem fra nibefestival, så det hele virker lidt uvirkeligt for mig.

Men nu har jeg brugt lidt tid, og læst om sagen. Det er synd for cykelsporten. Men når man ser tdf vil man se de bedste. Jeg vil se dem gøre det umulige, men det bliver nok ikke det samme uden hovednavnene.

Rytterne er blevet trukket ud af holdlederne, men det er vel kun fordi holdlederne har et stort ansvar overfor deres sponsore.

Bliver Ulle og Basso renset 100 %, hvad sker der så? Sagsøger de touren ? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Men nu har jeg brugt lidt tid, og læst om sagen. Det er synd for cykelsporten. Men når man ser tdf vil man se de bedste. Jeg vil se dem gøre det umulige, men det bliver nok ikke det samme uden hovednavnene.

Nu ved jeg ikke hvad du mener, når du skriver at du vil se rytterne gører det umulige. I mine øjne ville det være mere synd for cykelsporten, såfremt Ullrich eller Basso havde deltaget og senere var blevet frataget en eventuel sejr.

Rytterne er blevet trukket ud af holdlederne, men det er vel kun fordi holdlederne har et stort ansvar overfor deres sponsore.

Rytterne er trukket på baggrund af ProTouren etiske regelsæt. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Så har Vinokourov taget konsekvensen af, at han ikke kom til start i TdF fordi Manolo Saiz og mange af holdkammeraterne var indblandet i "Operacíon Puerto". De kazakstanske Astanainvestorer har nu købt Saiz og Co. ud af Active Bay som er firmaet der driver holdet. Ny øverstansvarlige på det sportslige område bliver den tidligere kazakstanske prof-rytter Alexandre Shefer. :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Løkken strammes efterhånden mere og mere omkring Ullrich og Pebernæsen.

Fra dr.dk:

Aldag: Jan Ullrich i fremmed selskab

19. jul. 2006 19.39 Tour de France

Jan Ullrichs tidligere holdkammerat Rolf Aldag siger onsdag til sport1.de, at den tyske cykelrytter har haft mulighed for at dope sig, når holdet var til løb.

- Jan havde tit eneværelse. Og når han delte et værelse med en holdkammerat, ville han også have haft tid. Han var tit alene i en time med en hjælper på værelset. Hans værelseskammerat bankede ikke på døren, han forsvandt bare. Nogle gange undrede vi os over, hvad der skete, når vi så fremmede i lobbyen, siger Aldag.

Han er dog ikke i tvivl om, at der er Ullrichs vejleder Rudy Pevenage, der er den store skurk.

- Pevenage har altid været meget tæt knyttet til Jan, og deres bånd blev endnu stærkere efter skiftet til Coast i slutningen af 2002. Pevenage bandt sig mere til Jan. Og presset steg med det forventede slag mod Ivan Basso om Tour-sejren, og så tabte Pevenage måske hovedet. Hvordan skulle Jan komme i kontakt med spanierne? Han taler ikke sproget og ville have brug for en mellemmand, siger Rolf Aldag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share