regnbueørred


Litopsi
 Share

Recommended Posts

jeps men den er jo helt vildt upræcis!! jeg kan informere om at ørred hedder trout på engelsk og dermed er en high fat fisk => 20 - 24 g prot - 11- 30 g fedt!!!! noget af et spænd synes jeg nok..... er der nogen der kan være lidt mere præcise?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved svinger fede fisk´s fedtindhold i forhold til årstiden

hmmm det vidste jeg ikke.... jeg tror jeg bruger et gennemsnit så. Eller... altså nu ved jeg at de er fanget om sommeren, kan man så gå ud fra at de ligger i den lave ende af fedtskalaen?

Link to comment
Share on other sites

Tallene gælder vel bare for fede fisk generelt. Der er vel stor forskel på de forskellige fisk, og jeg tror da ikke på, at man kan komme i nærheden af 30g, selv 11gram synes jeg lyder af meget, så jeg tror ikke at listen er meget bevendt. Jeg fandt et gammelt link, som Claus B engang havde postet, som giver helt andre tal:næringsindhold i fisk :)

Link to comment
Share on other sites

Rigtig god side!! fluks blev den tilføjet mine foretrukne :hehe:

Men der er godt nok stor forskel til det første link. Denne tabel siger: prot. : 20.5 (der er de enige) fedt: 2.7!! hmmm så er det jo lidt svært... nå men det sidste link her er på lige bestemt ørred og ikke blot fede fisk generelt så mon ikke det passer bedst?

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg ved svinger fede fisk´s fedtindhold i forhold til årstiden.

Hvis der er tale om vilde fedtfinnefisk, vil fedtindholdet svinge rigtig meget. De æder sig jo tykke og fede ude i havet. Når så drifterne kalder, søger de op i "deres" å for at parre sig. Under parring og gydning intager de ikke føde, hvilket giver de karakteristiske "nedgængere" (meget tynde, mørke og uspiselige fisk).

Når vi snakker steelheads (regnbueørred) er der typisk tale om hav-/dambrug. Da de ikke oplever en sådan cyklus, burde det være muligt at finde en rimelig præcis fedt-angivelse.

I den tabel Chris27 linker til er der vist fordelingen for bækforel:

Bækforel, rå: 2,7 g fedt

Bækforel, filet, røget: 10,3 g fedt.

Hvor hulen kommer det ekstra fedt fra, når man ryger den??? Så vidt jeg ved er det begrænset hvor meget fedt der er røg?!

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

kan det evt. have noget at gøre med størrelse af de slags foreller, man vælger til røgning?

om ikke andet, så fordamper der jo en del vand fra fisken, hvilket får fedt- og protein-indholdet per vægtenhed til at stige, men dette kan ikke forklare hele forskellen.

Link to comment
Share on other sites

kan det evt. have noget at gøre med størrelse af de slags foreller, man vælger til røgning?

Det er jeg næsten sikker på du har ret i. Når man ryger ål, vælger man altid de fedeste, da det er i fedtet røgsmagen "sætter" sig. Tabellen er nok for færdigrøget foreller, hvor producenten har sorteret fiskenen, inden røgningen. Det er altså ikke selve røgningen, men den forgående sortering, der giver forskellen.

mvh SAB

Link to comment
Share on other sites

Fedtindholdet i fisk er årstidsbestemt. Fisk fanget i sensommer eller høst er federe end fisk om foråret. Det skyldes sikkert at der er mere føde tilgængelig om sommeren, samt som tidligere nævnt den cyklus de gennemgår i forbindelse med gydning og parring.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg har snakket med dambrugsmanden, og han havde ikke lige en tabel i nærheden, men man vælger de fedeste fisk til rygning, og dambrugs fisk får lavere fedtprocent med alderen. Han kunne ikke huske, om der var en faktor 2 i forskel, men det er noget i den retning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share