Chin-up vs. Pull-up

Bambi1981

• Replies 52
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Ifølge Wikipedia, the free encyclopedia, så er Chin-ups med underhåndsgreb, mens Pull-ups udføres med overhåndsgreb. Dog med den tilføjelse, at disse to definitioner ofte blandes sammen. Det må være en undskyldning for dem, som ikke er enig i den rigtige definition :wink:

Nu står der at "erms chin-up and pull-up are often used interchangeably." Det betyder at de begge kan bruges istedet for hinanden, altså to ord om det samme. Der står IKKE at de ofte blandes sammen.

Så fik fluen den lige i fregatten.

http://www.bodybuilding.com/fun/index.html

her er chins med underhånd og pull-ups er overhånd.

ved pull-ups viser og beskriver de dog at hænderne skal være ca. dobbelt så brede som skulderene, men videon viser pull-ups med et imo, blot lidt bredere en det de kalder chins.

ok jeg har altid troet at navnene var omvendt. men ok, jeg giver mig. og kalder mine pull-ups for chins :mad:

Jamen så har sagkundskaben jo talt. Så vi må vel kunne blive enige om, at folk (Som Rasmus G) som i fremtiden påstår at pullups er med underhåndsgreb er nogle stakkels vildfarne individer som har brug for professionel hjælp. :nonono:

Altså, skal jeg stave det for jer? :laugh::tongue:

Pullups er med underhånd, u-n-d-e-r-h-å-n-d! Chinups er lige modsat. :superman:

Edited by Rasmus G

• 1 year later...

Ikke for at rippe op i diskussionen om det hedder pull up eller chin up, meeen..

Hvad er den muskelmæssige forskel på de to metoder.

Jeg kan regne ud, at underhåndsgreb aktiverer biceps mere end overhåndsgreb, men er det på bekostning af aktivering af rygmuskulaturen?

Eller bliver rygmuskulaturen belastet lige meget ved begge metoder, og er forskellen kun i over/underarm?

Håber I kan hjælpe uden at begynde at slås igen :innocent:

på forhånd tak

Jonas

Så hjælper jeg da lige med til at holde diskusionen i gang :smile:

Chin ups betyder det ikke bare at man løfter hagen op til stangen og pull ups at man løfter kroppen op så stangen kommer bag hovedet?

Normalt er øvelsen så lavet med overhåndsgreb, men laves den med underhåndsgreb så hedder det reverse chin up/pull up?

Udføres chin ups med smalt greb ville jeg mene den hedder chin ups med smalt greb eller reverse chin ups med smalt greb?

Ovenstående virker da rimelig logisk, hvorfor jeg tror det er sådan det er.

Så hjælper jeg da lige med til at holde diskusionen i gang :smile:

Chin ups betyder det ikke bare at man løfter hagen op til stangen og pull ups at man løfter kroppen op så stangen kommer bag hovedet?

Nej det er Lat pullups, du der tænker på..

Googler man er det tydeligt, at det ikke kun er i Danmark der er problemer med begreberne..

Statistikken taler dog også for at chin up er med underhånd, og pull up er med overhånd..

Tager man en billedsøgning på henholdsvis "pull up" og "chin up" får man følgende resultat:

chin up 8 ud af de 12 første billeder viser chin up som underhånds..

Pull up 9 ud af de første 12 billeder viser pull up som overhånds..

Der er ingen tvivl :smile:

Edited by pioneer.

Ikke for at rippe op i diskussionen om det hedder pull up eller chin up, meeen..

Hvad er den muskelmæssige forskel på de to metoder.

Jeg kan regne ud, at underhåndsgreb aktiverer biceps mere end overhåndsgreb, men er det på bekostning af aktivering af rygmuskulaturen?

Eller bliver rygmuskulaturen belastet lige meget ved begge metoder, og er forskellen kun i over/underarm?

Håber I kan hjælpe uden at begynde at slås igen :innocent:

drømmetænkning :-)

men for at svare på det du egenligt søgte...

jeg mener(dybt uvidenskabeligt!) at du aktiverer ryggen lige meget ved begge øvelser, såfremt at du holder en stor nok belastning på begge øvelser. Så det ikke bliver for let og du tager for mange rep.

Men du aktiverer ryggen en smule forskelligt i de to øvelser - ved underhånds greb/skulderbredt, aktiverer du primært den store rygmuskel - m. latissimus dorsi. Nødagtig den samme muskel som ved diverse rows øvelser, i rows har du blot mulighed for at kontrahere en smule mere. da man kan trække albuerne længere tilbage, pga. den vej hvorfra du trækker.

med overhånds/bredt greb er der en øget aktivering af musklerne højere oppe/ omkring skulderbladet - teres major/minor og div. andre i samme region.

der sikkert en visuel beskrivelse af disse, på en af de der amerikanske sider med øvelser og anatomi-biblioteker.

uanset øvelse så aktiverer du selvfølgelig alle trækkemusklerne, men blot ikke alle sammen lige meget.

Edited by Bo th

Fra følgende artikel:

http://www.t-nation.com/article/most_recen...ceptions_part_2

PULL-UPS/CHIN-UPS

Misconception #8:

"They say pull-ups work your lats more than chin-ups because they minimize the use of your biceps. They're also harder so they must be better."

I can hear the whistle of incoming flames already. Some of you are probably thinking, "Surely this can't be a misconception." Well, just hang in there (pun intended) and hear me out. Others may be scratching their heads and saying, "But aren't pull-ups and chins just different names for the same exercise?" No, they're not. Let's once again define our terms. When you do pull-ups, your hands are pronated (palms facing away from the body when placed on the bar), and you typically grip the bar a bit wider than shoulder width.

When you do chin-ups, your hands are supinated (palms facing towards the body when placed on the bar) and you grip the bar right around shoulder width, or a bit narrower or wider depending on individual comfort.

Most people find that chin-ups are easier because you're better able to use your biceps, and pull-ups are harder because you can't use your biceps as much. They likely deduce that because of this, pull-ups allow you to put more stress on the lats, and therefore are better for lat development. It's an understandable conclusion, but it's wrong.

In the chin-up, the biceps are placed in a much more efficient pulling position. This enables one to do more reps, or use more weight, as compared to the pull-up, which places the biceps in a comparatively weaker pulling position. If we are trying to get maximal development of the lats, we want to maximize the loading (and loading duration) of the involved musculature by placing the smallest muscles in a position where they can last the longest or be loaded the greatest so that they don't give out prior to the larger muscles involved. Chin-ups accomplish this. Pull-ups don't.

Make no mistake about it, in the pull-up the elbow still flexes, and the movement will be over when the elbow can no longer flex. In addition, the lat contracts through a greater range of motion at the glenohumeral joint on the chin-up. Generally, it's always better to take a muscle through its full safe range of motion for optimal development.

Many times, though, trainees will become concerned with where they "feel" the exercise and they imagine they "feel" the pull-up more in the lats and feel chin-ups more in the biceps. However, unless you have some crazy strength imbalance and can curl your bodyweight, you don't need to worry about feeling chin-ups in your biceps.

By the way, about that upper back "pump" you think you're feeling in your lats after a set of pull-ups: what you're actually feeling is the teres major (a.k.a the "mini-lat"), a relatively small muscle that's being recruited more in the pull-up variation because of the greater adduction component at the shoulder.

That "lat pump" you feel after doing pullups is actually the little teres major.

I'm not suggesting that the pull-up isn't a viable alternative to chins on occasion, but I do believe that if you're using them to maximally develop your lats because you think your biceps aren't involved as much, you need to re-examine your approach.

Chins are probably a better option because you can increase the duration of loading on the lats and use more load in comparison along with an increase in the range of motion. The arm development from chins is a nice side benefit as well, which I'm sure many wouldn't complain about.

Sådan her defineres Chin-ups og Pullups når man taler om verdens-rekorder:

World Records for Chin-Ups and Pull-Ups

WORLD RECORD LIST

New record claims for this list are welcome! If possible, please contact us BEFORE your record attempt. Your documentation will be submitted to the "Book of Alternative Records" by us.

To submit a record claim to Guinness World Records as well, please contact Guinness World Records using their web site.

THE RULES

(If you want to break a record that is published in a record book or governed by an international authorithy, there may be other or additional rules. See here for more information.)

We make a difference between

:smile:chin-ups [grab the bar with your palms facing you, (supinated grip)] and

:smile:pull-ups [grab the bar with your palms facing away from you (pronated grip)].

In one attempt, you cannot mix both grips. The tables list the "absolute record" (for either chin-ups or pull-ups), but as both exercises can be regarded as different categories, there is a comment about the grip used for the attempt.

- The chin must be raised above the bar.

- Each single chin-up must be started from a hanging position, i.e. the arms must be straight in the "down" position.

- You can dismount as often as you wish.

- Video documentation must be provided. The camera should be at the height of the bar so that it is possible to decide whether the chin cleared the bar. The full body of the contestant must be visible all the time.

- The chin must be raised above the bar level, otherwise the chin-up has to be disallowed by the judges.

- Leg kicks and lower-body movements cannot be used to gain momentum in the exercise.

- The bar must be made of an inflexible matter such as steel, not of a flexible substance such as plastic or tubing. It may be of any diameter.

- The Bar must be level and the height of the hands must be equal in relation and equal in height to where the chin crosses the bar.

- The width of the grip can be of the athletes choosing, however hands can not be overlapped.

Se alle verdensrekorderne på http://www.recordholders.org/en/list/chinups.html - fx hvad med 3750 stk. CHIN-UPS på 24 timer???!!! :w00t:

Så når jeg har troet jeg lavede chin-ups, har jeg i virkeligheden lavet pull-ups. And so what :laugh:

tjaa, der er nok også dem som mener, at det er rart at vide om man taler om f.eks. incline el. decline pres. Bænkpres el. c.g. bænkpres o.s.v. o.s.v.

Edited by pioneer.

"pull-up" er Br.E. hvorimod "chin-up" typisk bliver brugt i Am.E. Den denotative betydning af ordene er derimod omstridt - som nærværende tråd demonstrerer i al tydelighed.

At der er tale om henholdsvis britisk og amerikansk engelsk tillader jeg mig nu at stille mig lidt tvivlende overfor, men at det er et konnotativt spørgsmål er da ganske rigtig, problemet er blot, at ingen definition har vundet bred indpasning. Men at kalde det en chinpullup løser ikke noget, da man så ikke ved, hvorvidt håndfladen vender imod en selv eller væk fra en. At slå de to ord sammen, er derfor ikke en løsning på problemet.

Edited by AGV