Hardgainer og flommefed


TLunau
 Share

Recommended Posts

Kom til at tænke på... der findes jo nogle mennesker der næsten ikke kan tage på... de spiser og drikker som svin men pilen på vægten flytter sig ikke en millimeter... og så er der folk som mig der bare kigger på en kage og straks tager 5 kilo på... en smule ærgeligt for begge parter... men hvad skyldes den store forskel der kan være mennesker imellem med hensyn til vægten??? Inden I begynder at sige det er genetisk bestemt så vil jeg lige fortælle at det ikke er det jeg fisker efter... kan I forklare mig den fysiologiske grund der ligger bag... er det stofskiftet der gør forskellen mellem en hardgainer og et kigge-kage-tage-på-menneske som mig??? en hardgainer må da have en sindssyg stor forbrændning hvis man tager i betragtning at han skal spise mere end han forbrænder for at tage på... og en gut som burde da have en meget lille forbrænding for der skal ikke meget til før jeg tager på (og synes ellers jeg spiser rimelig fornuftigt) plus jeg dyrker en del sport og styrketræner.... nogen der gider forklare hvordan det hele hænger sammen??? ;)

Link to comment
Share on other sites

I helt særlige tilfælde er der unormale stofskifteforskelle på ellers identiske folk. Men dette er meget sjældent - specielt hvis vi taler om betydelige forskelle.

Så grundlæggende: Svaret skal generelt findes i folks føde og hvor meget de bevæger sig. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil da gerne lægge ud med min egen teori omkring Hardgainere og Se Kage tage kilo på mennesker :)

Hardgainere spiser efter deres sult, den rigtige sult så de lige får deres kalorie behov dække (som regl fordi de spiser langsomt)

og så har vi kage menneskerne, de spiser efter deres lyst, selv om maven er fuld kan der altid lige komme en ekstra bid ned, også er de selfølgelig vilde med alle de fede føde varer.

Eksembel: efter morgenen efter en aften i byen hvor vi havde drukket pænt igennem, ligger en af mine kamarater (kan defineres som kage typen ;) ) ud med det største morgen måltid, derimod de skinni gutter spiser ikke rigtig noget/så meget, sikkert pga de føler nok sult efter sådan et kudylt kalorie indtag som man ligger for sådan en aften.

Det er min Teori/erfaring :D

Link to comment
Share on other sites

Ja, det er lidt spøjst at der er den forskel der.

To personer med samme kropsvægt om omtrent samme muskelmasse, burde have samme forbrænding, under forudsætning af at de bevæger sig lige meget iløbet af dagen. Ellers skulle de have en forskellig kropstemparatur, så de tabte en forskellig mængde energi til omgivelserne.

Den eneste forskel jeg kan se, skulle være at de ikke optager lige meget næring fra det de spiser. Hvilket må være genetisk bestemt (undskyld).

For energi kan ikke bare forsvinde.

Iøvrigt så er det en fordel at kunne vride mest muligt energi ud af den føde man indtager. Så tager det nemlig længere tid at sulte ihjel. Men sådan tænker vi ikke i Vesteuropa - vi kigger os i spejlet og synes at der er en masse i vejen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg troede jeg var hardgainer... Rettelse, jeg var hardgainer.. Jeg Spiste som jeg havde lyst (læs: sult) til, ikke for sundt, men langsomt og i små mængder.. Jeg tænkte ikke over det... Jeg begyndte at styrketræne, jeg blev sulten, jeg åd som et svin, jeg tog 10 kg på siden nytår, jeg holdt pause med træningen, mistede noget appetit, startede igen, kontrollerede sulten, og gainer nu lige så stille uden for meget fedt... Det der gik galt var alt alt for meget mad, og kun en del blev muskler, jeg fik får gode resultater... Begynder forresten at bulke igen om en par måneder... :D

Det handler om bevægelse, jeg bevægede mig faktisk endnu mere mens jeg gainede vildt, men jeg åd også vildt, og tog vildt på...

Link to comment
Share on other sites

jeg vil lige tilføje noget til hardgainere, jeg mener selv at jeg er hardgainer, men efter at jeg er kommet på MOL har jeg fundet ud af at jeg tilsyndeladende har spist ALT for lidt i forhold til min kaloriebehov, dvs. at jeg har gns. ligget 500 under mit kaloriebehov. Derfor har det ikke betydet noget at jeg i weekender åd som sindsyg af chips, grillmad og div. fede ting for i løbet af ugen så forsvandt da jeg spiste for lidt.

Det jeg gerne vil frem til er at hardgainer ofte har det med at ignorer deres sult, fx. venter lige 2 timer med at lave mad og går så og sulten i 2 timer. Eller at man ikke gider købe noget mad, så hellere sulte lidt, hvad betyder det i længden......

Nu prøver jeg at fyrer op for en min. 3000 kalorier diæt og ser hvad jeg får af resultater.

Link to comment
Share on other sites

hmm, jeg har lidt problemer med ordet hardgainer - og sådan set også "kigge-kage-tage-på-menneske".

Hvad er det grundliggende problem ved begge tilfælde?

At personen synes, at resultatet eller står til måls med den energi, han ligger i hans arbejde for at opnå målet.

Om det så er rigtigt, hvad han synes, skal indtil videre være usagt.

Mennesker er gode til at bilde sig forkerte forhold ind.

Vi bruger det alle til tider, men nogle bruger det mere end andre.

Hardgainer:

-en, der synes, at han træner meget, men vokser langsomt.

Kunne det ikke tænkes, at han ikke træner så hårdt, som han selv synes?

Fx. kunne han synes, at han giver den alt, hvad han har, når han kører med 10% lavere end hans max tillader i en given øvelse med dertil nedsat resultat. Vi har alle forskellige oplevelser af smerte, så ideen er ikke så far fetched :)

"kigge-kage-tage-på-menneske":

-det er meget udbredt bland overvægtige, at de selv synes, at de simpelthen ikke spiser noget som helst - en vindrue 3 gange om dagen og de taber sig ikke.

Problemet viser sig desværre ved, at de "glemmer" det wienerbrød, chokolade, pose chips og vingummi, som de også lige fik indenbords, inden dagen var omme.

"Glemmer" kan dog sagtens være ubevidst!

Jeg siger ikke, at alle overvægtige og hardgainere er løgnere eller er virkelighedsfjerne.... og dog, det er faktisk næsten, det jeg siger :D

-med provokation kommer man nogle gange længst og så må vi se, hvad responset bliver :)

Link to comment
Share on other sites

Claus B-> Der er ingen tvivl om at nogen hardgainere og kigge-kage-tage-på-mennesker har det som du beskriver. Jeg kan ikke snakke med om sidste kategori da jeg absolut ikke har nogen erfaring med dette. Men jeg kan se at ved at regne mit aktivitets niveau ud og derfra finde frem til hvor mange kalorier jeg bør spise, det vidste bare at jeg spiste for lidt - formodentlig en forklaring på min langsomme fremgang.

Hvad angår om hardgainere træner for slapt - så kan jeg kun sige at jeg lagde selv ud med at overtræne i løbet af det første år jeg trænede, og jeg har hørt historier om andre hardgainere der som også lagde ud med at overtræne.

som det kan ses er jeg meget enig med nexus i at forklaring på en hardgainer nok skal findes i personens ernæring.

Link to comment
Share on other sites

som Claus B er inde på er har det meget at gøre med den selektive hukommelse. Vi er gode til at lyve over for os selv. Det er ikke ret lang tid siden der blev lavet en undersøgelse, hvor en stor gruppe forældre med overvægtige børn skulle holde en dagbog over hvad de spiste og hvad de gav børnene af slik. Mange af dem var faktisk i chok over hvad de spiste og hvad børnene spiste da de fik det ned på papir.

Det samme gælder vel for os alle. Vi tillægger os nogle vaner og er hurtige til at "glemme" hvad vi indtager. For reelt findes der ikke "kigge-kage-tage-på-mennesker". Hvis det er tilfældet, så er det en sygdom.

Selvbedrag er en uhyggelig ting, men det er noget vi mennesker desværre er gode til.

Link to comment
Share on other sites

minder mig om, at jeg engang så et program på TV2, hvor de fulgte en række overvægtige mennesker.

Da de så skulle have deres ugentlige vejning, havde den ene taget vistnok 2kg på.

Vedkommendes forklaring?

"Jeg faldt i og købte en marsbar"

(ok, ikke helt ordret, men det var i hvert fald noget i stil med en marsbar)

Og hvor mange marsbarer er det så lige,man skal spise, for at tage 2 kg på, istedet for at tabe 2 kg? :D

Link to comment
Share on other sites

minder mig om, at jeg engang så et program på TV2, hvor de fulgte en række overvægtige mennesker.

Da de så skulle have deres ugentlige vejning, havde den ene taget vistnok 2kg på.

Vedkommendes forklaring?

"Jeg faldt i og købte en marsbar"

(ok, ikke helt ordret, men det var i hvert fald noget i stil med en marsbar)

Og hvor mange marsbarer er det så lige,man skal spise, for at tage 2 kg på, istedet for at tabe 2 kg? :D

Det kunne jo være at det var en KING SIZE :lol:

Link to comment
Share on other sites

Hmmm nu vi taler om føde har jeg vist udført det med glimrende glans her til aften - Jeg spiste masser af kartofler, 3 grill-bøffer, masser ærter og majs, og var egentlig stopmæt efter anden bøf.... ???

Da jeg så skulle have de resterende kartofler i køleskabet valgte jeg en for lille plastikboks, og der var en kartoffel til overs. Den var jeg jo nødt til at spise også :w00t::tongue:

Men så ryger der i hvert fald IKKE noget slik ned (men det havde der vist heller ikke gjort alligevel).

Link to comment
Share on other sites

uha, hvor jeg kender det :(

jeg bor på et kollegie, og det er ikke til at gemme noget som helst :(

Så, når jeg altid får lavet mad til 4 personer, er det enten ned til den første portion eller skraldespanden.... og det er jo synd at smide det ud, så... :(

det er helt sikkert årsagen til, at jeg er, hmm.... smælderfed LOL

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
det er helt sikkert årsagen til, at jeg er, hmm.... smælderfed LOL

Til gengæld er du et behageligt menneske, god mod dyr og altid hjælpsom når folk herinde har brug for hjælp. :)

Med hensyn til det der TV2 program, så var der en af deltagerne der "også" faldt i og spiste syv romkugler fra den lokale bager hver dag (god kunde, det er jo rent affald). Hun tog så vidt jeg husker "kun" fem kilo på over en treugers periode.

Alt er jo individuelt, det kommer helt an på øjnene der ser. Vanens magt er stor, så klart hvis du er vant til at spise meget/lidt kan det være svært at forstå at resultaterne ikke kommer fordi du ændrer vanerne 10% i den ene retning. Det kan jo sagtens føles hårdt.

'Pyt

Link to comment
Share on other sites

Nu vil jeg altså lige blande mig.

Jeg høre til disse kigge på kage og BOOM 5 kilo på.

Jeg synes selv, at jeg besidder en god portion viden omkring kost, gennem mit studie (fysioterapi) og gennem egen research.

Jeg er ikke overvægtig, men jeg kunne meget nemt blive det. Jeg anstrenger mig hver evig eneste dag for, at spise helt korrekt og motionere for, ikke at tage på.

Jeg træner helst et eller andet hver dag (det glipper en gang i mellem). Jeg træner kampsport og styrketræning (4-6 gange om ugen) og de dage hvor jeg ikke træner det, så løber jeg en tur. Alligevel så har jeg altid haft et par håndtag, selv da jeg var mager (62-63 kg., nu vejer jeg 73-74 kg. jeg er 169 høj) havde jeg et par håndtag.

Min far er 173 høj og har vejet 93 kg. :blink: (min mor er et sugerør) og han kæmper mod kiloerne med motion og kost. (han er meget robust bygget og fysisk stærk).

Jeg har et yderst realistisk billede af hvordan jeg lever og hvor meget jeg spiser (føre streng dagbog over både kost og træning), men jeg er ikke i et øjeblik i tvivl om, at jeg er genetisk disponibel for at blive en "lille tyksak", hvis jeg ikke virkelig anstrenger mig.

Det jeg prøver, at illustrererer er, at man ikke behøver at være et læs med skyklapper og ingen realistisk sans, for at være overvægtig. Jeg er sikker på, at nogle er mere disponible end andre.

Desuden findes der jo et hav af arvelige sygdomme som fører til overvægt.

Link to comment
Share on other sites

kigge-kage-tage-på-menneske":

-det er meget udbredt bland overvægtige, at de selv synes, at de simpelthen ikke spiser noget som helst - en vindrue 3 gange om dagen og de taber sig ikke.

Problemet viser sig desværre ved, at de "glemmer" det wienerbrød, chokolade, pose chips og vingummi, som de også lige fik indenbords, inden dagen var omme.

"Glemmer" kan dog sagtens være ubevidst!

Desvære alt for sandt - jeg kan bekræfte det med en hvis autoritet - elle skal vi sige vægt! Jeg har præsteret at tage 60 kg på på et år (1990) og gå og dyrke den der "jamen jeg kan ikke gå forbi en slikbutik i 2 km aftstand og undgå at tage på hvis jeg bare dufter chokoladen" - en stor uskyldighed - et stort selvbedrag. Sandheden var nærmere 500-700 g chokolade, 5-6 L Cola, en pose chips og en masse grill mad PER DAG..... I dag fatter jeg ikke at jeg kunne spise det...

Link to comment
Share on other sites

Arne-> 60 kg på et år! Det er over et kilo om ugen. Det var ligegodt...

Utroligt men sandt, der blev også arbejdet på det! Jeg har på et tidspunkt udregnet at der var dage hvor jeg har indtaget over10.000 kcal... til meget lidt fysisk aktivitet. Det groteske er, at jeg havde træning af andre som min væsenligste indtægt det år... Det var dyrt på alle måder.... 1000 ekstra kcal om dagen i et år - så er den hjemme.

Link to comment
Share on other sites

Vi havde et idrætsprojekt kørende (Vi: Onkel Troels her på MOL og undertegnede) hvor vi underviste Fnuggiline pigerne (min. 30 kg. undervægt). Jeg har aldrig hørt så mange undskyldninger for ikke at træne, og når de så endelig havde lavet lidt, så havde de overhovedet ingen fornemmelse af hvor meget de havde lavet og hvor intenst det havde været. De trænede en halv time, hvor de stod og snakkede det meste af tiden.

Det var kun lige til vi skulle undervise dem, så kom der andre boller på suppen :devil:

Hvis man ser det der "livet er fedt" på TV2, så er de jo også fyldt med undskyldninger: "jamen, det var varmt", "jeg har ikke overskud" osv.

Alligevel så tror jeg, at energistofskiftet varierer fra person til person. Man snakker jo også om forskelle kropstyper indenfor anatomien.

Link to comment
Share on other sites

Til gengæld er du et behageligt menneske, god mod dyr og altid hjælpsom når folk herinde har brug for hjælp.

tydeligt at høre, at du ikke kender til mine onde øjne og det knojern, jeg aldrig har i lommen, har set min nabos kat, efter den har våget sig indenfor min dør eller er klar over den "hidden agenda" vedr. total verdensherredømme, som alle mine indlæg bærer præg af :D

Nicolai:

Du har da ret i, at der er genetisk bestemt forskel i folks energi balance.

Spørgsmålet er bare, hvad der er mest hyppigt - at folk "snyder" sig selv eller, at de har et genetisk bestemt mindre energiforbrug.

Hvis man kun ser på forskellen imellem energiudbyttet af madens energiindhold og madens energiindhold - den såkaldte termogene effekt af føden, så kan man dele den op i 2 dele:

-den obligatoriske komponent(OK) og

-den fakultative termogenese(FT).

OK er den energi, som bruges til fordøjelse, absorption, omdannelse og deponering af de energigivende næringsstoffer.

FT er en ekstra energiomsætning, som kommer af en øget aktivitet af beta-adrenerge stoffers(adrenalin og noradrenalin) i kroppen.

Den termogene effekt af maden udgør ca. 10% af det samlede energiforbrug.

FK er genetisk bestemt og udgør ca. 1/4 af den termogene effekt, hvilket er ca. 2½% af det samlede energiforbrug.

Hvis man antager, at en person mangler evnen til at fremprovokere et FK, ville han teoretisk have et totalt energiforbrug på 97½% af det gennemsnitlige menneske. Og alt andet lige(jarvig13: nej, man kan heller ikke bruge det udtryk her, men jeg gør det alligevel :D) bør det føre til, at personen ophober en masse energi hver eneste dag.

Heldigvis vil alt andet ikke være lige - fx. vil hans postprandielle(efter et måltid) appetit sandsynligvis være mindre end andres, hvorfor det varer længere, før det næste måltid indtages eller også bliver det bare tilsvarende mindre.

Der hvor man kan se en forskel i FK er:

-Hvis en person opstarter behandling med betablokkere - FK nedsættes mere eller mindre og inden at personen når at vende sig til et nyt energiindtag-niveau, vil han have taget nogle kg på.

-Hvis man tvinger en række personer til at indtage en bestemt mængde energi(over deres energiforbrug) - så vil personen med nedsat/manglende FK tage mere på end de andre.

Grunden til, at man stort set kan se bort fra forskelle i FK hos overvægtige, er, at mervægten fører til større energiforbrug i sig selv, hvilket "vejer tungere" end forskellen i FK.

Så et par kg på sidebenene kan godt forklares af forskelle i FK, men en overvægt på 10kg og opad kan ikke.

Arne: ja, der skal noget af en næse og nogle ordentlige lunger til, før man kan tage på af at dufte til chokolade :D

Faktisk har jeg lige fundet en figur(taget fra med.komp.), som viser, hvor meget energiindtaget er selvrapporteret til og hvor meget der reelt er tale om. Jeg ved ikke hvor præcis figuren er(den er dog baseret på målingi et resp-kammer), men ellers meget morsomt, at "selvrapporteret energiindtag" falder, som vægten stiger.

post-11-1032632905.jpg

Link to comment
Share on other sites

Jeg ved godt at det ikke helt er det spørgsmålet går på men

Jeg har tendens til at være overvægtig. Jeg kunne finde på mange gode grunde til dette men det jeg selv tror mest på er at jeg er for "doven". Jeg sidder på en stol det meste af dagen (på kontor, i et auditorie, foran en computer m.m.)

Min indtil videre maksimale vægt er 107,0 kg (hvorefter jeg startede i træningscenter og her på MOL). Jeg har tidligere været overvægtig - og tabt det. Det kræver at jeg arbejder for det.

Mine erfaringer siger mig at hvis jeg er i form (tidligere fra løb, men jeg forventer det samme gør sig gældende når jeg får opbygget muskelmasse) - så kan jeg langt bedre spise uden at tage på. Det hjælper naturligvis at jeg så også rører mig mere, men selv hvis jeg holder en kortere pause så går det ikke så galt hvis jeg er i form som det gør nu.

Man kan naturligvis ikke generalisere over et enkelt individ men min personlige erfaring siger at mit stofskifte kan ændres - og jeg er ikke i tvivl om at det også gælder for andre.

Faktisk tror jeg at der er 3 ting der bestemmer hvor meget man taber/tager på

Hvor meget spiser du

Hvor meget laver du (her tror jeg der er mange der snyder sig selv mere end i kategorien - hvad spiser du)

Hvor stort er dit stofskifte - og stofskiftet er altså afhængig af din form. Det er noget du kan ændre på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share