Hvordan forøger man sin styrke optimalt


Ramius
 Share

Recommended Posts

Jeg har læst følgende på HST's hjemme side under punkt 3: Progressive Load

As opposed to hypertrophy, the foundation for the development of strength is neuromuscular in nature. Increases in strength from resistance exercise have been attributed to several neural adaptations including altered recruitment patterns, rate coding, motor unit synchronization, reflex potentiation, prime mover antagonist activity, and prime mover agonist activity.

Det jeg får ud af ovenstående er at styrken ikke alene kommer af musklens størrelse, men i højere grad fra hvordan hjernen udnytter musklerne optimalt. Mit spørgsmål er så om man har nogen indflydelse på hjernes hvordan hjernen udnytter musklerne?

I tilfælde af at man har det, hvordan stimulere man så den neurale aktivitet optimalt?

Link to comment
Share on other sites

Det er simpelt at besvare. Følger du nedenstående retningslinier, så vil du optimere rekrutteringsmønstret, rate coding, synkronisation og alle de andre ting BH snakker om.

- Anvend lave reps. Mellem 1-5 reps er optimalt.

- Anvend basisøvelser.

- Løft altid eksplosivt ligegyldig hvor tung eller let vægten er.

- Anvend en intensitet på mellem 65-85 % for dynamisk submaksimal træning og mellem 90-100 % for maksimal tung træning.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

kan jeg ikke få dig til at uddybe eksplosivt, jeg forestiller mig at man løfter vægten med høj hastighed, hvordan gøres dette når man løfter tungt?

vil det sige at den største forskel fra styrkeløft træning og BB er at BB'ere kører med 3-10 reps?

Link to comment
Share on other sites

Nej, eksplosivt betyder egentlig bare at ligegyldig om der er 50 kg på stangen eller 100 kg på stangen, så skal du løfte den med stor kraft. Jo større kraft man påfører stangen, jo bedre neuromuskulær aktivering. Det er egentlig ikke noget som kun vedkommer traditionel dynamisk træning med 50-60 %. Det er ligegyldigt om der er 50, 75 eller 95 % på stangen. Altid med fuld kraft. Det ser selvfølgelig ikke lige hurtigt ud, men altid med fuld power på. Undgå dog ballistiske bevægelser ved de helt lave procenter. Man skal jo ikke smide med vægten, bare sørge for at man løfte den kraftfuldt og accelereret.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Nej, det Jakob siger er at man skal FORSØGE at presse vægten så hurtigt man kan. Når der er over 90 % af 1RM på stangen, så ser det reelt ikke særligt hurtigt ud, men ikke desto mindre presser man med fuld kraft. Man kan ikke tænke sig til noget.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Craw> det har faktisk ikke så meget med moment at gøre. Det har mere med strækrefleks aktivering at gøre. Derfor skal den ikke sænkes langsomt i træning for styrke. Den skal selvfølgelig heller ikke bare tabes. En hurtig og kontrolleret eccentrisk fase. Som Dave Tate siger "jo hurtigere man sænker vægten, jo hurtigere kommer den op". Generelt kan man sige den skal sænkes progressivt langsommere jo tættere man kommer på sin max, da risikoen for at miste kontrollen stiger med tungere vægte. Men så hurtigt man kan inden for kontrollens rammer. En tommelfingerregel kunne være at den eccentriske fase skal være nogenlunde ligeså hurtig som den koncentriske. Hvis du sænker den hurtigere end du løfter den, så er der et eller andet galt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share