Hoftebøjere.


Flot
 Share

Recommended Posts

Jeg kunne godt tænke mig noget generel information omkring hoftebøjerne.

Deres funktion? (at bøje hoften? ^^)

Problemer der kan opstå med hoftebøjerne?

Hvordan man kan undgå dette?

Hvordan man træner dem?

Er det en god idé at strække dem?

Hvordan strækker man dem?

Mange tak. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det var godt nok mange spørgsmål..

Se her for at få svar på nogle af dine spørgsmål:

http://www.motion-online.dk/styrketraening...ftebensmusklen/

http://www.sportnetdoc.dk/injury/05-06.htm

Særligt spændte hoftebøjere er med til at give en dårlig holdning, så udstrækning af disse kan være en ganske god ide. Specielt da de fleste af os sidder meget ned, og derfor har en konstant kontraherede hoftebøjer i den siddende stilling.

Link to comment
Share on other sites

Nogen der har nogen gode udstrækning øvelser til hoftebøjerne? har meget stramme hoftebøjere ellers haser, som gør at røven gerne vil skubbe ind under mig selv i squat, og det skal der gøres noget ved så jeg ikke for skader ved de dybe squats..

(undskylder hvis jeg trådkaprer)

var det hoftebøjer eller haser der var stramme? (hoftebøjeren er vist ikke særlig aktiv i squat)

link til strækøvelser med videoinstruktion...

ellers ned på gulvet i hækkeløber stil og pres kroppen ind over det fremadstrakte ben. det strækker hasen!!! hvis man læner sig tilbage, vil hoftebøjeren blive strukket ud... på det modsatte ben

Link to comment
Share on other sites

var det hoftebøjer eller haser der var stramme? (hoftebøjeren er vist ikke særlig aktiv i squat)

link til strækøvelser med videoinstruktion...

ellers ned på gulvet i hækkeløber stil og pres kroppen ind over det fremadstrakte ben. det strækker hasen!!! hvis man læner sig tilbage, vil hoftebøjeren blive strukket ud... på det modsatte ben

Folk der skriver at hoftewbøjerne ikke er særligt aktive i squat har aldrig prøvet at lave styrkeløfts træning igennem længere tid.

udstrækning af både illiopsoas og rectus femoris kan hjælpe på squatstilen. Bla da det tillader bedre aktivering af Gluteus maximus og dermed udafrotation af femur = bedre dybde i squatten.

Hoftestræk er en god idé inden squat/sumodødløft. Derudover imellem sættene hvis de er meget spændte.

Iliopsoas:

Lunge.jpg

Rectus Femoris:

57a3.jpg

Foam roller på området er også en rigtigt god idé og halv dragt på alt arbejde hvor du står bredt.

hvis man konkurrerer i fuldt udstyr så er halv dragt en fin idé i det hele taget.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. udstrækning af Rectus Femoris

Her er det mest effektive at lave strækket maveliggende på gulvet da man kan styre/dosere strækket meget præcist (inkl. justere hoftens kontakt med gulvet og hæve/sænke knæet i forhold til gulvet.

Strækket laves ved hjælp af et håndklæde omkring anklen/foden.

Link to comment
Share on other sites

Vedr. udstrækning af Rectus Femoris

Her er det mest effektive at lave strækket maveliggende på gulvet da man kan styre/dosere strækket meget præcist (inkl. justere hoftens kontakt med gulvet og hæve/sænke knæet i forhold til gulvet.

Strækket laves ved hjælp af et håndklæde omkring anklen/foden.

Billede? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Vedr. udstrækning af Rectus Femoris

Her er det mest effektive at lave strækket maveliggende på gulvet da man kan styre/dosere strækket meget præcist (inkl. justere hoftens kontakt med gulvet og hæve/sænke knæet i forhold til gulvet.

Strækket laves ved hjælp af et håndklæde omkring anklen/foden.

Må jeg godt bede om et billede? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Rolig rolig nu!!!

Synes nu Sas beskriver fint hvordan øvelsen udføres. :wink:

Har kun opdateret én gang i dagen, men der er desværre ikke så meget aktivitet, i de fora der handler om træning. Når der endelig bliver skrevet, er det bare for at komme med én eller anden ligegyldig kommentar, ikke for at hjælpe(!). Sys det er lidt ærgeligt. :unhappy:

Jeg ved intet om hoftebøjerne. Jeg kunne godt tænke mig at lære lidt om dem, men et billede af en strækøvelse jeg ikke helt forstår hjælper jo ikke meget. Tror måske, at problemet med hoftebøjerne er overanstrængelse, og ikke manglende fleksibilitet. Kan gå ca. 10 - 20 cm. under parallel med bred fodstand. Ved ikke om det siger noget.

Har prøvet at finde ud af om man kan træne hoftebøjerne stærkere - men det er der desværre enten ingen der ved, eller gider svare på. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Har kun opdateret én gang i dagen, men der er desværre ikke så meget aktivitet, i de fora der handler om træning. Når der endelig bliver skrevet, er det bare for at komme med én eller anden ligegyldig kommentar, ikke for at hjælpe(!). Sys det er lidt ærgeligt. :unhappy:

Jeg ved intet om hoftebøjerne. Jeg kunne godt tænke mig at lære lidt om dem, men et billede af en strækøvelse jeg ikke helt forstår hjælper jo ikke meget. Tror måske, at problemet med hoftebøjerne er overanstrængelse, og ikke manglende fleksibilitet. Kan gå ca. 10 - 20 cm. under parallel med bred fodstand. Ved ikke om det siger noget.

Har prøvet at finde ud af om man kan træne hoftebøjerne stærkere - men det er der desværre enten ingen der ved, eller gider svare på. :smile:

Det er intet problem at træne dem stærkere. men hvorfor? Er det relevant i din sportsgren?

Din "gi mig nu!" mentalitet er lidt irriterrende. Det er et forum hvor folk hjælper af lyst. Hvis du ikke respekterer det og er utålmodig, så får du heller ingen respekt tilbage.

En måde at at blive taget lidt mere alvorlig på er at researche en smule selv.

Et simpelt google search på hip flexor og strength giver en masse hits: http://www.google.dk/search?hl=da&q=hip+fl...+strength&meta=

Men igen, hvorfor skulle dine hoftebøjere have brug for at blive styrket?

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

Det er intet problem at træne dem stærkere. men hvorfor? Er det relevant i din sportsgren?

Er det ikke vigtigt at have stærke hoftebøjere når man squatter bred stand?

Din "gi mig nu!" mentalitet er lidt irriterrende. Det er et forum hvor folk hjælper af lyst. Hvis du ikke respekterer det og er utålmodig, så får du heller ingen respekt tilbage.

Jeg har ikke været uhøflig over for nogen der har hjulpet, men jeg har da heller ikke ladet tråden synke så langt ned på listen, at der er INGEN chance for at folk ser den. Desuden er det fem dage siden jeg postede tråden. Det første der skete var at den blev kabret, og at jeg faktisk slet ikke har fået svar på mine spørgsmål. Jeg tror ikke at tålmodighed får mig nogen vegne her. Du sidder så fint og belærer mig om hvordan alt kommer til mig hvis jeg venter, men svarer du på mine spørgsmål? Jeg ville meget gerne være flink og tålmodig hvis det rent faktisk resulterede i at jeg fik svar. I stedet lader det til, at det eneste folk gider, er at være så fantastisk høje i hatten og rette på andre, i stedet for at hjælpe dem. :4thumbup:

En måde at at blive taget lidt mere alvorlig på er at researche en smule selv.

Et simpelt google search på hip flexor og strength giver en masse hits: http://www.google.dk/search?hl=da&q=hip+fl...+strength&meta=

Men igen, hvorfor skulle dine hoftebøjere have brug for at blive styrket?

Fordi de gør naz når jeg squatter. Desuden har jeg selv lavet en masse søgninger, men det er på hip-abductors jeg har det? Er flexors og abductors det samme?

Edited by Flot
Link to comment
Share on other sites

.....Det første der skete var at den blev kabret, og at jeg faktisk slet ikke har fået svar på mine spørgsmål....
:blink: Min første i denne tråd besvarer korrekt ikke alle dine spørgsmål, men besvarer da en god sjat af dem. Det vil jeg ikke kalde trådkapring...
Er det ikke vigtigt at have stærke hoftebøjere når man squatter bred stand?
Fordi de gør naz når jeg squatter. Desuden har jeg selv lavet en masse søgninger, men det er på hip-abductors jeg har det? Er flexors og abductors det samme?

Kunne såmen godt svarer på dine spørgsmål, men det må indrømme jeg ikke gider hjælpe mere. :wink:

Link to comment
Share on other sites

:blink: Min første i denne tråd besvarer korrekt ikke alle dine spørgsmål, men besvarer da en god sjat af dem. Det vil jeg ikke kalde trådkapring...

Jeg snakkede måske også om Mikkels indlæg, men du tror bare hvad du vil.

Kunne såmen godt svarer på dine spørgsmål, men det må indrømme jeg ikke gider hjælpe mere. :wink:

Hvis du gjorde, ville du så bøje alle udsagnsordene forkert? Du skal bare vide at jeg har det pisse dårligt lige nu, fordi du ikke gider hjælpe mig. Du er kommet langt med dit barnlige 'ka godt, men gider ikke'. Næsten da.

[redigeret af moderator]

PS: det er godt nok lavt at kommentere stavefejl på andres indlæg, med mindre de er decideret meningsforstyrrende. mvh Max, mod

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

On topic:

Dine hoftebøjere er ømme fordi de ikke er smidige nok, ikke fordi de ikke er stærke nok. Det er derfor en god idé at strække dem ud hyppigt. Du kan fx benytte de øvelser, der er beskrevet længere oppe i tråden.

Off topic:

[redigeret af moderator grundet citat af ovenstående indlæg - jeg lader dog kommentaren stå]

Den slags formuleringer og din generelt overforkælede attitude skal du nok komme langt med! Hvis du kigger tilbage i tråden vil du se at folk faktisk af egen fri vilje forsøger at hjælpe både dig og Mikkel Leicht, lige indtil det punkt, hvor du begynder at punke folk for ikke at svare dig. Overvej at du muligvis kunne få brug for hjælp en anden gang og at det derfor måske var en dårlig idé at svine de folk, der faktisk var de første til at hjælpe dig.

Jeg håber at mit indlæg i kombination med de andre vil hjælpe dig nok til at du ikke behøver vræle på mere opmærksomhed i denne tråd.

Edited by MaxPower
Link to comment
Share on other sites

On topic:

Dine hoftebøjere er ømme fordi de ikke er smidige nok, ikke fordi de ikke er stærke nok. Det er derfor en god idé at strække dem ud hyppigt. Du kan fx benytte de øvelser, der er beskrevet længere oppe i tråden.

Okay. Mange tak. Jeg kan ikke lokke dig til, at forklare den øvelse jeg stiller spørgsmål til længere oppe, lidt nøjere? :smile:

PS: det er godt nok lavt at kommentere stavefejl på andres indlæg, med mindre de er decideret meningsforstyrrende. mvh Max, mod

Men det her:

"Kunne såmen godt svarer på dine spørgsmål, men det må indrømme jeg ikke gider hjælpe mere. "

...er ikke bare en smule provokerende? Du må meget undskylde jeg ikke svarer med "mange tak" og haltreds vilde smilyer

Link to comment
Share on other sites

Men det her:

"Kunne såmen godt svarer på dine spørgsmål, men det må indrømme jeg ikke gider hjælpe mere. "

...er ikke bare en smule provokerende? Du må meget undskylde jeg ikke svarer med "mange tak" og haltreds vilde smilyer

Hvis man ikke ønsker at svare kunne man blot lade være med at skrive noget.

Det citerede er provokerende, men kan samtidig læses som et vink med en vognstang til dig om at du måske burde genoverveje din måde at få det svar du søger.

Hvis folk hele tiden skal toppe hinandens fornærmelser og provokationer, så ender man meget hurtigt i mudderet. Det synes nogen er morsomt, men man bliver sgu' sjældent klogere af det.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke ønsker at svare kunne man blot lade være med at skrive noget.

Det citerede er provokerende, men kan samtidig læses som et vink med en vognstang til dig om at du måske burde genoverveje din måde at få det svar du søger.

Hvis folk hele tiden skal toppe hinandens fornærmelser og provokationer, så ender man meget hurtigt i mudderet. Det synes nogen er morsomt, men man bliver sgu' sjældent klogere af det.

Nu er tråden vist så ødelagt at vi lige så godt kan tage den op. :tongue:

Jeg er sikker på, at du ikke selv tænker over det, men det du gør lige nu, er jo at forsøge at opdrage mig (jeg sætter pris på din indsats :wink: ), men i virkeligheden frustrerer du mig jo også en smule. Du har fint tid, til at fortælle mig, hvordan jeg skal opføre mig, men ikke til at gå ind i Uniliteral Træning og svare på mit indledende spørgsmål. På et eller andet tidspunt bliver jeg sgu frustreret over, at der kommer masser af posts, men der ikke er nogen der svarer. Forummet er jo trods alt Styrke og ikke moderne pedagogik. ;D

Det skal lige siges at det ovenstående ikke er sagt i nogen provokerende tone. Jeg er ikke interesseret i at rage uklar med dig. Eller nogen andre på fora for den sags skyld.

Link to comment
Share on other sites

Flot -> kunne det tænkes jeg ikke mener jeg kan svare tilstrækkelig kvalificeret på dit spørgsmål ang unilateral træning? :wink: (dette er et ledende spørgsmål)

Og jeg er da udmærket klar over at mit indlæg har en opdragende karakter - nogen ville måske kalde det helt almindelig sund fornuft på et internetforum.

Link to comment
Share on other sites

Flot -> kunne det tænkes jeg ikke mener jeg kan svare tilstrækkelig kvalificeret på dit spørgsmål ang unilateral træning? :wink: (dette er et ledende spørgsmål)

Og jeg er da udmærket klar over at mit indlæg har en opdragende karakter - nogen ville måske kalde det helt almindelig sund fornuft på et internetforum.

Det troede jeg du mente, at du kunne, ud fra at du mente at kunne modargumentere det odsatte, da jeg påstod at have en artikkel hvori der var sådan noget materiale. Jeg tager så åbenbart fejl. :smile:

Ikke desto mindre passer min argurmentation stadig på manga af de andre der har deltaget i trådene.

Ville almindelig sund fornuft på et forum ikke også være at holde bøtte, hvis ikke man har noget til emnet? :smile:

Link to comment
Share on other sites

Det troede jeg du mente, at du kunne, ud fra at du mente at kunne modargumentere det odsatte, da jeg påstod at have en artikkel hvori der var sådan noget materiale. Jeg tager så åbenbart fejl. :smile:

Jeg synes der er markant forskel på at konstatere hoftebøjerne ligesom alle andre muskler kan trænes, og så rådgive om specifik træning i forbindelse med et problem

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share