Optimeret BP teknik


michael
 Share

Recommended Posts

Skulderbladene samlet, brystet højt, stramt svaj i ryggen, fødderne solidt plantet i gulvet er gode råd, hvis man vil løfte effektivt i BP.

Men hvad med røven? Hvis man nu ikke er konkurrerende PLer, men BBer eller motionist. Vi det så ikke være en fordel at lade røven lette som det er naturligt? Man burde kunne involvere brystet endnu mere, dermed kunne løfte mere, og dermed få større styrke/masse gevinst.

Kald det bare snyd, men who cares hvis det er sikkert og giver bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Eftersom du med mere bue på din krop kommer til at løfte mere i decline position burde du få en øget aktivering af pectoralis major.

Så det ser ud til du har fat i den lange ende. :)

Hvis du vil kigge på andre øvelser til bryst hypertrofi kunne du kigge på dumbell presses og decline bænkpres. Der har været flere tråde om det. Prøv eventuelt at søge på "EMG".

Link to comment
Share on other sites

løfter du røven er det ikke bænkpress!

Nej ikke i styrkeløft-mæssig forstand - det kunne ikke godkendes til et stævne. Men som Michael skriver, hvis man alligevel ikke skal have noget godkendt til en konkurrence, men bare er ude efter muskelvækst, så er diverse tekniske regler i styrkeløft-regi jo ligegyldige.

Der er jo også mange der laver bænkpres uden pause på brystet - det bliver de da ikke skudt for, og det er der sådan set heller ikke noget i vejen for. Igen - medmindre man vil have løftet godkendt til stævne.

Link to comment
Share on other sites

TT, klausjensen har fattet min pointe. Styrke/masse er målet for de langt fleste, ikke selve løftet.

Nu har det ikke den store praktiske betydning for mig personligt, men umiddelbart ville jeg tro at mange her kunne have glæde af dette uortodokse trick, som klassisk vil blive afvist som snyd.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil nu alligevel give TT lidt ret. Klaus har ganske ret i at nogen styrkeløftsteknikker, såsom konkurrence pausen, ikke er relevant for motionister som træner for over-all masse og styrke. Men det ændre jo ikke på det faktum at bænkpres efter bogen (ikke kun styrkeløftsbogen), IKKE udføres med røven flagrende over bænken. Det er simpelt hen forkert bænkpres teknik. Set fra alle mulige aspekter. Desuden er det slet ikke sundt for lændenhvirvlerne at udøve den praksis.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Thomas J>> Det forstår jeg ikke...

Bær over med mig et øjeblik.

En ting i det er det "litterære" ordkløveri i det. Er det bænkpres eller er det ikke bænkpres hvis man gør noget, som ikke bliver godkendt til et styrkeløft-stævne? For hvis man kan lave "bænkpres" uden pause på brystet, hvorfor kan man så ikke lave "bænkpres" hvor røven letter?

(Det trækker op til en 100 indlægs krig på ord om noget betydningsløst.) ;)

Jeg har flere gange hørt (bl.a. til MOL-træf fra JFK) at røven bare skal røre - man skal ikke nødvendigvis decideret hvile på den. JFK må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl, men jeg er ret sikker på, det var det jeg hørte.

Endvidere - ser man på mange af de videoer jeg har set af bænkpres på nettet (bl.a. de sheiko-videoer du linkede til for nylig), så hviler de heller ikke på røven, men rører kun lige akkurat, så vidt jeg kan bedømme.

Et er at bænkpresse hvor røven letter eller er løftet lige over bænken (så vil de fleste ikke kunne mere alligevel) og stå i bro som en anden kinesisk cirkusartist - det er jo ikke de vi taler om.

Jeg har altså svært ved at se at det skulle gøre en væsentlig forskel i skadespotentiale for lændehvirvlerne om røven lige netop rører eller er løftet lige over bænken.

Link to comment
Share on other sites

så vil den minimale berøring nok næppe skåne lændehvirvlerne end hvis man ligger og laver boogie-woogie ved et par reps

Jo længere op røven kommer, jo større belastning er der på lændehvirvlerne. Længere den ikke.

Og desuden er diskussionen heller ikke om hvorvidt noget er godkendt eller ikke godkendt i styrkeløft. Faktum er at det ER dårlig form at ligge og flagre med røven. Det lyder lidt som om det er et forsøg på retfærdiggørelse fra syndernes side ;) Bænkpres var aldrig tiltænkt som en øvelser hvor man skulle stå i bro for at løfte vægten.

Desuden er det jo slet ikke meningen at man i et normalt bænkpres skal stå i ekstrem bro (røv på sædet eller ikke røv på sædet). Bænkpres skal laves med højt holdt bryst, skulderbladene presset sammen, skuldrene på bænken osv. Det store arch i ryggen er noget som hører styrkeløft til. Det er IKKE normalt bænkpres. I normalt bænkpres ligger man relativt fladt på bænken. Så der er ikke så meget at diskuttere. Men når det er sagt, så er jeg da fløjtende lige glad om folk danser tango på bænken. Og jeg kan da også personligt anerkende et tungt løft, selvom røven lettede en smule. Men det ændre ikke på det faktum at det ikke er tiltænk for øvelsen bænkpres at man skal lette røven. Ergo er det dårlig form. Se på hvordan Arnold og de andre gamle bodybuildere lavede bænkpres. De lå pænt på bænken uden overdreven arch i ryggen. Og UDEN at løfte røven eller andre kropsdele (udover armene).

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Det er lidt ligesom at sige at et military press med lidt ben involvering stadigvæk er et military press. Det er det IKKE. Det er et push press. Det samme er gældende med røv-letteriet. Letter man røven, så er det ikke et bænkpres, men et bænkpres med røven lettet. Så simpelt er det. Man må da være interesseret i at lave en øvelse så korrekt som muligt.

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig i Thomas J's ovenstående indlæg omkring selve definitionen af, om det er bænkpres man laver eller noget andet.

Men det vigtigste i denne diskussion er, hvad man opnår ved at løfte bagdelen fra bænken. Når man gør det som styrkeløfter, så er det dels for at spænde bedre op i kroppen. Det gør man også selvom man står i en stor bue uden at røre bænken med andet end skuldrene, så her er der ikke noget argument for at gøre det ene frem for det andet.

Men den anden grund til, at man som styrkeløfter gerne vil løfte hele kroppen så højt som muligt, er også at gøre den afstand, vægtstangen skal flyttes, så kort som muligt. Det har ikke noget at gøre med, hvordan øvelsen virker som træning af styrke/masse, men er simpelthen et trick for at kunne konkurrenceløfte så meget som muligt. Jo mere man kan hæve brystet fra bænken, jo kortere distance skal man løfte vægtstangen.

Teoretisk ville det vel være en fordel stort set at stå på hovedet, når man laver bænkpres i konkurrencer, da kontaktpunktet mellem krop og vægtstang så kommer til at ligge endnu tættere på hinanden. Nu opvejes denne fordel ved at lave bænkpres, mens man står på hovedet jo nok af ulemperne :D .

Men pointen er, at når man træner bænkpres (træner, ikke konkurrenceløfter), så drejer det sig ikke om at springe over, hvor gærdet er lavest. Og derfor er der heller ikke nogen fordel ved at reducere ROM ved at lave så stor en bue som muligt.

Klaus>Din påstand om, at man aktiverer Pectoralis Major mere ved Decline Bench Press end ved Flat Bench Press er der ikke enighed om. For nogle uger siden var der her på MOL nogle målinger af forskellige øvelsers effektivitet (baseret på EMG-målinger(?) eller noget i den retning), og her henviste jeg til et link, hvor Tom McCollough præsenterede en række tests af bl.a. de to forskellige bænkprestyper. Her var konklusionen, så vidt jeg lige husker, at decline bænkpres ikke var bedre end almindelig bænkpres. Der var dog andre (Cilius?), som præsenterede andre målinger, som viste noget andet. Så her står os almindelige mennesker vist lidt på Herrens mark.

Personligt vælger jeg at tro på McColloughs artikel, da den harmonerer bedre med den almindelige opfattelse af, at man ikke kan træne specielle dele af en muskel. Og derfor bør decline bench press heller ikke træne den store brystmuskel bedre end almindeligt bænkpres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes at det er klart at man kan mærke at man bruger pecs mere når man står i bro end hvis man ligger helt fladt på bænken! Så kan EMG målinger så sige noget helt andet!

Det er da også klart derfor at man benytter sig af at ligge i bro! Det er for at udnytte den styrke man har i pecs meget bedre.

Man kan altid diskutere hvad der er korrekt og hvad der ikke er korrekt!

Hvis man får noget styrke og massemæssigt ud af tingene, og man sammentidig ikke udsætter sig selv for unødigt skadesrisiko, så er det vel godt nok!

Link to comment
Share on other sites

topper, jeg har ikke decline til rådighed.

Desuden går spørgsmålet på, om man kan øge gevinsten ved BP træning ved at lette røven. Ikke om man kan erstatte BP med andre øvelser.

Jo længere op røven kommer, jo større belastning er der på lændehvirvlerne. Længere den ikke.
Thomas J, mener du hermed at man skåner ryggen ved at flade den ud? (jeg mener at kunne huske at du og andre har skrevet modsat tidligere).
Hvis man får noget styrke og massemæssigt ud af tingene, og man sammentidig ikke udsætter sig selv for unødigt skadesrisiko, så er det vel godt nok!

Onkel Troels, det er præcis det der er baggrunden for mit spørgsmål. Hvorfor skulle jeg træne BP, som Arnold eller Fred Flintstone, hvis jeg med et lille uortodokst kunstgreb kan få bedre resultater.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share