gymnastik folk..


Pumperh
 Share

Recommended Posts

Hej

efter som der er meget gymnastik på tv, ville jeg lige hører ad hvordan de kan være så store, jeg tror ikke at de træner for at få masse.. da masse bare vil gøre dem tungere og derfor langt svagere i flere disipliner

men hvordan kan de være så store bare ved gymnastik, har de vægt træning ved siden af og af vilken from for vægt træning bruger de, udholdenhed eller styrke

:) er virkelig lost på emnet gymnastik.. og skriver af ren intresse

nogen der ved hvor høje de er ca. og hvor lang tid de ca har trænet ?

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

De gymnaster du ser i tv træner formentlig noget der ligner 4-7 timer om dagen, hver dag. Specielt de østeuropæiske og de asiatiske gymnaster begynder i en meget tidlig alder. Jeg tror ikke at der er nogle af dem der bruger tid med at løfte vægte. De er stort set også kun et sæt biceps og en ryg.

Mht. højde så er mit bud, at de er 160-175 cm høje.

Link to comment
Share on other sites

De gymnaster du ser i tv træner formentlig noget der ligner 4-7 timer om dagen, hver dag. Specielt de østeuropæiske og de asiatiske gymnaster begynder i en meget tidlig alder. Jeg tror ikke at der er nogle af dem der bruger tid med at løfte vægte. De er stort set også kun et sæt biceps og en ryg.

Mht. højde så er mit bud, at de er 160-175 cm høje.

Undskyld salt men der tager du helt fejl. De fleste gymnaster deltager i flere discipliner og er derfor stærke i overkrop og underkrop. :smile:

Link to comment
Share on other sites

Undskyld salt men der tager du helt fejl. De fleste gymnaster deltager i flere discipliner og er derfor stærke i overkrop og underkrop. :smile:

Alt er relativt. Jeg synes bestemt ikke at gymnaster er stærke i deres ben, specielt ikke forhold til deres overkropstyrke. Jeg har selv i nogle år dyrket redskabsgymnastik på rimeligt højt niveau for min aldersgruppe i Danmark. Det var ude i Grøndalscenteret med resten af Danmarkeliten. Jeg mindes ikke at der blev gjort noget ud af bentræningen.

Link to comment
Share on other sites

De er stort set også kun et sæt biceps og en ryg.

Og triceps og skulder, men ja deres understel er ikke imponerende i forhold til overkroppen (ofte minus bryst).

Jeg læste en artikel (muligvis på t-nation), hvor det blev beskrevet at deres veludviklede arme/skuldre skyldes at de stabiliserer så meget med armene. En gymnast bøjer sjældent i albueleddet og spændingen på biceps bliver derfor enormt stor på grund af vægtstangsprincippet når de skal holde eller flytte deres krop rundt i strake arme. De curler altså ikke, men har bare en enorm belastning på selve musklerne. Man kan sige at armene i en stor del af tiden fungerer som deres ben og derfor udvilkler de sig.

Link to comment
Share on other sites

Og triceps og skulder, men ja deres understel er ikke imponerende i forhold til overkroppen (ofte minus bryst).

Jeg læste en artikel (muligvis på t-nation), hvor det blev beskrevet at deres veludviklede arme/skuldre skyldes at de stabiliserer så meget med armene. En gymnast bøjer sjældent i albueleddet og spændingen på biceps bliver derfor enormt stor på grund af vægtstangsprincippet når de skal holde eller flytte deres krop rundt i strake arme. De curler altså ikke, men har bare en enorm belastning på selve musklerne. Man kan sige at armene i en stor del af tiden fungerer som deres ben og derfor udvilkler de sig.

Alt det plus at man bliver tæsket igennem med kropshævninger og kravleture i reb til træning :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hej vil gerne komme med mit input her.

Jeg har gået til springgymnastik fra jeg var 8-19 år. Jeg stopped pga. jeg blev udsat for vold :mad:

Var meget hurtig til at lære, så da jeg var 13-14 år kom jeg på rejseholdet og var ude og tunere i Tyrkiet, Tyskland, Norge, Sverige og hele det danske rige.

Da jeg blev 18 år kom jeg til optagelse på repholdet og var der i 1 dejligt år. Hvor jeg udviklede mig utrolig meget.

Jeg begyndte at styrketræne da jeg var 16 år 3 gange om ugen (fullbody) Efter 1 år kørte jeg 2-split program. Kan kun sige jeg fik minimal ud af styrketræning indtil jeg var 18 år. Efter jeg stopped med gymnastik og lavede ikke noget i ½ år pga. jeg var indlagt og havde svært ved at komme op og gå igen. Den slags styrketræning man laver til gymnastik er noget helt andet. Men når man ser de er så store de gymnaster man ser på tv. Så lad jer ikke narre de styrketræner 1 tme hver dag. Sammen med deres ekstrem hårde træning program.

Link to comment
Share on other sites

Så lad jer ikke narre de styrketræner 1 tme hver dag. Sammen med deres ekstrem hårde træning program

Præcis.

Det gælder i øvrigt de fleste sportsgrene. Kigger man tilbage i tiden hvor styrketræning ikke var udbredt blandt sportsfolk der så folk noget anderledes ud end de gør i dag.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan kan det egentlig være at de fremstår med en så lav fedtprocent og alligevel så "store" og udviklet muskler? (ved godt det ser vildt ud pga højden) Det er jo ikke fordi de bulker og cutter! Skylders det simpelthen bare et nøje kcal overskud eller?

Link to comment
Share on other sites

Hej vil gerne komme med mit input her.

Jeg har gået til springgymnastik fra jeg var 8-19 år. Jeg stopped pga. jeg blev udsat for vold :mad:

Var meget hurtig til at lære, så da jeg var 13-14 år kom jeg på rejseholdet og var ude og tunere i Tyrkiet, Tyskland, Norge, Sverige og hele det danske rige.

Da jeg blev 18 år kom jeg til optagelse på repholdet og var der i 1 dejligt år. Hvor jeg udviklede mig utrolig meget.

Jeg begyndte at styrketræne da jeg var 16 år 3 gange om ugen (fullbody) Efter 1 år kørte jeg 2-split program. Kan kun sige jeg fik minimal ud af styrketræning indtil jeg var 18 år. Efter jeg stopped med gymnastik og lavede ikke noget i ½ år pga. jeg var indlagt og havde svært ved at komme op og gå igen. Den slags styrketræning man laver til gymnastik er noget helt andet. Men når man ser de er så store de gymnaster man ser på tv. Så lad jer ikke narre de styrketræner 1 tme hver dag. Sammen med deres ekstrem hårde træning program.

Nu er springgymnastik og redskabgymnastik jo ikke det samme.... Alt hvad jeg har læst og set (f. eks. linket her: http://www.t-nation.com/findArticle.do?art...04-080-feature), indikerer at de hovedsageligt træner kropsvægtsøvelser. Jeg tvivler MEGET på de bruger 1 time i vægtrummet hver dag, da det simpelthen vil tage for emget af den tid de skal bruge til de færdighedsbaserede øvelser, der i redskabsgymnastik jo er styrketræning i sig selv! (læs lige linket inden du svarer :smile: ).

Link to comment
Share on other sites

Alt er relativt. Jeg synes bestemt ikke at gymnaster er stærke i deres ben, specielt ikke forhold til deres overkropstyrke. Jeg har selv i nogle år dyrket redskabsgymnastik på rimeligt højt niveau for min aldersgruppe i Danmark. Det var ude i Grøndalscenteret med resten af Danmarkeliten. Jeg mindes ikke at der blev gjort noget ud af bentræningen.

Vrøvl! Coach Sommers siger: "Leg work is very important for us. Without it, a world class gymnast wouldn't be able to jump ten feet into the air while performing multiple flips and twists. But remember, for gymnasts, it's important to build explosiveness and strength without large gains in mass, as this would have a serious impact of our relative strength-to-weight ratio."

Og videre:

"One of my student’s, JJ Gregory, far exceeded my own modest accomplishments. On his first day of high school weight lifting, JJ pulled a nearly triple bodyweight deadlift with 400 pounds at a bodyweight of 135 and about 5’3" in height."

Nu ved jeg godt dødløft ikke primært er en benøvelse, men der skal altså gode ben til at dødløfte 180 kg når man selv vejer 60!!

Link to comment
Share on other sites

nu tages steroider jo ikke kun for at opnå masse :wink:

Nej, men med den mængde styrkerelateret træning de laver tror de får mere end almideligt svært ved at undgå den "bivirkning." Det ville vel kræve et kalorieunderskud, og så tror jeg "fordelen" ved steroider vil være mindre end bagdelen ved at skulle træne så meget som de gør, med et kalorieunderskud?

Link to comment
Share on other sites

haha virkerlig glad for at tråden kom op og kører :)

men efter at have læst nogen af artiklerne er det alså musklerne som bliver ramt igennem, øvelser hvor de strammes på fuldspænd... at hægde i ringene

men er stadig meget usikker på hvordan massen opbygges da der ikke trænes efter masse

Edited by Pumperh
Link to comment
Share on other sites

Pumperh

det er jo ikke nogen disiplin hvor der bliver brugt ben ud over.. måtten og de gange hvor de løber

Der skal nu en god del eksplosivitet i benene til de gulvøvelser..
Alt er relativt. Jeg synes bestemt ikke at gymnaster er stærke i deres ben, specielt ikke forhold til deres overkropstyrke. Jeg har selv i nogle år dyrket redskabsgymnastik på rimeligt højt niveau for min aldersgruppe i Danmark. Det var ude i Grøndalscenteret med resten af Danmarkeliten. Jeg mindes ikke at der blev gjort noget ud af bentræningen.

At der ikke bliver gjort noget ud af bentræningen er vel ikke ensbetyndende med de ikke er stærke i benene?

Jeg kunne nu fint forstille mig at nogle af dem har fået ”medicin tilskud” :wink:

Jaaa..for den størrelse kan man da ikke få af alm træning :laugh:

Lidt skidt man så let til at smide doping snak frem synes jeg.. De er store ja..Men dem man ser fremme i tv som her omtalt, er også atleter som har trænet mange år..Den muskelvækst er ikke så vild, at den ikke kan komme uden doping.. :wink:

Link to comment
Share on other sites

men er stadig meget usikker på hvordan massen opbygges da der ikke trænes efter masse

Træningsmængden er så langt fra, hvad den gennemsnitlige fitnesscenter-diskopumper magter at præstere, at begreber som "træne efter masse eller styrke" bliver pisseligegyldige. En så voldsom workload vil kaste noget muskelvækst af sig

Link to comment
Share on other sites

Husk på hvem det er du ser dem i sammenhæng med. De er på TV sammen med ligesindede, hvorfor det kan være svært at vurdere hvor store de egentlig er. Bare ta´gymnastikpigerne ved OL. De ser jo umiddelbart "store" ud, og hvis der kommer en enkelt gymnast imellem som er højere og vejer mere end gennemsnittet, så ser hun pludselig "kæmpe" stor ud, men er jo reelt et lille nips i den samlede folkemængde. Det samme gør sig gældende når man ser langdistanceløb, eks. maraton på TV. De største af dem ligner kæmper ved siden af de helt afpillede :tongue:

- Pia (Bambi) :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

en tidligere danske topgymnast Kasper Fardan har danmarksrekorden i bænkpres i 75kg klassen (190kg), så noget styrke kommer der vist ud af gymnastiktræningen. Han har dog kun deltaget i Bænkpres konkurrencer, så jeg ved ikke om han har gode ben. Måske ved nogle af hans klubkammerater fra KSK mere.

Link to comment
Share on other sites

Jaaa..for den størrelse kan man da ikke få af alm træning :laugh:

Lidt skidt man så let til at smide doping snak frem synes jeg.. De er store ja..Men dem man ser fremme i tv som her omtalt, er også atleter som har trænet mange år..Den muskelvækst er ikke så vild, at den ikke kan komme uden doping.. :wink:

Det jo ren nonsens

Cykel rytter bruger selvfølgelig heller ikke doping, for deres imponerende muskelvækst kan sagtens opnås uden, din argumentation giver ingen mening.

:dry:

Edited by Arnold schwarzenegger
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share