Check min dødløftsteknik


plindboe
 Share

Recommended Posts

Jeg har kun lært at dødløfte gennem artikler, og har ikke fået personlig instruktion i det eller prøvet at uploade billeder eller video før, så jeg kan forestille mig at der er plads til forbedringer. Jeg har attachet en lille collage. Billedet til venstre er løftets indledning, dernæst topposition, og til sidst er lige før stangen rammer gulvet igen. Jeg mener løftet der er 120 kg. Råd meget velkomne.

Peter :smile:

post-5814-1161963660_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

det ligner at du ikk lader armene hænge og spænder lidt op i dem

prøv at lade dem hænge lidt mere så du ikk bøjer i den og prøv os at få stangen til at komme længere tilbage i topposition - sån at du bruger skuldrene til at få den tilbage. eller ser det vidstt fint ud :bigsmile:

Link to comment
Share on other sites

det ligner at du ikk lader armene hænge og spænder lidt op i dem

prøv at lade dem hænge lidt mere så du ikk bøjer i den og prøv os at få stangen til at komme længere tilbage i topposition - sån at du bruger skuldrene til at få den tilbage. eller ser det vidstt fint ud :bigsmile:

Nemlig - Også hvad jeg lige så.

Og skal brystet så ikke også skydes helt frem når man nu er helt oppe?

Hvis man kigger på en mindre detjale så er hans ryg ikke lige så spændt som i hans start postion. Ikke fordi jeg tror det overhovedet betyder noget, men bare hvis folk ikke lige ligger mærke til det :)

Link to comment
Share on other sites

Tak for alle de gode råd!

Ja, det er en bizar vane at jeg er begyndt at bøje armene i toppen, men det vil jeg sørge for at få styr på igen. Nu når jeg selv ser det, kan jeg egenligt også godt se at den er gal med skuldrene, de kan godt komme en del længere tilbage, samt brystet længere frem, det vil jeg også sørge for at arbejde på. Jeg tror grunden til at jeg har udviklet disse dårlige vaner er at stangen i toppen er i skridt-højde, og jeg helst ikke vil have maste dele. Stangen og mit skridt har før været i konflikt.

Interessant råd, 789, jeg vil prøve at eksperimentere med bredere stand, det kunne jo være at det ville forbedre mit løft betydeligt.

plindboe, kan det ikke passe at du læser biologi på ku på første år?

Jeps. :smile: Læser for tiden til eksamen. Er du også KUer?

Jeg mener at have set dit navn på en af listerne... Hvis det er kan vi da lige hooke op en dag og så kan jeg da godt demonstrere lidt! :cool:

Det ville være hyggeligt!

Peter :smile:

Edited by plindboe
Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også du kunne have fordel af at starte løftet med røven noget højere oppe, og knæene noget mere tilbage, således vil stangen også kunne komme tættere på kroppen, modsat nu hvor den ser ud til at ligge helt ude ved tæerne. Nu er der intet billede af midterpositionen på vej op, men kunne tænke mig at den hænger lidt i ryggen, og at balancen ikke ligger på hele foden ?

Ovenstående er blot skrevet ud fra min egen erfaring. Jeg har ingen kraftoverførlighed mellem ryg og ben hvis min røv er helt dernede; jeg skal faktisk tilbage med røven som i stiff legged, og så kun en lille smule frem med knæene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror også du kunne have fordel af at starte løftet med røven noget højere oppe, og knæene noget mere tilbage, således vil stangen også kunne komme tættere på kroppen, modsat nu hvor den ser ud til at ligge helt ude ved tæerne. Nu er der intet billede af midterpositionen på vej op, men kunne tænke mig at den hænger lidt i ryggen, og at balancen ikke ligger på hele foden ?

Ovenstående er blot skrevet ud fra min egen erfaring. Jeg har ingen kraftoverførlighed mellem ryg og ben hvis min røv er helt dernede; jeg skal faktisk tilbage med røven som i stiff legged, og så kun en lille smule frem med knæene.

Det er individuelt hvordan man skal starte.

Nogle skal have den mere over tæerne, andre helt tæt på skinne benene.

Et godt udgangspunkt er at se hvor man sætter den ned. Dette sted er ofte godt at starte fra.

hvor langs røven skal ned, kommer an på hvordan man er bygget, og hvor stærke ben man har kontra baglår/lænd.

Link to comment
Share on other sites

hey...

Det ser ok ud, bortset fra de ting drengene allerede har nævnt... Men som de også skriver, ville et video klip være meget mere taknemmeligt, da det er svært at vurdere din egentlig løfte bane... rygstilling mv., udfra de 3 billeder, så indover med en video...

Yet

Link to comment
Share on other sites

når jeg ser på de billeder ligner det at du løfter en meget stor del af vægten i ryggen... det er lige til en rygskade!! Du "hænger" ind over vægten. Spred benene lidt mere så du får et ordentligt fæste, hæng dig lidt bagud i vægtstangen så du får lodrette læge og vægten helt ind til disse. og løft så i benene, ikke ryggen...

Link to comment
Share on other sites

når jeg ser på de billeder ligner det at du løfter en meget stor del af vægten i ryggen... det er lige til en rygskade!! Du "hænger" ind over vægten. Spred benene lidt mere så du får et ordentligt fæste, hæng dig lidt bagud i vægtstangen så du får lodrette læge og vægten helt ind til disse. og løft så i benene, ikke ryggen...

?

dødløft er en rygøvelse?

Link to comment
Share on other sites

?

dødløft er en rygøvelse?

Nej det er netop hvad det ikke er, men når man læner sig indover på den måde vil en stor del af løftet netop komme til at ligge i ryggen, det er der problemmet ligger. I dødløft har man med så store vægte at gøre da man arbejder med de største muskelgrupper vi har i kroppen og så store vægte kan lave store skader på ryggen hvis presset ikke kommer lodret på ryggen, men skråt. Dødløft er en meget gor øvelse hvis den udføres korrekt, men udføres den forkert er den meget farlig.

Link to comment
Share on other sites

Dødløft er en meget gor øvelse hvis den udføres korrekt, men udføres den forkert er den meget farlig.

Ja.

Til alt det andet, nej. m. erector spinae er mig bekendt hovedagonist til dødløft - den befinder sig i ryggen, ikke på låret.

Edited by Sortiarius
Link to comment
Share on other sites

når jeg ser på de billeder ligner det at du løfter en meget stor del af vægten i ryggen... det er lige til en rygskade!! Du "hænger" ind over vægten. Spred benene lidt mere så du får et ordentligt fæste, hæng dig lidt bagud i vægtstangen så du får lodrette læge og vægten helt ind til disse. og løft så i benene, ikke ryggen...

Du ved IKKE hvad du taler om.

Konventionel dødløft er en øvelse med mange bevægere. Men den er i HØJ grad en rygøvelse. Den arbejder enda med ryggen i sin primære funktion:

Stabilisation af columna.

Der er ikke på noget billede et overdrevent "hæng". Stangen er ganske tæt på kroppen. Derudover er der ingen fleksion af lænden.

Fleksion af thoracal columna er ikke fubundet med nogen synderlig skadesrisiko.

Derudover er en smule fleksion ikke viiildt farligt. Det er i yderstillingerne man kommer galt afsted.

Fodstillingen i løftet ser ok ud. Nogen fungere bedst smalt, andre måske max 5cm bredere. bredere stand i konventionel dødløft bruges kun af meget tunge løftere, fordi de er for fede til andet.

Generelt set er dødløft et meget sikkert løft. Det skal bare ikke overdoseres pga de voldsomme restitutionskrav!

Deadlift doesn't kill people, people do :wink:

Edited by ptpoul
Link to comment
Share on other sites

når jeg ser på de billeder ligner det at du løfter en meget stor del af vægten i ryggen... det er lige til en rygskade!! Du "hænger" ind over vægten. Spred benene lidt mere så du får et ordentligt fæste, hæng dig lidt bagud i vægtstangen så du får lodrette læge og vægten helt ind til disse. og løft så i benene, ikke ryggen...

http://www.exrx.net/WeightExercises/Erecto...BBDeadlift.html

Tror vi er mange der har misforstået noget, hvis det ikke er en rygøvelse :smile:

Link to comment
Share on other sites

Nej det er netop hvad det ikke er, men når man læner sig indover på den måde vil en stor del af løftet netop komme til at ligge i ryggen, det er der problemmet ligger. I dødløft har man med så store vægte at gøre da man arbejder med de største muskelgrupper vi har i kroppen og så store vægte kan lave store skader på ryggen hvis presset ikke kommer lodret på ryggen, men skråt. Dødløft er en meget gor øvelse hvis den udføres korrekt, men udføres den forkert er den meget farlig.

LOL :laugh: PtPoul har skrevet et rigtigt godt indlæg som jeg ikke kan gøre bedre. Traditionel dødløft ER en rygøvelse :smile:

er det nu vil skal hente billeder af Onkel troels maxløft ind :wink::wink:

:tongue: Værsgo' :tongue:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share